8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 09:40

Söker efter 8" baselement till slutna lådor på 14 liter styck.
Förslag?

Köpte ett par begagnade högtalare till en vän men elementen låter skräp och verkar rätt klena.
Jag har diskaner från Seas så ett par basar fattas (sen ska jag ju slänga ihop filter också såklart).

Än så länge är det i princip bara Gamma BBK 200 som jag kunnat hitta som passar.
Budgeten är ca 500-600 kr per bas, max.
Om någon sitter på begagnade element av något bättre kvalité så kan jag tänka mig köpa loss dessa.

Tack på förhand!
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav paa » 2015-07-24 13:14

Vilken undre gränsfrekvens hade du tänkt för systemet?
Det lär väl bli litet högt hur som helst, men har du tittat på PA-element, dom brukar lira i små lådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-07-24 16:07

Jag hade kollat lite på Beyma och Faital Pro:s driverz. Men det beror ju en del på diskanten också..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 17:13

http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Bilagor
DSC_0036.jpg
DSC_0036.jpg (245.75 KiB) Visad 5705 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-07-24 17:45

Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
rek. 498 till kund.

Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 17:50

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
rek. 498 till kund.

Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.

Att jag har använt den i basreflexlåda betyder inte att den måste ha det.
Den anges vara lämpligast i sluten låda eller transmissionslinje.
Men det är ett mycket trevligt element med hög effekttålighet.

Hi-fi bass-midrange speakers, 150 WMAX, 70 WRMS, 8 Ω (/8) and 4 Ω (/4)
•Excellent replacement speakers of the same quality as from the original equipment manufacturer
•Coated low-resonance paper cone
•Long-term stable rubber surround
•To be used preferably in closed or transmission line cabinets
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 20:38

Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.

Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.

Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 20:41

bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -

Jo, 2-vägs system.
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.

den jag föreslog går till 5 kHz så de ska nog duga till det i så fall.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 20:48

Perfector

Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 20:49

bornsloppy skrev:Perfector

25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 21:07

Perfector skrev:

25 liter innervolym
Material 22 mm spån.

Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?

Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 21:10

bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -

Jo, 2-vägs system.

Om jag inte är helt dum i huvet så kanske du kan dela den diskanten lägre, 2-2500Hz. Då ökar du urvalet på 8" i den prisklassen. Det är ju rätt svårt att hitta 8"-are som inte är dyra PA-element som går att dela vid 3500-4000Hz. Ett "rakarmsförslag" skulle kunna vara Vifa P21W0-20-08, kanske kan vara nått.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 21:12

bornsloppy skrev:
Perfector skrev:

25 liter innervolym
Material 22 mm spån.

Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?

Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.

ytterdiameter element delat Pi ger diameter innermått x 2.36 ger absolut längd för optimal belastning.
annars 70 x 165 mm innerdiameter och längd.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 21:18

Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.

Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar? :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 21:21

bornsloppy skrev:Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.

Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar? :roll:

basen blir tamare eftersom resonansbegivenheten i luftvolymen stiger till högre frekvenser.
Men betyder inte att det inte kan funka.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:12

Jag har simulerat lite, vi kan se om vi kommit fram till liknande slutsatser. :)

Vad som i volymväg "räcker" är ju upp till dig, det beror på var du tänker dela. Du kommer att få svårt att få kraftig bas (f3 vid 30-40Hz t.ex) i sluten låda på 14L med en 8". Om tanken är att du ska dela de vid 80Hz så ska väl en 14L sluten låda räcka om du väljer rätt element.

Det jag kan tycka är att du ska köra 14L om du nu skulle välja det elementet. Det är en rätt liten vinst att köra 28L. Om du vill ha längre utsträckning så kanske du ska porta, dock kommer du få ett snabbare fall.
Bilagor
P21.JPG
Vifa/Tymphany P21W0-20-08 i slutna lådor, 14 och 28 L
P21.JPG (149.83 KiB) Visad 5613 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:17

bornsloppy skrev:Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?

Man kan inte riktigt säga att ett element kommer kräva varken det ena eller det andra, utan att först säga vad den skall prestera. Vill du ha lågbas så räcker det inte med 14L, antagligen måste du sikta på en portad golvare på 40-50L, lite beroende på vilket element du väljer.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-24 22:33

Tack! :D :D :D

Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 22:50

bornsloppy skrev:Tack! :D :D :D

Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.

Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.

Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-24 22:52

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Tack! :D :D :D

Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.

Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).

Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-24 23:57

Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent

Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.

I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.

Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.

Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:
Bilagor
Perfector bygger med SPM-205.png
Perfector bygger med SPM-205.png (60.52 KiB) Visad 5583 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 00:00

Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-25 00:03

Wow, vilket engagemang! 8O :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 00:35

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.

Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.

I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.

Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.

Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:

Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 00:38

Cortado skrev:Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?

Det satt en philps 8" i från början, men den ruttnade i skumkanten och jag hittar inte philips idag så det blev Monacor som jag byggt lådor till i över 10 år.
Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 01:05

Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.

Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.

För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 01:11

Perfector skrev:Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .

Gillar också programmet, det är Svante som är upphovsman till det, han finns här på forumet. Programmet kan du hitta på tolvan.com - finns en begränsad gratisversion såväl som en fullfjädrad köpeversion som kostar ungefär som en pizzamiddag för två pers. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-25 01:19

Cortado skrev:
Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.

Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.

För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.

efter egna tester har det visat sig att man kan intonera rörets längd tills konen stannar nästan helt med bibehållet ljudtryck.
Då belastningen är 100% börjar elementet tåla mekaniskt nästan lika mycket som det tål elektriskt.
Mer än dubbla effekten.
Test av Sveriges radios teknikerutbildning i Kramfors visade på en ökning av effekttåligheten på nästan 3 ggr.
Deras mätningar tror jag blint på
Mer har jag inte för avsikt att krångla in mig i den diskussionen igen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-25 10:26

Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-25 10:57

darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?

Rätta mig gärna om jag har fel, men blir blir inte volymvinsten med isobarik bara "halva lådan" ?

Tror fortfarande TS måste presentera hur han vill använda högtalaren för att vi skall kunna hjälpa honom. Den lilla volymen och stora elementet är ju svårt att få mycket bas med när det bara är en tvåvägare, så jag tänker toppar som sen kompletteras med subbar. Går man ner i elementstorlek så kan man ju trolla med 14L, då kan man nog komma ner mot 30Hz med en portad låda, kanske kan man åstadkomma något med en sluten konstruktion också. Dessutom skulle spridningsegenskaperna kunna matcha diskanten bättre om bas/mellanregister är mindre i storlek.

Nästa

Återgå till DIY-forum