Större skada på högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Större skada på högtalarlåda.

Inläggav Manni76 » 2015-08-01 15:04

Hej!
Tror att jag söker svaren i denna del av forumet.
Är igång och ska försöka renovera dels ett par Popboxar men även ett par OA12.
Jag kommer att jobba växelvis med dessa.
Nu har jag strandat i ett beslut.
En av 12:orna har en riktigt tråkig hörnskada.
Finns det nån chans i världen att kunna bygga upp denna med kemiskt trä?
Sen ska man försöka få till en hyfsad infärgning och då kommer det ändå se lagat ut eftersom det lär ju inte bli några ådringar.
Vad säger ni?
/M
Bilagor
image.jpg
image.jpg (33.59 KiB) Visad 2099 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Större skada på högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2015-08-01 18:10

Plastiskt trä ska nog funka.
Och ådringen kan man emulera med nån bets, jag minns inte vad den heter men jag har sett för länge sedan nånting som man strök ut med nån slags kam eller borste och skapade vågor i mönstret.
Det så faktiskt riktigt äkta ut.
Plastträ ska läggas på i lager och torka emellan, såvida inte du kan lägga en kant av kartong ut och invändigt och sedan fylla på med plastträt och låta torka.
därefter lägga på mer om det sjunker ihop.
Ventilation är mycket viktig för det luktar pyton när det torkar.
Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-01 19:18

Jag tror det blir svårt att få till en (nästan) osynlig renovering. Frågan är hur mycket fundamentalist du är gällande originalutförande? Annars skulle jag vilja föreslå att du bygger nya lådor. Behåll galler och bafflar och passa på att öka storleken lite på lådan så får du djupare bas (dock inte lika stor som OA14, som enligt mig har lite för stor volym för det baselementet.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-08-01 19:46

Plastiskt trä kan fungera på mindre skador som inslagna märken och sprickor men att bygga upp en ny kant med plastiskt trä tror jag inte på. Du vill heller inte hålla på och slipa så mycket på gammalt faner. Helst bara nån minut jämnt över hela ytan med fint 400 eller 600 papper så ytan blir lite matt utan att arbeta in slipdamm från plastiskt trä innan inoljning på nytt.

Du skulle kunna försöka såga ut det skadade området med raka kanter ur lådan och limma på en ny bit mdf.

Därefter med vass mattkniv skära efter rak linje hela vägen från topp till botten av lådan genom faneret och försöka avlägsna den bit vars ände är skadad och limma på en ny ljusare bit.

Man behöver en fanertejp som drar ihop sig lite vid fuktning för att det inte ska bli en synlig skarv mellan gammalt och nytt faner.

Matcha färgmässigt med att bryta till ny bets som klarar inoljning.

Alternativt kan du rota efter någon kasserad spån- eller mdf- skiva som redan är fanerad som kan passa.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-01 19:48

Sista utväg.
Vänd skadan mot väggen och låtsas som om det regnar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-01 19:52

Fixa och fanéra om hela.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-02 00:43

Oavsett metod så blir det hantverk på hög nivå.
Visst vill jag behålla så mkt som möjligt av orginalet, så jag gör ett tappert försök att bygga upp med först glasfiber och utanpå det kemiskt trä. Sen försöka betsa i med mörkare ton.
Värt ett försök annars blir det att bygga nya lådor.
För vad är det värsta som kan hända, jo att det går åt helevet :twisted:

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-02 10:37

om du inte kan lyckas få den nya lagningen att se ut som original faneren så kanske du får lägga ny faner över en sida(om du nu hittar samma nyans) eller klä om alla men det är ju en del jobb.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-08-02 13:08

Eller varför inte inhandla en bit eklist från närmsta byggvaruhus som du tar ner till rätt dimensioner. Såga ut den skadade kanten från topp till botten av lådan och limma in den avpassade eklisten och färga in så att den matchar någorlunda. Olja sedan in lådan på nytt.

Man får iofs vara lite försiktig så man inte skadar den motstående sidan av lådan när man försöker ta ur den skadade delen.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-03 09:48

dac83 skrev:om du inte kan lyckas få den nya lagningen att se ut som original faneren så kanske du får lägga ny faner över en sida(om du nu hittar samma nyans) eller klä om alla men det är ju en del jobb.

Att laga och fanera om en sida är ju ett alternativ. Men kommer nog ikväll att prova med att sakta och säkert bygga upp med kemiskt trä och se hur det artar sig. Om inte så får jag slipa ner och betsa lådorna svarta.
Bättre att göra det än att slänga dom på tippen. Är det någon som byggt nya lådor och bara använt bafflen och byggt mellanstag och botten i mdf?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-08-04 17:21

Det kan bli en del jobb men jag tror man skulle kunna hitta en liten bit trä i så matchande färg och tjocklek (som lådväggen) som möjligt. Sedan får du försöka skära, tälja, den så att den blir så mycket som en pusselbit till skadan som det är möjligt att få till. Nästa steg är att limma den med tex plastiskt trä som nämndes, alternativt med genomskinligt lim, så att den hamnar på rätt plats och med ungefär samma tjocklek som lådan. Nästa steg blir att slipa ner det trä och lim som sticker upp från övrig lådyta, men utan att förstöra den gamla lådytan för mycket. Slutligen blir du kanske tvungnen att klarlacka den sidan lagningen berör eller kanske hela lådan. Eventuellt har du gjort ett så fantastiskt jobb att du bara kan olja, men det blir nog svårt. Om det ändå inte blir bra kan sista alterantivet vara ett spackla ytan jämn och vit eller svartlacka båda lådorna.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-08-04 18:48

Fräs ur skadan.
Limma dit motsvarande träbit.
Beställ en sticker med "Carlsson OA-14" eller liknande text och strajpa litet snyggt! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-04 21:58

Tack för alla tips.
Men döljande har jag gjort. Byggt upp det som saknats med glasfiberspackel. Sen utanpå det kemiskt trä.
Slipat till och fått det fint mot resten av faneret.
Sen kommer nog det negativa. Provar mig fram med lite bets. Är helt enkelt omöjligt att få denna skada osynlig.
Hade högtalaren varit värd 20k hade det varit en annan sak.
Eftersom jag plockat av baffeln kan jag välja att ha denna högtalare på med sin skada mot en del av rummet där man inte ser den så mkt. Kommer nog bara vara jag själv som tänker på det.
Nu ska set handlas nya basar. Behåller nog orginaldiskanterna. Måste lyssna på dom nu :D

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-05 19:44

Lika bra att dessa får lackeras. Skadan är för svår att få acceptabel.
Nu har jag inte sett några vita irl men är dessa helt släta eller har dom någon prägling?
Sen är frågan om det är NSC 0502, 0502-Y eller S0502 som är den "rätta" vita.
Ett lager klarlack är väl att rekommendera?
Men det får bli en lackerare som utför jobbet

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-07 09:05

Liten fundering kring lådan.
Om du nu har lagat väggen, kan du inte få fram en bit faner och limma på den?
Det borde inte vara svårt att hitta faner i rätt färg och mönster.
Dessutom tror jag det blir vackert samt väldigt trevligt att se på för den som lagar och får det snyggt. dvs du.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-07 10:43

Att hitta faner borde väl vara ett rent detektivjobb?
Sen har jag byggt upp det som fattades så det livar med faneret.
Och då blir det nog enklast att fanera hela sidan eller som jag skrev innan, måla vitt.
Visst vill jag helst behålla orginalet, men då måste det bli fint oxå.
Helt klart en balansgång!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (32.44 KiB) Visad 1571 gånger
image.jpg
image.jpg (84.57 KiB) Visad 1571 gånger

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-08-09 22:17

Självhäftande vinylplast i vitt blir supersnyggt. Kostar "ingenting" och går att återställa den dag du vill ha jakaranda igen. Finns i matt och blankt. Har själv testat mattsvart på ett par OA52 or och det såg verkligen bra ut.
/Krister

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-09 22:37

Renobo skrev:Självhäftande vinylplast i vitt blir supersnyggt. Kostar "ingenting" och går att återställa den dag du vill ha jakaranda igen. Finns i matt och blankt. Har själv testat mattsvart på ett par OA52 or och det såg verkligen bra ut.
/Krister

Krister, tips på var det går att få tag på det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-09 22:56

Jättebra reparationsarbete! Är du lika konstnärlig så kanske du skulle fixa det med lite vaxkritor i rätt nyans...

Eller kolla om det finns någon illusionsmålare i närheten som kan fixa det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-10 11:41

Nattlorden skrev:Jättebra reparationsarbete! Är du lika konstnärlig så kanske du skulle fixa det med lite vaxkritor i rätt nyans...

Eller kolla om det finns någon illusionsmålare i närheten som kan fixa det?

Tack för det! Kul ibland och höra lite peppning :D
Har pratat med en lackerare och han vill ha lådorna spacklade i plastic padding. Samt att han tar inget ansvar för om fanéren släpper.
Tydligen har det hänt och det har att göra med hur limmet åldrats genom åren. Nu kanske det inte är överhängande men nu är det jobbigt att bestämma sig.
Följande har alltså hänt:
Provat med Herdins pulverbets och det blev inget vidare. Svårt att få en jämn yta. Kemiskt trä sög inte så bra och sen ska det lackas. Och jag vill helst köra med vax efter för att få tillbaka den djupa glansen.
Lackeraren kostar en slant och han garanterar inget.
Foliera vet jag inte eftersom det ska folieras även på de smala kanterna mot baffel och de exempel jag sett på foliering är inget bra.

Värre är det att det nya basarna kommer i veckan och då ska dom spela. Hm. Slutar kanske med att jag sätter ett sort klistermärke över skadan.... :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-10 11:44

Om möjligt, vänd skadan mot en vägg och låtsas som om det regnar.
Det är ju bara du som vet om den i så fall.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-08-10 18:19

Snygg lagning! Prova att lacka dem vita hos lackeraren, om du vill köra budget så rolla dem vita själv med en skumroller. Foliering blir alltid lite plastigt och är svårt att få snyggt vid kanter. Om du är händig så kan iofs foliering oxå bli bra. Att vända den lagade delen inåt är inget alternativ tycker jag.
Ha en rimligt trevlig dag.

Återgå till DIY-forum