Nu ska vi se vad jag kan svara på.
Skummet runt kanterna, check. Är det tom rekommenderat att ha kvar kanten tro? Jag tänker att det kanske inte spelar någon roll då högtalaren kommer vara väldigt högt upp och därmed så kanske det räcker med bara skum?
Högtalaren får gärna klara av en massa massa dB i ljudtryck. Behovet skulle jag tro ligger på drygt 100 kanske, detta eftersom det är en studs och sen ner med ljudet, jag tror att det går åt mycket ljud, eller tappas en massa ljudtryck innan ljudet når sittplatsen.
Montering i tak är tvärt omöjligt av flertalet olika anledningar.
Det är kanske något att tänka på. Nu så är det tänkt att det här ska köras med DtsX och möjligen auro, så det kanske kan vara en bra idé att fundera över att inte försöka på en passiv filterdipp, jag tror själv inte att en standard kommer komma det här året, utan att det snarare kommer bli en kamp mellan DtsX och atmos. Typ. Men det är nog rätt bra att ha i bakhuvudet. Jag har en minidsp 8x8 som kan användas som filterreglering. Så småningom så kommer jag nog också byta ut surrarna jag har mått lådor, men där är det ju rätt enkelt då dom i te behöver dippar om jag fförstått surrar rätt

Just ja, tanken bakom port och stor låda. Det är för att jag hade velat testa bygga portat tror jag

Sen så blir det estetiskt snyggare imo med en lite större låda på högtalarna