d'appolito med Beyma och Aurum Cantus

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

d'appolito med Beyma och Aurum Cantus

Inläggav avr7000 » 2015-05-03 01:35

Hello

Jag tänkte sno ihop en tvåvägstopp med dessa element

http://beyma.com/products/lowmidfrequency/205MP6N8
Bild

http://www.aurumcantus.com/aurumcantus- ... r%20G2.htm
http://www.parts-express.com/aurum-cant ... r--276-402
Bild

Elementen har jag redan liggande sedan många år så föreslår ni inget annat jag har liggande är jag inte sugen på att byta element...

Jag vill dela ganska högt för att inte få dist från banddiskanten men med d'appolito är ju avståndet mellan "basarna" av vikt...
Jag spelar normalt ganska starkt...

Vad tror ni om 3000 Hz? vad tror ni om 4000 Hz? vad tror ni om 5000 Hz...

Lådan kan göras liten då den bara behöver gå ner till 200 Hz som lägst.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: d'appolito med Beyma och Aurum Cantus

Inläggav avr7000 » 2015-05-03 01:36

Väggplacerad invinklad låda med dämpning på vägg eller fristående låda ute i rummet?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-03 01:39

3,5 kHz kanske.

Jag kan dock inte se Beymas kurvor. Vad sägs om väggplacerad :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-03 12:29

Beymas kurva finns om du klickar på länken.

Vägg känns bra ja :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-21 18:57

Jag skall köra 8 " Scan-speak kolfiber slavbas på baksidan av lådan...

(För att jag har det liggande och att man enkelt kan jobba med avstämningen)

Baffel och topp på låda blir i svart granit

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-21 18:58

Så det blir inte vägg denna gången.... Kul att ha nåt som spelar som vanliga högtalare ibland.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-04-23 08:32

avr7000 skrev:Jag skall köra 8 " Scan-speak kolfiber slavbas på baksidan av lådan...

Vad skall du med en slavbas till i en låda som bara skall gå ned till 200 Hz? Eller har jag missat något?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-23 13:41

Vad för typ av delning tänkte du mellan T och M, ska det ge minsta möjliga kamfiltereffekt eller minsta dist eller något annat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-23 20:57

Eri skrev:
avr7000 skrev:Jag skall köra 8 " Scan-speak kolfiber slavbas på baksidan av lådan...

Vad skall du med en slavbas till i en låda som bara skall gå ned till 200 Hz? Eller har jag missat något?

Nya planer.... den skall gå så djupt som det går med dessa element... därav Slavbasen för att enkelt kunna jobba med detta.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-23 20:58

paa skrev:Vad för typ av delning tänkte du mellan T och M, ska det ge minsta möjliga kamfiltereffekt eller minsta dist eller något annat?

Ingen aning än.... kommer att köra med DBX Driverack PA2 och labba lite till at börja med för att försöka hitta ett ljud jag gillar...

Om och när jag lyckas med detta blir det väl till att bygga passivt filter med detta som grund.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-23 21:32

vägghängd kan du väl ändå bygga om du vill. Om du tänker dig någon slags triangelform där basen sitter på en sida, slaven på den andra och den tredje sitter mot väggen. Basen skulle då förmodligen peka inåt mot lyssnaren och slaven ut mot sidorna.

edit: Jag tänkte direkt på transmission audio cm3 när jag såg elementen. Hur skulle en sådan placering kunna fungera? Dvs diskanten bredvid basarna. Basarna kommer ju väldigt nära varandra, men den horisontella spridningen blir inte så kul antar jag
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-23 22:43

Kraniet skrev:vägghängd kan du väl ändå bygga om du vill. Om du tänker dig någon slags triangelform där basen sitter på en sida, slaven på den andra och den tredje sitter mot väggen. Basen skulle då förmodligen peka inåt mot lyssnaren och slaven ut mot sidorna.

edit: Jag tänkte direkt på transmission audio cm3 när jag såg elementen. Hur skulle en sådan placering kunna fungera? Dvs diskanten bredvid basarna. Basarna kommer ju väldigt nära varandra, men den horisontella spridningen blir inte så kul antar jag

Jo men jag har alla varianter av väggplacerade Carlsson redan så jag vill nog bygga nåt "vanligt" denna gång.

Med vänlig hälsning

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-24 09:40

avr7000 skrev:
paa skrev:Vad för typ av delning tänkte du mellan T och M, ska det ge minsta möjliga kamfiltereffekt eller minsta dist eller något annat?

Ingen aning än.... kommer att köra med DBX Driverack PA2 och labba lite till at börja med för att försöka hitta ett ljud jag gillar...

Om och när jag lyckas med detta blir det väl till att bygga passivt filter med detta som grund.

Ursprungligen hade D'appolito-filtret tredje ordningens funktion för minsta loobning (ca 3dB) men senare konstruktioner har haft fjärde ordningens L-R filter med full kamfiltereffekt vertikalt, men enligt The Loudspeaker Design Cookbook så skulle detta inte vara speciellt problematiskt i praktiken. Där står också att det inte är så kritiskt med anpassningen i djupled mellan elementen för det förskjuter inte looben vertikalt, och frekvensgången går lätt att fixa i filtret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-24 10:36

paa skrev:
avr7000 skrev:

Ursprungligen hade D'appolito-filtret tredje ordningens funktion för minsta loobning (ca 3dB) men senare konstruktioner har haft fjärde ordningens L-R filter med full kamfiltereffekt vertikalt, men enligt The Loudspeaker Design Cookbook så skulle detta inte vara speciellt problematiskt i praktiken. Där står också att det inte är så kritiskt med anpassningen i djupled mellan elementen för det förskjuter inte looben vertikalt, och frekvensgången går lätt att fixa i filtret.

Tack för info. Intressant

Återgå till DIY-forum