Dipolbyggen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-06 13:58

Tjena, i flera år har jag till och från varit sugen att bygga dipolhögtalare men har legat lågt ett par år nu och tappat kollen. Har det kommit fram bra byggen på senare tid - som nån har byggt?
Jag tänker mig en en dipol med ett par basar, mellanregister och diskant, helst ungefär som Jamos med 2x15tummare i basen.

mvh G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Martin » 2014-10-06 14:55

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... oject.html

Ingen ren dipol. (omnipol i lägsta basen) men ett intressant projekt med mycket mätningar.
MEK - MetallElementKlubben

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Doofus » 2014-10-06 15:02

Mjae, jag kanske inte kan bidra så mycket men några byggen man kan tjuvkika lite på är väl dels linkwitz 521 modell och Orion, samt troels OB hyllning.

Mycket spännande med dipol, det här ska följas !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-06 18:23

Jag går i (nästan exakt) samma tankar. Tipsar om denna tråden som just nu är aktuell på annan forumsida:
viewtopic.php?f=9&t=53746

Den mest intressanta modellen jag utforskar just nu är Linkwitz LX521. Jag har fyra XLS-10 som jag planerar att använda i botten om det blir något av för min del:
http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-06 19:12

Lite intressant med tvärställd dipolbas som kan/bör stå nära vägg...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-06 20:20

Hur viktigt är det är det att ha basarna mottakt kopplade för distorsionens skull, vill minnas att inte all dist släcks ut.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-06 21:34

Många frågor blir det.. Tänker så här om ett par högtalare efter att ha tittat på de föreslagna länkarna.
Basdelen med två st 12 tummare i lite V-form som står mot vägg typ som GRADIENT HELSINKI 1.5 fast annorlunda förståss.
Basmellanreg och diskant på en rätt så fyrkantig lite innåtvänd och uppåtlutande dipolbaffel med väggdämpning bakom för att kunna stå nära vägg.
Basmellan elementet bör vara så stort som möjligt för att minska kantdiffraktionen, diskanten kan jag tänka mig att bara ha den frammåt.
Diskanten kan vara nåt som jag har hemma men nån bra basmellan har jag ju inte i storlek 6-8 tum som jag tror är så stort som möjligt i detta fall.
Hade tänkt att driva allt med en Hypex AS2.100 per högtalare. Finns det någon som gjort någon dipoldrivning med denna, räcker ut effekten måntro?
Finns det förslag på basmellan element? Jag gissar att det skall arbeta mellan 200-2500 Hz eller nåt sånt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-06 22:12

Kul projekt - men när man läser Linkwitz FAQ-sida vet man ju inte om man ens vågar labba med olika form på baffeln. Han avråder starkt mot att modifiera fronten på LX520. Men hur ska man över huvud taget komma fram till vilken form som funkar bäst (om vill labba med andra element än de som Linkwitz valt)?

Själv funderar jag på två st Scanspeak 15W Revelator som midbas på respektive sida. Kan det funka med d'appolito i öppen baffel?!

Hur menar du med 2x12" i lite V-form ståendes mot väggen?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-06 22:55

Nej jag har nog inte tänkt klart och har svårt att beskriva i ord får fixa en ritning sen..... Har tittat på Seas U18 som basmellan och tror på SS D2608/913000 som diskant.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-07 08:34

Jättekul att se dig bygga igen skrutten, har hört dina 9laeh högtalare och dom imponerade.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2014-10-07 10:33

Min erfarenhet är att det behövs många baselement, det är ju dipolens svaghet att generera bas.

I mina har jag 4st 12 tummanare per sida, än så länge....

Jag delar för närvarande vid 80 Hz men upplever tyvärr att mitt mellanregister element inte orkar med.
Så nästa punkt på listan blir att byta ut det, eller att höja delningen så länge.
Mellanregistret bör alltså inte vara för litet.

Bara lite ideer på vägen.

Henrik

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-07 13:38

Jag hade tänkt att dela betydligt högre upp än 80Hz tror att det är ide börja forska i lågbasdelen för att se hur det tar sig. Tyvärr så är jag oförmögen att snickra för tillfället, så den delen kommer att dröja.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-07 23:08

Kul att du är nyfiken på dipoler. Jag tycker en del av dina tankar i tråden till viss del liknar några av idéerna bakom mina senaste dipolhögtalare. Halvdant dokumenterade i dessa trådar.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=43327&hilit=ortoakustisk+%C3%B6ppen+baffel&start=30
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/231571-my-open-baffle-project-ortho-acoustic-design-ideas.html

Jag kan inte nog rekommendera Siegfried Linkwitz hemsida om dipolära högtalare. Massor av kunskap, tankar, information och inspiration. Letar du runt där hittar du en del användbara beräkningsark som kan hjälpa dig i dimensioneringsarbetet. Svantes (Tolvan) Edge-program kan också hjälpa dig simulera olika baffelformer.

Själv valde jag mottaktskopplade basar i veckad baffel främst för kraftutsläckningen som minimerar stomburna vibrationer till omgivningen. Men också för att minska andratonsdistortion från elementen, vilket inte nödvändigtvis är den bästa idén ur ett psykoakustiskt perspektiv.

Jag valde ett 8 tums mellanregister för att klara mina ljudtrycksönskemål med vald baffelform. Storlek begränsade mig till 2x10 tum som baselement, och delningsfrekvenserna landade till slut på 180 (aktivt) och 2300 (passivt) Hz. Jag använder 400W till basarna och 200W till mellan/diskant per sida. Då når jag runt 105 dB mätt med halvtaskig ljudnivåmätare i mitt vardagsrum innan slutstegen säger stopp.

Med större baselement och baffel är det möjligt att du klarar dina behov med mindre förstärkareffekt. Lycka till med bygget. Skall bli intressant att följa.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-08 12:26

Lite oklart hur du kopplat polariteten på basarna. Du skriver mottaktkopplade - innebär det att de spelar i fas in mot den mittersta "kammaren", mellan elementen?

Jag sneglar ju på Linkwitz LX520 och där sitter basarna i ett 90 graders V. Antar att man även där skall koppla dom i mottakt så att de spelar i fas mot den främre öppningen. Har jag fattat rätt?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbyggen?

Inläggav nuffe » 2014-10-08 12:29

Mats hur upplever du Excel basen som mellanregister? Jag är inte nöjd med min mellanregister.

Henrik

Ursäkta OT Skrutten.



edit snavfel
Senast redigerad av nuffe 2014-10-08 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-08 12:34

Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?

Edit: ja, ursäkta lite OT, men tänkte att det kanske kan bidra till diskussionen om val av element och delning mm. Du får ryta ifrån om det stör, Skrutten...

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-08 13:41

matssvensson tack för din kommentar, ja har varit in och tittat på din konstruktion och gillar det jag ser speciellt då rotationen på dipolbasarna eftersom jag vill inte hamna så långt ut i rummet eller jag och jag (waf). Delningsfrekvenserna var intressant att ta del av så jag vet i vilken härad man kan hamna. Jag är ju "nyburgare ;-)" på dipoler och hur de fungerar i ett rum. Dipoler har ju en bakåtstrålning som ger mej problem, men detta verkar gå att lösa. Ska leta mer på Linkwitz sida, jag har frekventerat den rätt så ofta förut och kände inte till den senaste konstruktionen..
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-08 13:47

Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?

Edit: ja, ursäkta lite OT, men tänkte att det kanske kan bidra till diskussionen om val av element och delning mm. Du får ryta ifrån om det stör, Skrutten...


Nja bara det inte blir kontraproduktivt OT för mig jag snappar åt mig det mesta och sorterar ut det bästa... Det finns ytterligare en bidragande faktor för att ha ett stort element och det är att en dipol "framkallar" mer kantdiffraktion än en lådhgtalare och stora element motverkar detta men i första han handlar nog om ljudtryck vid låga frekvenser, så svaret kanske blir ett klassiskt det beror på....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-08 14:01

Kalejdokom skrev:Lite oklart hur du kopplat polariteten på basarna. Du skriver mottaktkopplade - innebär det att de spelar i fas in mot den mittersta "kammaren", mellan elementen?

