AndersP skrev:Sitter här med en nyinköpt transformator Block RKD 400/2x18 och kliar mig i skallen pga brist på kunskap. Trafon har 2x115V primärer och 2x18V sekundärer. På etiketten kan man läsa:
"Pri:
blue-white 0-115V
violet-brown 0-115V
Sec:
black-red 0-18V
orange-grey 0-18V"
Jag försöker bygga denna nätdel:

Jag kan identifiera alla 4 lindningar, men vet altså inte vad som är "bak" och "fram" på dom.
Spelar det nån roll hur man polvänder lindningarna eller skapar jag problem som inte finns?
Koppla ihop vit och violett på primären. 230 volt kopplar du sedan in mellan blå och brun (nolla och fas, den ordningen, om trafon är riktigt gjord).
Sekundären kopplar du på liknande sätt: Koppla ihop röd och orange, som blir jord. De två spänningarna som skall till likriktaren får du från svart och grå.
Det finns alltid en risk för att trafon inte är riktigt gjort, och om du har en vridtrafo och ett oscilloskop så är det lätt att undersöka om så är fallet. Vad du behöver göra är att koppla in vridtrafons utgång mellan blå och vit och vrida upp till t ex 10 volt.
Sen tittar du med oscilloskopet och säkerställer att fasläget violet(jord)/brun är samma som blå(jord)/vit. Koppla ena kanalen på oscilloskopet till den ena spänningen, och den andra till den andra.
Stämmer det inte så hojta här innan du kopplar ihop något.
Har du ingen vridtrafo så kan du använda en vanlig tongenerator istället. 50 ohm utimpedans är tillräckligt lågt. Det kan vara en fördel att gå upp lite i frekvens, t ex till 200 Hz då. När man ändå har allt uppkopplat kan man växla till fyrkantvåg. Det kan vara kul att se hur den ser ut på andra halvan av primären, som för mätningen används som en sekundär.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).