Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?
Edit: ja, ursäkta lite OT, men tänkte att det kanske kan bidra till diskussionen om val av element och delning mm. Du får ryta ifrån om det stör, Skrutten...
Kalejdokom skrev:Lite oklart hur du kopplat polariteten på basarna. Du skriver mottaktkopplade - innebär det att de spelar i fas in mot den mittersta "kammaren", mellan elementen?
Jag sneglar ju på Linkwitz LX520 och där sitter basarna i ett 90 graders V. Antar att man även där skall koppla dom i mottakt så att de spelar i fas mot den främre öppningen. Har jag fattat rätt?
nuffe skrev:Mats hur upplever du Excel basen som mellanregister? Jag är inte nöjd med min mellanregister.
Henrik
Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?
skrutten skrev:Dipoler har ju en bakåtstrålning som ger mej problem, men detta verkar gå att lösa.
matssvensson skrev:Letar du runt där (på Linkwitz hemsida) hittar du en del användbara beräkningsark som kan hjälpa dig i dimensioneringsarbetet.
skrutten skrev:Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??
Användare som besöker denna kategori: Doofus och 23 gäster