Som jag ser det beror det på, och det beror på flera olika saker.
Dels så beror behovet på vilken funktion absorbenten har.
Dels beror det på vilken sorts absorbent det är.
Och dels beror på det vilken roll tyget i förhandlingen...

Men det första så menar jag att en absorbents absorption även bestämmer dess reflexion, och då kan "nära 100%" och "90%" skilja sig åt väldigt mycket. I det senare fallet så kommer absorbenten att reflektera väldigt mycket mera. Det kan vara icke önskvärt för just en absorbent som används för att ta hand om första reflexen från väggen bakom högtalaren. Om en absorbent används för att minska efterklangstiden i rummet så spelar det väldigt mycket mindre roll dock och en absorptionskoefficient på 90% kan kompenseras av att öka dess area med typ 11%.
Men det andra så menar jag att en panelabsorbent med plan yta, redan har viss ytreflexion, och det är inte säkert att en tygbeklädnad påverkar ytreflexen mer än försumbart. Då är det ju bara tokigt att inte klä den med tyg. Så ju bättre absorbent man har (t ex en högklassig med profilerad yta) desto viktigare blir det att klä den med ett tyg som inte förvärrar egenskaperna.
Men det tredje så menar jag att det finns fall där ett estetiskt yttre kan vara det som avgör att man får tillståndet att introducera absorbenten alls.

Då är det ju inte absorbenten utan tyg man bör jämföra med, utan väggen utan absorbent.
Allra bäst är oklätt. Och i princip lika bra är det att inte använda tyg utan att istället klä absorbenten med så kallat filterskum, alltså den sortens fronter som t ex Wilson använde för Watt/Puppies och som Audio Pro använde för A 4-14. Men de är oftast inte så roliga att titta på om de täcker några kvadratmeter...
Bäst av tyger är typ högtalalarfronttyg, men de är som regel inte heller så roliga att titta på när de klär en större yta. Och även om sådana tyger är bäst så är de sämre än de flesta tror. De är långt ifrån omärkbara. Så steget är helt enkelt inte så långt till...
Näst bäst bland tyger är bomullstyg av typ lakansväv. Det är dessutom ofta den sortens tyg som finns i tjusigaste mönster/grafik. Det finns massor att välja mellan. Det kan vara en bra ide att tvätta tyget en gång, för de är ofta sämre före första tvätt.
Ungefär lika bra är linnetyg, men olika tillverkares tyg skiljer en del. Att provblåsa är en bra ide. Linnetyg är som regel enfärgade, men de har något visst. Vet inte vad det är som gör att linne blir så snyggt och trevligt att titta på, antagligen är det strukturen, det lilla livet i väven...
De två sistnämnda är, i de flesta fall med alla krav och önskemål invägda, de bästa valen.
- - -
Nästan alla andra tyger är sämre, även om det finns undantag. De flesta som är bättre är dock för genomskinliga för att fungera estetiskt.
- - -
Sämst är galon/vaxduk. Av tyger i varje fall.
Det finns ju förvisso täta gummidukar som är ännu sämre om målet är genomsläpplighet och ingen ytreflexion.
Vh, iö
- - - - -
PS. Sen är det i verkligheten ofta mycket mera komplicerat än det verkar i den ovanstående förenklingen. Det finns t ex akustikskivor som kan
förbättras, till och med radikalt, med avseende på de nämnda egenskaperna, med rätt vald beklädnad framför. Allt beror på hur förutsättningarna ser ut i det enskilda fallet. Det finns även frekvensberoende effekter som i vissa fall kan uppstå och användas fördelaktigt, men det beror på den specifika situationen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).