DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-02 13:08

Ja, det är trevligt. I söndags fick jag dessutom lite bekräftelse när min svåger, under den årliga stora släktmiddagen på första advent, plötsligt utbrister: "Nej, nu vill vi höra dina nya högtalare!".
Så mellan huvudrätt och kaffe bänkade sig 17 personer i åldrarna 14-86 år för att avlyssna Jessica Pilnäs "There must be an angel" på "referensnivå" 8) .

Flera höjda ögonbryn och sneda smilgropar bekräftade upplevelsen. Det var lite roligt... :) .

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-12-02 18:44

Härligt när man får höra "kan det låta såå bra från en högtalare"

GOTT, å nu är det fredag kväll, laxpuddingen står i ugnen :D

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-05 18:49

Kalejdokom skrev:Till våren/sommaren (när vädret medger) tänker jag mäta upp dom utomhus och då kanske det blir läge att ratta lite utifrån mätresultaten.

Nu är ju sommaren (nästan) slut, och jag har varit fullt upptagen med andra projekt - och faktiskt glömt att jag skulle mäta upp dessa dipoer utomhus vid tillfälle. Idag tog jag mig tid :-) :

Bild

Sammanfattningsvis blev resultatet i princip detsamma som tidigare mätningar inomhus. Jag mätte framför basen och framför toppen i två separata mätningar. Tredje kurvan visar en sammanslagning av de båda mätningarna. Jag gjorde även lite tester för att försöka få med hela registret i en mätning, men på så långt avstånd fick jag påverkan från altangolv och grannarnas diverse aktiviteter, så jag ratade de mätningarna. Endast marginella justeringar av delningsfiltret gjordes vid denna mätning. (Beklagar att jag glömde stänga verktygslådan uppe till höger på bilderna).

Bild

Bild

Bild

Återstår att justera slutlig integration av slavbas-subbarna i bokhyllan som skall stötta upp i bioläge. Samt driftsättning av nya bakhögtalarna som ju också är nära målgång. Sen kan jag (äntligen) börja titta på alla filmer... :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-10-06 12:02

Kanske lite lägre delning på topparna? Eller är det mättekniskt...

De är är ju så snygga :!:
När får vi lyssna....

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-06 12:18

Jag har provat att sänka delningen (som nu är 24dB/okt@130Hz) ner mot 80Hz men dippen vid >200Hz försvinner inte. Tror inte att det märks på lite avstånd.
Jag vill helst inte sänka mer för då tangerar jag dipolavrullningen för midbasarna.

Lyssning borde inte vara långt borta, men det trodde jag ju inte förra hösten heller :oops: .
Som jag skyllt på tidigare vill jag bli klar med bakkanalerna för att göra slutlig "injustering", innan det blir läge för demo.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-10-06 12:44

Nej dippar är inte lika problematiska som toppar.

Ser jag fram emot, hoppas jag är hemma då.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-06 16:13

På plats inne igen mäter jag med micken mitt rummet, i höjd med topparnas mitt, med båda kanalerna inkopplade.
Så här mäter då dipolerna utan HP-filter på basarna:

Bild

För att inte plåga basarna i botten använder jag ett HP-filter på 48dB/okt@25Hz (musikläge):

Bild

Vid integrering med subbarna, delar jag dipolbasarna 24dB/okt@50Hz. Subbarna spelar bara lägsta oktaven under 50Hz och då mäter det så här (bioläge):

Bild

Ibland kan man ju vara lite busig och spela musik även i bioläge - det funkar utmärkt 8) :) ...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2017-10-06 16:23

Tjusigt! :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-10-07 05:15

matssvensson skrev:Tjusigt! :D


+1000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-18 21:05

Ett sista (?) tweak bör väl dokumenteras här i byggtråden. Detta kan bli lite nördigt detaljerat, men det är väl främst för mitt eget minne. Den som inte är intresserad av hur jag kopplat och justerat mina pryttlar i mediagarderoben kan sluta läsa här... :)

Förutsättningar:

Dipolerna i denna byggtråd kompletteras med ett par slavbassubbar för den lägsta oktaven, så att helheten motsvarar ett 4-vägssystem.

