Diskantreparation Kef T33/Kef 104.2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Diskantreparation Kef T33/Kef 104.2

Inläggav MultiMan » 2014-12-07 15:06

Här kommer den utlovade guiden hur jag bytte magnetisk olja i mina T33-diskanter. Ni får ta den "as is", kanske lägger till fler och bättre bilder senare (många bilder är 1MB+, passar inte att lägga direkt i inlägg, men är öppen för andra ideér!). :)

Länk till fotoalbum: http://s533.photobucket.com/user/MultiM ... r%20repair

Bild 1. Frontdelen demonterad. Sitter med fyra insexskruvar, två uppe, två nere. Den är tung, så se till att ha något att lägga den på, t ex en pall.
Bild 2. Närbild där man ser den fritt monterade diskanten i mitten, mellan de två korglösa mellanregisterna i sina lådor. Diskanten sitter bara fastspänd med en träbit och en centralt placerad skruv i mitten på magneten. Lossa den och för träbiten åt sidan.
Bild 3. Diskanten borttagen.
Bild 4. Den välljudande (nåväl, så länge oljan inte torkat) T33-diskanten, färdig för dissekering.
Bild 5. Efter en stunds funderande hur man skulle kunna skilja talspole/membranets glasfiberring från magneten (sitter med dubbelhäftande tejp), så kom jag att tänka på de speciella rakbladen med metallkant på ena sidan som används till en fönsterskraparkniv (märke Anza). Att bara pressa för hand har jag lärt mig är väldigt lurigt, speciellt med klister inblandat, då man kan ha alldeles för stor kraft när klistret väl slipper och här hade det inneburit en giljotinerad talspole. Alltså valde jag skaftet till en lagom tung, klassiskt grön Bahco-mejsel som hammare och knackade med.
90 grader från anslutningarna sitter en centreringspigg på vardera sida, så där kommer det ta stopp, men börja ändå just där och knacka åt båda sidor, ner mot kabelanslutningarna. Märk gärna upp bladet med en tuschpenna så att ni inte kommer för långt in och förstör talspolen!
Bild 6. Efter ett tag kommer ni märka hur limmet börjar släppa och...
Bild 7. Det är dags för nästa påhitt, klippta plastbitar från ett glassförpackninglock. Limmet vill gärna hugga tag igen och därför stoppade jag in dessa plastbitar för att hålla isär och underlätta att få isär utan att riskera skada/böja membran/talspole för mycket. Det är också mycket säkrare att trycka in den sista biten mot talspolen med mjuk plast om man råkar komma lite för långt.
Bild 8. Magnet och resterande delar, med synliga limrester. Då vidtog nästa moment, att få bort limmet.
Bild 9. Vis av tidigare erfarenhet är Würth (eller annan kvalitets) bromsrengöring väldigt effektivt och skadar dessutom inte de flesta plaster (rengör tangentbord på bilverkstäder med detta t ex). Bromsrengöringen använde jag på både magnet och plastring för att få bort limmet, men INTE talspolen, bedömde att materialen var för känsliga, speciellt silkesdomen om jag skulle spilla. Som syns på bilden har jag klippt till kaffefilter som dränktes i bromsrengöring och fördes ned i spalten där oljan torkat ihop. På övriga ställen luddfritt papper (torky) och bomullspinnar (johnson*2 är det enda som duger enligt mig).
Bild 10. Isopropanol (apotek, kjell & co osv) användes med stor försiktighet tillsammans med bomullspinnar att rengöra talspolen. Oljan satt rejält fast och det krävs många pinnar och tålamod att få det rent utan skador.
Bild 11. En liten del av all den oljan som togs bort.
Bild 12. Är man försiktigt kan man dra bort stora delar av tejpen och minska på användningen av kemiska preparat.
Bild 13. Rent och fint och vägen mot återställt välljud kan börja!
Bild 14. Magnetisk olja beställd från USA via Ebay. 300 mikroliter var billigare än två mindre förpackningar, därför endast en påse.
Bild 15. Teknisk data om oljan för den vetgirige.
Bild 16. Valde Loctite 5910 som nytt lim. Hade det hemma och duger det till en BMW K100, så duger det här. Ville också att det skulle gå lättare att dela vid behov än dubbelhäftande tejp. Diskanten pressas ju fast med rätt stor mekanisk kraft, så limmet i sig är inte kritiskt. Centreringspiggarna gör att membranet inte kan glida runt.
Bild 17. Luft på burk att blåsa allt riktigt rent.
Bild 18. Magneten med lagom mängd silikon och här kan man se att gapet är fyllt med olja igen, det glänser lite svagt. Jag fyllde på precis så mycket att spalten fylldes, inte mer. Det gick åt mellan 100-125 mikroliter/element, vilket ses på nästa bild.
Bild 19: Så mycket är det kvar av 300 mikroliter när två element är lagom fyllda.
Bild 20. Vad skulle jag använda att pressa ned plastringen medan silikonet torkade? Tänkte först på något magnetiskt men avskrev det pga eventuell påverkan på magneten. Tänkte på skruvringarna till lamparmaturer och letade upp två sådana, som syns på bild. Perfekt diameter.
Bild 21. Elementen vända upp och ned för 24 timmars torkning innan återmontering.
Bild 22. 3,3 Ohm innan.
Bild 23. 3,3 Ohm efter. Lugnet infann sig.

Lycka till ni som vill, vågar och kan. Ta det lugnt och stressa inte, det är känsliga saker! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Diskantreparation Kef T33/Kef 104.2

Inläggav Perfector » 2014-12-07 22:58

Skriv en bok och tjäna pengar :-)
Det där var ett högskoleprov om något.
MVG.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-08 10:20

Tack Perfector, kul att du gillade det! :)

Finns det verkligen så stort intresse för dessa gamla högtalare att det skulle löna sig att göra en mer påkostad PDF-manual (t ex)?

Jag tycker fortfarande att den referensserien låter oerhört bra om de är friska, därför valde jag att lägga ner så pass mycket jobb på att reparera. Personligen är 104.2 den jag tyckte lät bäst. Hade kompisar med 107 och de lät sämre i mina öron. Kan ju också säga i detta Carlsson-mecka att jag umgicks med "Storhövdingen" i Kristianstad vid den tidpunkten och hans OA52 lät sämre i mellanregister och diskant, men hade bättre basdefinition (antagligen nackdelen med coupled cavity, men 104.2 klarar mycket högre ljuddtryck).

För övrigt fantastiska eldsjälar och oerhört trevligt umgänge i Kristianstad, kul att de t o m blev uppmärksammade med eget program och att Lars nu driver egen butik.
Senast redigerad av MultiMan 2014-12-08 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-08 10:21

Du är ju inte ensam om att ha dessa högtalare och då det inte finns nån manual för reparation som har bilder med beskrivning så visst finns det behov av det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-02-05 10:32

Jag kan avsluta med att säga att reparationen blev helt perfekt och jag kan inte minnas att diskanterna låtit bättre. Hela högtalaren låter mycket bra i helt skick. Trianglar, cymbaler och annat diskantrikt skimrar men helt utan obehagliga resonanser. Nu när detta är fixat känner jag inget behov att byta till något annat. Jag hade också turen att få basar med gummikanter. Delningsfilterna kanske man ska se över vid tillfälle för att få ytterligare lyft, men tyvärr är de ju tämligen avancerade så där får jag nog gå försiktigt fram.

Jag köpte ju ett par XTZ 99.26 som tillfällig ersättare men trots de påkostade elementen är ljudbild och helheten i övrigt mycket bättre på 104.2 i friskt skick. Det förvånade mig lite. Även detta att alla gummilister, tätmassor och annat fortfarande är mjuka och i perfekt skick efter 30 år.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 10:43

MultiMan skrev:Jag kan avsluta med att säga att reparationen blev helt perfekt och jag kan inte minnas att diskanterna låtit bättre. Hela högtalaren låter mycket bra i helt skick. Trianglar, cymbaler och annat diskantrikt skimrar men helt utan obehagliga resonanser. Nu när detta är fixat känner jag inget behov att byta till något annat. Jag hade också turen att få basar med gummikanter. Delningsfilterna kanske man ska se över vid tillfälle för att få ytterligare lyft, men tyvärr är de ju tämligen avancerade så där får jag nog gå försiktigt fram.

Jag köpte ju ett par XTZ 99.26 som tillfällig ersättare men trots de påkostade elementen är ljudbild och helheten i övrigt mycket bättre på 104.2 i friskt skick. Det förvånade mig lite. Även detta att alla gummilister, tätmassor och annat fortfarande är mjuka och i perfekt skick efter 30 år.

Gratulerar till fint arbete.
Tycker fortfarande du ska göra en liten handbok i ämnet laga diskanter.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2015-02-05 10:55

Perfector skrev:Gratulerar till fint arbete.

Med tanke på det fina resultatet funderar jag på att leta upp ett annat par med samma fel och videofilma vid reparationen, förutom bilder då. Eventuellt ett med trasiga kanter också och göra det samtidigt. Blir under tusenlappen totalt i material i det fallet och man får riktigt bra högtalare för lite pengar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 12:28

MultiMan skrev:
Perfector skrev:Gratulerar till fint arbete.

Med tanke på det fina resultatet funderar jag på att leta upp ett annat par med samma fel och videofilma vid reparationen, förutom bilder då. Eventuellt ett med trasiga kanter också och göra det samtidigt. Blir under tusenlappen totalt i material i det fallet och man får riktigt bra högtalare för lite pengar.

Jag tror det blir enklare att sammanställa en liten bok med bilder.
Videon kan du lägga på Youtube och bli berömd.
Det måsta finnas massor med element som skulle kunna lagas med rätt anvisning.
Tuta och kör nu :-)

Återgå till DIY-forum