Trasig PK-diskant. Vad göra nu?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gapeno

Trasig PK-diskant. Vad göra nu?

Inläggav gapeno » 2014-12-16 22:11

Som jag berättar om här, (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=59787), har en av mina PK-diskanter blivit utsatt för ett "attentat". Frågan är vad jag ska göra nu. Har några olika idéer men behöver nog en del hjälp och råd oavsett vad jag väljer att göra.

*Försöka få tag i en likadan diskant och bara byta. Enklast och tråkigast om det ens är möjligt.
*Hitta en annan lämplig diskant och fixa nytt filter. Har sett en tråd som diskuterar lämpliga diskanter där Naqref rekommenderade SS D2004/602000. Där finns även andra förslag. Har också för mig att jag läst en tråd där någon tar fram en variant med andra diskanter (Schmutziger, kanske?).
*Göra som förslag två, men göra en trevägare med PK-elementet i mitten. Dela det vid typ 400 (?) och hitta en lagom kamrat (8 tum?) som spelar ned till 80, där jag delar mot subwoofer. Detta mest för att det vore kul och lärorikt, men även för att kanske kunna spela lite starkare.

Oavsett vad jag väljer kommer jag bygga slutet.

Så, alla tankar och idéer är välkomna.
1. Förslag på vilken idé jag ska välja?
2. Förslag på diskant?
3. Förslag på eventuell bas?
4. Andra förslag?

Kraniet

Re: Trasig PK-diskant. Vad göra nu?

Inläggav Kraniet » 2014-12-16 22:19

hur trasig är diskanten?

edit: du kan ju köpa en ny också http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3684 (för det är väl den modellen?)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-17 13:41

gapeno skrev:Som jag berättar om här, (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=59787), har en av mina PK-diskanter blivit utsatt för ett "attentat". Frågan är vad jag ska göra nu. Har några olika idéer men behöver nog en del hjälp och råd oavsett vad jag väljer att göra.

*Försöka få tag i en likadan diskant och bara byta. Enklast och tråkigast om det ens är möjligt.
*Hitta en annan lämplig diskant och fixa nytt filter. Har sett en tråd som diskuterar lämpliga diskanter där Naqref rekommenderade SS D2004/602000. Där finns även andra förslag. Har också för mig att jag läst en tråd där någon tar fram en variant med andra diskanter (Schmutziger, kanske?).
*Göra som förslag två, men göra en trevägare med PK-elementet i mitten. Dela det vid typ 400 (?) och hitta en lagom kamrat (8 tum?) som spelar ned till 80, där jag delar mot subwoofer. Detta mest för att det vore kul och lärorikt, men även för att kanske kunna spela lite starkare.

Oavsett vad jag väljer kommer jag bygga slutet.

Så, alla tankar och idéer är välkomna.
1. Förslag på vilken idé jag ska välja?
2. Förslag på diskant?
3. Förslag på eventuell bas?
4. Andra förslag?

gapeno skrev:Tack för alla svar. Så här ligger det till just nu.

Den person jag skulle låna slutsteg av skulle komma förbi och lämna det. Med sig hade hen sitt barn (ser ni varthän det barkar?). På den korta stund det tog att gå husesyn - litet hus - hann barnet förstöra en av diskanten på mina Pk-högtalare! Det medförde att jag inte behöver bygga subwoofers, då den ansvarstagande föräldern lånade ut två sls-12:or i ca 45l slutet, på obestämd tid. Nu har jag alltså så att jag kan känna mig för om en liknande setup räcker eller om jag behöver större kapacitet.

Dock behöver jag så klart fixa nya högtalare, då jag inte har något egentligt alternativ till PK. Men det tar jag i en annan tråd. Hjälp mig gärna där.

Om det är av intresse så kan jag kolla om jag har diskanter till pK liggandes på hyllorna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gapeno

Inläggav gapeno » 2014-12-22 13:32

Tack Peter! Det vore så klart enklast om det gick att lösa så. Mitt sug efter att bygga kan jag ju tillfredsställa med ett annat projekt. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-23 01:15

Har du möjlighet att fotografera en diskant från sidan så att jag ser etiketten. Det har nämligen gjorts pK med två olika DX 25 diskanter och då har de olika delningsfilter. Man skall inte blanda mellan dem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till DIY-forum