Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav Fostex » 2016-06-28 10:04

Riktigt rolig läsning! Det skulle vara spännande att se dessa live någon gång. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav Chopha » 2017-01-29 15:30

Hej igen :)


Efter festen på dansbanan i midsommars så körde vi två fester till. En liten picnic-dans med endast en av de basarna på förra bilden, samt ännu en 12-timmarsfest som blev riktigt lyckad! Mycket härligt folk, bra stämning, kanske 250 besökare som mest(!), lite trevligt ljus och bra ljud! Topparna låter verkligen kanon. Ståendes i sin "2+2"-konfiguration likt i56 har de ganska snäv spridning men genom att ställa dem lite bredare isär och vinklat in dem har det låtit väldigt bra utan att bli ett hål i mitten. Vi har inte testat att ställa dem bredvid varandra för att se hur det låter (bortsett från kamfilter dansandes i sidled då). Vi spelade med de två basarna från midsommar samt två lite mindre "dubbelarton" vilket helt klart lät tillräckligt :)
Men det är så tråkigt att de flesta (alla?) PA-basar rullar av brant vid 30Hz. En av artisterna som spelade på den senaste festen rattade techno på trummaskiner och en ganska stor modularsynth, vilket lät kanonhäftigt men samtidigt hördes det att det saknades output så fort det började pitchas ner på modularen.

Jag har ju tidigare funderat på om vi ska bygga bashorn, så kallade Gjallarhorn, men efter att elementen slutat tillverkas, era tips kring basreflex-lösningar dök upp och att de äldre basreflexlådorna vi hyrde i somras imponerade trots storlek, började vi titta på basreflexlösningar.

Vi fastnade för en modell kallad "Full Marty Sub" på AVSForum.
311 L stort basreflexkabinett med en 18"-bas monterad mitt på baffeln, 17Hz i avstämning.
Marty Sub FAQ: http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... b-faq.html

Bild
Svart linje är den aktuella modellen men med ett annat element. Ska dock inte vara speciellt stor skillnad.

Elementen som vi köpt är ett par Dayton Audio Ultimax UM18-22 (2x2 Ohm) http://www.parts-express.com/dayton-aud ... l--295-518
Eftersom det inte gick att beställa dem från Parts-Express för en billig peng och att de samtidigt kostar 5 500 kr/styck på BRL, gjorde att vi sökte oss till Tyskland och till det enda stället i europa som verkade ha dem i lager i stunden, Intechnik.de. För lite mindre svettiga 450 Euro/styck och en bra fraktdeal fick vi hem dem i december. Jag har faktiskt inte sett dem i person själv ännu då de landade hos en i gänget och iom bristen på ett lagerutrymme att ha allt i, men de verkar rejäla :) Tror även att det kommer se fränt ut med så stora element utan dammkåpa nedfrästa i en baffel ;)

Så vi hörde av oss till ett snickeri vi är lite bekanta med och fick hjälp med att bygga kabinetten.
Med kabinetten klara för någon vecka sedan löste vi en perfekt lagerlösning där vi inte bara kan förvara våra prylar i, utan även är stor nog för oss att färdigställa högtalarna i. Så under vissa av de kommande helgerna i framtiden målar vi, löser handtag, hjul, anslutningar och elementmontage.
Många frågor kommer dyka upp, men det får vänta i stunden. Jag vill börja med en bild. De blev himla fint byggda måste jag säga!

Bild


/Christopher
Solar Sound


PS.
Kom på att jag glömde säga i försvar att vi vet att dansmusik väldigt ofta inte går ner till 17Hz och att tanken är att högpassfiltrera basarna, för att sedan vid behov, önskan och möjlighet flytta högpassfiltret från säg 25Hz till 17Hz. Vi vet också att vi inte kommer rigga utefestival för 500 pers och därmed inte behöver kunna spela 150dB i 30 Hz. Vilket verkar vara målet hos alla kommersiella modeller. Så varför inte lite infra på klubb liksom? 8)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav NADifierad » 2017-01-29 16:09

De ser grymma ut :) !
Det blir ett PA som varit intressant att höra in action.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav Tell » 2017-01-29 16:28

Najs! Lyssnade på anläggningen när ni spelade där vid kvarnen i somras o var väl inte så imponerad av basarna som spelade då, så ska bli kul att lyssna på dom här som antagligen lär låta trevligare :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav Chopha » 2017-01-29 20:20

Tack, ska absolut säga till i tid innan vår nästa fest! :)

Ja det var festen jag kallade picnic-dansen! De två enkelarton vi skramlat ihop för lån på under 24h slutade båda att fungera efter en timma :/
Så himla tråkigt när folk inte tar hand om sina prylar

Vi lyckades hämta en av de dubbelarton vi hyrde på midsommar och körde den i mono liggandes framför mixbordet.
Men sedan var det ju på sin höjd 25 personer där utöver oss själva så det fick gå.
Men mer bas kommer det garanterat att bli 8)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Chopha » 2017-02-12 13:49

Sitter och letar efter delar till högtalarna och några frågor dök upp.

Hoppar rakt på sak:

1. Som det ser ut nu så blir det fyra stycken av denna sortens handtag per basmodul. https://www.thomann.de/se/adam_hall_3402.htm
Min fråga är vilket som är det bästa sättet att montera dem? Räcker det verkligen med att bara skruva fast dessa och täta inifrån med silicon?
Eller borde vi vara riktliga med PL400 vid monteringen? Tänker på allt ryckande och slitande som de kommer att få utstå från dag 1.

2. Till vilken grad är det viktigt att klä insidan av en basreflexkonstruktion som dessa med absorption (mineralull eller dyl.), och hur hade ni gjort?
Alla sidorna lika mycket? Olika mycket på olika sidor? Bara vissa ytor? Hur brukar det göras?! :)
I originaltråden på AVSForums talar de nämligen ganska lite om just detta och det behandlas på en ganska låg kunskapsnivå. Så därför frågar jag er!

3. Vilken ledararea är tillräcklig att ha på kabeln inuti en basmodul som kommer gå på höga effekter länge?


Två bilder till!

Rund avfasning
Bild

Insidan
Bild


Mvh
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Michael » 2017-02-13 11:21

Jag skulle inte använda PL400, det blir stenhårt. Någon typ av foglim skulle jag rekommendera. Jag själv kör med biltemas (BT multibond) nuförtiden, men det finns flera olika att köpa. Typ, Maxi Bond, SP054 och liknande.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Chopha » 2017-02-13 12:59

Okej, är det alltså ett mycket segare lim? Biltema låter billigt och bra :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav paa » 2017-02-13 18:38

Jag har sett test av trälim på nätet, där endast epoxi var starkare än vanligt vitlim.
PU-lim och olika konstruktionslim var sämre än vitlimmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Chopha » 2017-02-13 19:42

Ofan, och det är ett lim som inte hårdnar och spricker, samt tål temperatursvängningar?
Men fäster det verkligen kanonbra till att limma metall på plywood?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Michael » 2017-02-14 01:54

I detta fall blir väl limmet mer en packning och fog. För du kommer väl att skruva också. Ett tunt lager foglim som packning. Sedan fyller du i hålet runt om (innifrån) med foglim.

PS. Andas inte in för mycket av 'ångorna', även om det är klassat luktfri.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Chopha » 2017-02-14 19:20

Givetvis skruvar vi!
Det var lite där frågeställningen utgick ifrån; räcker det med att bara skruva fast handtagen? (Förutsatt att det kommer lufttätas).
Eller rekommenderar ni att vi öser på generöst med något passande lim? Något som får trä och metall att sätta sig bra.
Handtagen kommer vi nog aldrig att ta bort tror jag, så det får lika gärna sitta som berget från början!

Elementen där emot sätter vi med inslagsmutter och tätningslist från Hi-Fi kit, om inget annat rekommenderas såklart! :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav Chopha » 2017-02-17 17:58

Apropå element så var jag och hämtade dem till lagret idag. Packade upp en och tog lite mått på elementet och lådan för att vara på säkra sidan att hålen var frästa med korrekta mått. Inga problem :)

Dessa är ett par bitiga element, helt klart!

Bild

Bild

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav sladdbarn » 2017-02-20 12:58

Jäklar va porriga!

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav Chopha » 2017-02-20 21:06

:mrgreen:
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav Chopha » 2017-02-20 21:16

Ikväll började vi att måla!

Bild

Första varvet klart
Bild


Jag tog mått på utrymmet under det nedre staget och funderar på hur det skulle bli om jag fyllde den volymen med löst packad mineralull.
Vad tror ni om det? Är det för mycket dämpning? Är det för lite? Behövs det i en basmodul?!
Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Chopha » 2017-02-26 22:52

Tjenare, idag fortsatte bygget efter att lådorna målats ett andra varv i onsdags och hål för handtagen sågades i torsdags.

Testmontage
Bild

Sett från insidan
Bild

Ett par från sidan, handtagen monterade
Bild

Ett par framifrån
Bild

Baksidan med hjulen och hål för terminalerna
Bild


Slutade med att vi körde med en rand PL400 på kanten runt hålet innan vi fixerade handtagen och drog dit skruvarna.
När limmet brunnit ett tag tänker vi skära bort överflödet innan sista varvet färg går på. Funderar sedan även på att från insidan spruta ner någon form av fog mellan handtagets plåtkopp och träkanten och fylla upp glipan (syns på andra bilden). Jag är säker på att handtaget sitter fast nu, men samtidigt - why not? Kommer ju aldrig ta bort handtagen igen så varför inte maximera hållfastheten till 100% ?!


Undrar även fortfarande:

1. Till vilken grad behövs absorption inuti tror ni? Känns mest som att de på AVSForum sätter pyramidskum på insidan bara för att, utan någon riktig eftertanke kring dess funktion eller ickefunktion. Kan det vara så att det inte behövs alls? Kan man kanske räkna på det baklänges genom att exempelvis peta in volymen (311 liter) samt avstämningen (17Hz) i Basta och få en startpunkt till hur många procents absorption som erfordras?
Aldrig använt Basta ska tilläggas och är därför osäker på dess funktioner!

2. Räcker helt vanlig 1,5kv/mm högtalarkabel mellan terminalen och elementet eller bör den vara grövre eller av speciell sort?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar fraktas, lådor målas

Inläggav Tarzan » 2017-02-26 23:47

Större mängd dämpmaterial gör lådan akustiskt sett större, vilket påverkar avstämningen om längden på röret (slitsen) är densamma.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Chopha » 2017-03-01 21:58

Tack för svaret!

Började läsa runt och hittade information i en äldre tråd där det sades att det är viktigt även i basreflexlådor med en viss absorption inuti, av andra skäl än att bara ändra Q-värdet. Men en annan tanke slog mig.

Lådorna är strax under 120cm höga invändigt - kommer inte basmodulerna då eventuellt ha en illa ljudande resonans vid 70 Hz i och med att lådan stämmer överens med en kvartslängd? 120cm x 4 = 4,8m = cirkus 70 Hz

Och om jag då inte absorberar inuti - i alla fall i botten och taket - kommer de då inte klinga på ett resonant sätt vid all basåtergivning ovan 70 Hz?
Exempelvis vid delning uppåt vid 120-150 Hz.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-01 23:08

Var otroligt försiktig när ni gör hålen och sätter i inslagsmuttern. Minsta lilla fel och det nyper och går åt helvete.

Jag har använt det en gång och då gjorde jag en fixtur för att få i dem spikrakt, och klippte av vingarna lite för att de inte skulle ge sig åtsidorna. Pressade fast dem med hydralik och låste dem med PL400. Använd trälim i gängorna när ni monterar elementet så tätar det mot luftläckage den vägen. Trälimm lossnar lätt när man demonterar, men håller tätt och hindrar vandring av skruvarna när man spelar. Dra inte åt för hårt. Lagom är bäst.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Tarzan » 2017-03-01 23:50

Chopha skrev:Tack för svaret!

Började läsa runt och hittade information i en äldre tråd där det sades att det är viktigt även i basreflexlådor med en viss absorption inuti, av andra skäl än att bara ändra Q-värdet. Men en annan tanke slog mig.

Lådorna är strax under 120cm höga invändigt - kommer inte basmodulerna då eventuellt ha en illa ljudande resonans vid 70 Hz i och med att lådan stämmer överens med en kvartslängd? 120cm x 4 = 4,8m = cirkus 70 Hz

Och om jag då inte absorberar inuti - i alla fall i botten och taket - kommer de då inte klinga på ett resonant sätt vid all basåtergivning ovan 70 Hz?
Exempelvis vid delning uppåt vid 120-150 Hz.

/Christopher

Jag tror snarare att det blir en resonans 140 Hz om det är på grund av måttet 120 cm hög låda. 1/4 av våglängden får man väl bara resonans vid om ena änden är öppen? Jag tror att problemet med resonans vid 140 Hz hade varit större om inte elementet suttit mitt på långsidan.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav Chopha » 2017-03-02 13:18

Aha, såklart att halvlängden är starkare än kvartlängden :)
Dubbelt så stark också kan jag tänka mig?!

Om nu 140Hz kan bli ett problem, är det då en god idé att exempelvis fylla utrymmet i botten med mineralull
som jag tog upp i en tidigare post?

Chopha skrev:Jag tog mått på utrymmet under det nedre staget och funderar på hur det skulle bli om jag fyllde den volymen med löst packad mineralull.
Vad tror ni om det? Är det för mycket dämpning? Är det för lite? Behövs det i en basmodul?!
[ Bild ]
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav NADifierad » 2017-03-02 15:30

I just PA lådor som ska kånkas och transporteras, skulle jag valt skummgummimadrass som dämpmaterial.
Det är lättare att skära till i en form som ligger kvar, även under transport.
Efter dämpning får du sedan avgöra om det har någon negativ inverkan på portavstämningen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav DVD-ai » 2017-03-04 10:01

Jag röstar också för skummadrass, typ jysk basic F30 fungerar tämligen bra.

Nu vet jag ingenting alls om hur denna låda är räknad på, tänkt kring eller dimentionerad för...
Men med denna placeringen av porten inne i denna låda i förhållande till elementets placering så är det lite knepigt med placeringen av dämpningen, tycker jag.
Du kan Testa att fylla området i botten med madrass i stora ark som håller sig på plats utan problem.
Dessutom tror jag det är en fördel om du kär till 2-3st 10cm (2-3dm totalt beroende på hur mycket plats det finns mellan baselement och port ?!) tjocka ark med skum som du trycker fast mellan övre/ undre staget och mellan respektive sidovägg.
Tanken är att dessa skymmer porten och elementet från varandra fullständigt och förslagsvis så limmar du också skummet lite mot lådans väggar med vitlim så att ingenting flyttar sig sedan :)
Du lämnar helt tomt i lådant övre del och säkerställer att det är gott om luft kring portens mynning och baselementet, centrering mitt i lådan är nog en bra utgångspunkt. :)

Detta hade jag testat baserat på just denna lådans utformning, elementets placering och portens inre mynning som väll är placerad i tryck maximum i djupled men minimum i höjdled (istället flödesmaximum).
Och utan att veta hur denna låda är räknad på :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Chopha » 2017-03-04 13:23

Jysk it is! :D
Blir helt klart sådana madrasser till insidan. Låter ju hur smidigt som helst med skummadrass inuti, inte tänkt på det alls!

Vad är meningen med att förlänga den fria vägen mellan portens mynning och elementets baksida genom att ställa absorptionen
upp som du tänkte?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav dawelito » 2017-04-24 16:24

hejsan :) vill du PMa mig lite priser på att tillverka dessa skapelser?

Ser riktigt trevliga ut
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Tell » 2017-04-24 17:38

Jamen hur går det med dom här burkarna? Får man se o höra dom nånting i sommar? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav DVD-ai » 2017-04-24 19:55

Chopha skrev:Jysk it is! :D
Blir helt klart sådana madrasser till insidan. Låter ju hur smidigt som helst med skummadrass inuti, inte tänkt på det alls!

Vad är meningen med att förlänga den fria vägen mellan portens mynning och elementets baksida genom att ställa absorptionen
upp som du tänkte?


Här kommer jag och ser först nu att du svarat mig :oops:

Min tanke är den att på så vis få in mer dämpmaterial i mitten av lådan där det är flödesmaxima på eventuell stående respnans i lådan och verkningsgraden borde bli stor på dämpningen av denna ? eller ?
Men även att minska risken för att eventuella ljud från elementets baksida når porten och sedmera lyssnaren (säkerligen helt oviktigt i en ren baslåda som delas vid >100Hz, kanske ?)

Så tänkte jag :)
Det är ofta ett bra ställe att ha fluff på av dessa två orsaker av vad JAG har kunnat testa mig till.

Lycka till !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav DVD-ai » 2017-06-20 16:41

Bump ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

PA:t som stod stilla är nu igång igen, med förändringar!

Inläggav Chopha » 2017-07-27 18:15

Hej, var ett tag sedan sist.

Vårt kollektiv drabbades av en del olyckor under året. Vi byggde klart basmodulerna och stod ansvariga för ljudet på det större dansgolvet på en liten fest här i Stockholm. Det lät skitfint. Lät avslappnat upp till de 95dBA som vi var tillåtna att spela i lokalen.
Däremot så hade vi hyrt steg som hade betydligt starkare effekt ut än vad elementen klarade.
Helt okej eftersom jag hade koll på gain-strukturen, men det hade tyvärr inte någon annan.
Givetvis så glider någon som är rund i hatten upp till rackvagnen halvvägs in i kvällen och vrider upp steget till basmodulerna...

Alla fyra elementen förstördes varav ett till och med började brinna så att det rök ut ur kabinettet.

Kvällen löper vidare med lokalens installerade basmoduler inkopplade med helt okej resultat. Ingen gäst ledsen i alla fall!
Men (så klart) så tappas en av topphögtalarna ner i golvet från axelhöjd när vi riggar ner. Kabinettet helt sprucket!



En vecka senare så omkommer en i gänget. Död.

Så vi har sedan i slutet på mars liksom kollapsat ihop lite. Därav den totala frånvaron från mig i just den här tråden här på faktiskt.

Nu under semestern började vi peppa till lite igen efter att ha snackat om de få festerna vi hade. Så vi har faktiskt en fest på gång igen till om två veckor, vilket känns jättekul! Toppen är lagad av Ingvars snickare och jag ska skruva ihop den igen nu i dagarna.
Basmoduler kommer vi hyra liksom slutsteg. Delning har vi köpt egen: DBX Driverack PA2 som fungerar utmärkt för vår storlek på fest!
Kom förbi om ni gillar Jungle och DnB!


Fick bekräftat för mig idag att två av elementen som inte verkade så åtgångna inte går att reparera och jag går i funderingar på vad jag ska göra med våra kabinett.Vi har alltså fyra stycken kabinett på ca 311L med slitsport. Avstämningen ska vara 17Hz om det är så att snickaren följde måttangivelserna slaviskt. Det tror jag inte (har dumt nog inte dubbelkollat) men avstämningen borde ligga däromkring. Det är alldeles för lågt säger en efterklok jag. 25Hz hade kanske varit en mer realistiskt avstämning att ha siktat på.

Vi vill ju såklart använda oss av kabinetten men vad skulle ni ha gjort?
En idé är att täppa igen portarna inuti kabinetten så att det inte syns från utsidan, och sedan köra element som lirar i stora slutna kabinett. Kan det funka sjyst?
En annan ide är att montera en helt ny baffel utanpå den befintliga på något stiligt sätt och sedan med ett par vanliga runda portar ändra avstämningen i kabinetten till runt 30Hz som passar ett riktigt sjyst PA-element bättre. Då skulle vi även kunna ta bort stora delar av slitsportens konstruktion med sticksåg för att få lös lite mer arbetsbar volym.

Va sejjer'u?! :wink:

/Christopher


PS.
Kan iofs bli så att vi måste montera en ny baffel oavsett då baffelhålet för elementen vi haft är 43cm och det visar sig vara få PA-element som har så stora monteringshål specade.

DS.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster