Gruppköp från AE, slutet gott...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Gruppköp från AE, väldigt nära avslutat

Inläggav MattiasBGD » 2015-10-22 19:07

Preliminärt går det en transport med släpkärra via Danmark till Tyskland (ölshopping) om två veckor kan fixa mer info och återkomma imorgon.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Gruppköp från AE, väldigt nära avslutat

Inläggav Bubben » 2015-10-22 20:10

Martin-Andersen skrev:
- Hvor meget vejer en Højttaler med emballage
- Hvad er målene
- Kan man sende kasserne som de er, eller skal de pakkes bedre ind?

På forhånd tak


Alla era 8 högtalare väger ca 105kg tillsammans. (27-30lbs/st)
Måtten på varje låda är nästan 50x50x30cm.
De är väldigt bra packade i sina lådor.

Så nej, det är inget man reder ut att bära runt på. Titta på Evil_homers bild lite högre upp, det är 7st 15-tumsbasar som nästan fyller en hel bil.

Användarvisningsbild
Martin-Andersen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-12
Ort: Copenhagen, Denmark

Re: Gruppköp från AE, väldigt nära avslutat

Inläggav Martin-Andersen » 2015-10-23 13:44

MattiasBGD skrev:Preliminärt går det en transport med släpkärra via Danmark till Tyskland (ölshopping) om två veckor kan fixa mer info och återkomma imorgon.


Hej det vil være supert :D Vi betaler benzin og broafgift

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Bubben » 2015-10-24 16:54

Tänkte ta och sammanfatta det här lite grann.
Köpedelen av det här gruppköpet är nu avklarad, och det är nu bara ett fåtal personer som har lite saker att hämta/få skickade från den adress ni ska ha fått PM:at.
Hoppas alla har fått vad de har förväntat sig och att det inte har dragit ut för mycket på tiden. Vill också tacka för att ni har gett mig förtroende att hantera den här apparaten.
När jag skickade ut frågan i början av året hade jag ingen aning om jag skulle få några intressenter för köpet, eller vad det skulle innebära.
Hela köpet inklusive köpesumma, frakter (inomlands och utomlands), tull, moms övriga avgifter osv gick på ca 160.000:- kr, så det är en ganska stor affär vi genomfört. Jag ångrar absolut inte att jag tog mig an det här, det har varit en otroligt lärorik upplevelse där jag fått sätta mig in lite i hur export/import fungerar. Det var kanske inte det sista köpet jag höll i, men jag kommer nog att göra vissa saker annorlunda till nästa gång. Om någon annan är intresserad av att hålla i ett så är följande vad jag skulle förändra:

* Använd ett kommunikationssätt där varje deltagare läggs upp i trådar. Faktiskt´s PM-funktion är helt värdelös för något sådant här. Min tanke var att det är smidigt att ha allt samlat och bara koppla till användarnamn, men det blev ohållbart ganska fort. SMS-funktion via en smartphone så man ser meddelandehistoriken till varje deltagare på ett enkelt sätt hade varit alla gånger bättre. Ett mailprogram, typ Windows Live Mail hade också fungerat.

* Det kan ta låååååååååååång tid. Preliminärt var köpet tänkt att vara klart i Maj, nu tog det nästan dubbla tiden, och hade det strulat mer med leverantörer, fraktskador osv så kunde det mycket väl tagit ytterligare dubbelt så lång tid. För egen del bytte jag jobb och arbetstider efter semestern vilket innebar att jag kunde inte åka och hämta sakerna när det behövdes, vilket jag räknat med när jag planerade det hela.

* Var noga med att dokumentera allt som sker och alla kostnader. Jag fick ganska tidigt ett excell-ark från ett tidigare gruppköp att ha som mall. Naiv som jag var använde jag inte det utan tänkte att det där kan jag hålla i huvudet och ha dokumenterat i PM-funktionen. När deltagandet rullade in och tiden försvann, gjorde minnet och alla lösblad det samma. Det var det här som var orsak till att det tog tid att räkna fram momsen på slutet, jag fick gå tillbaka och se vad respektive betalning varit på, och till vilken kurs, för att få ihop det. Klantigt...

* Det tillkommer mer kostnader än vad man tror. Alla hamnkostnader var något som jag inte alls hade räknat med skulle komma upp i den summa det faktiskt gjorde. Nu var vi ganska många, så per enhet blev det inte mer än någon hundralapp. Men hade det varit fyra personer men ganska lika ordrar hade det plötsligt tillkommit nästan 2000:- i bara "hanteringskostnader". Dessa kostnader är också oberoende av totala ordervärdet.

* Det är inte svårt att förtulla, men det tar tid. Det är lite som att sköta en F-sedel-deklaration. Jag hade tänkt att sköta förtullningen och hantering av varorna när den kom in, pga mitt nya jobb var det inte möjligt. Det är också bara jag som står som mottagare som kan förtulla, ombud är beroende av att jag har fyllt i allt rätt. Och är det inte rätt, så måste sedeln skrivas om på plats, med mottagarens underskrift...och det är svårt om mottagaren har skickat ombud.
Tur det går att köpa den tjänsten om man bor långt från terminalen.

* Värdera dig själv. Låter som en klyscha, men det är lätt att tänka: jag kan hämta, jag kan sköta betalning, jag kan sköta hantering osv, för att sedan upptäcka att du får betala en del i tid från familj, kanske ledighet från jobb, bränslekostnader, slitage mm. Dilemmat kan också vara att när godset anländer så behöver det hämtas NU. Då är det inte roligt att sitta fast på en utlandssemester. Det kan ju bli så, eftersom man inte riktigt vet hur lång tid köpet tar.

* Värdera andra. Jag har haft en otrolig hjälp av MattiasBGD i det här, och utan honom hade det inte fått samma bra-iga utgång. Det var iofs lite lätt uttalat från början att jag skulle ta hjälp av honom, men det blev mer än vad jag hade tänkt, och framförallt på slutet. STORT TACK MATTIAS!
Det är ingen dum idé om man håller i något sådant här att ha ytterligare en uttalad person med som bollplank/backup/kontrollant/vittne mm. Då blir det inte heller lika allvarligt om man råkar sitta på den där utlandssemestern när terminalen ringer och säger att sakerna ska hämtas inom tre dagar.

Det var väl det hela, allt gott till er!

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav MattiasBGD » 2015-10-24 17:10

Tack själv Bubben! det är därför man har forum för att stötta varandra speciellt vid den här typen utav arrangemang där jag själv vet att det lätt kan bli mycket merjobb om något krånglar.

Jag var länge väldigt aktiv i entusiastforumet för bilar med wankelmotor, var med på träffar, satt med i styelsen, säljansvarig, hjälpte till på mässor och det sista så höll jag i mäss projektet på Elmia och endast en monter för klubben upptog väldigt många timmar under 3månader för att få dit bra utställare och få ihop folk som kunde stå där hela helgen... massa jobb utöver detta som man inte tänker på.

För mig var det en liten insats mina mått mätt att kunna stötta dig plus att jag fick träffa trevligt forumfolk på plats vid avhämtning.


And thank you John E. Janowitz for nicely packaged and signed superb drivers and proffesional customer support.

Användarvisningsbild
dac83
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 2007-12-29
Ort: Norrköping

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav dac83 » 2015-10-25 01:59

Måste säga att allt fungerade riktigt bra, trots väntetider så kom mina element i grevens tid så att säga, monterade allt idag faktiskt!

tur att det verkar vara mycket pålitliga personer här på forumet som hämtar och levererar utan fuffens, basknarkare verkar vara av det rätta virket! :D

lite monterings porr!
Bild

Användarvisningsbild
Martin-Andersen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-12
Ort: Copenhagen, Denmark

Re: Gruppköp från AE, väldigt nära avslutat

Inläggav Martin-Andersen » 2015-10-31 00:21

Bubben skrev:
Martin-Andersen skrev:
- Hvor meget vejer en Højttaler med emballage
- Hvad er målene
- Kan man sende kasserne som de er, eller skal de pakkes bedre ind?

På forhånd tak


Alla era 8 högtalare väger ca 105kg tillsammans. (27-30lbs/st)
Måtten på varje låda är nästan 50x50x30cm.
De är väldigt bra packade i sina lådor.

Så nej, det är inget man reder ut att bära runt på. Titta på Evil_homers bild lite högre upp, det är 7st 15-tumsbasar som nästan fyller en hel bil.


Hvis de ikke måler mere end 50x50x30 så tror jeg lige at jeg kan have dem alle i bilen. Men det finder jeg ud af på søndag, hvor jeg skal hente dem hos Mattias

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-03 16:39

För er som inte har ansiktsboken.

Tänkte att det kanske är intressant för oss som har varit med i köpet att se lite jämförande mätningar mot andra element.
Har frågat AE om det är ok at dela här och det har jag fått ett ok på.

"DOES THAT FULL COPPER FARADAY SLEEVE REALLY MAKE A DIFFERENCE? YES!

This is a question we are asked often. It is usually asked along with the question "why don't you have any distortion measurements then?" People often assume we have something to hide. You will see from the third party measurements here, that is definitely not the case. There are a few reasons we don't publish curves. The biggest to this point has been the time requirement to measure these curves. Most who want that data are able to measure it themselves and would be skeptical of our results anyway. Measuring THD curves is something we plan to work on over the next year though. Secondly if you look at a distortion sweep and take a quick snapshot of it at any frequency, you realize there is only one fundamental tone being played at a time. This isn't how music works. A kick drum creates excursion while a vocal is sung. A bass guitar note creates excursion while a guitar is played. These things happen simultaneously and the excursion created by the low tone affects the upper tones being played in a negative way. The current draw from the low frequencies creates flux modulation that affects the upper frequencies. Addressing the Le(x) distortion and Le(i) distortion in the motor is critical in solving this issue. A real world test should be able to measure distortion under excursion and with current applied. We are working on a test that will do just that to show what real world distortion looks like.

In the meantime, we are able to rely on some 3rd party tests to verify what we already know. Nearly all driver manufacturers claim their woofers to be the best, lowest distortion, etc. The reality is not everyone can be the best even if they claim to be. Our OEM customers choose our woofers because they do their own testing that verifies our woofers are the best. We have known this for over 15 years when our measurements and listening first proved that the Lambda Acoustics woofers were the lowest distortion and most accurate woofers available anywhere. When Lambda decided to close down over 10 years ago, we were not about to allow these woofers to disappear. We continued to make them here and improve upon them.

Now to look at some third party results. A few years back a DIY user took it upon himself to do a series of tests on different drivers. We of course provided several models that could be compared. Our woofers showed to be superior in terms of distortion and response for nearly every test. A few things really stand out. The first is in the distortion sweeps. Specifically the 3rd harmonic, H3 test. This third harmonic shows the effects flux modulation and also Le(x) non-linear distortion. When looked at on separate graphs shown on separate pages it is difficult to compare and see the significance of the measurements. When curves are isolated and compared directly it shows something much easier to distinguish. We took the original graphs and pulled the fundamental F1 and H3 distortion curves out for a comparison. Attached here are curves showing the TD12M vs three other drivers that are well known in the industry. The TD12M H3 distortion is significantly lower than the others throughout the midrange region by as much as 15-20dB over a significant range. This is a HUGE difference of distortion!

As a side note on these curves, look at the smoothness in the upper end of the TD12M response curve in comparison to all other drivers. This is something we work very hard to achieve.

Next we looked a multitone test that created a distortion spectrogram. Three tones were played with the center frequency at 500hz. Anything outside of these tones is distortion generated somewhere in the woofer. We took the TD12M and used its distortion plot to mask the plots of the other drivers. The red seen is how much MORE distortion those drivers have than the TD12M. They all have more. A LOT more. This is at 100dB output level. Here again we can see the H3 distortion clearly much higher than the TD12M in all of these drivers around and above 1500hz. Again, this is the issue with inductance related distortions. At the same time, we see significantly more distortion throughout the entire frequency range on the other drivers.

So does the FCFC work to lower distortion? ABSOLUTELY! We will have published measurements and data sheets to show our own results as time permits. In the meantime, these independent measurements speak significantly about the low distortion of our woofers. As you can tell we have nothing to hide other than the tricks we use to get these results!"
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-03 16:48

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav ante_77 » 2016-01-03 20:40

Bubben skrev:15% upp på tre veckor. Upp som en sol...hur var det se'n?
det är en skör värld, läste en prognos från September där man förutspådde en dollar på närmre 7kr mot kronan i slutet av 2015. Det kan fortfarande bli sant.


Komiskt när man läser sådana här inlägg så här i början av 2016.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Bubben » 2016-01-04 10:13

Mmm, undrar om samma analytiker hade koll på att kina skulle bli tvungen att stänga börsen för att hindra ras?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2016-01-04 22:57

Evil_Homer skrev:För er som inte har ansiktsboken.




:lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2016-01-25 19:48

Hmm... Elementen jag köpte TD8-S8 finns inte med på AE:s hemsida..
Varför?

Lite parametrar vore ju inte fel...

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav JonasW » 2016-01-25 19:58

bakerman22 skrev:Hmm... Elementen jag köpte TD8-S8 finns inte med på AE:s hemsida..
Varför?

Lite parametrar vore ju inte fel...


Slutat att sälja dom eller omgjord hemsida och ej upplagda än?
Mailar du dom så får du dom inom en dag eller två, men annars är väl det här ett screenshot på just TD8S parametrar?

viewtopic.php?f=3&t=60185&hilit=gruppk%C3%B6p&start=180#p1732777

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2016-01-25 23:20

Kanon. Tack! :)

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav JonasW » 2016-01-25 23:25

bakerman22 skrev:Kanon. Tack! :)


Lugnt. :)
Vad funderar du på att bygga med dom? Har inte läst hela tråden.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2016-01-26 23:53

Nån köksburk.
Men jag gissar att dom kommer att bli liggandes...

Bygga filter är inte min starka sida..

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Bubben » 2016-05-27 07:10

Fick detta idag:

Hello Daniel,

It has been some time since you placed an order for the PB15H+8's with us. I just wanted to follow up with you and see how everything is working for you. We would be very interested in seeing how your project turned out.

I also wanted you to know that we are working on building both the DIY Showcase and OEM Spotlight sections on our site. We do not spend money on marketing, so this is our way to be able to show off what some people have done with our woofers. It gives other people ideas to work off of. If you would like to share some pictures and information on your built, we would be interested in including it on our website. For any DIY systems that get showcased, we will provide a discount code that gives 5% off any order placed on our online store. This won’t expire until it is used. You can use this if you have another project, or pass on the code for someone else to use. If you have a build thread on any of the forums, please send a link and we can get information and link back to that as well.

If your project is a commercial system, we do our best to co-promote so we both benefit. We can put together an article for the website with any information provided, including links back to your website. We would then share this on social media where we have been getting 12,000+ views in a very short period of time with many others over the following months. The article and links to your site then stay up on our website on a permanent basis to be continually visible. It is a good way to show what our products can do, but also help get a lot of visibility for our customers that they would otherwise not get.

Please see our website for a few examples of what we have published in the past. We would be very happy to feature your project on the website. Feel free to give us any other thoughts on your woofers and the order placed.

Best Regards,
Jessica

***********************************************************
Acoustic Elegance, L.L.C. *New Number* Phone 920-328-5206
1825 Mills St
Green Bay, WI 54302 web: http://www.aespeakers.com
USA

now come find us on Facebook! http://www.facebook.com/aespeakers

Det kanske har skickats till er andra också, men ville meddela om så inte är fallet. Vet att vi har vissa företag med i köpet och själv är jag så seg så jag har inte fått ihop något ännu. Så kanske någon annan vill använda rabatt eller marknadsföringsmöjlighter.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2016-05-27 08:21

Ja mä.

Användarvisningsbild
Egerwood
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2006-11-05
Ort: Norrköping

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Egerwood » 2016-05-27 08:29

Segt är nog ordet mina woofers agerar fotpall under skrivbordet.
hoppas komma igång med IB efter sommaren. Finns ursäkter och bortförklaringar men vem vill höra på sådant.
Det är bättre och komma igång och leverera en byggtråd med mycket Pic. istället 8)
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav steveo1234 » 2016-05-27 10:01

Om någon vill bli av med sina AE woofrar så är jag eventuellt intresserad....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Martin-Andersen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-12
Ort: Copenhagen, Denmark

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Martin-Andersen » 2018-11-18 21:51

Hej dette er lidt pinligt :oops: men jeg fik aldrig bygget mine højttalere.
Så jeg sælger mine 4 aldrig brugte Acoustic Elegance LO15-D8 for 9.500 DK.

Användarvisningsbild
Martin-Andersen
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-02-12
Ort: Copenhagen, Denmark

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav Martin-Andersen » 2018-11-20 14:46

Martin-Andersen skrev:Hej dette er lidt pinligt :oops: men jeg fik aldrig bygget mine højttalere.
Så jeg sælger mine 4 aldrig brugte Acoustic Elegance LO15-D8 for 9.500 DK.


Jeg har solgt dem :P

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Gruppköp från AE, slutet gott...?

Inläggav bakerman22 » 2018-11-20 17:27

bakerman22 skrev:Nån köksburk.
Men jag gissar att dom kommer att bli liggandes...

Bygga filter är inte min starka sida..



Dom blev liggandes.
Kan fortfarande inte bygga filter. :D

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster