Sonab 85s

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Fat_Arren

Sonab 85s

Inläggav Fat_Arren » 2015-03-17 13:02

Har en sonab 85s som tydligen ska gå att fixa så den spelar helt ok. Har läst på Carlssons planet om hur man ska tynga ner botten med bitumin. Men botten är masonit och det känns som att en mdf skiva skulle sitta bättre än masonit med blymatta, varför inte ta bort botten helt, undrar jag jag. finns det någon orsak att ens ha en botten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Sonab 85s

Inläggav Bill50x » 2015-03-17 13:12

Det är väl i hög grad en fråga om säkerhet, att man inte ska kunna stoppa fingrarna i något strömförande. Men det beror lite på hur spelaren är konstruerad, bottenplattan kan ju vara inberäknad i vibrationsdämpningen (tex om fötterna sitter en bit in i bottenplattan). Sitter fötterna däremot i ramen uti hörnen kan man lika gärna ta bort plattan - om det nu inte sitter mekanik eller elektronik monterad på den. Och vara försiktig!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-18 22:35

Man kan ju bygga en helt ny låda, anpassad till det man vill uppnå.
du har ju mallen, den gamla lådan.
Allt du behöver göra är att snickra en bättre med egenskaper du eftersträvar så är hemma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-04-01 11:41

Hör en tydlig skillnad på ljudet utan masonitskivan. Kan det vara så att en mjuk bottenplatta som masoniten ger någon typ av resonans som försvinner när den får lera eller asfaltmatta. när jag då kör utan masoniten bli underlaget hård, ska prova ställa den på en asfaltlagd mdf skiva, eller kanske en glasskiva. ja här ska exprementeras.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-01 11:59

Fat_Arren skrev:Hör en tydlig skillnad på ljudet utan masonitskivan. Kan det vara så att en mjuk bottenplatta som masoniten ger någon typ av resonans som försvinner när den får lera eller asfaltmatta. när jag då kör utan masoniten bli underlaget hård, ska prova ställa den på en asfaltlagd mdf skiva, eller kanske en glasskiva. ja här ska exprementeras.

När du beskriver ljud på det sättet kan jag inte låta bli att fundera.
Jag har en Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.
du behöver lyfta ur tallriken ur lagret och torka rent samt fylla på 8 droppar lagom tjock olja.
Oljan bildar en skyddande hinna mellan axeln och lagret.
Utan den oljefilmen släpar axeln mot lagerväggen och det blir både ojämn gång och oljud.
Detta bör upprepas 2 ggr per år för att bibehålla kvaliteten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-04-01 18:32

Jag lyfta tallriken och tittade lite. man kan ju skruva av styrpinnen till lp´n, är det där jag ska pytsa på olja? Gjorde det iallafall.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-01 18:35

Du bör kunna lyfta upp hela tallriken med axel i ett stycke så du ser ner i lagerhålet
Rengör med tvinnat toapapper och fyll sedan på olja.
Rätt mängd gör att tallriken sjunker ner långsamt medans den trycker upp oljan runt axeln.
7 till 8 droppar, annars rinner det ut under tallriken

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-01 21:14

Perfector skrev:Du bör kunna lyfta upp hela tallriken med axel i ett stycke så du ser ner i lagerhålet
Rengör med tvinnat toapapper och fyll sedan på olja.
Rätt mängd gör att tallriken sjunker ner långsamt medans den trycker upp oljan runt axeln.
7 till 8 droppar, annars rinner det ut under tallriken
Edit: Om det sitter en skruv i lagret kan du ta bort den och fylla på några droppar där, men du kan åxå behöva torka ur lagret helt innan du fyller på nytt för oljan beckar ihop till en seg smet med tid.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-05-09 10:51

Perfector skrev:
Fat_Arren skrev:Hör en tydlig skillnad på ljudet utan masonitskivan. Kan det vara så att en mjuk bottenplatta som masoniten ger någon typ av resonans som försvinner när den får lera eller asfaltmatta. när jag då kör utan masoniten bli underlaget hård, ska prova ställa den på en asfaltlagd mdf skiva, eller kanske en glasskiva. ja här ska exprementeras.

När du beskriver ljud på det sättet kan jag inte låta bli att fundera.
Jag har en Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.
du behöver lyfta ur tallriken ur lagret och torka rent samt fylla på 8 droppar lagom tjock olja.
Oljan bildar en skyddande hinna mellan axeln och lagret.
Utan den oljefilmen släpar axeln mot lagerväggen och det blir både ojämn gång och oljud.
Detta bör upprepas 2 ggr per år för att bibehålla kvaliteten.

Sonab 65S är en skivspelare byggd av Inertia, medan Sonab 85S är samma spelare som Yamaha YP-500, men med svartlackerad låda i stället för den träfärgade.
Sonab 65S och 85S är alltså helt olika spelare, byggda av olika fabriker.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 12:12

Perfector skrev:... Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.

Fel!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-09 12:22

Flint skrev:
Perfector skrev:... Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.

Fel!

Du är för sent ute igen.
Micke23 har redan förklarat

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-09 12:30

Jag ser det men läste tråden "uppifrån" och reagerade kronologiskt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-09 13:06

Flint skrev:Jag ser det men läste tråden "uppifrån" och reagerade kronologiskt.

då så.
Inga fler kommentarer.

Återgå till DIY-forum