Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det är ingen bra ide att skruva ihop en låda, speciellt inte i MDF.
Pluggar, kex eller bara lim med vitlim håller ihop lådan så det räcker.
MDF krymper också lite grann med tiden, mer på tjockleken än längs fibrerna, varför det inte går att få en perfekt ytbehandling där skarvarna inte syns om man inte tar hänsyn till detta. Likaså kommer igenspacklade skruvskallar att framträda med tiden. Förr eller senare syns det att ytan över kanten sjunkit en aning, oavsett hur man spacklat och slipat.
Ett sätt är att fasa alla synliga kanter med samma fasmått som skivtjockleken, då kommer skarven just i övergången mot fasen och den blir osynlig. Ett annat sätt är att gera ihop kanterna.
Då kommer skarven längst ut i hörnet och krympningen blir symmetrisk över hörnet, varför det inte kommer att synas något oavsett att det krymper.
paa skrev:Vitlim är vanligt trälim, det håller.
För kex, sök på kexfräs t.ex här på faktiskt.
paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
etal skrev:paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
Jag har inte sådana verktyg, jag har typ bara en cirkelsåg och skruvdragare.
paa skrev:etal skrev:paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
Jag har inte sådana verktyg, jag har typ bara en cirkelsåg och skruvdragare.
Ska du bygga fler högtalarlådor i framtiden så borde du fundera på att investera i en handöverfräs.
De finns från 300:- och uppåt.
Då kan du fräsa ur öppningen för elementen och planförsänka ner för dom osv. förutom att fräsa kanterna helt i perfekt nivå mot sidorna.
Perfector skrev:Bubbellim, sk. 8-timmarslim är att föredra vid limning av MDF.
Det tar runt 8 timmar att torka i press men ger en väderbeständig fog som är mer än dubbelt så stark som materialet man limmar.
Tar men kvartslist i lådans inre hörn så får man dessutom en förstärkning av fogytan.
Perfector skrev:Paa använde det rätta namnet och då kanske det är lättare att hitta.
Woody brukar ha tror jag nog.
paa skrev:Rita upp en skiva MDF 120x250 eller vad det kan vara för storlek du får tag på, i skala 1.10 på ett papper.
Rita sedan upp alla sidorna på ritningen, och se om dom får plats på en skiva.
Det kan ju vara bra att få några huvudmått sågade på byggmarknadens byggsåg, så blir det enklare att hantera lite mindre enheter sedan.
markusA skrev:När jag läste trähantverk på högskolan så hade vi en enkel demonstration med lim. Vi limmade ihop skivor och försökte slå isär dem i fogen, det var alltid trät som gick sönder, aldrig fogen. T.o.m hästlim var starkare...
Kanske kan polyuretanlim vara bra för mdf? Förmodligen räcker det gott och väl med vitlim så länge man gör rätt vid limningen.
Pluggar du så har du både hängslen och livrem.
Överhandsfräsen är ett multiverktyg som är oumbärligt när man bygger lådor och att fräsa av kanterna efter att lådan sitter ihop är ett trevligt trick.
Har inte någon större erfarenhet själv med stoppning men jag har ofta sett rekommendationer som hävdar att det är bra att fästa stoppningen längs väggarna och låta mitten vara fri i basreflexlådor.
paa skrev:Pluggar behövs inte för att det ska bli tillräckligt starkt, men de kan vara bra för att fixera skivorna när dom ska limmas och spännas ihop under torkningen. Man bör lägga på en presskraft, helst med limknektar, eller så kan man linda några spännband runt lådan och dra åt. Limfogen blir inte bra om man inte pressar lite under torkning.
I det momentet så glider det ofta iväg några mm åt något håll och blir skevt om man inte fixerar plattorna på något sätt. Två plugg per fog är tillräckligt för att fixera, mer behövs inte.
Det viktiga är att få pluggarna på exakt rätt plats. Men det brukar följa med några märkstift i pluggförpackningarna från Biltema och Clas Ohlson. Dom används som så:
Man borrar två plugghål i ena delen, och så stoppar man in märkstiften i dom hålen, sedan håller man ihop den delen med den som ska passas in och trycker till ordentligt så ger märkstiften intryckningar där man ska borra i motstående del. Efter att man borrat även den andra delen kan man ta bort märkstiften, sätta i pluggarna och limma.
Med vitlim kan man torka bort det som trycks ut ur fogen vid pressningen med fuktig trasa, vilket är hundra gånger enklare än att sickla och slipa bort limmet efter att det torkat.
Osäker på om det fungerar att torka av polyuretanlim med fuktig trasa, nån som vet?
Men som sagt, om det är slätt och fint sågat, så skippa polyuretanlimmet.
Perfector skrev:Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster