Här kommer den utlovade guiden hur jag bytte magnetisk olja i mina T33-diskanter. Ni får ta den "as is", kanske lägger till fler och bättre bilder senare (många bilder är 1MB+, passar inte att lägga direkt i inlägg, men är öppen för andra ideér!).

Länk till fotoalbum:
http://s533.photobucket.com/user/MultiM ... r%20repair
1. Frontdelen demonterad. Sitter med fyra insexskruvar, två uppe, två nere. Den är tung, så se till att ha något att lägga den på, t ex en pall.

2. Närbild där man ser den fritt monterade diskanten i mitten, mellan de två korglösa mellanregisterna i sina lådor. Diskanten sitter bara fastspänd med en träbit och en centralt placerad skruv i mitten på magneten. Lossa den och för träbiten åt sidan.

3. Diskanten borttagen.

4. Den välljudande (nåväl, så länge oljan inte torkat) T33-diskanten, färdig för dissekering.

5. Efter en stunds funderande hur man skulle kunna skilja talspole/membranets glasfiberring från magneten (sitter med dubbelhäftande tejp), så kom jag att tänka på de speciella rakbladen med metallkant på ena sidan som används till en fönsterskraparkniv (märke Anza). Att bara pressa för hand har jag lärt mig är väldigt lurigt, speciellt med klister inblandat, då man kan ha alldeles för stor kraft när klistret väl slipper och här hade det inneburit en giljotinerad talspole. Alltså valde jag skaftet till en lagom tung, klassiskt grön Bahco-mejsel som hammare och knackade med.
90 grader från anslutningarna sitter en centreringspigg på vardera sida, så där kommer det ta stopp, men börja ändå just där och knacka åt båda sidor, ner mot kabelanslutningarna. Märk gärna upp bladet med en tuschpenna så att ni inte kommer för långt in och förstör talspolen!

6. Efter ett tag kommer ni märka hur limmet börjar släppa och...

7. Det är dags för nästa påhitt, klippta plastbitar från ett glassförpackninglock. Limmet vill gärna hugga tag igen och därför stoppade jag in dessa plastbitar för att hålla isär och underlätta att få isär utan att riskera skada/böja membran/talspole för mycket. Det är också mycket säkrare att trycka in den sista biten mot talspolen med mjuk plast om man råkar komma lite för långt.

8. Magnet och resterande delar, med synliga limrester. Då vidtog nästa moment, att få bort limmet.

9. Vis av tidigare erfarenhet är Würth (eller annan kvalitets) bromsrengöring väldigt effektivt och skadar dessutom inte de flesta plaster (rengör tangentbord på bilverkstäder med detta t ex). Bromsrengöringen använde jag på både magnet och plastring för att få bort limmet, men INTE talspolen, bedömde att materialen var för känsliga, speciellt silkesdomen om jag skulle spilla. Som syns på bilden har jag klippt till kaffefilter som dränktes i bromsrengöring och fördes ned i spalten där oljan torkat ihop. På övriga ställen luddfritt papper (torky) och bomullspinnar (johnson*2 är det enda som duger enligt mig).

10. Isopropanol (apotek, kjell & co osv) användes med stor försiktighet tillsammans med bomullspinnar att rengöra talspolen. Oljan satt rejält fast och det krävs många pinnar och tålamod att få det rent utan skador.

11. En liten del av all den oljan som togs bort.

12. Är man försiktigt kan man dra bort stora delar av tejpen och minska på användningen av kemiska preparat.

13. Rent och fint och vägen mot återställt välljud kan börja!

14. Magnetisk olja beställd från USA via Ebay. 300 mikroliter var billigare än två mindre förpackningar, därför endast en påse.

15. Teknisk data om oljan för den vetgirige.

16. Valde Loctite 5910 som nytt lim. Hade det hemma och duger det till en BMW K100, så duger det här. Ville också att det skulle gå lättare att dela vid behov än dubbelhäftande tejp. Diskanten pressas ju fast med rätt stor mekanisk kraft, så limmet i sig är inte kritiskt. Centreringspiggarna gör att membranet inte kan glida runt.

17. Luft på burk att blåsa allt riktigt rent.

18. Magneten med lagom mängd silikon och här kan man se att gapet är fyllt med olja igen, det glänser lite svagt. Jag fyllde på precis så mycket att spalten fylldes, inte mer. Det gick åt mellan 100-125 mikroliter/element, vilket ses på nästa bild.

19: Så mycket är det kvar av 300 mikroliter när två element är lagom fyllda.

20. Vad skulle jag använda att pressa ned plastringen medan silikonet torkade? Tänkte först på något magnetiskt men avskrev det pga eventuell påverkan på magneten. Tänkte på skruvringarna till lamparmaturer och letade upp två sådana, som syns på bild. Perfekt diameter.

21. Elementen vända upp och ned för 24 timmars torkning innan återmontering.

22. 3,3 Ohm innan.

23. 3,3 Ohm efter. Lugnet infann sig.
Lycka till ni som vill, vågar och kan. Ta det lugnt och stressa inte, det är känsliga saker!