Acoustopro basar 12" nåt att ha?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Colquhoun

Acoustopro basar 12" nåt att ha?

Inläggav Colquhoun » 2015-01-16 14:26

Har två styck Acoustopro p-1250 element som inte används. Är det nån idé att göra nåt med dom eller är det bara dåligt tidsfördriv? http://mediaservice.nu/docs/spkrdata.htm i länken en bit ner finns lite parametrar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: Acoustopro basar 12" nåt att ha?

Inläggav bakerman22 » 2015-01-16 18:09

Beror väl på vad du har tänkt att ha dom till i så fall. :)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-01-17 23:10

Med det höga Q värdet så funkar de bra i öppna bafflar. I slutna lådor och basreflex kommer det att ha "fetbas".

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2015-01-18 11:39

DrBoar skrev:Med det höga Q värdet så funkar de bra i öppna bafflar. I slutna lådor och basreflex kommer det att ha "fetbas".

Ok. vad menar du med fetbas?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-18 15:59

Colquhoun skrev:
DrBoar skrev:Med det höga Q värdet så funkar de bra i öppna bafflar. I slutna lådor och basreflex kommer det att ha "fetbas".

Ok. vad menar du med fetbas?

Nu vet jag inte vad fetbas är men discobas. Det är när tonkurvan har en puckel i övre basområdet. Det blir massor av bas men ingen djupbas. Elementen är högst sannolikt gjorda för att sitta i hatthyllan på en bil med skuffen som låda. Sådana element blir billiga att tillverka eftersom magnetkretsen bör vara svag. Kan fungera hemma i öppen baffel men då bör man nog ha ett gäng... Mitt tips: var givmild och skänk asen till någon motorburen ungdom med egen sedan.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2015-01-18 19:11

Haha ok. Ja då ska ja nog inte engagera mig så mycket me dom. Ja som tyckte de såg trevliga ut.
Bilagor
1421600949921.jpg
1421600949921.jpg (103.51 KiB) Visad 878 gånger

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2015-01-18 20:35

Tanken med dessa var till PA, inte bil. Det fanns även variant med parametrar som passade bättre i basreflex, har jag för mig.
Jag byggde en gång (hmmm dessa element måste nog vara ca 25 år gamla?) ett par "discotoppar billigast möjliga" med 15"-varianten av samma element. Avlastad från djupbas med HP-delning, så fungerade dom rätt ok i sluten topplåda, vidare delad mot en 1"-driver med horn.
15"-varianten hade ingen vidare kapacitet i basen, men heller inte några större "elakheter" i sitt övre register, så som lowmid funkade det bra, tyckte jag då. Tveksam att det intrycket skulle bestå idag... Faktum var att de AcustoPro element jag på den tiden köpte, alla kom med individuellt uppmätt frekvensgång.
Tror jag har kvar en Ljudiakatalog någonstans från den tiden de sålde dessa element.
Ser nu att jag svävade ut i nostalgi :)

Edit: tangentbordssnubbleri

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-18 21:37

Larsen skrev:Tanken med dessa var till PA, inte bil.

Ja, när man väl ser hur de ser ut så förstår man ju att det är PA-element, även om jag nog tycker T/S-parametrarna pekade på ett bilelement för hatthylla. Slaglängden ser inte ut att vara alldeles enastående och det verkar ha skumkanter. Jag blir alldeles varm i hela kroppen och känner mig som 16 år! Snyggt med mittplutt i alu med hål och allt, och till det kon i naturfärgat papper! Vi provade med liknande PA-element i bilen och jävlar vad det poppade. Massor av "discobas" som fick plåten att bångna utan att man behövde mata in så mycket effekt. Men det var innan popmusiken blev bastung. Man klarar sig utan djupbas om man bara skaffar sig rätt musiksmak...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2015-01-18 21:58

Det är veckad textilkant på dem. Kanske man ska bygga ett par rocklådor som man kan ösa på med när de är fest :)

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2015-01-19 14:13

DQ-20 skrev:Man klarar sig utan djupbas om man bara skaffar sig rätt musiksmak...

/DQ-20

Klockren Work Around :D :D :D

---------

Jo festrocklåda kanske kan vara ngt, men vänta dig ingen större kapacitet i lågbas. Återkopplar här till quoten ovan :wink:
Parametrarna ställer väl till det en del. De har iaf betydligt högre känslighet än de flesta "hifi-element".
Eller så skiter du i korrekt ljud och kompenserar det med lämplig vätska på nämnda fest :wink:

Edit: tryckte på helt fel smiley...

Återgå till DIY-forum