Frågor om spolar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Frågor om spolar

Inläggav Bill50x » 2015-02-09 17:45

Mitt bygge fortskrider...

Spolar ja, sådana finns ju i massa utföranden. Bland annat skiljer trådtjocklek (och därmed storlek) och det finns dels med trådar (vanligast) dels folielindade. De senare är just nu onödigt dyra, jag ska ju bara få fart på mina högtalare med allting helt och riktigt.

Men när det gäller spolarnas utformning så verkar det dessutom skilja en hel del. Till diskanten har jag en 0,5 mH spole av väldigt tunn tråd, ca 0,25 - 0,3 mm. Den är dessutom krysslindad så här

Bild

Men de jag har hittat på nätet ser mer traditionella ut, typ

Bild

även om bilden visar en större spole. Denna 0,5 mH spole har en trådtjocklek på 0,8 mm

Vad är skillnaden mellan dessa typer och hur påverkar de diskanten (som bryts vid 12,5 kHz)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
celef

Re: Frågor om spolar

Inläggav celef » 2015-02-09 18:02

med en sådan tunn spoltråd så lär den ju ge upphov till en betydande resistans, jämfört med den fetare spolen iallafall, denna resistans är säkert medräknad i filtret och då något du vill efterapa

spolar som är bakade tycker jag är trevliga, då sitter lindningen som den ska, spolar med löst lindad tråd känns b i jämförelse. foliespolar har jag ingen större erfarenhet av, men jag tycker dom är snyggast, iallafall dom som ser ut att ha oljeppaper som mellanlägg
Bikinitider

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-09 19:00

Spolar i serie med elementen påverkar dämpfaktorn, spolar paralela gör det inte. Oftast behöver man låg resistans för spolar som sitter i serie med baselementet. Resistansen på spolar som sitter parallellt med en diskant påverkar Q på delningen dvs rundningen på början på avskärningen i delningsfiltret. I en bra konstruktion har man tagit egenskaperna hos spolar och kondensatorer med i beräkningarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-09 19:41

DrBoar skrev:Spolar i serie med elementen påverkar dämpfaktorn, spolar parallella gör det inte. Oftast behöver man låg resistans för spolar som sitter i serie med baselementet. Resistansen på spolar som sitter parallellt med en diskant påverkar Q på delningen dvs rundningen på början på avskärningen i delningsfiltret. I en bra konstruktion har man tagit egenskaperna hos spolar och kondensatorer med i beräkningarna.

Jag förutsätter att det är en bra konstruktion på filtret, ser i sin helhet ut så här

Bild.

Som synes sitter spolen parallellt med Supertweeter. Resistansen är 6,7 ohm och skulle jag ta en spole med säg tredubbla trådtjockleken är det ju enkelt att kompensera med ett motstånd i serie.

Ett exempel på spole har följande data:
0,47mH
0,71mm Tråd
R/Ohm: 0,57

Frågan är då hur:

a) den tjockare tråden förändrar spolens egenskaper i andra avseenden än induktansen?
b) skillnaden blir mellan en krysslindad spole och en "vanlig"?
c) ett motstånd i serie påverkar?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-09 21:46

Varför finns ens tanken på att byta en spole?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-09 22:11

Ja,varför?

Såna där spolar kallas för "honeycomb"-spolar eller "basket".Kom på 20-talet inom radio.Vitsen med dem står här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Basket_winding

http://www.pa2mrx.nl/UK/PA2MRX-UK.htm?coil homebrewing_uk.htm

Sen kan man ju undra varför Jon D. ville ha just sådana spolar här?Man kan tänka sig flera förklaringar.Förhindra problem med piezon vid höga frekvenser är en....

(R7 ska väl vara 30 Ohm,eller?-det känns som hundra år sedan jag gluttade på DQ10-schemat)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-09 22:50

MagnusÖstberg skrev:Varför finns ens tanken på att byta en spole?

Den gamla har gått sönder. Avbruten bas och brutna anslutningar/ledningar.

/ B

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-09 22:55

Det måste väl gå att laga?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-09 23:04

rolfzetterberg skrev:(R7 ska väl vara 30 Ohm,eller?-det känns som hundra år sedan jag gluttade på DQ10-schemat)

Bra att du frågade, har inte sett det felet på schemat ovan tidigare. På L4 stod det 0.02, det har jag ändrat. Nu har jag fixat R7 också, visst ska det vara 30 ohm. Att jag använder det omritade schemat är för att det är snyggare och tydligare men jag får tydligen nagelfara det och kolla mot original från Dahlqvist Inc....

Ska läsa dina länkar lite senare.

rolfzetterberg skrev:Det måste väl gå att laga?

Det kanske det gör, men det är ett djäkla pillgöra och jag tänkte nog byta det mesta och göra det snyggt och up-to-date.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-09 23:28

Bill50x skrev:Vad är skillnaden mellan dessa typer och hur påverkar de diskanten (som bryts vid 12,5 kHz)?

/ B

Min amatörmässiga bedömning är: inte ett skit. Jag tror bara att Dahlquist hittat en massa billiga surplus-spolar för radio helt enkelt. Krysslindning är en RF-teknik. Däremot bör man nog vara noggrann att få samma resistans, antingen med tunn tråd eller med ett extra seriemotstånd. Men jag kan förstås ha fel.

/DQ-10+10
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-10 10:30

Jag tror du har rätt.

Bill50x - grejerna är up to date. Skulle behålla så mycket spolar jag kunde, men såklart göra samma byte om jag måste i båda kanalerna. När det gäller spolar är inte biffigaste specen alltid det man vill ha, man använder förlusterna i dem i designen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-10 15:11

MagnusÖstberg skrev:Bill50x - grejerna är up to date. Skulle behålla så mycket spolar jag kunde, men såklart göra samma byte om jag måste i båda kanalerna. När det gäller spolar är inte biffigaste specen alltid det man vill ha, man använder förlusterna i dem i designen.

Jag tänker nog behålla de spolar (orig) som går. Eventuellt använder jag de fetare spolarna till basen

Bild
som jag använt i många år och som fungerat bra = bra ljud.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-11 02:00

Ja, det man gillar är ju rätt, men såklart avviker det från den tänkta designen - om man inte kompenserar på annat vis.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 08:04

Bill50x skrev:
DrBoar skrev:Spolar i serie med elementen påverkar dämpfaktorn, spolar parallella gör det inte. Oftast behöver man låg resistans för spolar som sitter i serie med baselementet. Resistansen på spolar som sitter parallellt med en diskant påverkar Q på delningen dvs rundningen på början på avskärningen i delningsfiltret. I en bra konstruktion har man tagit egenskaperna hos spolar och kondensatorer med i beräkningarna.

Jag förutsätter att det är en bra konstruktion på filtret, ser i sin helhet ut så här

Bild.

Som synes sitter spolen parallellt med Supertweeter. Resistansen är 6,7 ohm och skulle jag ta en spole med säg tredubbla trådtjockleken är det ju enkelt att kompensera med ett motstånd i serie.

Ett exempel på spole har följande data:
0,47mH
0,71mm Tråd
R/Ohm: 0,57

Frågan är då hur:

a) den tjockare tråden förändrar spolens egenskaper i andra avseenden än induktansen?
b) skillnaden blir mellan en krysslindad spole och en "vanlig"?
c) ett motstånd i serie påverkar?

/ B

L5, hmm. Vi en första titt ser det ut som ett tredje ordningens HP-filter före supertweetern. En resistans i spolen skulle isf göra att filtrets lutning långt under delningen skulle bli av andra ordningen (12 dB/okt) i stället för 3:e ordningen. Men nu är detta en supertweeter, och jag vill minnas att dess last är starkt kapacitiv. Det betyder isf att högra grenen av kretsen (L5, C8, supertweetern) blir en parallellresonanskrets med resonansfrekvensen högre än 18 kHz (jag vet inte supertweeterns kapacitans) Det kan vara viktigt vad den resonansen får för Q-värde, och spolens resistans är viktig för det. Minskar man resistansen får man kanske en ökning av nivån vid de allra högsta frekvenserna. Beroende på vad konstruktionen behöver kan det vara bra eller dåligt. Anser man att det är optimalt som det är så ska man nog se till att spolen får samma resistans. Alternativt att man seriekopplar en vanlig spole med ett motstånd. Det är förmodligen bättre eftersom spolen verkar ha brunnit; det utvecklas alltså en del effekt i den (har kanske en förstärkare självsvängt?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-11 08:30

Svante skrev:Minskar man resistansen får man kanske en ökning av nivån vid de allra högsta frekvenserna. Beroende på vad konstruktionen behöver kan det vara bra eller dåligt. Anser man att det är optimalt som det är så ska man nog se till att spolen får samma resistans. Alternativt att man seriekopplar en vanlig spole med ett motstånd. Det är förmodligen bättre eftersom spolen verkar ha brunnit; det utvecklas alltså en del effekt i den (har kanske en förstärkare självsvängt?).

Jag vågar påstå att den allra översta diskanten är optimal men det går givetvis att testa. Om jag adderar ett motstånd till en ny spole så jag får samma resistans som den gamla så är det ju enkelt att förbikoppla motståndet och lyssna. Men eftersom Superteeter delas vid 12,5 kHz och undertecknad är 62 bast kanske det inte ens märks någon skillnad :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-11 08:43

MagnusÖstberg skrev:Ja, det man gillar är ju rätt, men såklart avviker det från den tänkta designen - om man inte kompenserar på annat vis.

Jo, när jag suttit och mätt på de ingående komponenterna så har jag funderat på vad som är viktigt - och inte. De värden som tex anges för kondensatorerna, C2 som enligt schemat ska vara på 16 uF mätte i praktiken 13,78 uF, alltså inte ens inom +/- 10 %. Frågan är då hur viktigt det åsatta värdet på 16 uF är? Och är 16 uF ett teoretiskt värde på schemat eller ett värde som testats fram*? Jag har då inte sett några kondingar med det värdet.

Är det samma sak med spolarna lär inte några ohm hit eller dit heller spela någon roll... Å andra sidan, om man slarvar med alla värden överallt så blir väl slutresultatet i sin helhet mindre lyckat.

* Hur är det med den saken, brukar värden på scheman vara vad som testats fram eller ett framräknat värde som man sedan försöker komma så nära som möjligt när man bygger?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 09:36

Bill50x skrev:* Hur är det med den saken, brukar värden på scheman vara vad som testats fram eller ett framräknat värde som man sedan försöker komma så nära som möjligt när man bygger?

Utan att alls veta hur det är i detta fallet så skulle jag säga att det som står i scheman är det som står stämplat på komponenterna. Sen kan komponenterna avvika från det, både mellan exemplar och över tid. Elektrolytkondensatorer är har typiskt högre kapacitans än märkvärdet, kanske för att den minskar med tiden. Jag är osäker dock på om det gäller även bipolära för delningsfilter.

Vad konstruktören egentligen ville ha för värde brukar bara hen själv veta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-02-11 13:56

Bill50x skrev:Jag vågar påstå att den allra översta diskanten är optimal men det går givetvis att testa. Om jag adderar ett motstånd till en ny spole så jag får samma resistans som den gamla så är det ju enkelt att förbikoppla motståndet och lyssna. Men eftersom Superteeter delas vid 12,5 kHz och undertecknad är 62 bast kanske det inte ens märks någon skillnad :-)

/ B

Förrän en fladdermus pangar rakt in i vardagsrumsfönstret :lol:
Mycket kul - lite tid

Återgå till DIY-forum