Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Var får man tag på spandex som räcker till en lagom stor duk? Alltså en som fungerar om dukavståndet är över fyra meter? Finns spandexväv som är över 2m bred?
IngOehman skrev:Problemet med att använda flera lager av ljusreflekterande textil är att bilden blir suddig! De bakre lagrena lyser tillbaka på de längst fram och en liten ljuspunkt från projektorn blir en stor ljuspunkt på duken.
Jag avråder bestämt, om man inte är en sådan person som gillar suddiga bilder.
Enda sättet att bygga med flera lager textil utan att drabbas av problemet är ha ett ljust första lager men så svart textil som möjligt bakom.
Ett enkelt sätt att testa hur stort problemet är (och det blir STORT om man bygger som förslaget i tråden) är att lysa på duken med en laser, titta med ett öga och täcka för ljuspunkten med en tändsticka halvvägs mellan ögat och ljuspunkten på duken. Det blir lite som när det är solförmörkelse, att man ser de svagare ljusen från coronan utanför själva solen då.
"Coronan" från ett enstaka ljuspixel på duken - skall optimalt vara noll. Men den typen av duk som nämns i tråden blir den stor.
Vh, iö
Komorok skrev:Nja, det är för litet för mig, men jag tänkte att informationen är intressant för andra än mig. Jag har ju dessutom redan en Seymour XD DIY tab tension. Kostade typ 6-7000 att få klar.
Aerob skrev:Komorok skrev:Nja, det är för litet för mig, men jag tänkte att informationen är intressant för andra än mig. Jag har ju dessutom redan en Seymour XD DIY tab tension. Kostade typ 6-7000 att få klar.
Ursäkta ot men finns det någon byggtråd? Går själv i tankarna om att göra mig av med min ramspända duk nämligen.
Nattlorden skrev:Är det vit 12171 och svart matt 123881 du köpt?
Nattlorden skrev:Nej, jag kommer bl.a. Ha en vit centerhögtalare bakom. Kör en grå duk idag, så det kanske inte behövs så mycket gain.
Men då är jag "on my own" med mattsvart bakom då.
Tarzan skrev:Nattlorden skrev:Nej, jag kommer bl.a. Ha en vit centerhögtalare bakom. Kör en grå duk idag, så det kanske inte behövs så mycket gain.
Men då är jag "on my own" med mattsvart bakom då.
Hoppas du blir nöjd!
Tarzan skrev:[
Jahapp, här var det ord och inga visor.
Men, eftersom jag redan köpt materialet skadar det ju inte att slänga upp lite bilder på mätningar och testmönster så att folk kan se hur dåligt det blir och kan avskräckas från att göra samma sak.
JonasW skrev:Ingen säger något annat, i princip alla kommersiella dukar säljs ju med flera lager. Ett vitt och ett svart.
Ett nödvändigt ont för de flesta konsumenterna då det sällan är helsvart bakom duken.
-V5-: Three layered weave + knit. Glued. Multiple reflected layers. PATENT PENDING.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster