Ringkärnetrafo igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Ringkärnetrafo igen

Inläggav AndersP » 2015-02-12 12:42

Sitter här med en nyinköpt transformator Block RKD 400/2x18 och kliar mig i skallen pga brist på kunskap. Trafon har 2x115V primärer och 2x18V sekundärer. På etiketten kan man läsa:
"Pri:
blue-white 0-115V
violet-brown 0-115V
Sec:
black-red 0-18V
orange-grey 0-18V"

Jag försöker bygga denna nätdel:

Bild

Jag kan identifiera alla 4 lindningar, men vet altså inte vad som är "bak" och "fram" på dom.
Spelar det nån roll hur man polvänder lindningarna eller skapar jag problem som inte finns?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
smile

Re: Ringkärnetrafo igen

Inläggav smile » 2015-02-12 22:36

Bak och fram?

På primärsidan seriekopplar du lindningarna och stoppar in nät spänning, det är växelström så det spelar ingen roll hur du kopplar in fas och nolla.

på sekundär får du också ut växelström.

Eller har jag missförstått frågan?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-12 23:09

AndersP skrev:Sitter här med en nyinköpt transformator Block RKD 400/2x18 och kliar mig i skallen pga brist på kunskap. Trafon har 2x115V primärer och 2x18V sekundärer. På etiketten kan man läsa:
"Pri:
blue-white 0-115V
violet-brown 0-115V
Sec:
black-red 0-18V
orange-grey 0-18V"

Jag försöker bygga denna nätdel:

Bild

Jag kan identifiera alla 4 lindningar, men vet altså inte vad som är "bak" och "fram" på dom.
Spelar det nån roll hur man polvänder lindningarna eller skapar jag problem som inte finns?

Koppla ihop vit och violett på primären. 230 volt kopplar du sedan in mellan blå och brun (nolla och fas, den ordningen, om trafon är riktigt gjord).

Sekundären kopplar du på liknande sätt: Koppla ihop röd och orange, som blir jord. De två spänningarna som skall till likriktaren får du från svart och grå.

Det finns alltid en risk för att trafon inte är riktigt gjort, och om du har en vridtrafo och ett oscilloskop så är det lätt att undersöka om så är fallet. Vad du behöver göra är att koppla in vridtrafons utgång mellan blå och vit och vrida upp till t ex 10 volt.

Sen tittar du med oscilloskopet och säkerställer att fasläget violet(jord)/brun är samma som blå(jord)/vit. Koppla ena kanalen på oscilloskopet till den ena spänningen, och den andra till den andra.

Stämmer det inte så hojta här innan du kopplar ihop något.

Har du ingen vridtrafo så kan du använda en vanlig tongenerator istället. 50 ohm utimpedans är tillräckligt lågt. Det kan vara en fördel att gå upp lite i frekvens, t ex till 200 Hz då. När man ändå har allt uppkopplat kan man växla till fyrkantvåg. Det kan vara kul att se hur den ser ut på andra halvan av primären, som för mätningen används som en sekundär.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-02-13 01:12

IngOehman skrev:Sekundären kopplar du på liknande sätt: Koppla ihop röd och orange, som blir jord. De två spänningarna som skall till likriktaren får du från svart och grå.

fast om han ska bygga nätdel enligt schemat ovan så ska ju inte sekundärerna kopplas ihop... förens efter glättningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 01:18

Det har du rätt i, jag tittade för slarvigt. Men det är bättre att göra som jag föreslog. I varje fall om man vill säkerställa att matningsspänningarna är lika stora.

En annan fördel med en normalt uppbyggd nätdel är mindre spänningsfall och att man klara sig med bara en likriktare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-13 11:00

Exakt vad jag ville veta! :D
Tack alla kunniga!

Men man frågar sig då varför inte trafons konstruktion förklaras närmare i produktspecifikationen om det har någon betydelse. Vilket det verkar ha.
Dom är ju tyskar dessutom och från det landet brukar man få överdrivet detaljerad och omfattande produktinformation enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-13 12:10

Det kan man kanske tycka, men detta handlar väl som så mycket annat om att kunna terminologin. När man kan den är allt tydligt.

För någon som inte kan terminologin kan det dock se ut som om det fattas en massa information.

I det här fallet handlar det alltså om att man anger "färg1-färg2, 0-X volt". Det betyder att man med nollspänning på färg ett får X volt på färg 2, i fas i förhållande till allt annat som anges på samma sätt. Om det för samma trafo anges rosa-gräddiskär, 0-Y volt, så betyder det att man får Y volt i motfas om man har 0 volt på gräddiskär.

Varje lindning som anges på det viset är Försedd med ändar som bara relaterar spänningsmässigt till den andra lindningsänden. Så man kan i praktiken stuva runt ordentligt med lindningarna, så länge man inte sluter någon krets. I förekommande fall kan man även sluta kretsar, t ex genom att parallellkoppla primärlindningarna. Med det kräver att de är identiska, eller nära identiska. Samma antal varv. Och självklart måste fasen vara rätt. Det måste den vara även när man seriekopplar primärer. Att seriekoppla sekundärer i fel fasläge är mindre farligt, men det är ett ineffektivt sätt att använda trafon.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-13 12:41

På så vis. Man tackar. :)

Återgå till DIY-forum