Dipolbyggen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-08 22:05

Jag ska bara få någon att bygga en V-låda så kan jag testa sen då :-)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2014-10-09 09:33

matssvensson skrev:
skrutten skrev:Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??


Ja, en trång och lång H- eller W-baffel ger fler effekter. De blir som en pipladdning framför elementen. Den medsvängande luften ökar jämfört med elementet i fri luft, vilket sänker högtalarens undre gränsfrekvens. Samtidigt blir luften i pipan "styv" under kvartsvågsresonansen och du kan då räkna med att luften i mynningen svänger samtidigt som elementet längre in. Det vill säga ingen löptidsskillnad för den sträckan. D blir i detta fall bara längden på H-sidan och inte in i själva H-et till baffeln.

Men du får också en effekt av att ljudet skall vända 180 grader runt kanten vilket sänker lufthastigheten, så i själva verket kan sidan verka längre än den är. Det går också att experimentera med fyllning i H-et, vilket sänker lufthastigheten och minskar pipeffekten. Bara du lyckas få till tillräckligt bredbandig dämpning så du inte förstör högtalarens egenskaper.

För kortare och öpnare lösningar minskar dessa effekter. En del att experimentera med alltså. Eller räkna på (avancerat).

/m


Detta minskade jag med hjälp av isolerings skivor. Ju mer jag fyllde med dessto bättre bas blev det, det slutade med att hela kaviteterna var fyllda i W baffeln.
Länk till bygget, viewtopic.php?f=3&t=53838

Mats, tack för svar. Jag har sökt info på nätet om olika mellanregister elemnet men hittar bara info om basar.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-09 13:00

Jag vill flagga för en viktig motsägelse på Linkwitz hemsida.

I Excelarket som jag refererade till tidigare i tråden anger man X-max som +/-. Som exempel har Linkwitz lagt in uppgifter för Scanspeak 21W/8554 som ju har ett Xmax på +/- 6,5mm.

Men på en annan sida resonerar Linkwitz så här:

For example, the woofer section can produce a sound pressure level of 94 dB at 30 Hz and 1 m distance when placed on a reflective ground plane. This requires a peak-to-peak volume displacement of 2000 cm3 and front-to-back distance of the open baffle of Dd = 400 mm. (Resonemanget gäller 2 st SEAS L26ROY i modellen LX521)

Sätter man in elementets uppgifter (med X-max angivet som p-p 28mm, alltså dubbla värdet jämfört med X-max på 14mm) i Excelarket får man just 94 dB@30 Hz. Hur ska det vara egentligen? Ska man ange X-max som +/- eller som p-p? Linkwitz har uppenbarligen använt båda varianterna vid olika beräkningar!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Nattlorden » 2014-10-09 13:06

+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dipolbyggen?

Inläggav PerStromgren » 2014-10-09 13:07

Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.


Är det? Jag tolkar +/- 5 som 10 p-p.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Dipolbyggen?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-09 13:08

Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.


Nja 14mm +/- är dubbelt så mycket som 14mm p-p.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-09 13:30

nuffe skrev:Mats, tack för svar. Jag har sökt info på nätet om olika mellanregister elemnet men hittar bara info om basar.

Henrik


Ett par tips är:
- John Krutkes avsomnade sida som ändå fortfarande känns aktuell http://www.zaphaudio.com/
- Troel Gravesens DIY site http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
- svensk sida med en del elementtester http://www.audioexcite.com/?page_id=442

Forum som DIY Audio och publikationer som Voice Coil/Audio Express är andra ställen man kan söka på.

/M

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-09 13:52

Nattlorden skrev:+/- och p-p är samma sak. Det viktigaste är att det står, så man inte misstar det för enkel väg.

Nej, det tror jag inte. X-max för L26ROY anges till p-p 28 mm, vilket krävs som indata i Excelarket för att få det resultat som LInkwitz anger; 94dB@30Hz.
I databladet för Scanspeak 21W/8554 anges Xmax till +/- 6,5 mm. Med ditt resonemang skulle alltså den basen bara ha ett X-max på drygt 3 mm enkel väg, vilket ju är helt osannolikt.

Min fråga kvarstår - har Linkwitz använt olika begrepp för X-max som indata i sin egen Excelmatris för olika projekt?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dipolbyggen?

Inläggav PerStromgren » 2014-10-09 13:58

"Xmax - Maximum linear peak (or sometimes peak-to-peak) excursion (in mm) of the cone"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Inte undra på att det ställer till problem!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-09 14:08

Jo ex. +-5 = 10 p-p dessutom kan uträkningarna gälla i fri rymd och om man ställer på golv mot vägg eller något annat så ändras dB:en. Har dock inte kollat.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2014-10-09 14:11

matssvensson skrev:

Ett par tips är:
- John Krutkes avsomnade sida som ändå fortfarande känns aktuell http://www.zaphaudio.com/
- Troel Gravesens DIY site http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
- svensk sida med en del elementtester http://www.audioexcite.com/?page_id=442

Forum som DIY Audio och publikationer som Voice Coil/Audio Express är andra ställen man kan söka på.

/M


Tackar ska studeras.

Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-09 22:25

Kalejdokom skrev:på en annan sida resonerar Linkwitz så här:

For example, the woofer section can produce a sound pressure level of 94 dB at 30 Hz and 1 m distance when placed on a reflective ground plane. This requires a peak-to-peak volume displacement of 2000 cm3 and front-to-back distance of the open baffle of Dd = 400 mm. (Resonemanget gäller 2 st SEAS L26ROY i modellen LX521)

Sätter man in elementets uppgifter (med X-max angivet som p-p 28mm, alltså dubbla värdet jämfört med X-max på 14mm) i Excelarket får man just 94 dB@30 Hz. Hur ska det vara egentligen? Ska man ange X-max som +/- eller som p-p? Linkwitz har uppenbarligen använt båda varianterna vid olika beräkningar!?


Sätter du in Sd=726 cm2 (2x363 cm2), Xmax=14 mm och D=400 mm säger excelarket 88dB @ 1 m vid 30Hz. För "placed on a reflective ground plane"=golvet kan du addera 6dB till resulterande ljudtryck vid dessa frekvenser tack vare speglingen i golvet (Add 6 dB for radiation into half space står ovanför ytan där du matar in högtalardata). 88+6=94 dB.

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-10 07:26

Man lär sig något varje dag! Tack för förklaringen. Jag har försökt att hitta en förklaring till just det begreppet "radiation into half space" men utan framgång. Jag fattar fortfarande inte vad det betyder, men förstår att SPL ökar med 6 dB pga golvreflexen.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-10 08:20

Kalejdokom skrev:Man lär sig något varje dag! Tack för förklaringen. Jag har försökt att hitta en förklaring till just det begreppet "radiation into half space" men utan framgång. Jag fattar fortfarande inte vad det betyder, men förstår att SPL ökar med 6 dB pga golvreflexen.


4 pi = fri rymd (utan begränsningytor)
2 pi = halv rymd (ett begränsande plan, golv eller vägg)
pi = kvarts rymd (två begränsande plan, golv och vägg)
pi/2 = åttondels rymd (tre begränsande plan, hörn)

Förstärkningen kommer av speglingsreflexen i begränsningsytan som adderar i fas med högtalaren själv.

Geoff Martin chefsakustikern på B&O beskriver detta vettigt på sin blogg tycker jag.

http://www.tonmeister.ca/wordpress/2014/05/02/bo-tech-free-wall-corner/

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-10 11:10

Kul sida - särskilt länkarna till testmusik i högerkant på sidan :) .

Och tack, igen, för nya pusselbitar som faller på plats.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Bill50x » 2014-10-10 11:39

Kalejdokom skrev:Kul sida - särskilt länkarna till testmusik i högerkant på sidan :) .

Medhåll. Av spåren är "The Bad Stuff" intressant, kommer ni ihåg debatten om Metallicas Death Magnet? Kollade på nytt i MasVis, CD´n har en crest på lite drygt 6dB, vinylrippen ca 12 dB och extraheringen från Guitar Hero ca 17 dB. Det märkliga är att det klipper väldigt lite (alltså synlig klippning i Audition) på CD'n, jag har sett mycket värre än så.

Ursäkta OT.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Dipolbyggen?

Inläggav NADifierad » 2014-10-12 20:58

Intressant det här med Dipoler.
Vissa dipoler har diskanter spelandes bakåt också, och vissa inte...?
Tillför dipolprincipen något vid höga frekvenser?

Och för mellanregisterelement med korg, så borde ju korgen/magneten påverka bakåt?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-13 08:31

Om du orkar läsa en lång text på engelska så försöker Linkwitz förklara fördelarna med en extra bakåtriktad diskant här:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm

Här är annars den korta versionen :) :
"I can only say that I have never heard sound reproduced as realistically in its dimensions of space, frequency and time. Sure, it is only an illusion and it all happens between the ears."

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Dipolbyggen?

Inläggav NADifierad » 2014-10-13 16:43

Kalejdokom skrev:Om du orkar läsa en lång text på engelska så försöker Linkwitz förklara fördelarna med en extra bakåtriktad diskant här:
http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm

Här är annars den korta versionen :) :
"I can only say that I have never heard sound reproduced as realistically in its dimensions of space, frequency and time. Sure, it is only an illusion and it all happens between the ears."

Tackar! Han är utförlig i sina förklaringar :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2016-08-26 20:30

Kanske det är dags att fortsätta där det tog slut. Har iaf köpt material till tvänne bafflar utan att egentligen ha någon aning om hur de skall se ut, en lite chansning. Mellanregister för dipol i 8 tum har det hänt ngt på marknaden?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2016-08-31 21:21

Jag bytte mellan-register till 8 tum, SEAS H1659, samma som Linkwitz har i sin senaste version.
Det blev mycket bra. Som jag skrev i annan tråd, disten minskade markant, vid hög volym är rörelsen minimal.
Min förra 6,5a gick i botten ibland.

Sen gäller fortfarande, många o stora element för basen.

Henrik

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2021-06-14 22:53

Jag komihåg mitt inlogg och denna tråd tyvärr kan jag konstatera att frun i huset byggde ett bord av mitt ena baffelämne :roll: jag tar det som ett tecken att överge dipol tankarna :lol:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2021-06-15 09:34

Tycker jag vore synd. Det blev nya toppar för min del, viewtopic.php?f=3&t=66479 kanske det kan inspirera
Har inte provat att spela dem utan basar, men det får väl bli när tid finns.

Henrik

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster