Tack!

Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Snygga lådor har du hittat på. Det enda som jag själv tycker stör är basreflexporten. Den hade jag själv satt längst ned på lådan och på baksidan. Där hade den dessutom fått bättre stöd av väggar och golv än den ditritade placeringen.
En annan tanke kan vara att använda två mindre baselement. Ett på var sida. Lådan kommer då bli friare från vibrationer. Men det finns en risk att det blir för brett med två korgar och motorer istället för en. Men det beror ju på.
jonas_t_a skrev:Hej alla! Jag är på gång med lite högtalarbygge och tänkte fråga om råd och tips. Jag har ingen större erfarenhet av elektroniken men har läst på en del däremot en stor del hantverkskunskaper så arbetet i trä är inga som helst problem. Tanken är att bygga ett trevägssystem med element från Monacor bas SPH-200KE, mellanregister SPH-102KEP, diskant DT-107 och filter DN-10. Ja, jag har designat lådan som något vackert eftersom mina kunskaper ligger i ett område där träarbetet inte är problemet. Frågan är om ni ser några hinder med bygget? Parametrar är beräknade med LSPWin och tillverkaren rekommendation på 50 Liter. Bör jag tex bygga egna filter? Viss skillnad mellan elementen så bör kanske dämpa diskant och mellanregister någon decibel i vilket fall?
Tack!
Perfector skrev:jonas_t_a skrev:Hej alla! Jag är på gång med lite högtalarbygge och tänkte fråga om råd och tips. Jag har ingen större erfarenhet av elektroniken men har läst på en del däremot en stor del hantverkskunskaper så arbetet i trä är inga som helst problem. Tanken är att bygga ett trevägssystem med element från Monacor bas SPH-200KE, mellanregister SPH-102KEP, diskant DT-107 och filter DN-10. Ja, jag har designat lådan som något vackert eftersom mina kunskaper ligger i ett område där träarbetet inte är problemet. Frågan är om ni ser några hinder med bygget? Parametrar är beräknade med LSPWin och tillverkaren rekommendation på 50 Liter. Bör jag tex bygga egna filter? Viss skillnad mellan elementen så bör kanske dämpa diskant och mellanregister någon decibel i vilket fall?
Tack!
Skulle nog byta diskant och filter.
Diskant DT-254 och filter DN-10BC med grövre basspole eller ännu hellre DN-200 som är ett kanonfilter.
Dock har tyskarna räknat lite konstigt i komponenterna.
Jag brukar byta ned ett kondingvärde in på mellan och diskant för att undvika överlappning i delningen.
I övrigt en utmärkt blandning av element.
Om du vill leka lite, ta 2 i varandra skjutbara rör på 80 mm diameter och 12 cm längd. Kör en signal 30 Hz på basen och dra i rören tills konrörelsen avstannar nästan helt. då är belastningskaraktären 100% och element börjar tåla nästan samma effekt mekaniskt som det tål elektrisk från fabrik.
Eftersom det är talspolen, dvs den mekaniska rörelsen som begränsar effettåligheten innan talspolen slår i botten på polstycket så vinner man massor på att belasta konen så att den rör sig så litet som möjligt. Trycket ligger dock kvar i rummet oavsett.
Dämpning av mellan kan vara en god ide'
2.2 ohm serie 22 ohm parallell
Diskanten kan åxå behöva dämpas för att inte bli vass vid högspel
Min erfarenhet av Monacors element genom nästan 24 år visar att 3.3 ohm i serie och 12 ohm parallellt blir optimalt.
Naturligtvis kan man blanda efter tycke och smak.
Har dämplista om du vill ha en sån. Med kontrollräkning av slutlasten.
Komorok skrev:Sök efter Chrisss LOUD On Wall Speakers. Mycket matnyttigt i den tråden för dig som förstagångskonstruktör.
jonas_t_a skrev:Komorok skrev:Sök efter Chrisss LOUD On Wall Speakers. Mycket matnyttigt i den tråden för dig som förstagångskonstruktör.
Strålande! Ska ta en titt på det! Tack så mycket!
aisopos skrev:Ja dina sneak preview bilder ger vid handen att det här kan bli ett väldigt läckert bygge.![]()
Jag håller med andra om att det kan vara en god idé att först räkna/simulera/mäta på element och provlådor innan man börjar bygga så snygga lådor.
Så tänker i alla fall jag, då den snygga lådan är min egen största uppförsbacke.![]()
Om du först bestämmer lådan så måste du lösa faskorrektion mellan elementen i delningsfiltret,
du måste lösa baffelstegskompensation på något annat vis än med baffelns bredd och elementens läge,
du får stå ut med den kantdiffraktion som det blir osv osv.
Typ sådana här funderingar: viewtopic.php?t=14546
Jag säger inte att det är helt fel att först bestämma lådan, men det finns åtminstone några nackdelar med att ha låst vissa designegenskaper tidigt.
Sen är det väl också frågan om en så snygg låda (med allt vad det innebär av arbetstimmar och materialkostnad) möjligen är värda bättre element.
Diskanten tycker jag ser bra ut.
Mellanregistret tycker jag sett trevligare ut ifall responsen fallit lite mellan 300-800Hz och upp mot 4-5kHz, inte som nu stiger.
Basen kan kanske bli en utmaning att få till, lågt qts, vilket iofs är bra men kan ge lite tunt i djupbasen om man gör fel.
