Group delay och räkna bort volym för basreflexport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

storafrid

Group delay och räkna bort volym för basreflexport

Inläggav storafrid » 2014-08-14 12:02

Hej! Jag planerar ett subwoofer-bygge och håller på att simulera i WinISD. Har köpt element (CSS SDX10), MDF (19 mm) och slutsteg (300 W).

Ni ser alla parametrar i de två bilderna som jag bifogat.

Har tre väldigt konkreta frågor:
  1. Jag har tagit bort 2 liter från ursprungliga volymen, för att kompensera för basreflexporten. Ska jag göra det?
  2. Jag är ute efter en sub som inte är "bullrig". Qtc ser bra ut, men hur är det med Group Delay?
  3. Eftersom jag lär dämpa den slutna lådan, ska jag då simulera upp volymen med de 20 % som det sägs ge?

Sedan har jag ett par lite mer svävande frågor:
  1. Jag har förstått att ett rum vanligtvis bullrar mer i lägre frekvenser. Och jag har inget behov av eller önskan om att spela ohörbara frekvenser. Är ute efter en hyfsat "torr" sub. Borde jag välja den slutna lådan istället för den portade? (har tyvärr ingen möjlighet att mäta rummet - är ute efter bedömningar)
  2. Hur känns planen spontant? Ser ni några dumheter? :)

Mvh Simeon
Bilagor
Portad-vs-Sluten-group-delay.PNG
Group delay
Portad-vs-Sluten-group-delay.PNG (41.73 KiB) Visad 765 gånger
Portad-vs-Sluten.PNG
Frekvenssvar
Portad-vs-Sluten.PNG (40.57 KiB) Visad 765 gånger
Senast redigerad av storafrid 2014-08-14 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Group delay och räkna bort volym för basreflexport

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-14 12:11

1. Volymen på porten är drygt 2 liter (r^2*pi*l = 0,375*0,375*3,14*4,83 = 2,1 liter).

storafrid

Inläggav storafrid » 2014-08-14 13:17

Kalejdokom skrev:1. Volymen på porten är drygt 2 liter (r^2*pi*l = 0,375*0,375*3,14*4,83 = 2,1 liter).

Tack, har uppdaterat bilderna nu! Använde fel enhet (amerikansk kalkylator).

storafrid

Inläggav storafrid » 2014-08-15 17:46

Efter många Google-sökningar... jag tror att jag kan besvara mina egna frågor nu faktiskt!

storafrid skrev:
  1. Jag har tagit bort 2 liter från ursprungliga volymen, för att kompensera för basreflexporten. Ska jag göra det?

Efter att ha läst en del om detta skulle jag svara "Ja". Man räknar bort volymen för basporten när man simulerar.

storafrid skrev:
  1. Jag är ute efter en sub som inte är "bullrig". Qtc ser bra ut, men hur är det med Group Delay?

En ganska vanlig syn på detta brukar vara att om frekvensen gånger responstiden är mindre än 400, så behöver man inte bekymra sig. I mitt fall hamnar jag på ca 590. Jag kan bara utläsa från detta att lådan kommer att vara hörbart "mullrig" jämfört med en låd/element-kombination på < 400.

storafrid skrev:
  1. Eftersom jag lär dämpa den slutna lådan, ska jag då simulera upp volymen med de 20 % som det sägs ge?

Här har jag (något förvånande) hittat att: A) Subbaslådor behöver inte alltid dämpas, och kommit på att B) Även om jag simulerar upp volymen 20 % så ger det inte en markant skillnad. Min slutsats blir att detta är en icke-fråga.

storafrid skrev:
  1. Jag har förstått att ett rum vanligtvis bullrar mer i lägre frekvenser. Och jag har inget behov av eller önskan om att spela ohörbara frekvenser. Är ute efter en hyfsat "torr" sub. Borde jag välja den slutna lådan istället för den portade? (har tyvärr ingen möjlighet att mäta rummet - är ute efter bedömningar)

Det går att läsa på nätet om att slutna lådor generellt sett låter bättre (även om en portad kan låta bättre också - undantag finns). Och att samma förhållande omvänt gäller ljudnivå (gain). Eftersom jag inte alls är ute efter ljudnivå utan enbart en torr och välljudande sub, får jag dra den generella slutsatsen att en sluten låda passar mina ändamål bättre.

Här hade en kommentar på det specifika fallet varit önskvärd (t.ex. ifall just det här elementet spelar väldigt "torrt" även i en portad låda) men jag går på min generella slutsats tills vidare!

storafrid skrev:
  1. Hur känns planen spontant? Ser ni några dumheter?

Förutom en cylindervolym helt åt h*****e (tack Kalejdokom) så har jag inte fått några kommentarer på att saker inte stämmer i alla fall. Jag tar tystnaden som ett sign of approval.

Startar en byggtråd snart... väntar på att få hem handöverfräsen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-17 20:20

Engagemanget här på forat åker lite berg-och-dalbana. Vissa trådar förblir lite "svala" medans andra hettar till och utvecklas dynamiskt med många inlägg med olika synpunkter, råd och idéer. Tyvärr betyder det inte alltid att trådskaparen blir hjälpt utan kanske bara mer upplyst om att det inte är så enkelt att bygga högtalare. Därför kan det ibland kanske vara bättre att göra som du; sök på nätet, skaffa dig en egen uppfattning och sedan bygga. Dela gärna med dig i en byggtråd, så kommer det säkert konstruktiva kommentarer längs vägen. Lycka till!

Beträffande frågan om slutet eller basreflex, så är det inte så enkelt att det ena är bättre än det andra. Men om du har tillgång till aktiv delning och EQ så kan du komma långt i rumsanpassning med en sluten låda - den är i regel lättare att kompensera via EQ än en basreflex och har du ett effektstarkt slutsteg kan du ofta tvinga fram mer djupbas ur en sluten låda och EQ. Sök gärna på Linkwitz Transform eller LT.

Återgå till DIY-forum