Jag har en Marantz SR-5003 som motor i min ljud- och bildanläggning. Men eftersom jag har dessa dipoler som fronthögtalare använder jag inte slutstegen till frontkanalerna i receivern. De drivs via sex externa slutstegskanaler. Min Marantz har dock en ökänd defekt (som flera andra här på forat också rapporterat om gällande liknande AVR:ers): Om man anger NO SUBWOOFER i speaker settings, så att LFE-kanalen mixas in till Front L/R så löser receiverns skyddskretsar ut vid infrabas. Detta oavsett ljudvolym; det är alltså ett internt lågnivåproblem.

För att lösa detta har jag använt en liten Mackie PA-mixer för att mixa ihop Front L/R med Subwoofer-kanalen till två stereokanaler (som då även innehåller Subwoofer-kanalen) för att mata min DCX2496 (aktivt filter och PEQ). Mixern har dock haft ett ganska hörbart bakgrundsbrus så jag har ändrat om lite för att lösa det utan mixern.

Lösning/ny setup:

DCX har tre ingångar så jag kopplade Front L/R till ingång 1 och 2 samt Subwoofer-kanalen till ingång 3.
I receivern satte jag Front L/R som SMALL med delningsfrekvens på 120Hz.
I DCX angav jag ingång 1 och 2 som källa för utgång 1-4 för att driva topparnas midbasar och diskanter som 2-vägs stereo.
Ingång 3 på DCX (Subwoofer-kanalen) angav jag som källa för utgång 5 och 6 som driver basarna i dipolerna (utgång 5) respektive de två separata subbarna (utgång 6).
Utgång 5 och 6 (dipolbas/subbar) delas vid L-R48dB/oct@50Hz.
Delningen i receivern på 120Hz visade sig funka så bra så att jag använder ingen delning alls mellan bas och toppar för dipolerna i DCX.
Delning mellan midbasar och diskanter i topparna är i princip but18dB/oct@4kHz med lite överlapp för att fixa till en liten dip över delningsfrekvensen.
Fasen på utgångarna till midbasarna i topparna är inverterade. Alla övriga utgångar spelar i normal fas.
Subbarna har en delay motsvarande 2 meter för att matcha placeringen i bokhyllan ett par meter bakom dipolerna. Jag har även mätt upp så att jag har delay som ger bästa integration mellan dipolbasarna och subbarna genom att spela en 50Hz ton (exakt vid delningen) och justera delay tills jag fick starkast ljudnivå.

Resultat:

Efter dessa ändringar har jag inget hörbart brus och mätning ca 1 meter framför dipolerna ser ut som nedan.

Bild

Slutlig justering av nivåerna för alla kanaler (7.1) ställd till 70dB med -20dB brus på receivern. Subwooferkanalen också justerad till 70dB (inte +10dB då jag anser att min baslösning i princip ingår i fronthögtalarna). Vid test av bioljud så kan jag i princip inte ha högre än -15 dB på receivern utan att det blir obehagligt högt. Basen är också påtagligt fysisk med effekter som praktiskt taget skakar om både rummet och lyssnaren. Jag har inte upplevt det så påtagligt tidigare - överväldigande!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav matssvensson » 2017-10-18 22:16

Det där skulle jag vara riktigt nöjd med om jag samtidigt visste att det lät lika bra som det ser ut! 8)

Edit: ser ut
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-18 22:57

Raka kurvor är väl inte allena saliggörande, men mätningar är bra för att kunna avslöja t.ex. fasfel och integration runt delningsfrekvenser. Mer som ett kontrollverktyg. Sen lyssnar jag hellre med öronen än med ögonen, men känslan är ju skön när det låter bra och man också har en mätning som ser ok ut :) .

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Eri » 2017-10-19 08:28

Har ju följt det här bygget från början och kan bara gratulera till ett vad de verkar strålande slutresultat.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Nattlorden » 2017-10-19 08:43

Ja, de därdäringa skulle man ju vilja lyssna på och se hur mycker lyssningen matchar deras fantastiska design och mätkurvor. Jag tror jag skulle vilja ha en psykoakustisk dipp i kurvan, så det finns en risk jag skulle uppfatta mellanregistret/nedre diskant lite väl "på". Men därför vore det spännande att ha hört också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-19 10:42

Den som är nyfiken och har vägarna förbi Lindome/Gbg är alltid välkommen. Skicka PM så kan vi nog ordna en spontan hifi-fika :) .

Jag har ju också utlovat en återträff för dipolnördar när mina byggen blivit klara - och nu är det svårt att hitta argument för att skjuta upp en sådan träff :oops: . Är väl bara almanackan kvar som sista "hinder" på vägen...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Emanuelgbg » 2017-10-19 11:17

Ja vi väntar otåligt..! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Almen » 2017-10-19 11:52

Wow, detta är imponerande. Ja, en lyssningssession vore intressant. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-30 13:08

Slutfasen tog ju lite oväntat stopp i förra veckan, då jag upptäckte att mitt filter (DCX2596) distar. MiniDSP 2x4 HD är på väg, så det ska väl inte dröja så länge förrän allt är up'n running again 8) ...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-01 21:39

Kalejdokom skrev:...DCX2596...
:roll:
Ny modell, kanske därför den distar? Ska förstås vara DCX2496.

Nåväl, igår kom det paket med PostNord - den i särklass snabbaste leverans jag varit med om. Beställde MiniDSP av Högtalarshoppen (i Höör) i söndags och kl 10 igår morse (tisdag) klämtade klockan i min mobil om att det var dags att åka till ICA-butiken för leverans.
Nu är den hjälpligt installerad och testad med samma delning och filterinställningar jag hade i DCX:en - och det DISTAR INTE :) . Bruset är dessutom knappt hörbart (efter att jag fått dämpa utsignalen för att matcha den höga känsligheten på mitt NAD-steg, som tyvärr saknar nivåreglering på ingångarna).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Emanuelgbg » 2017-11-02 08:55

Dämpar du i miniDSP menyer då?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-11-02 09:32

Kalejdokom skrev:
Kalejdokom skrev:...DCX2596...
:roll:
Ny modell, kanske därför den distar? Ska förstås vara DCX2496.

Nåväl, igår kom det paket med PostNord - den i särklass snabbaste leverans jag varit med om. Beställde MiniDSP av Högtalarshoppen (i Höör) i söndags och kl 10 igår morse (tisdag) klämtade klockan i min mobil om att det var dags att åka till ICA-butiken för leverans.
Nu är den hjälpligt installerad och testad med samma delning och filterinställningar jag hade i DCX:en - och det DISTAR INTE :) . Bruset är dessutom knappt hörbart (efter att jag fått dämpa utsignalen för att matcha den höga känsligheten på mitt NAD-steg, som tyvärr saknar nivåreglering på ingångarna).


Som när jag köpte min första miniDsp direkt från dem i Honghong, kom på 3 dar. Jag trodde inte det var sant.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-02 13:08

Emanuelgbg skrev:Dämpar du i miniDSP menyer då?

Lite rörigt just nu, då jag för frågan i två trådar parallellt. Det blev tyvärr så iom att jag hade specifika frågor om MiniDSP - så jag ställde dom i tråden om MiniDSP:
viewtopic.php?f=3&t=35567&start=2341

Där framgår det lite mer i detalj, men det handlar om dämpning EFTER utgångarna från MiniDSP. Även om jag mutar alla in och ut eller sänker nivåerna på in och ut till 0dB inne i DSP så är brusgolvet jättehögt. Jag använder en liten Mackie 802VLZ3 mixer som volymkontroll mellan MiniDSP och slutsteget. Den har flera olika tappningar så jag kan justera nivåerna individuellt för midbasarna och diskanterna.

Just nu "jobbar" jag hemifrån, så jag passar på att finjustera PEQ och delning under tiden 8) :oops: .
MiniDSP är verkligen smutt då man kan göra ändringarna online, utan att det dippar mellan uppdateringarna. Och det blir bara bättre och bättre. Jag mäter och lyssnar om vart annat - och har t.ex. just upptäckt och åtgärdat resonanser runt delningen mellan basar och midbasar. Dipolbasar är ju lite jobbiga över 150Hz i trånga dipol-/ripol-"lådor". Och om midbasarna får för mycket energi ner mot 100Hz vibrerar hela baffeln, så det blir "mekanisk" dist :) . T.ex. gillar inte ventilationsgallren till braskaminen frekvenser runt 100 Hz. :evil: . Det var det där med dedikerat musik-/biorum...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-11-03 10:22

Därför jag funderar på en ombyggnad. Dels så jag kan dela lite lägre mot basarna. Sen har jag lite låg nivå strax över delningen idag.
Tänkte mig att komplementera med 2 10 tummare per sida som ska arbeta från delning till 250-350 Hz, tester får vissa var jag hamnar.
Då ska de båda 10orna sitta i en plan baffel eller nästa plan baffel, det brukar bli bäst så enl. min erfarenhet.

Frågan är hur långt ner mitt mellan/övre bas element ska följa med. Hela vägen ner till delningen eller dela dem högre upp??

Nu ska jag inte smusta ner mer i din tråd :)

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-03 14:37

Dipol-funderingar smutsar väl aldrig ner? :)
Det blir ju ett maffigt system med 4x12" i botten, 2x10" som lågmid och topparna på det (om jag fattar rätt). Tänker du dig som ett torn på vardera sidan eller ska 10-tummarna stå bredvid? Och hur påverkar det i så fall lågbasen?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-11-04 09:48

Jag tänker ett torn med 10or mellan o diskant som står separat. Basarna bakom mot väggen, vridna 90 grader.
Har provat med basarna mot vägen tidigare, det funkar mycket bra. Problemet med min nuvarande setup är att
topparna kommer för nära väggen, ljudbilden faller.

Nu har jag ju problem med att topparna kommer lite för högt. Detta är en lösning.
Dessutom kan man ju bygga till fler basar också.....

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2373
Blev medlem: 2014-04-25

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav solhaga » 2017-11-04 10:05

Almen skrev:Wow, detta är imponerande. Ja, en lyssningssession vore intressant. :)


Skriv upp mig på listan också!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-04 12:54

Jo, jag är fullt upptagen med demo-demonen, som sittande på axeln, hela tiden påtalar att "visst kan jag få till basintegrationen LITE bättre..." :evil: Och så vidare...
Det blir nog "klart" vilken dag som helst. :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-11-05 16:46

Den demonen är bara att glömma, alla har ändå en åsikt om hur det ska låta :twisted:
Risken är stor att du skruvar bort dig. Ett välkänt fenomen..... :mrgreen:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-05 19:58

nuffe skrev:...alla har ändå en åsikt om hur det ska låta :twisted:

Det var kanske en bra idé - att inte göra det själv, utan bjuda in till en workshop med nollställda filter, så jobbar vi oss fram till någon slags konsensus. Poppar popcorn, ser lite film och alla är lagom nöjda :) . Tills dagen efter då jag börjar om igen...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2017-11-06 08:59

Kalejdokom skrev:
nuffe skrev:...alla har ändå en åsikt om hur det ska låta :twisted:

Det var kanske en bra idé - att inte göra det själv, utan bjuda in till en workshop med nollställda filter, så jobbar vi oss fram till någon slags konsensus. Poppar popcorn, ser lite film och alla är lagom nöjda :) . Tills dagen efter då jag börjar om igen...


:lol:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst