3vägs högtalarbygge Monacor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2014-08-15 11:52

sky_eye skrev:Problemet är ju att du i så många fall inte lärt dig.


Jag tror att problemet vilar i att du inte har nån humor och att du försöker göra dig en poäng där jag försöker vara hjälpsam. Och du behöver inte tycka om det eftersom det inte är dig jag försöker hjälpa.
sparka ut mig om du vill, men jag är vad jag är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-15 14:35

aisopos skrev:Vill du bygga en högtalare så ska självklart göra det. Och du ska göra det på det sätt som du tycker är roligt.

Det där var riktigt fint formulerat! Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".

Elfsberg uttryckte det med all önskad tydlighet i min byggtråd om OA228: "Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är". För det är precis vad handlar om; ett ovetenskapligt projekt som bärs av nyfikenhet och vilda designidéer, som oftast bara är baserade på gissningar, höftande och praktiska hänsyn som begränsningar i placering och möblering.

Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2014-08-15 14:47

Kalejdokom skrev:
aisopos skrev:Vill du bygga en högtalare så ska självklart göra det. Och du ska göra det på det sätt som du tycker är roligt.

Det där var riktigt fint formulerat! Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".

Elfsberg uttryckte det med all önskad tydlighet i min byggtråd om OA228: "Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är". För det är precis vad handlar om; ett ovetenskapligt projekt som bärs av nyfikenhet och vilda designidéer, som oftast bara är baserade på gissningar, höftande och praktiska hänsyn som begränsningar i placering och möblering.

Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .


+1
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-15 15:36

Kalejdokom skrev:
aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".


Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .


Vi får hoppas att trådskaparen låter oss veta vilken typ av byggare han är, annars är alla råd förgäves.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-15 15:41

Bara för att vara tydlig så rättar jag ditt citat, som blev lite fel, Roger:

Kalejdokom skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".

Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .

Det var alltså inte aisops som skrev ovanstående.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2014-08-15 15:54

RogerGustavsson skrev:
Kalejdokom skrev:
aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".


Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .


Vi får hoppas att trådskaparen låter oss veta vilken typ av byggare han är, annars är alla råd förgäves.


Bästa rådet är nog detta.
Lev och var glad idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav DVD-ai » 2014-08-15 22:20

RogerGustavsson skrev:
Kalejdokom skrev:
aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".


Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt :) .


Vi får hoppas att trådskaparen låter oss veta vilken typ av byggare han är, annars är alla råd förgäves.



Exakt, det är det enda jag undrat, alltså vad han själv hoppas att få ut av bygget så att man ska kunna veta vad för tips jag ska ge :)
Och jag drog en jämförelse sedan så spårade det ur...

sak samma !
jag tror att TS fattar vad jag skrev och vad jag menade och det är det viktiga, enbart!

och jag hoppas att tystnaden från TS är:
1: har inte haft tid för internet
2: Funderar på vad han egentligen vill ha ut med bygget så att han vet det sedan :)

Oavsett anledning för att han vill bygga så är det ju kul som sagt, men man måste ju veta av vilken anledning han vill bygga för att kunna komma med några tips av värde... :roll: :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav DVD-ai » 2014-08-22 12:34

Så dog denna tråd då eller ? :(

Inga chaffs med varandra nu om varför, utan bara konstaterar eller är TS på semester ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2014-08-27 20:16

DVD-ai skrev:Så dog denna tråd då eller ? :(

Inga chaffs med varandra nu om varför, utan bara konstaterar eller är TS på semester ?


I någon mån för att alla vill för väl och skrämmer folk ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2016-09-29 21:37

Megabump.
Blev det någon fortsättning på denna resa eller dog den?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav JanA Igen » 2018-02-18 01:57

Ja vad hände?
Ledsnade TS på de enorma dialogerna och kände att den i början så inspirerande (Och kanske lite naiva?) lusten att snickra sig ett par välljudande och läckra skapelser svalnade?
Jag hade gjort det tror jag, en jäkla tur att det inte fanns digitala forum på 70-talet för då hade jag aldrig vågat börja med något när allt kan bli fel.

Nu hade jag turen att ha en lärare i elektronik som dessutom var delägare i en "högtalarbyggaraffär" vilket gav rabatt på det mesta.
Så jag och en klasskompis snöade in på bashorn i 200kg klassen så där byggdes och donades med blandat resultat men jisses vad kul det var.

Det lokala biblioteket länsades på god engelsk litteratur i högtalarteori där ordet Philips var frekvent förekommande och pirran blev min bäste vän.

Med det vill jag ha sagt att om man lägger ut 5 lax på element och 100 timmar i garaget och det inte blir absolut 100% perfekt till sin spets, vad gör det om resan är rolig?
Det finns sämre sätt att bränna tid och pengar på :wink:
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 3vägs högtalarbygge Monacor

Inläggav Perfector » 2018-02-18 02:39

JanA Igen skrev:Ja vad hände?
Ledsnade TS på de enorma dialogerna och kände att den i början så inspirerande (Och kanske lite naiva?) lusten att snickra sig ett par välljudande och läckra skapelser svalnade?
Jag hade gjort det tror jag, en jäkla tur att det inte fanns digitala forum på 70-talet för då hade jag aldrig vågat börja med något när allt kan bli fel.

Nu hade jag turen att ha en lärare i elektronik som dessutom var delägare i en "högtalarbyggaraffär" vilket gav rabatt på det mesta.
Så jag och en klasskompis snöade in på bashorn i 200kg klassen så där byggdes och donades med blandat resultat men jisses vad kul det var.

Det lokala biblioteket länsades på god engelsk litteratur i högtalarteori där ordet Philips var frekvent förekommande och pirran blev min bäste vän.

Med det vill jag ha sagt att om man lägger ut 5 lax på element och 100 timmar i garaget och det inte blir absolut 100% perfekt till sin spets, vad gör det om resan är rolig?
Det finns sämre sätt att bränna tid och pengar på :wink:

Uj, vad man dras tillbaks i tiden när man läser igenom hela tråden.
Ja sannerligen, jag skulle vilja veta om det blev nå't och vad det blev.
Bara av ren nyfikenhet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster