Slutsteg glappar i protect

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2014-12-28 22:26

Hallå,

tänkte om någon kan ha en aning om vad som är fel eller varit med om något liknande.

Det gäller ett Zachry xp 1200, PA slutsteg. Det är inte så att det går i protect för att det blir för varmt eller är felbelastat, utan det är helt plötsligt och kan vara lika gärna när man precis startat det som efter 10 timmar, oberoende hur man spelar. Det pendlar från att gå i protect till vanligt läge rätt intensivt när det väl händer, sen kan det bara bli som vanligt igen och funka bra en längre stund.

Något verkar glapp kan man väl konstatera, tips på vad jag ska börja kolla på?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-12-29 15:24

Kass lödning är stalltips 1 som ger glappkontakt. Reload , dvs löd om allt på kretskortet.

Alt 2 är kass komponent men utan schema är det svårt att komma vidare.

Vanligen då en elektrolytkondensator. Kanske inte, detta steg har väl inte switchad nätdel.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav MiaM » 2015-01-09 03:03

Om det är glapp så borde det ändras av att skaka på steget, typ lyft det någon centimeter och släpp det så att det dunsar ned mot underlaget igen.

Hörs det något mer än bara klapprandet när detta händer?

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2015-01-09 14:29

Hade glömt bort den här tråden!

Halvpepp att löda om allt men man kan väl se det som övning om inte annat. Kan man se på utsidan av en komponent om den är kass och vad ska man isf leta efter? Brännmärken eller smält plast typ?

Jag har inte märkt någon skillnad om jag våldför mig på slutsteget konstigt nog.. Kom på att jag heller aldrig hört fläktarna starta, men jag har nog inte kört det så varmt att det behövts heller. Eftersom det kan glappa precis när man tryckt igång steget ser jag det som att det inte är värmeproblem iaf.

Musiken försvinner och den står och slår i protect, låter lite som det skulle kunna vara ett relä som kopplar till och från (om det finns sådana?). Ska testa att våldföra mig lite mer på steget så får vi se om det blir något resultat :D

Edit: testade att sätta igång steget nu och det låter som ett relä kopplar till på höger respektive vänster sida i steget precis när det startar upp (mjukstart?). Det låter likadant som när det börjar glappa och är troligtvis det som spökar på något sätt?

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2015-01-09 16:48

Om det är till någon nytta har jag konstaterat att det är två relän som knäpper till när man startar steget, det är samma relän som låter när det går i protect. Steget har stått på i några timmar nu utan att vara kopplat till några högtalare och det har inte sagt ifrån än. Möjligt att det bara går i protect när det blir belastat.

Så här ser relät ut om det hjälper. Det känns inte som det är värt att byta dessa om båda säger ifrån när det går i protect. Något annat är ju troligen fel då, men det kanske kan hjälpa någon av er att få en ide?

Bild

Den här lille kringlan brummar en del också, finns det någon mod man kan använda sig av för att den ska bli tyst? :roll:
Bild

I övrigt känns det som det är rätt väl tilltagna delar så det vore kul att få igång det!
Bild

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav MiaM » 2015-01-17 22:51

Det finns ju två tänkbara grundfel.

A) Själva protect-kretsen är trasig och går ibland i skyddsläge fast inget är fel.

B) Protect-kretsen fungerar alldeles utmärkt. När den går i skyddsläge så är det något riktigt fel.

Jag gissar på B. Protect-kretsen har relativt få och billiga komponenter (sånär som på reläerna som kostar några kronor men de lär inte ge detta fel) medan den egentliga förstärkaren har många och dyra komponenter.

Jag skulle mäta på ljudsignalen som kommer in till reläerna och se om den verkar knasig när protectkretsarna går till skyddsläget. En ännu bättre idé är att få tag på schema/servicemanual, titta vilka olika fel som kan leda till protect-läge och förbereda för att mäta på "givarna" för de olika felkällorna, och när slutsteget går i "protect"-läge mäta på dessa olika "givare" för att se exakt vad protect-kretsen tycker är trasigt. Vanliga källor kan vara likspänning på utgången, överhettning, överström o.s.v.

Reläerna är med 99,9999999% sannolikhet felfria.

I princip kan man ta ett par motstånd på några hundra ohm och seriekoppla med några skräphögtalare (typ sånt som varit orginalmonterat i bilen man just ska köra på skroten, eller nåt sånt), och ansluta detta före protect-kretsen. Då bör det komma lite svagt viskande ljud i högtalarna när du spelar för full sula, och samtidigt så bör eventuella fel märkas i högtalarna när slutsteget går i protect, t.ex. att högtalarkonen drar iväg mot ett ändläge (likspänning) eller liknande. OBS att motstånden måste tåla effekten. Fullösningen för att få motstånd att tåla mer effekt är att sänka ner dem i (varsin) mugg vatten. Ett 1/4W-motstånd tål flera watt nedsänkt i vatten. Givetvis ingen lösning för en permanent koppling men det funkar på labbänken, åtminstone om man lyckas undvika att spilla ut vattnet i elektroniken.

P.S. vad har du för insignal när detta händer? En liten skvätt likspänning på insignalen kan kanske ge detta fel. Prova gärna med ej anslutna (eller kortslutna) ingångar om du inte redan gjort det.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2019-07-29 22:30

Efter mången år lyfter jag denna tråd igen då jag fortfarande har kvar slutsteget, och därmed problemet... Har ganska nyligen forskat vidare och fått tips om att byta de stora kondensatorerna från en person som hade samma problem med ett likadant slutsteg. Sagt, gjort, och ingen skillnad. Fick även tips om att gå förbi on/off knappen på steget, men felet kvarstår. Bytte kondingarna för att någon sa att felet verkar bero på ”glättning” (rätt ord?) och att kondingarna laddar ur felaktigt eller inte kan hålla kvar spänningen. Kan det hjälpa att löda om mindre kondingar också? Har tagit ur huvud-kretskortet för att löda om kondingarna och okulärbesiktigade då alla komponenter och lösningar nogrannt. Kan inte se någon skada eller dåliga lödningar.

Nästa sak blir nu att mäta och testa slutsteget lite mer seriöst för att öva mätning. Om någon mot förmodan har nya idéer eller tycker jag ska testa något speciellt uppskattas tipsen! Annars är det mätning av signalerna som blir nästa uppgift. Vad tror ni om jordfel förresten, är det värt att löda om alla jordpunker? Finns en del nämligen. Något säger mig att felet ändå ligger på insignal-sidan då protect går i för båda sidorna, och alltså borde felet ligga på main-board eller vid någon jordpunkt. Det kvittar för övrigt om jag har någon insignal eller inte, steget går i protect helt okopplat och olastat också.

Har även dokumenterat en film på när den går i protect om det skulle hjälpa:



Schema för XP-serien:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... yECUeNXNMG

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav kimmen » 2019-07-30 01:26

Gör den så även utan insignal?

Jag skulle gissa på att de små elektrolytkondensatorerna som glättar matningen till skyddskretsen blivit dåliga: 10u_50V längst ned till höger i ruta B6 på POWER SUPPLY CIRCUIT och C12 2.2u_35V på de två MAIN AMP CIRCUIT. Troligen använder de små kondensatorer för att lysdioderna skall slockna snabbt och reläerna stänga av snabbt när man stänger av slutsteget med strömbrytaren. Men ser man inte upp överskrider man lätt rippelströmståligheten i en sådan applikation och får kort livslängd på kondingarna.

Det är lite besvärligt att läsa schemat för kontakterna verkar vara numrerade baklänges i förhållande till vad de kopplas till.
Matningen verkar heta +24V på MAIN AMP CIRCUIT och FAN_VCC på DISPLAY CIRCUIT.

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2019-07-30 14:13

kimmen skrev:Gör den så även utan insignal?

Jag skulle gissa på att de små elektrolytkondensatorerna som glättar matningen till skyddskretsen blivit dåliga: 10u_50V längst ned till höger i ruta B6 på POWER SUPPLY CIRCUIT och C12 2.2u_35V på de två MAIN AMP CIRCUIT. Troligen använder de små kondensatorer för att lysdioderna skall slockna snabbt och reläerna stänga av snabbt när man stänger av slutsteget med strömbrytaren. Men ser man inte upp överskrider man lätt rippelströmståligheten i en sådan applikation och får kort livslängd på kondingarna.

Det är lite besvärligt att läsa schemat för kontakterna verkar vara numrerade baklänges i förhållande till vad de kopplas till.
Matningen verkar heta +24V på MAIN AMP CIRCUIT och FAN_VCC på DISPLAY CIRCUIT.



Japp, även utan insignal!

Det låter mycket troligt som du nämner, väldigt logiskt fel. Ska definitivt ge det en chans och löda om även de små elektrolyterna då! Stort tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2019-08-01 21:06

Problemet verkar löst! Det glappar inte längre, däremot när jag testar med två olika lösa högtalarelement så är det låg volym. Kan det ha att göra med komponentval att göra? Dålig kvalité på kondensatorerna? Eller är det ytterligare ett fel som smugit sig på? Känner att jag måste testa med ett par rejäla högtalare innan jag kan utvärdera ytterligare, kanske är för låg last eller något sådant.

Glappar gör det inte längre iaf, tack vare er! Grym support! Bjuder på ett par bilder. Bytte alla kondensatorer på main power supply board..

Bild


Bild

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2019-10-28 21:06

kimmen skrev:Gör den så även utan insignal?

Jag skulle gissa på att de små elektrolytkondensatorerna som glättar matningen till skyddskretsen blivit dåliga: 10u_50V längst ned till höger i ruta B6 på POWER SUPPLY CIRCUIT och C12 2.2u_35V på de två MAIN AMP CIRCUIT. Troligen använder de små kondensatorer för att lysdioderna skall slockna snabbt och reläerna stänga av snabbt när man stänger av slutsteget med strömbrytaren. Men ser man inte upp överskrider man lätt rippelströmståligheten i en sådan applikation och får kort livslängd på kondingarna.

Det är lite besvärligt att läsa schemat för kontakterna verkar vara numrerade baklänges i förhållande till vad de kopplas till.
Matningen verkar heta +24V på MAIN AMP CIRCUIT och FAN_VCC på DISPLAY CIRCUIT.


Har provkört och det låter toppen, glappar inte längre, fram till idag. Fan alltså. Har bytt alla stora kondingar och bytte de som du nämnde. Vad kan det vara som spökar då? Det enda jag inte gett mig på är kondingarna på respektive förstärkardel. Bytt på skyddskrets (om jag minns rätt, ska dubbelkolla) och power supply.

Problemet verkar främst uppstå när jag har låg ingångsvolym, försvinner oftast när jag ökar signalen. Kan det vara en hint om något? Det glappar inte alls lika intensivt längre, bara någon enstaka gång då o då.

Finns det andra komponenter man bör titta på?

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Slutsteg glappar i protect

Inläggav Imbecillen » 2019-10-28 21:13

MiaM skrev:P.S. vad har du för insignal när detta händer? En liten skvätt likspänning på insignalen kan kanske ge detta fel. Prova gärna med ej anslutna (eller kortslutna) ingångar om du inte redan gjort det.


Än så länge mobiltelefon, testat med olika sladdar. Hur kortsluter jag ingången på bästa sätt? Löda ihop signal och jord på en lågnivåkabel bara?

”en skvätt likspänning” låter lockande som felkälla just nu, vad kan det bero på? Ska försöka testa med rejäla motstånd som jag köpte häromdagen, får se om det funkar.

Har även skaffat ett digitalt oscilloskop, finns det något speciellt jag kan mäta med detta för att få ett bra svar?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster