12" SLS-sub el cheapo (super el cheapo)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

12" SLS-sub el cheapo (super el cheapo)

Inläggav LageB » 2014-08-28 14:37

Jag har 2 st 12" peerless sls element liggande. I ena hörnet i mitt lyssningsrum går en öppen trappa upp. Utrymmet under trappen är öppet mot rummet, men ändå lite i skymundan (bakom trästolpar)

(1)
Jag undrar, om jag helt enkelt sätter en större baffel mot hörnet under trappan och monterar de två sls elementen på baffeln. Dvs, jag får typ en "låda" som är stängd mot golv och väggar med en öppen trekant på ovansidan. Finns det ens någon teoretisk chans att det kan bli bra? Tänkt att denna "subwoofer" ska arbeta runt 50Hz och nedåt.

(2)
Kanske ännu tokigare, låt säga att baffeln görs långsmal i höjdled, såpass att elementen får plats, då blir lådan=pelare, liksom en pipa på samma gång.... kan man "stämma" denna pipa till någon lämplig frekvens... :P

Användarvisningsbild
sebatlh

Re: 12" SLS-sub el cheapo (super el cheapo)

Inläggav sebatlh » 2014-08-28 15:20

1) Funkar inte

2) Du kan ju göra en hornkonstruktion på något liknande sätt...

...men! MDF, eller spånskiva kostar inte mycket alls. Bygg vanliga slutna lådor så blir det ok.
Ännu bättre att bygga basreflexer. Kostar kanske en hundralapp mer bara. Gissar på att det är bättre iaf :D
12" SLS borde det finnas flera byggtrådar med här på forumet. Sök kanske? :)

Här är några trådexempel
viewtopic.php?p=1135962
viewtopic.php?t=52140
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
nuffe

Re: 12" SLS-sub el cheapo (super el cheapo)

Inläggav nuffe » 2014-09-05 19:24

1 kan funka men öppna upp mera så åtminstone 2 kanter är öppna, mot tak o rum. Detta kräver
kompensation för dipol avrullingen, 6dB per oktav. Sök på Dipolbas så finner du mer info.

2 blir mer som ett horn, så där får andra med mer kunskap komma till hjälp.

Men prova! Spånplatta är billigt, skulle även funka med O.B.S. skiva, som jag tror är ännu billigare.
Kör hårt!

Henrik

Återgå till DIY-forum