Högtalarna det handlar om ska användas som rena toppar och kan delas ända upp till 200Hz. Elementen är 2st Aura NS3 och 1st Vifa BC25 per sida.
Elementen spelar idag i en 10L basreflexlåda (som pluggats) delade vid 120Hz. Man kan alltså säga att de spelar i en sluten låda. Ser idag ut såhär:

Planen är att behålla bottensektionen med basar men att ersätta toppsektionen med en skiva som skruvas fast i basdelen, eventuellt med "vingar" (mer om det senare) och som har samma mått som baffeln på toppen har idag. Hoppas även på att kunna använda befintligt filter.
Jag har inget bra program för att simulera OB men har tittat lite på elementen i Basta och det höga QTS hos NS3 (runt 0.

Fråga 2: Vad gäller när det kommer till vingar, deras storlek och form, utsläckningar osv i en OB jämfört med i en låda?
Jag söker alltså någon som kan svara på om en öppen baffel i storlek motsvarande baffeln i toppdelen (HxB 360x152mm) tappar mycket i effekttålighet och känslighet jämfört med den idag redan för stora slutna lådan. Även intresserad av synpunkter på hur jag kan förvänta mig att ljudet ändras med elementen i en OB jämfört med hur de sitter idag.
Framförallt undrar jag om jag missat en massa hänsyn som gör att "projektet" inte är realiserbart.
Har hört en del dipoler och gillar dem och med något så enkelt som en träskiva och eventuellt några vingar är jag alltså sugen på att testa.
Så.. Jag hoppas kunna rida lite på vågen och frågar expertisen: Hur hade Ni gjort

Tänker mig alltså något i denna stilen: