Kraniet skrev:KEF-elementet har såpass hög känslighet alltså?
Ja i det fallet borde det gå att få ihop tycker jag.
Man kan ju fundera lite över lådstorlek och avstämning för basarna. ser lite ut som lite väl mycket puckel nu. Men det beror ju lite på hur de ska användas också.
Med såpass stora lådor hade jag kanske velat ha mer nivå i de lägsta frekvenserna. Har du funderat på att gå ned till 8 tums element? Det kan vara lättare att få till den lägsta basen med mindre element i en given lådvolym. Men det är ju en balans mellan bandbredd och SPL-kapacitet. Men ett mindre element har lättare att driva porten vid samma volym, dessutom överlastas inte porten lika lätt. Många basar idag verkar optimerade för att ge små lådvolymer, men det får som effekt att porten blir för liten i förhållande till elementets pumpkapacitet. Suboptimerat mao..
Men allt beror ju på designmål.
Många kommersiella högtalare tycker jag har alldeles för dålig basförmåga i förhållande till storleken på lådan.
+1
Hopplöst att hitta, även full stora golvhögtalare (

) som kan prestera lite vettig bas....
det är en skev och konstig marknad.
Jag håller i övrigt med dig i även det övriga i inlägget, 2x8" hade jag siktat på som MAX om det är så liten total volym som 80Liter vi pratar om, gärna 6,5" men 8" är ändå okey och det ska gå att med rätt val av element få en konstruktion som går tämligen djupt och låter vettigt.
med 10" element så är risken at tdet bara blir ett par "disco burkar) som inte duger till musik pga resonanta bettenden i basen och därtill begränsad utsträckning nedåt.
det låter "ompa ompa" och inte musik
om man vill förkara det på ett sådär beskrivande vis