Voigtpipor från Rockolga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Voigtpipor från Rockolga

Inläggav DrBoar » 2015-02-01 22:35

Av ren tur fick jag ett par Voigthorn av Rockolga, diverse saker har kommit i mellan men nu börjar det röra på sig.
Konstruktionen kommer från Danska High Fidelity men detta är en senare version som inkorporerar en del förbättringar som kom i Svenska HiFi tidskrifter. För baselementen är det vanliga hål för 8" element så ett par Peerless element funkar bra. Diskanterna hade varit Electro-Voice T-35 så jag tog till ett par Piezohorn som passade efter en hel del filande. Potentiometern verkar vara fastlimmad så den får sitta där den sitter
Bild

Det finns dämpmaterial i första sektionen och 2mm bitumenmattor lite här och där. Men de där kilarna av glas- eller stenull som vore bra att ha finns inte. Det kanske finns en del av dessa högtalare och ett intresse av vad man kan göra för att förbättra dem med en rimlig arbetsinsats
Bild

Planen:
1. Optimera dämpningen med biltemas filt i enkla eller kanske dubbla lager. Möjligtvis provar jag lite syntetisk dämpvadd också. Bjarnes artikel om optimal dämpning kräver mer tålamod än vad jag har för detta projekt. Mätningar med Dayton Omnimic och Woofer Tester II om det behövs.

2. Fixa till ett anständigt delningfilter mellan Peerless 83162 elementet och Motorola hornet. Peerlesselementet är väluppfostrat och faller snyggt över 3 kHz så ett ett elektriskt 6 eller 12 db filter med eller utan RC länk borde duga bra. Det sägs att det skall gå att dela som med vanliga filter om man parallelkopplar hornet med ett motstånd så vi får se hur det går och hur pass bra Motorola elementen är.

3. Hitta ett vettig användningområde för högtalarna utanför mitt hem, jag behöver plats för nya konstruktioner :mrgreen: Horn, riktiga horn, inte bara pipor som kallas för horn :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Voigtpipor från Rockolga

Inläggav Perfector » 2015-02-02 20:09

filter till A116 som hornet kallas på hifikitspråk delar naturligt vid 3000
känsligheten är hög så ett motstånd 10 ohm över + - på hornet och en kondensator 4.7 uf i serie med signalen kan ge en trevlig balans. om 10 ohm är för lite, byt till 8.2 ohm så går mer av energin över motståndet och känsligheten minskar.
En spole 0.5 mH på 1.2 tråd är vad som behövs till basen.
Eventuell konjugatlänk 10 ohm och 4.7 uf rätar ut impedansförloppet.
Fyll hornet med får eller acoustic Q ull så blir den bra och trevlig.

Nu kommer förståndiga hörnet i forumet att såga mig i bitar, men då ingen har besvärat sig med att svara så gör jag det. Här och nu.
Lycka till
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-02 20:22

Första generationen av mina hade en fostex bredbandare, så jag delade till diskant så högt som 8000.

Sen gick jag till en mer traditionell Seas-bas och en Vifa-diskant vid mer normal delning, men jag hade inte koll på elementens resistans, så filtret hamnade nog inte där jag trodde.

Hade originalvarianten med en hel springa där nere, inte "hålet i kanten" som är en senare modd.

Michelsonhorn är en mer korrekt benämning, dock.

Ingen var intresserad att ta över mina, så de hamnade på tippen till sist för jag inte kände jag hade lagerplats. Ångrar det en hel del, tyvärr. Elementen har jag kvar och de skulle nog gå att göra en halvhyffsad pi60-kopia av någon gång...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-02 20:25

Tack för tipset med delningsfilter det skall provas (Peerlessslementen är 4 Ohm föresten) Enligt Bjarne B så skall man dämpa hårt fram till elementet och sparsamt efter det. Enligt Bosse Bengtsson så skall man fylla hela kanalen med fluff. Vi får se om jag provar bägge varianter. Det är ju svårt att komma åt runt näst sista böjen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-02 20:28

här kommer filterlista så du kan räkna spolen till den basen.
diskanten blir samma i alla fall, annars skriker den bara åt dig.
Konjugaten till basen kan räknas efter 6 db-listan med 5.6 ohms motstånd
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (205.05 KiB) Visad 853 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum