Akustikbehandla 25kvm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Akustikbehandla 25kvm

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 12:53

Nu när jag och flickvännen har ny lägenhet och nya högtalare tänkte jag göra lite mindre och väldigt subtila akustikfixar. Jag vet att någonting bakom högtalarna är bra likaså väggen bakom lyssningsposition dvs första reflektionen men utöver detta har jag ingen som helst aning om hur man akustikbehandlar detta rum på vettigt sätt.

Här är lite bilder från rummet som det ser ut i skrivande stund. Det kommer åka upp tavlor modell större på några av väggarna, just nu är det väldigt kalt och trist. Ja, inredningsmässigt är jag j*vligt kräsen men kom gärna med alla tänkbara förslag så har jag några alternativ åtminståne.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade varit kul om det trillar in lite olika förslag :)

Mvh,
Andreas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Akustikbehandla 25kvm

Inläggav paa » 2015-09-15 16:31

Bakom soffan, bortanför matbordet skulle jag föreslå en bokhylla, ju större desto bättre.
Bakom högtalarna borde du ha absorbenter. Snygga förstås!
Det finns t.ex möjlighet att beställa absorbenter med motivtryck.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 16:48

paa skrev:Bakom soffan, bortanför matbordet skulle jag föreslå en bokhylla, ju större desto bättre.
Bakom högtalarna borde du ha absorbenter. Snygga förstås!
Det finns t.ex möjlighet att beställa absorbenter med motivtryck.

Vad kul med lite tips, tack :)

Så du tänker någon slags diffusor bakom lyssningsposition, typ bokhylla eller liknande som du nämnde?
Gäller då absorbent bakom högtalare & diffusor framför (första reflex) i regel?

Jag tror jag sett sådana absorbenter förut ja. Ska googla lite ikväll och se om jag kan hitta något trevligt.

Vad tycker du/ni om att använda Svanå Golden Horn någonstans i rummet? Om i så fall, vart placeras dessa fördelaktigast?

Sidoväggen vid den bruna soffan som skall bort, vad kan man göra med denna vägg? Det ska dit ett stort träd men annars är det fritt fram för absorbenter eller diffusorer eller vad som nu passar där?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 16:50

Kan man ha diffusorer tex Svanå Golden Horn bakom högtalarna?

Tänker mig 2st på vardera sida bakom högtalarna som bygger på höjden :roll:

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 17:03

Jag har föresten en UMIK-1 kalibreringsmik liggandes i någon låda samt programvaran REW på datorn.

Kan man underlätta positioneringen och se resultatet eller vad man ska säga lättare eller är det mina egna öron som avgör? Tänkte om man kunde mäta ett frekvenssvep från 10 000-10hz innan akustikbehandling och göra en ny mätning efter man behandlat för att se resultatet?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-15 17:05

Som jag förståt det ska det vara dämpning bakom högtalren och diffusering bakom dig själv.
Inte tvärt om. Då får du rätt lyssings "loge". Sen kan det behövas en massa andra trix men det
är inte jag rätt person att svar på.

Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-15 17:11

Illuminatus skrev:Vad tycker du/ni om att använda Svanå Golden Horn någonstans i rummet? Om i så fall, vart placeras dessa fördelaktigast?

Diffusorerna tror jag gör sig bäst precis bredvid soffan och lite längre fram, det kan nog öppna upp känslan av att väggen är mycket närmare på den sidan, utan att det blir lock-i-öronen-känsla som det kan bli om man sätter absorbenter för nära öronen.
Senast redigerad av paa 2015-09-15 17:18, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-15 17:16

Illuminatus skrev:Sidoväggen vid den bruna soffan som skall bort, vad kan man göra med denna vägg? Det ska dit ett stort träd men annars är det fritt fram för absorbenter eller diffusorer eller vad som nu passar där?

En jättestor tavla skulle väl göra sig bra där?
Vinkla den en aning utåt/nedåt så tar den klappekot från den väggen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 17:27

nuffe skrev:Som jag förståt det ska det vara dämpning bakom högtalren och diffusering bakom dig själv.
Inte tvärt om. Då får du rätt lyssings "loge". Sen kan det behövas en massa andra trix men det
är inte jag rätt person att svar på.

Henrik

Det låter vettigt :) Jag provar med det.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 17:30

paa skrev:
Illuminatus skrev:Vad tycker du/ni om att använda Svanå Golden Horn någonstans i rummet? Om i så fall, vart placeras dessa fördelaktigast?

Diffusorerna tror jag gör sig bäst precis bredvid soffan och lite längre fram, det kan nog öppna upp känslan av att väggen är mycket närmare på den sidan, utan att det blir lock-i-öronen-känsla som det kan bli om man sätter absorbenter för nära öronen.

Hmm. Då kanske jag skall ta och riva ner hyllorna som är på väggen precis bredvid soffan och sätta dit golden horn istället. Lite dumt bara för jag har bredbandsroutern i ena skåpet men det går alltid dra vidare till annan plats, kanske bakom soffan i skåp och hyllor som agerar diffusor :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2015-09-15 17:31

paa skrev:
Illuminatus skrev:Sidoväggen vid den bruna soffan som skall bort, vad kan man göra med denna vägg? Det ska dit ett stort träd men annars är det fritt fram för absorbenter eller diffusorer eller vad som nu passar där?

En jättestor tavla skulle väl göra sig bra där?
Vinkla den en aning utåt/nedåt så tar den klappekot från den väggen.

Yes det får bli det. Har hittat några på runt 180x100cm, borde hjälpa till litegranna i alla fall :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-16 21:49

Illuminatus skrev: Ja, inredningsmässigt är jag j*vligt kräsen men kom gärna med alla tänkbara förslag så har jag några alternativ åtminståne.

Om du med "kräsen" menar att du vill ha lite saker i rummet och mycket tomma, släta ytor så är det svårt att göra något påtagligt: rummets egenakustik kommer att dominera. Vad man kan försöka med är att försöka få direktljudet så ograverat som möjligt genom dämpning i främre delen av rummet, men att göra selektiva åtgärder kan lika gärna förbättra som försämra intrycket: istället för en jämn "ljudgröt" får man en ojämn dito. Stalltipset är att ha mer "grejor" i rummet: hyllor, tavlor, mattor och gardiner. Möbler är på det hela taget underskattat som akustikfix och drar inte tills sig uppmärksamhet på samma sätt som rena "akustikfixar". Bra lyssningsrum är ombonade, det går inte att komma ifrån. Men trivs man inte i den typen av miljö av estetiska skäl så skall man givetvis inte göra våld på den egna smaken.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till DIY-forum