DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav hi_pot » 2016-07-06 16:16

Asså vilket bygge!

Har suttit och läst o tittat på din tråd och ju mer man tittar på dina lösningar kan man misstänka att du haft en och annan sömnlös natt bakom dig för att komma på alla detaljer.
Kul o se att du fått ihop det hela så bra!

Och med tanke på de komponenter du valt kan man väl knappt misslyckas va? :wink:

Kan ångra mig att jag övergav mitt dipol projekt. Det var kul men passa inte in i tiden... Får göra ett nytt försök någon gång!

Hoppas du får ljud i dina skapelser snart så du får njuta efter allt hårt arbete :!:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-07 09:43

Kort resumé över det gångna dygnet. Att kombinera PA-prylar och HiFi-apparater går inte alltid så smärtfritt...

Det visade sig strax att det nya 4-kanals NAD-steget, som jag ska driva topparna med, inte trivdes ihop med övrig elektronik :( . Det finns ingen volymkontroll på steget och brusnivån från min DCX2496 slog igenom med full kraft - trots 0dB gain på in- och utgångar. Dessutom har jag en Mackie-mixer för att mixa Front L/R, Center och LFE från min receiver till en stereosignal - och därifrån hördes nu ett märkbart brum. Banddiskanterna i de nya högtalarna förlåter verkligen ingenting - brus och brum fyllde nu hela vardagsrummet, innan jag ens hade påbörjat injusteringen!

Först ägnade jag timmar åt att försöka isolera och lokalisera störkällorna, men insåg till sist det omöjliga. Lite PA-amatör som man är, ägnades sedan en bra stund åt att riva i alla lådor i garaget, för att slutligen komma upp med ett par ART Cleanbox Pro:

http://www.thomann.de/se/art_cleanbox_pro.htm

Dessa boxar löste båda problemen på en gång; brummet försvann genom att konvertera den balanserade signalen från DCX:en till en obalanserad linenivå och bruset försvann genom att vrida ner volymen. Vid full utsignal från DCX:en krävs bara en bråkdel av volymen för att styra ut slutsteget fullt - och därmed var brusnivån inte längre hörbar :-) .

Så nu återstår "bara" att få ordning på alla kablar och börja på med injusteringen. Lär nog ta den här dagen...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2016-07-07 10:34

Jag känner igen problematiken, både med mätriggar och testanläggningar. Och alltid tror man det ska funka på första försöket... 8O :evil: .

Lycka till och hoppas du får fram välljud redan idag. Jag önskar jag hade dokumenterat mina byggen lika bra som du gör. Grymt kul att följa.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-07-07 10:35

Jag har haft tur men sonen hade stora problem med signal från datorn. Löstes med ett avstörnings filter.

Har du lyckats få ljuv musik ännu? De är hursomhelst en skönhet i rummet.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-07 13:57

Det närmar sig. Jag passade på att röja ur audiogarderoben ordentligt - och det behövdes. Där fanns gott om kablage som inte längre var aktuellt, både liggandes löst och ihopkopplat för olika eventuella scenarier. Ibland är man bara för ambitiös och riggar för situationer som aldrig blir verklighet. Detta blev över när jag städat klart 8O :
Bild

För den intresserade ser det nu ut så här, uppifrån och ner:
NAD C245BEE - 4-kanals slutsteg för midbasar och diskanter.
NAC C275BEE - Bryggat slutsteg för basarna (6 st XLS serieparallellt till 6 ohm).
Samsung BD-spelare.
Denon DVD-1600 (CD/DVD-Audio-spelare).
Behringer DCX2496 - delningsfiltret till frontarna.
Behringer DEQ - används just nu bara som grafisk monitor för att analysera frekvensinnehåll i Front L/R eller Center eller LFE eller alla tillsammans :) .
Osynliga till vänster: 2 x ART Cleanbox Pro för signalanpassning mellan DCX och slutsteg.
Marantz SR5003 - receivern.
Mackie mixer för att mixa Front L/R + Center + LFE till delningsfiltret för frontarna.
M-Audio - ljudkort/DAC till datorn.
Sagem - HD-box till projektorn.
Längst ner, utanför bild står datorn.
Bild

Nu har jag testat och vet att allt funkar och låter som det ska - nu återstår bara att trimma nivåer och börja mäta :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Nattlorden » 2016-07-07 14:09

räcker ventilationen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav hi_pot » 2016-07-07 19:57

En ventil i botten o en i toppen är nog inget fel... :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-07 21:10

Fläktarna syns inte, men det sitter tre stycken i ryggen (det är en hörngarderob) bakom respektive slutsteg och receivern. Vid lyssning är dessutom dörren oftast öppen. Visst blir det varmt, men idag/ikväll har jag och min son haft Spotify-rally för att testa gränserna för de nya frontarna - och än så länge har vi inte lyckats passera gränsen för varken högtalarna eller slutstegen 8) . Nu är det fotboll, så det blir lugnt en stund.

Men värmen har alltså inte ställt till något problem under de dryga fyra timmar vi spelat på referensnivå med allt från Bela Fleck till John Mayer, Toto, EST, filmspår och diverse mer spektakulär "testmusik". Allt funkar och låter som förväntat - mycket bra!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-07-07 22:29

Gott :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav DVD-ai » 2016-07-09 12:48

mer mer mer berätta mer mer mer !!!!!

och fler fler fler bilder :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-09 15:15

Idag är en städdag - jag röjer undan efter slutmontage, provspelning och lite kontrollmätning. Kanske kommer fler bilder när jag städat färdigt och jag får återkomma även till mätningarna. Än så länge har jag kört helt utan dämpning och tidigare tester har ju visat att det blir lite bättre med fluff i åtminstone främre öppningen. Men jag vill inte bösa ner med ren Rockwoll, så det får anstå tills jag sytt fodral till dämpningen :) .

Mätningarna gör mig lite förvirrad. Det är inte helt självklart hur och var man skall mäta för att kunna utvärdera resultatet. Närfältsmätning på midbasarna ger näst intill rak kurva ända ner till ca 80 Hz, men på lite avstånd faller de från ca 400 Hz (utan EQ). Och basarna blir jag heller inte klok på. Jag har mest spelat känd musik och rattat på filtret tills jag tyckt att det låter bra. Inte så vetenskapligt, men jag kommer att ägna filtret mer tid framöver. Just nu är jag bara nöjd med att resan med bygget nått målet. Det tog drygt 20 månader från första idé till färdiga högtalare och själva bygget tog ca fem månader.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2016-07-10 12:07

Närfältsmätningarna får inte med dipolutsläckningen. Vill du analysera den behöver du mäta i fjärrfältet. Jag har mätt mina på 170-200 cm och får då vettigt resultat ner till typ 300 Hz i stort vardagrum. Vill du mäta längre ner får du hitta stor lokal med lyftkran eller släpa högtalarna utomhus.

Min erfarenhet är att det kan räcka att se var ripolerna börjar börjar rulla av neråt, för att bestämma var din kompensation behöver börja (när du tänkt ut vilket rumsstöd du får). Mer intressant är hur ripolerna ser ut uppåt med kavitetsresonanserna, för att sätta LP-filtret.

Lycka till. Följer med spänning.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-11 16:29

Slutlig setup, med juvelerna på "rätt" plats:
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-11 16:30

Lite mätning och finjustering av elektroniken har jag också ägnat mig åt idag:

Först mätning direkt framför basöppningen, utan filter/EQ/dämpning. Kavitetsresonansen ligger som förväntat mellan 200-300 Hz, ca en oktav över tänkt delning, så det stör mig inte:
Bild

Men för feelgood har jag ändå förberett två Toblerone-bitar av dämpning omsvepta av lite högtalartyg. Med dessa på plats i främre kaviteten mäter jag så här:
Bild

Därtill lite EQ för att kompensera dipolfallet:
Bild

Slutligen med delning mot topparna (jo, det ser bra ut, men så är det också mätning direkt framför basöppningen):
Bild

Så var dags för mellanregistret (utan bas och diskant).
Efter rekommendation från mats hamnade mätmicken 180 cm rakt framför toppbaffeln.
Man ser ganska tydligt både dipolfallet och puckeln från baffelstödet:
Bild

Och med lite EQ rätar vi snart ut de värsta kurvorna. Kvarvarande ojämnheter kommer säkert från rumsreflexer. Jag lägger ingen möda på att jämna ut dessa:
Bild

Dags för diskanten. Mäter från samma position som för mellanregistret. Lite märklig kurva, men så här såg det ut:
Bild

Och med applicerad delning för mid och diskant ser överlagringen ut så här:
Bild

Och verklig uppmätt kurva med mid+diskant ser ut så här:
Bild

Slutligen kopplar jag in basen och efter en liten nivåjustering runt 1,3kHz mäter jag följande kurva:
Bild

För att verifiera resultatet har jag även mätt med en grafisk dB-mätare med rosa brus på hög volym. Kurvan ser i princip likadan ut överallt i rummets lyssningsområde 8) . Och ja, det låter fantastiskt bra även med ljuv musik i spelaren :) .

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Tarzan » 2016-07-11 17:26

Grattis! :D

Hur mycket slaglängd gör man sig egentligen av med när man aktivt höjer upp basen på mellanregistret så pass mycket?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-11 17:33

Tarzan skrev:Hur mycket slaglängd gör man sig egentligen av med när man aktivt höjer upp basen på mellanregistret så pass mycket?

Nästan ingenting! Jag har ju HP-filter vid 130Hz/12dB/okt. Så all lågbas är effektivt bortfiltrerad från midbasarna och hanteras istället av dipolbasarna i botten. EQ-kurvan för midbasarna är bara till för att kompensera dipolfallet från ca 500Hz och nedåt. I den här kurvan ser man hur HP-delningen inverkar i de lägre registren på midbasarna:

Bild

Edit: men jag förstår frågan och det är därför jag startar mätningen på 60Hz när jag mäter på midbasarna UTAN HP-filtret (se mörkgröna kurvan i tidigare inlägg "Mid 180 cm med EQ"). Jag vill inte riskera att bottna/skada elementen vid mätningen.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2016-07-12 00:38

Kalejdokom skrev:
Tarzan skrev:Hur mycket slaglängd gör man sig egentligen av med när man aktivt höjer upp basen på mellanregistret så pass mycket?

Nästan ingenting!

Nja, Om jag inte minns fel i huvudet dubblas slaglängden för ett element vid +6 dB. Det vill säga du "förbrukar" halva slaglängden när du utjämnar en dipolavrullning med 6 dB en oktav neråt. Eller omvänt, du "förlorar" 6 dB i maximal ljudtrycksförmåga. Så jag skulle säga att påverkan är högst påtaglig. Dipoler är inte effektiva ljudalstrare.

mvh, mats

PS. Kul att se dina mätningar. Du har inte tänkt göra några gatade mätningar, så man kan få en uppfattning om jämnheten i direktljudet? DS
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-12 10:54

Jag har försökt med gatade mätningar tidigare, men inte blivit riktigt klok på hur man bör göra och hur man ska tolka resultaten. Nu är det "semester" några dagar, sen kanske jag hinner ägna mig åt fortsatta mätningar.

Beträffande slaglängden, så är jag inte med riktigt. Jag delar ju av basen, med början vid ca 130Hz. Hur mycket konrörelse man får vid maxeffekt vid 130 Hz på ett baselement vet jag inte, men det måste väl ändå vara marginellt?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav HenrikE » 2016-07-12 14:49

Kalejdokom skrev:Beträffande slaglängden, så är jag inte med riktigt. Jag delar ju av basen, med början vid ca 130Hz. Hur mycket konrörelse man får vid maxeffekt vid 130 Hz på ett baselement vet jag inte, men det måste väl ändå vara marginellt?

Jag körde en snabb simulering i Basta!. För att nå xmax i öppen baffel vid 130 Hz behövs ca 250W (per element). Med lite mer rimliga 100W in blir konrörelsen knappt 3 mm.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-12 15:22

Intressant. Jag driver midbasarna med ett NAD 245BEE som ger 85W (dynamisk effekt) per kanal vid 4 ohm. Och då är det två element som delar på effekten... Det lär nog dista rejält innan jag bottnar elementen med det slutsteget.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2016-07-12 16:04

Kalejdokom skrev:Intressant. Jag driver midbasarna med ett NAD 245BEE som ger 85W (dynamisk effekt) per kanal vid 4 ohm. Och då är det två element som delar på effekten... Det lär nog dista rejält innan jag bottnar elementen med det slutsteget.

Ja, det kan vara midbassystemet som slår i taket först. Så är det hos mig. Bra om stärkarna kroknar först, så riskerar du inget mekaniskt haveri. Men var aktsam så inte klippande förstärkare eldar upp diskanter bara.

Siegfried Linkwitz säljer en test CD med pulsade sinussignaler som stegar genom hela hörbara frekvensområdet, och som varken förstör element eller förstärkare. Men det är superenkelt att höra när systemet nått sin gräns. Rekommenderas.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2016-07-12 16:24

Kalejdokom skrev:Jag har försökt med gatade mätningar tidigare, men inte blivit riktigt klok på hur man bör göra och hur man ska tolka resultaten.

Nu använder jag inte REW själv, så just där kan jag inte hjälpa dig. Men du behöver hitta hur du tittar på tidssignalen av mätpulsen i REW, sen justera in mätfönstret för fft-analysen till att starta just innan pulssvaret startar. För att sen mäta tills precis innan första tydliga reflexen från en begränsningsyta. Reflexen ser du som en mer markerad krusning i pulssvaret (som också kan likna initialpulsen mer än andra krusningar) och som brukar dyka upp efter runt 3 ms när du mäter i ett normalt bostadsrum. Med ett tidsfönster på 3 ms får du vettig frekvensinformation ner till ca 330 Hz. Under det får du använda andra metoder än gatning, eller hitta ett större rum med senare reflexer.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Martin » 2016-07-12 21:11

Fina linjer och kurvor.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
klaswar
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2015-10-18
Ort: Oulu

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav klaswar » 2016-07-13 01:26

Galet snyggt, och inspirerande
Too old to die young!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-12-01 15:14

Vad tycker du ett antal månader senare?
Har du fått justera nåt, ex dipolutsläckning.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-01 19:44

Lustigt nog är jag fortfarande helt nöjd - och blir ofta överraskad/påmind om hur bra dom faktiskt spelar.
Jag är lite orolig för vad som kan hända om jag börjar tweaka EQ-inställningarna. Jag får väl spara undan nuvarande setup som en preset så att jag alltid kan återgå om jag inte lyckas få till det. Men just nu, som sagt, vet jag inte vad som skulle kunna bli bättre om jag börjar ratta på inställningarna.

Till våren/sommaren (när vädret medger) tänker jag mäta upp dom utomhus och då kanske det blir läge att ratta lite utifrån mätresultaten.

Jag har fortfarande en del kvar innan mitt pågående surroundprojekt är klart, men sen vore det kul med en uppföljande dipolträff.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-12-01 21:03

En träff är aldrig fel :D

Har funderat på att justera mina lite efter träffen, men just nu har jag ingen dator så det får vänta.

Henrik

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Piotr » 2016-12-02 01:51

matssvensson skrev:Siegfried Linkwitz säljer en test CD med pulsade sinussignaler som stegar genom hela hörbara frekvensområdet, och som varken förstör element eller förstärkare. Men det är superenkelt att höra när systemet nått sin gräns. Rekommenderas.


Finns i ARTA också. Alldeles gratis och med justerbara parametrar. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-02 12:43

Ok. Det är alltså ett test för att mäta prestanda i SPL vid olika frekvenser? Inte ett verktyg för att ställa kompenseringskurvor i eq?
Jag ska kolla upp vid tillfälle...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav DVD-ai » 2016-12-02 12:51

Kul att nu är nöjd :)
Grattis !

Det är skönt när man har fått till det så att musiken kan avnjutas utan något som pockar på uppmärksamheten !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster