DIY diffusor, tips mottages gärna

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

DIY diffusor, tips mottages gärna

Inläggav Tarzan » 2015-03-20 16:13

Hej!

Jag har märkt att jag tycker ljudet i rummet känns obalanserat när jag sitter i soffan. Detta är på grund av absorbenten jag har till vänster om mig på väggen för att ta hand om den reflexen. Själva ljudet från ljudanläggningen påverkar den som den ska, men själva känslan när det är tyst är lite jobbig. Det känns lite som om det slagit lock för vänster öra. Inte lika starkt fast samma känsla. Helst hade jag haft det lika tyst på höger sida också, men det går inte för där är en ingång till köket.

Därför tänkte jag mig en diffusor på väggen istället. Jag orkar inte bygga någonting tungt, då kan det hellre vara. I master handbook of acoustics talar författaren sig varm över konvexa ytor för diffusion så jag kom att tänka på gjutrör. Jag tänkte mig gjutrör med 30 cm diameter delade på hälften och satta mot en platta. Sen när jag sökte vidare hittade jag bilder på öhmandiffusorn, som utöver en vanlig diffusor (fraktal eller qrd eller är det samma sak?) har ribbor framför sig. Lite svårt att förklara så jag lånar Adhocs bild som jag sett lånats tidigare:
Bild

Något annat jag sett är ju också svanås vingar.

Nu börjar en idé ta form i huvudet som är en blandning av dessa tre.

Så här tänker jag mig det ovanifrån. Rören närmast väggen har alltså diameter 30 cm och dom andra rören 19 cm.
Bild

Är det helt fel väg att gå? Vad ska jag tänka på? Hur skulle jag istället kunna utnyttja gjutrör med givna dimensioner för att få till en ok diffusion? För nu är jag inne på att använda sådana.

Återgå till DIY-forum