Köpa Bultelektrolyt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

Köpa Bultelektrolyt

Inläggav Lasse- » 2015-07-21 20:02

Hej jag håller på och planerar på att bygga mig ett rörslutsteg och jag funderar på vart jag ska köpa
komponenter till bygget ljust bult elektrolyter till nätdel spelar det någon roll om man handlar dom typ
på Elfa Tubetown eller hos AskJanFirst?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Köpa Bultelektrolyt

Inläggav Perfector » 2015-07-22 00:42

Elfa brukade ha ordentliga Bultlytar.
Lite svårt att navigera på deras sida bara
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-07-22 07:27

Har du kollar Bhiab.se, conrad.se?

Ett litet DIY-tips: starta ett byggtråd där du samlar alla frågor som dyker upp. Dels får du fler som bevakar ditt byggande, dels blir det färre småtrådar med småfrågor. :wink:
Den här tråden, borde kanske hamna bland köpråden, eller teknikfrågorna men nu är den liksom lite varken eller och knappt en DIY-tråd.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-07-22 22:42

Hej Soundbrigade jag har några olika projekt som jag håller på med mycket eller litet beroende på när jag
får inspiration och ork och lust i veckorna efter jobbet så är jag oftast trött efter jobbet och långa resvägar
så det blir mest att jag gör något på helgerna när man kan slappna av ett tag och inte bry sig över klockan.

Jag har köpt en gammal Philips tuner ifrån 50 talet med mono utgång och jag laddade ner skjemat till den
och den är rörbestyckad med rörlikriktning och gamla bultelektrolyter i rörnätdelar brukar torka ur så jag
beställde en ny 50+50+50 450 V bultelektrolyt ifrån Ask Jan First i Tyskland och betalade med Paypal
och jag hade tittat på bilder på innanmätet på radion så burkelektrolyten som jag köpte såg ut att fungera
frågan var bara om den som satt där var på 50+50uF eller 50+50+50uF men det går ju att bygga om.

Jag har ett par 6V6GT med samma nummer så jag letade rätt på ett skjema till ett slutsteg med dom slutrören
och då erfordrades ett 6SL7GT och ett GZ34 och det köptes ifrån radiomuseet i Göteborg.

Så jag tänkte att kunde bygga mig ett monoslutsteg till Philips Tunern med 6V6GT rören men då måste
jag köpa dom båda Hammondtransformatorerna och det kostar lite så jag får ta en i taget så det tag lite tid
med det här.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-07-23 00:28

Bultelektrolyter kan vara livsfarliga, även om man köper RIFA och tror att man läst databladet korrekt.
Lytarna hade stora rejäla skruvanslutningar för + och - på ovansidan och ingenstans förutom i en mycket liten fotnot under en skiss framgick att bulten också var ansluten till - trots skruvanslutningen på ovansidan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-07-23 19:19

PEH169 heter dom visst Rifa elektrolyterna som har minus på kannan fast höljet är inplastat och det följer
med en plastmutter till bulten i botten.

För länge sedan så byggde jag mig ett kraftigt bryggkopplat slutsteg ur någon Elektor design.
Det var Tip35 Tip36 transistorer och två st bryggkopplade TDA2030 jag har för mig att slutsteget
var på 100W .Nätdelen bestod av en ringkärnetrafo på 2 x 15 V 300VA som jag hade köpt på
bhiab när det låg i Norrtälje och så var det en massa små Rifa Bultelektrolyter som var parrallell
kopplade med kopparskenor och mässingskruvar i bultelektrolyterna .

Elektrolyterna köpte jag ifrån Svalander och så skärnkopplade jag plus minus och jord på någon mässingsskruv
då vart det brumfritt också så var det två kraftiga kylflänsar som jag hade köpt på Labbelektronik där alla
halvledare var skruvna i med mellanlägg.

Tyvärr så brann någon av kopparbanorna av på mönsterkortet så det vart likspänning till mina högtalare
som gick sönder så jag jet inte hur mycket slutsteget var utprovat bara.

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-07-29 19:42

Josef Svalander hade rekomenderat att man skulle använda mässingsskruvar till Rifa bultelektrolyter eftersom
dom var omagnetiska.Josef hade läst någon bullentin ifrån Rifa där man rekomenderade mässingskruvar
i svetsaggregat där det fanns Rifa elektrolyter.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-07-29 20:53

Bry dig inte om vad Svalander skriver. Kör med vilka skruvar du vill. Mässing eller nordtibetansk myrillumskruvar åldrade 100 år i jakpiss eller vanliga stålskruvar ... det spelar ingen roll. Det Svalander bryr sig om, är att du betalar honom rejält för skit som du inte kommer att höra skillnad på.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum