Transistorhjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Transistorhjälp

Inläggav Fostex » 2014-08-28 21:27

Håller på att försöka få liv i en drivenhet till ett kompaktlysrör, och behöver få tag i transistorer som kan ersätta några som heter 13003BR och är tillverkade av Si.
Datablad: http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 1587_1.pdf
Är det någon här som kan hjälpa mig att ta reda på vad en sådan skulle kunna heta? Extra plus om den finns att få tag i på Elfa eller liknande. :)

BU508 har jag kommit fram till efter lite eget letande, men jag är inte alls säker på att denna skulle fungera.
Datablad: http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 153828.pdf
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Transistorhjälp

Inläggav soundbrigade » 2014-08-30 13:24

We flyttar dig till .... DIY eller teknik???? Hang on ...

... elle belle bi, nu är du fri, äta socker dricka vin, ut med dig ditt feta, tjocka svin ... Det blev DIY!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-08-31 09:05

identisk kan bli svår, om du inte kollar med någon av de firmor som säljer transistorer till reparation.har inte länkarna i huvudet, men kolla på elektronikforumet.com tror där finns en wikipedia med länkar.

annars kan en BUV46A , på elfa fungera tror jag. "snabb" NPN bipolär switchtrissa med hög Vce tålighet.Observera att den är TO 220 kapsel, din trissa är TO 126 vilket är ännu mindre. Men BU508 är TO 247 vilket är ännu större.
man kan trycka ner en TO 220 i en To 126 platsmed lite benbock och liknande.

Men man kan ju undra varför switchtrissan gick sönder i första taget?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-03 22:08

Perfekt, tack för hjälpen från er båda! :)

TO 220 får absolut plats, så jag ska testa med BUV46A som du föreslår. Återkommer när jag har testat.

Anledningen till att den/de gått sönder (om det nu inte är något mer som spökar) är att en kondensator har fått lite värmeslag och lyft på hatten. Belysningsarrangemanget hör till ett badrumsskåp som suttit som demoex med belysningen på 24/7, och drivprylen sitter i ett ganska tight och oventilerat utrymme.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till DIY-forum