Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/
Jevvla trevlig element
Har använt och njuter av varenda ton den spelar.
rek. 498 till kund.
Förklara på vilket sätt du tycker att det passar bra i en 14-liters sluten låda.
bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.
Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.
Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa.
bornsloppy skrev:Perfector
Högtalarna du har bild på längre upp, hur stor lådvolym har du på dem?
Perfector skrev:bornsloppy skrev:Perfector
25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.
bornsloppy skrev:Strax efter jag hade skrivit inlägget och stängt av datorn så kom jag på mitt klassiska misstag -
att utelämna delningsfrekvensen.
Jo, 2-vägs system.
Seas-diskanten http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf
... spelar mellan 3000 hz och till 25 K så jag tänkte dela vid 3500 gissningsvis.
Basen bör mao. klara att gå upp strax över 3500 - 4000 hz.
Ska kika på era förslag. Tack! Fortsätt gärna att tipsa.
bornsloppy skrev:Perfector skrev:bornsloppy skrev:Perfector
25 liter innervolym
Front 25 x 50 cm och ytterdjup 25 cm
Material 22 mm spån.
Aha, ytterligare fråga. Vad har du för längd och diameter på basröret?
Sitter med HiFi-kits beräkningsprogram men det verkar tyvärr lite buggigt i Linux (Wine).
Men den ger hur som en lådvolym på 26 liter vid basreflex för Monacor basen.
bornsloppy skrev:Förslagen jag får passar inte helt klockrent i 14 liters sluten låda.
De flesta vill ha en lådvolym på 24 liter eller mer.
Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?
Tappar jag nedre frekvenser eller blir det discolådor med hästsparkar?
bornsloppy skrev:Vad händer om jag stoppar i ett element i en 14 liters låda som egentligen kräver 24 liter?
bornsloppy skrev:Tack!![]()
![]()
![]()
Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Tack!![]()
![]()
![]()
Om jag skaffar Vifa eller Monacor-bas som ni gett förslag på så kan jag alltid testa först i sluten låda.
Låter det tamt så är det inte mer än att jag porta lådorna.
Tycker du ska försöka sätta något mål först, t.ex, skall den delas mot en baslåda (subwoofer) så kan det ju vara lämpligt att dela den vid 80Hz. Då behöver ju inte högtalaren gå speciellt mycket lägre än 80Hz då subben (normalt) tar över nedåt. Har du ingen sub och vill kunna spela bas så bör du ju sikta mot 30Hz iaf, gärna lägre.
Monacorbasen Perfector tipsar om ser ut att ha en otrevlig konuppbrytning vid 3-4000 så man vill nog dela den nånstans strax ovanför 2k för att få ner uppbrytningen. Att det där elementet "går upp till 5000" enligt spec betyder ju inte så mycket när man inte specar hur mycket det avviker inom det angivna spannet. Jag hade tagit ett annat element, även om den där var billig. Dessutom har den en rätt liten Xmax (slaglängd).
Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag tog den vid 3kHz och då låter den bra.
Att den inte har stor XMax på pappret betyder ingenting då den styr väldigt rent
Att den inte har stor Xmax på papperet kan betyda flera olika saker, både bra och dåliga. Detsamma gäller ett element där man anger ett stort Xmax i databladet.
I fallet Monacor SPM-205/8 så är det Xmax som begränsar hur högt du kan spela med det, inte effekttåligheten. Då kan jag nog tycka att den är för liten. Hade det varit ett mellangregister så hade slaglängden inte vart ett problem, men det är det ju inte heller eftersom den spårar ur redan vid 3k, tonkurvemässigt. Jag kan inte annat än att inte hålla med dig om att det är ett bra element för TS projekt.
Dessutom är motorn för svag för att ge en vettig tonkurva, i oändligt stor låda så får man Q 0,7. Vill man inte ha en oändligt stor låda och kan nöja sig med ynka 200L (med 80% fluff) så kan man få ett f0 vid 39Hz. Det känns nästan som att någon av specifikationerna på sidan är fel eller så har konstruktören haft en jävligt dålig dag på jobbet.
Simulerar jag efter ditt recept (25L volym, port som är 70x165mm) så får jag detta:
Cortado skrev:Jag blir nyfiken på att veta varför du portade den konstruktionen, är det något du har lust att dela med dig av?
Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.
Perfector skrev:Du får den kurva som är faktisk, gillar ditt program .
Cortado skrev:Perfector skrev:Basreflexen är en belastning, inte en avstämning.
Förklaringen finns i andra trådar och jag orkar inte börja om här.
Den funkar och det får räcka.
Basreflex är (i min värld åtminstone) ett annat ord för Helmholtzresonator och det är ett väldigt väldokumenterat koncept. Vad som skiljer dina konstruktioner mot andra högtalare som har en "basport" och varför det skiljer sig har jag hitills inte sett en godtagbar förklaring på. Jag tror också att det är anledningen till varför du blir ifrågasatt för det.
För att vara tydlig, jag säger inte att du har fel men hitills har du inte bevisat att du har rätt.
darkg skrev:Ett sätt att trolla med för liten låda är väl att ha två element "isobarik". Möjligen aktuellt om du finner billiga element som annars är bra, men hade passat bättre i större...
?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster