Moderator: Redaktörer
Fat_Arren skrev:Hör en tydlig skillnad på ljudet utan masonitskivan. Kan det vara så att en mjuk bottenplatta som masoniten ger någon typ av resonans som försvinner när den får lera eller asfaltmatta. när jag då kör utan masoniten bli underlaget hård, ska prova ställa den på en asfaltlagd mdf skiva, eller kanske en glasskiva. ja här ska exprementeras.
Perfector skrev:Du bör kunna lyfta upp hela tallriken med axel i ett stycke så du ser ner i lagerhålet
Rengör med tvinnat toapapper och fyll sedan på olja.
Rätt mängd gör att tallriken sjunker ner långsamt medans den trycker upp oljan runt axeln.
7 till 8 droppar, annars rinner det ut under tallriken
Edit: Om det sitter en skruv i lagret kan du ta bort den och fylla på några droppar där, men du kan åxå behöva torka ur lagret helt innan du fyller på nytt för oljan beckar ihop till en seg smet med tid.
Perfector skrev:Fat_Arren skrev:Hör en tydlig skillnad på ljudet utan masonitskivan. Kan det vara så att en mjuk bottenplatta som masoniten ger någon typ av resonans som försvinner när den får lera eller asfaltmatta. när jag då kör utan masoniten bli underlaget hård, ska prova ställa den på en asfaltlagd mdf skiva, eller kanske en glasskiva. ja här ska exprementeras.
När du beskriver ljud på det sättet kan jag inte låta bli att fundera.
Jag har en Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.
du behöver lyfta ur tallriken ur lagret och torka rent samt fylla på 8 droppar lagom tjock olja.
Oljan bildar en skyddande hinna mellan axeln och lagret.
Utan den oljefilmen släpar axeln mot lagerväggen och det blir både ojämn gång och oljud.
Detta bör upprepas 2 ggr per år för att bibehålla kvaliteten.
Perfector skrev:... Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.
Flint skrev:Perfector skrev:... Inertia BDT-2 som i grunden är en 85S med en annan tonarm.
Fel!
Flint skrev:Jag ser det men läste tråden "uppifrån" och reagerade kronologiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster