trasigt högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

trasigt högtalarelement

Inläggav Lasse- » 2014-08-31 00:30

Hej jag har två högtalarelement ifrån en gammal radio ett litet och ett stort element och jag har skruvat upp dom på en baffel
men på det större elementet har det blivit lite sprickor i pappen i konen går det att reparera på något sätt?

Jag fixade också ett schema till radio ifrån radiomuseet så har jag har plockat ur nätdelen ur radion och förstärkeriet utan
radiodelen för att skruva upp på ett nytt schassie med nya komponenter med samma värden som var på schemat.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: trasigt högtalarelement

Inläggav soundbrigade » 2014-08-31 09:40

Jag funderar lite grann, kan man kanske använda Vliesofix?? Jag har ett montagelim i sprayburk - Faché - funderar på om sådant sprejlim och lite tunnt (ris)papper kan fixa till det hela.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: trasigt högtalarelement

Inläggav Perfector » 2014-08-31 22:34

Lasse- skrev:Hej jag har två högtalarelement ifrån en gammal radio ett litet och ett stort element och jag har skruvat upp dom på en baffel
men på det större elementet har det blivit lite sprickor i pappen i konen går det att reparera på något sätt?

Jag fixade också ett schema till radio ifrån radiomuseet så har jag har plockat ur nätdelen ur radion och förstärkeriet utan
radiodelen för att skruva upp på ett nytt schassie med nya komponenter med samma värden som var på schemat.

mvh Lasse-

Trälim borde funka. Man tar lite på fingret och "gnider in" i pappret. Det är ju träfibrer så limmet hugger tag i varenda fiber och det blir inte för hårt heller. snåla med limmet dock annars ändras vikten på konen så den kan bli sned.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum