av Bubben » 2015-10-24 16:54
Tänkte ta och sammanfatta det här lite grann.
Köpedelen av det här gruppköpet är nu avklarad, och det är nu bara ett fåtal personer som har lite saker att hämta/få skickade från den adress ni ska ha fått PM:at.
Hoppas alla har fått vad de har förväntat sig och att det inte har dragit ut för mycket på tiden. Vill också tacka för att ni har gett mig förtroende att hantera den här apparaten.
När jag skickade ut frågan i början av året hade jag ingen aning om jag skulle få några intressenter för köpet, eller vad det skulle innebära.
Hela köpet inklusive köpesumma, frakter (inomlands och utomlands), tull, moms övriga avgifter osv gick på ca 160.000:- kr, så det är en ganska stor affär vi genomfört. Jag ångrar absolut inte att jag tog mig an det här, det har varit en otroligt lärorik upplevelse där jag fått sätta mig in lite i hur export/import fungerar. Det var kanske inte det sista köpet jag höll i, men jag kommer nog att göra vissa saker annorlunda till nästa gång. Om någon annan är intresserad av att hålla i ett så är följande vad jag skulle förändra:
* Använd ett kommunikationssätt där varje deltagare läggs upp i trådar. Faktiskt´s PM-funktion är helt värdelös för något sådant här. Min tanke var att det är smidigt att ha allt samlat och bara koppla till användarnamn, men det blev ohållbart ganska fort. SMS-funktion via en smartphone så man ser meddelandehistoriken till varje deltagare på ett enkelt sätt hade varit alla gånger bättre. Ett mailprogram, typ Windows Live Mail hade också fungerat.
* Det kan ta låååååååååååång tid. Preliminärt var köpet tänkt att vara klart i Maj, nu tog det nästan dubbla tiden, och hade det strulat mer med leverantörer, fraktskador osv så kunde det mycket väl tagit ytterligare dubbelt så lång tid. För egen del bytte jag jobb och arbetstider efter semestern vilket innebar att jag kunde inte åka och hämta sakerna när det behövdes, vilket jag räknat med när jag planerade det hela.
* Var noga med att dokumentera allt som sker och alla kostnader. Jag fick ganska tidigt ett excell-ark från ett tidigare gruppköp att ha som mall. Naiv som jag var använde jag inte det utan tänkte att det där kan jag hålla i huvudet och ha dokumenterat i PM-funktionen. När deltagandet rullade in och tiden försvann, gjorde minnet och alla lösblad det samma. Det var det här som var orsak till att det tog tid att räkna fram momsen på slutet, jag fick gå tillbaka och se vad respektive betalning varit på, och till vilken kurs, för att få ihop det. Klantigt...
* Det tillkommer mer kostnader än vad man tror. Alla hamnkostnader var något som jag inte alls hade räknat med skulle komma upp i den summa det faktiskt gjorde. Nu var vi ganska många, så per enhet blev det inte mer än någon hundralapp. Men hade det varit fyra personer men ganska lika ordrar hade det plötsligt tillkommit nästan 2000:- i bara "hanteringskostnader". Dessa kostnader är också oberoende av totala ordervärdet.
* Det är inte svårt att förtulla, men det tar tid. Det är lite som att sköta en F-sedel-deklaration. Jag hade tänkt att sköta förtullningen och hantering av varorna när den kom in, pga mitt nya jobb var det inte möjligt. Det är också bara jag som står som mottagare som kan förtulla, ombud är beroende av att jag har fyllt i allt rätt. Och är det inte rätt, så måste sedeln skrivas om på plats, med mottagarens underskrift...och det är svårt om mottagaren har skickat ombud.
Tur det går att köpa den tjänsten om man bor långt från terminalen.
* Värdera dig själv. Låter som en klyscha, men det är lätt att tänka: jag kan hämta, jag kan sköta betalning, jag kan sköta hantering osv, för att sedan upptäcka att du får betala en del i tid från familj, kanske ledighet från jobb, bränslekostnader, slitage mm. Dilemmat kan också vara att när godset anländer så behöver det hämtas NU. Då är det inte roligt att sitta fast på en utlandssemester. Det kan ju bli så, eftersom man inte riktigt vet hur lång tid köpet tar.
* Värdera andra. Jag har haft en otrolig hjälp av MattiasBGD i det här, och utan honom hade det inte fått samma bra-iga utgång. Det var iofs lite lätt uttalat från början att jag skulle ta hjälp av honom, men det blev mer än vad jag hade tänkt, och framförallt på slutet. STORT TACK MATTIAS!
Det är ingen dum idé om man håller i något sådant här att ha ytterligare en uttalad person med som bollplank/backup/kontrollant/vittne mm. Då blir det inte heller lika allvarligt om man råkar sitta på den där utlandssemestern när terminalen ringer och säger att sakerna ska hämtas inom tre dagar.
Det var väl det hela, allt gott till er!