Nedåtriktad port?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jensevik

Nedåtriktad port?

Inläggav Jensevik » 2005-04-07 22:29

Funderar lite på en nedåtriktad port i en fullregisterhögtalare.
Vilka är fördelarna resp nackdelarna?
Hur långt från golvet bör porten vara?

Tack på förhand!
/Johan

Castor_inaktiv

Re: Nedåtriktad port?

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-07 22:44

Jensevik skrev:Funderar lite på en nedåtriktad port i en fullregisterhögtalare.
Vilka är fördelarna resp nackdelarna?
Hur långt från golvet bör porten vara?

Tack på förhand!
/Johan

jag ska själv ha en nedåtriktad port i mina högtalare som jag bygger på nu. fördelarna är om man som jag använder en lite mindre låda (16,8 liter) med mindre element, typ 6,5 tum, så man extra basstöd från golvet. om man dessutom gör som jag ska göra, att luta högtalaran innåt rummet så pekar även basreflexen lite lätt in mot hörnväggen.

ska du bygga en fullregister med större element än 6,5 tum, som t ex 8 tum eller större så kan det låta bullrigt eller överdrivet om röret är för nära golv. 10 cm skulle jag rekomendera då....
hur kommer högtalarna se ut? hur stora element? vilken volym?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-07 22:48

Jo det är ju lite större grejer. :D
Peerless 260 SWR (10") i 75-80 liter.

Användarvisningsbild
norman

Re: Nedåtriktad port?

Inläggav norman » 2005-04-07 22:54

Jag har porten nedåt på mina baslådor (mest för att röret blev så långt..). Är porten nära golvet får man räkna med det i avstämningen. På mina hade jag tänkt ha en tratt/pyramid som står på golvet mitt under röret som tillsammans med rörets avrundning bildar en bra övergång*, fast det har ännu inte blivit av och jag vet inte om det behövs då jag inte kan överstyra porten med mina lite för klena förstärkare.
Fanns väl nån JBL högtalare som hade avslutningen på porten som en sån tratt/pyramid fast uppåt (mynnade då ut åt sidorna i överkanten på lådan)

*(fixade till en likadan övergång inne i lådan, porten borde då bli ganska symmetrisk för luftflödet)

Vet dock inte vad som är lättast att få bra map på turbulens när det gäller normala portar och såna som ligger nära en begränsningsyta (t.ex. golv)

edit: Eftersom våglängden är så lång vid avstämningen så borde det spela väldigt liten roll vart porten sitter bara avstämningen blir rätt. (alltså borde man inte få mer bumlighet med porten nära golvet, däremot spelar placeringen av elementet större roll) (om man nu inte avstämmer väldigt högt i frekvens..)
Senast redigerad av norman 2005-04-07 22:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-07 22:57

Det var portlängden som fick mig att fundera på det här med. Det verkar bli ca halvmetern.

Återgå till DIY-forum