Lite data och frekvenskurvor:
SPH-102KEP
http://www.eluxson.se/mellanregister/39 ... 02kep.html
DT-107
http://www.eluxson.se/diskanter/892-dt-107.html
SPH-200KE
http://www.eluxson.se/mellanregister/39 ... 02kep.html
aisopos skrev:Ja dina sneak preview bilder ger vid handen att det här kan bli ett väldigt läckert bygge.![]()
Jag håller med andra om att det kan vara en god idé att först räkna/simulera/mäta på element och provlådor innan man börjar bygga så snygga lådor.
Så tänker i alla fall jag, då den snygga lådan är min egen största uppförsbacke.![]()
Om du först bestämmer lådan så måste du lösa faskorrektion mellan elementen i delningsfiltret,
du måste lösa baffelstegskompensation på något annat vis än med baffelns bredd och elementens läge,
du får stå ut med den kantdiffraktion som det blir osv osv.
Typ sådana här funderingar: viewtopic.php?t=14546
Jag säger inte att det är helt fel att först bestämma lådan, men det finns åtminstone några nackdelar med att ha låst vissa designegenskaper tidigt.
Sen är det väl också frågan om en så snygg låda (med allt vad det innebär av arbetstimmar och materialkostnad) möjligen är värda bättre element.
Diskanten tycker jag ser bra ut.
Mellanregistret tycker jag sett trevligare ut ifall responsen fallit lite mellan 300-800Hz och upp mot 4-5kHz, inte som nu stiger.
Basen kan kanske bli en utmaning att få till, lågt qts, vilket iofs är bra men kan ge lite tunt i djupbasen om man gör fel.
Lite data och frekvenskurvor:
SPH-102KEP
http://www.eluxson.se/mellanregister/39 ... 02kep.html
DT-107
http://www.eluxson.se/diskanter/892-dt-107.html
SPH-200KE
http://www.eluxson.se/mellanregister/39 ... 02kep.html
aisopos skrev:En liten snabb titt på Monacor mellanregister hos eluxson så tycker jag nog att både denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/389-msh-115.html
och denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/391-sph-100al.html
ser ut att ha en trevligare tonkurva.
Personligen ser jag gärna att en högtalare har en lite lätt fallande tonkurva från ca 3-4 kHz och uppåt. Helt rakt så brukar det vara risk att att det spelar lite väl "PÅ en" och jag tycker det kan vara nära ansträngande gällt.
Den första (msh 115) har dock för hög känslighet, måste dämpas i delningsfiltret. Det är kanske ingen katastrof men innebär förändringar i hur den uppför sig.
Men hur elementen verkligen "låter" går inte att kolla i datablad. Då är det lyssningstester som gäller.
Det handlar mycket om distorsion, spridning, komprimering osv. Som inte finns i databladen.
(Jo, väldigt seriösa högtalartillverkare redovisar mycket mer siffror och diagram över sådant här typ
http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas ... 000620.PDF
aisopos skrev:En liten snabb titt på Monacor mellanregister hos eluxson så tycker jag nog att både denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/389-msh-115.html
och denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/391-sph-100al.html
ser ut att ha en trevligare tonkurva.
Personligen ser jag gärna att en högtalare har en lite lätt fallande tonkurva från ca 3-4 kHz och uppåt. Helt rakt så brukar det vara risk att att det spelar lite väl "PÅ en" och jag tycker det kan vara nära ansträngande gällt.
Den första (msh 115) har dock för hög känslighet, måste dämpas i delningsfiltret. Det är kanske ingen katastrof men innebär förändringar i hur den uppför sig.
Men hur elementen verkligen "låter" går inte att kolla i datablad. Då är det lyssningstester som gäller.
Det handlar mycket om distorsion, spridning, komprimering osv. Som inte finns i databladen.
(Jo, väldigt seriösa högtalartillverkare redovisar mycket mer siffror och diagram över sådant här typ
http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas ... 000620.PDF
Perfector skrev:Aluelementet är inte dåligt, men kevlaren har profiltråd som jag upplever ger bättre ljud. Men smaken är som baken, delad
aisopos skrev:Perfector skrev:Aluelementet är inte dåligt, men kevlaren har profiltråd som jag upplever ger bättre ljud. Men smaken är som baken, delad
Har du alltså lyssnat på elementen i fråga?
Kul att i så fall kunna få lite omdömen.
Perfector skrev:Alu låter lite klangvass vid höga volymer.
aisopos skrev:Perfector skrev:Alu låter lite klangvass vid höga volymer.
Torde bero på uppbrytningar i konen som tillverkaren inte lyckas bemästra.
Det är och var väl den ständigt springande punkten för att lyckas göra bra ALU och titanium-membran, att lyckas få uppbrytningarna med därpå följande ringningar under kontroll.
JBL m.fl. lyckades väl så småningom att skicka upp "skräpet" tillräckligt högt i frekvens så det inte längre hördes/störde.
Vad menar du förresten med "kevlaren har profiltråd"?
aisopos skrev:OK, fyrkantstråd.
Och ja, precis som du skriver, vissa har fyrkants, andra hexagonal profil. Sen kan det vara koppar eller Alu för att erhålla en lättare talspole men med något högre resistans.
aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Jag antar att du tänkte kvadrat.
Perfector skrev:aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Jag antar att du tänkte kvadrat.
Nu snurrar det bra
En rektangel har en kort och en lång sida ju
En kvadrat 4 lika långa sidor
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 17 gäster