Hur mycket fyllning i låda med passiv radiator?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjorn_eriksson

Hur mycket fyllning i låda med passiv radiator?

Inläggav bjorn_eriksson » 2015-02-18 19:20

Hej!

Som rubriken antyder, vad säger expertisen om detta. Ska man tänka på den passiva basen som ett basreflexrör eller ska man se på den som ett element.

På en basreflex är det väl givet att man inte kan dämpa eftersom röret måste få arbeta med luftflödet. Men hos en pr, är det fortfarande luftflöde man arbetar med, eller är det på något sätt trycksättningen av luften som är det vitala?

Jag har alltså så gott som byggt klart mina lådor i den tråden jag hade tidigare. Hade tänkt uppdatera den med lite bilder, men jag måste förminska dom lite så det får vänta.

Dessutom tycker jag att frågan är något fristående.

Tacksam för idéer!

// Björn

boom
Semesterfirare

Re: Hur mycket fyllning i låda med passiv radiator?

Inläggav boom » 2015-02-19 20:07

För mycket dämp dödar lådan för lite blir bumligt det bästa är att testa sig fram .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-19 20:44

Acoustic-Q ull på väggarna borde räcka fint.
Den är Ca: 20-25 mm tjock och porös så den stjäl väldigt lite volym men ger bra resultat
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-02-19 22:38

Perfector skrev:Acoustic-Q ull på väggarna borde räcka fint.
Den är Ca: 20-25 mm tjock och porös så den stjäl väldigt lite volym men ger bra resultat

har du inte gjort en tankevurpa nu?

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2015-02-19 22:49

Tackar för tips :)

Jag ska utveckla frågan lite.

När man läser om slutna lådor brukar man vilja fylla dom ganska mycket. Vad jag har förstått så är det för att få en isotermiserande verkan. Alltså rörelsen i luften skall väl bli till värme, och lådans innervolym ska således verka större.

Min fundering är om en låda med slavbas, alltså pr, skulle kunna fungera enligt samma princip, eller om jag snarare skall betrakta den som en portad låda.

Det kanske är självklart, men jag tänker mig att i den portade lådan ska ju luften faktiskt in och ut ur porten, men i lådan med den passiva radiatorn skulle det väl räcka med att lufttrycket inne i lådan ökar och minskar. Det är väl inte själva rörelsen i luften i sig som påverkar slavbasen.

Förmodligen tänker jag knappt rätt till hälften ens, men det är alltså detta jag funderar över.

Om det blir till att bara dämpa väggarna hade jag bara tänkt köpa den pyramidformade foamen dom har på biltema, men det är klart att andra föreslagna material verkar vettigare.

Tack igen!

// Björn

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-19 22:55

Rent generellt kan du betrakta din låda som en basreflex där luften i porten ersatts av ett membran, så utgångsläget för dämpning är detsamma som för en br-låda.

Huruvida detta är hela sanningen vill jag låta vara osagt.
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-02-19 23:09

biltema fomen den kan du skita i att köpa dämpar lika bra som papper.Det är bättre med vanlig rockwool.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2015-02-19 23:38

boom skrev:biltema fomen den kan du skita i att köpa dämpar lika bra som papper.Det är bättre med vanlig rockwool.

:)

Får se om kanske avd (ligger i Sundsvall) har något som liknar acoustic ullen istället då. Vore bra om jag kunde få tag i det till helgen.

Återgå till DIY-forum