Jag sneglar ju på Linkwitz LX520 och där sitter basarna i ett 90 graders V. Antar att man även där skall koppla dom i mottakt så att de spelar i fas mot den främre öppningen. Har jag fattat rätt?


Ja, det stämmer. Båda elementen pumpar inåt i mittenkammaren och då på samma sätt utåt i den övre samt undre kammaren som vetter åt samma håll. Eftersom de på så sätt spelar mot varandra så kancelleras deras krafter på chassit och högtalaren blir i princip vibrationsfri. Samtidigt har jag moterat elementen på så vis att det ena elementet spelar med framsidan till mittkammaren och det andra med sin baksida. Då når jag också viss utsläckning av elmentens andratonsdistortion. Linkwitz LX521 funkar på samma vis, även om han inte får 100% kraftutsläckning mellan elementen med sin V form.

nuffe skrev:Mats hur upplever du Excel basen som mellanregister? Jag är inte nöjd med min mellanregister.

Henrik


Nu har jag inte testat marknadens samtliga element till min konstruktion, så jag har svårt att själv säga hur det jämför sig med andra alternativ. Googla nätet för andra omdömen. Jag fastnade för detta för det verkade ha lämpliga egenskaper, med lång linjär slaglängd samt hanterbar tonkurva och distortionsspektrum. För mig är det användbart i området 100-2300 Hz och jag är nöjd med resultatet. Uppför sig enligt förväntan för en rimligt mjuk pappkon.

Kalejdokom skrev:Det nämns på flera ställen att ett större mellanregister medger lägre delning och högre ljudtrycksmöjlighet. Är det just membranstorleken som är nyckeln eller handlar det egentligen om effekttålighet och slaglängd? Jag planerar ju för 2 st 5,5" midbasar - skulle det ge samma effekt som att välja ett enda större element?


Hur starkt du kan spela i en öppen baffel avgörs av elementytan (den samlade om du använder flera element), dess linjära slaglängdsförmåga samt baffelns storlek. Baffeln avgör när utsläckningen fram/baksida börjar bita, och då du behöver kompensera för att bibehålla rak tonkurva. Därför behöver dipolära strålare kunna pumpa så mycket luft (med slaglängd och yta) i sitt lägre register (för att de är så sabla ineffektiva där).

mvh, Mats

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-08 14:13

skrutten skrev:Dipoler har ju en bakåtstrålning som ger mej problem, men detta verkar gå att lösa.


Dipoler behöver kunna "andas" med sin bakåtstrålning, så du unviker kontraproduktiv spegling i närliggande väggar. Riktar du dem framåt är det sträckan till framväggen (den du lyssnar mot) som blir viktig = högtalarna hamnar långt ut i rummet. Däremot kan de då placeras nära sidoväggarna, eftersom deras utstrålade energi har ett minimum i den riktningen.

Vrider du dipolen 90 grader (som Gradient Helsinki och mina nästan) kan du istället ställa dem nära framväggen, men då behöver de å andra sidan avstånd till sidoväggarna istället. Något jag vill ha i mina konstruktioner av fler skäl än bara basförmågan. Mina högtalare står dikt an mot framväggen och det fungerar alldeles utmärkt.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-08 15:39

Hisnande tanke - kanske dags att starta en egen byggtråd 8O ...

Fördelen med öppen baffel är ju att det är relativt enkelt att bygga olika "testlådor" av enkelt skivmateriel (frånsett basdelarna då, som ju tarvar lite mer snickeri).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-08 17:23

matssvensson skrev:Letar du runt där (på Linkwitz hemsida) hittar du en del användbara beräkningsark som kan hjälpa dig i dimensioneringsarbetet.

En sista fråga då, innan jag drar mig undan till en egen tråd:

I Excelarket spl_max1.xls som Linkwitz länkar till ( http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls ) undrar jag bara så att jag fattat indata rätt. Om jag har två st element med följande data:

Xmax=6,5 mm
Sd=150cm2

Kan jag då mata in följande data i tabellen:

Xmax=6,5 mm
Sd=300cm2

samt önskad bredd på baffeln som D (effective path difference - avståndet runt baffeln från mitten till mitten) om elementen sitter mitt i baffeln?

Tabellen visar då max SPL@1m vid olika frekvenser (då man nyttjar elementets maximala slaglängd).

Har jag fattat rätt?? Beklagar en newbee som försöker lära sig något...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-08 17:43

Rätt när det gäller elementen och vad arket visar. Men D ska vara avståndet från mitten till kanten, dvs avståndet ljudet från den ena sida av baffeln behöver gå för att nå den andra sidans våg. Siegfried illustrerar D med några exempel här:

http://www.linkwitzlab.com/Removed%20pages/x-models.htm#circular,%20open%20baffle

/M

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-08 17:51

Tack!
Alla pusselbitar på plats. Dags för ett svårare pussel :) ...

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-08 20:02

Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Carl-m
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2014-03-07
Ort: Kungälv

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Carl-m » 2014-10-08 20:51

Bild

Bild

Bild

Här är mina dipolhögtalare med en rysk bredbandare och två A D r1524 i varje. Funkar kanon. Kör aktivt med minidsp för att få ut mest av bas mm.

Användarvisningsbild
Carl-m
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2014-03-07
Ort: Kungälv

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Carl-m » 2014-10-08 20:55

Bild

Här är en till bild bak. Blir en bättre lösning på "benet" sen

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dipolbyggen?

Inläggav matssvensson » 2014-10-08 21:18

skrutten skrev:Längden runt kanten på H-baffeln vill jag minnas inte alls stämde för herr Linkwitz (kan jag få kalla honom Lindkvist istället) för han räknade inte med den medsvängande luften eller nåt sånt??


Ja, en trång och lång H- eller W-baffel ger fler effekter. De blir som en pipladdning framför elementen. Den medsvängande luften ökar jämfört med elementet i fri luft, vilket sänker högtalarens undre gränsfrekvens. Samtidigt blir luften i pipan "styv" under kvartsvågsresonansen och du kan då räkna med att luften i mynningen svänger samtidigt som elementet längre in. Det vill säga ingen löptidsskillnad för den sträckan. D blir i detta fall bara längden på H-sidan och inte in i själva H-et till baffeln.

Men du får också en effekt av att ljudet skall vända 180 grader runt kanten vilket sänker lufthastigheten, så i själva verket kan sidan verka längre än den är. Det går också att experimentera med fyllning i H-et, vilket sänker lufthastigheten och minskar pipeffekten. Bara du lyckas få till tillräckligt bredbandig dämpning så du inte förstör högtalarens egenskaper.

För kortare och öpnare lösningar minskar dessa effekter. En del att experimentera med alltså. Eller räkna på (avancerat).

/m

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dipolbyggen?

Inläggav Nattlorden » 2014-10-08 21:23

Ta ett par hål i väggen till rummet sidanom och montera dem där. Det har jag alltid velat prova med ett par stora Magnepan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Dipolbyggen?

Inläggav skrutten » 2014-10-08 21:58

Nu har jag lekt med edge och hittat en 8-kantig form som sprider vettigt i mellanreg utom mot taket där 1kHz verkar bli överrepresenterat har petat in en tänkt banddiskant 60x8mm och den sprider bra i en ledd man för välja höjd eller bredd på utstrålningen eller nått mittemellan men bredd är defaultläget. En par små stackbara dipolwoffare lite lite lik dom Lindkvist har i sitt senaste bygge 60cm höga tänkt just nu för ett par SLS 12:or i varje. Delning mot mellanreg på ca 250Hz gör att V-basarna nog inte får blir så djupa räknar med 30cm. Tankar på....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster