Nagrefs XPF?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Nagrefs XPF?

Inläggav Wolfie » 2003-06-23 14:38

Tänkte bara känna av läget för detta bygge... :roll:

Händer det något :?:

eller satsas allt krut på att spränga trummhinnorna i en bil :?: :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-06-23 15:38

Sommaren och utomhusaktiviteter känns mer lockande (utom kanske just idag...) just nu! Jag har dessutom upptäckt några svagheter i konstruktionen som är mer än obetydliga som jag bara ska få motivation för att komma runt på ett trevligt sätt utan att förstöra grundtanken med XPF! :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2003-06-24 07:27

Låter förnuftigt! Ut o lek i regnet alla barn! :D

Nagref, har du kikat något på M250 steget som jag pratade om i telefon för någon vecka sedan? Prisbilligt...

kika på

http://www.astro.uu.se/~marcus/private/m250.html
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-06-24 09:48

Wolfie skrev: Nagref, har du kikat något på M250 steget som jag pratade om i telefon för någon vecka sedan? Prisbilligt...

Nu har jag! :) Grundkonstruktionen ser rätt vettig ut även om jag skulle vilja göra vissa justeringar... :wink: :)

Dels skulle jag vilja införa en emitterföljare före det spänningsförstärkande steget (T5) och dels så skulle jag vilja lägga in in strömspegel på utgångarna på ingångsdiffsteget. Vissa motståndsvärden borde naturligtvis justeras efter denna manöver... :)
Likaså kan C5 behöva lite justering även om jag tycker den verkar vara rätt stor så att den borde räcka till även för framtida bruk! :)

Sedan så skulle jag nog personligen önska att det gick aningens djupare än 10Hz... C1 bör tiodubblas och det bör också C4 (alternativt så justeras värdena på R14 & R15 upp en faktor tio samtidigt som C8 reduceras till en tiondel). Då borde man hamna närmare 1Hz som nedre gränsfrekvens.

L1 och R31 borde kunna göras lite mindre. Typ hälften. Men man kan behöva göra justeringar på andra ställen för att säkerställa tillräckliga stabilitetsmarginaler om man har låga eller kapacitiva laster (elektrostater exempelvis).

Det var väl allt jag kunde komma på på 5 minuter! 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-21 18:02

Naqref™ skrev:Sommaren och utomhusaktiviteter känns mer lockande (utom kanske just idag...) just nu! Jag har dessutom upptäckt några svagheter i konstruktionen som är mer än obetydliga som jag bara ska få motivation för att komma runt på ett trevligt sätt utan att förstöra grundtanken med XPF! :)

Hur skiljer sig XPF från XTF, och vad är statusen just nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum