Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Chopha » 2015-10-18 14:27

8) Hej Faktiskt,

Blev igår inbjuden till en liten grupp vänner som har ambitionen att bygga sitt egna PA över vintern och köra gratisfester utomhus nästa sommar.
Min roll är att ta reda på vilken teknik vi behöver i signalvägen och vilka högtalare vi bör bygga för att nå vårt mål.

Tanken de hade var från början att köpa ett sjyste PA av något trevligt märke (Funktion One, Martin Audio, d&b) och endast fokusera på klubbmakarbiten till sommaren. Men de tyckte att det inte kändes speciellt originellt att "låta och se ut som alla andra", så de vill helt enkelt bygga något eget som åtminstone spelar likvärdigt med de nämnda märkena. Det är vad jag är nyfiken att ta reda på med er hjälp!

Till att börja med kommer en liten rullbar rackvagn byggas i vilken en DSP i stil med Nexias SP kommer stå för delning och EQ. http://www.biamp.com/products/nexia/nexia_sp.aspx
Den i sin tur kommer vara kopplad mot en trådlös accesspunkt (router) i racket så att man kan styra Nexian med en liten laptop mitt på dansgolvet.
Nederst i racket ska stegen sitta, men vilka de kommer vara eller hur många vi behöver vet jag ännu inte och är något vi kommer behöva hjälp med.
Så till den största fråga då, högtalarna!

Musiken som kommer spelas på systemet är uteslutande elektronisk dansmusik, framför allt Acid, Techno, Jungle och Breakcore.
Så bashögtalarna kommer behöva ha en nedre gränsfrekvens på 30Hz (gärna lägre) i frifält och topparna en övre på minst 15kHz.

Då Nexian har fyrvägsdelning är såklart tanken ett fyrvägssystem där jag först funderat på att dela upp återgivningen av bas på två olika sorters högtalare.
Till att börja med bygga två eller fyra rediga basmoduler (18" element?) som får stå för frekvenserna mellan (minst) 30Hz och 60Hz och sedan låta exempelvis fyra THAM15 ta över vid 60Hz och spela upp till runt 150Hz. Är det en god idé tror ni att dela upp återgivning på det viset?

Min andra fundering har till följd varit vad de allra största och lägst spelande bashögtalarna bör vara av för sort?
Hur presterar exempelvis stora tappade horn utomhus som exempelvis "Eminence Tapped Horn" längst upp på sidan http://volvotreter.de/th.htm.
Nu presenteras ju inte speciellt mycket mätningar på det färdiga hornet som jag kan se på hemsidan, men ni förstår i alla fall hur min tankegång har vandrat.

När det kommer till mid- och toppsystem upplever jag det knepigare att hitta diy-ritningar på nätet där det finns någon form av mätning tillgänglig på resultatet.
Utöver allmänna tips om hur vi bör tänka som vi väldigt gärna vill ha, så är mid- och topphögtalarna det vi söker mest hjälp kring i en början.
För hittar vi inte ett par vettiga toppar vi kan bygga som låter klart och inte distar så gräsligt så kommer vi nog låta bli.

Startkapitalet vi har idag är 64-tusen och gruppens kassa kommer fyllas på allt eftersom.
Senast redigerad av Chopha 2020-08-25 11:10, redigerad totalt 17 gånger.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 14:57

Har inte specifikt letat sådana submonster (<30 Hz) men har råkat springa på några TH som ska klara sig ner dit och lägre. Frågan är väl sen hur mycket tryck de kan leverera. Har för mig att Gjallarhorn (V2) är stöddigast och kan skapa mest tryck av de jag kommer ihåg. Sen finns det en LilWrecker konstruktion på avsforum.com som också kan leverera rätt duktigt och sen har vi ju förstås Kraken 212 men minns inte om Petter Persson garanterar någon monstereffekt i PA-sammanhang med den. :)

Edit: Hmm, verkar som Ricci som ritat GH tycker om att bygga prylar i just den kategorn: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... -horn.html och http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... -palehorn/ t.ex.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav Chopha » 2015-10-19 17:57

Kanon, tack för tipsen!

Jag har läst lite om både Gjallarhornet och LilWrecker och de verkar båda väldigt potenta :)
LilWrecker såg ut som den lättare konstruktionen att bygga fler av så den är helt klart ett alternativ.
Ska ge Othorn och Palehorn en läsning också.

Efterlyser fortfarande tips på PA-toppar!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav Chopha » 2015-10-21 10:47

Har suttit och spanat efter toppar på nätet och något som dyker upp på olika DIY-forum är Bill Fitzmaurice högtalardesigner.
Det mesta är hornlösningar och en modell som fångat mitt öga är den som heter OmniTop 12/15.

http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop12.html
http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop15.html

Mätningarna han presenterar på sin sida tar jag med en nypa salt, men på andra ställen har folk skrivit mycket väl om dem.
Modellerna går att bygga med tre olika uppsättningar för diskantelementen:

1. Six element flat Piezo array
The flat array sounds identical to the melded array, but with a narrower response of 90 degrees. Choose the flat array for the bottom cabinet in a vertical stack or when the audience will be more than thirty feet away from your PA.

2. Twelve element melded Piezo array
The melded array features a smooth off axis response out to 120 degrees. Choose the melded array when your audience will be within thirty feet from you PA.

3. One element compression horn
The compression driver array has an off axis response of 100 degrees.

Ett vanligt kompressorhorn enligt punkt 3 är lösningen jag förstår mig på bäst och även fast jag förstår innebörden av att sätta ett gäng piezodiskanter i rad likt ett line-array, blir det för komplext för mig för att kunna utvärdera applikationen i sig, samt hur den skulle göra sig i en hornmynning på det viset.
Speciellt när det kommer till att sätta ihop diskanterna bredvid varandra i en vinkel.

Några idéer?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav joakimfors » 2015-10-21 12:20

Har sett Bill Fitzmaurice nämnas lite här och där på amerikanska forum. Kan dock inte säga att jag fått något positivt intryck av honom eller hans skapelser. Kanske främst för att hans grafer är nästintill värdelösa. :D

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav Chopha » 2015-10-21 13:35

Ja har fått något av det intrycket från honom själv.
Kan ju upplevas lite fult att jämföra sina högtalare med andras där den egna tonkurvan är otroligt utslätad (1/3 oktav) och motståndets tonkurva är i 1/12 oktav.
Klart den egna tonkurvan som är mjuk och slät ser bättre ut än den hackiga för en oinsatt.

Men folk som bygger dem och lyssnar brukar uppskatta dem.
Är en rad diskantelement en god ide eller är det vettigare att sätta ett diskanthorn av god kvalitet i mitten?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav Chopha » 2016-01-18 18:04

Hej igen


Nu har vi efter ett par möten över årsskiftet kommit fram till att vi inte kommer kunna bygga toppar från grunden som återger med den kvalitet från 200Hz som vi haft som mål.
Det finns helt enkelt inga ritningar på PA-toppar som man kan bygga själv där det finns mätningar som styrker det konstruktören påstår.

Så det blir en uppsättning PA Top2+2 från Ino Audio som får stå för allt i musiken från 200Hz> och en uppsättning i monteringssats beställdes idag :)
Ska bli riktigt spännande att höra hur Ingvars PA-högtalare återger musik!

En i gruppen är lite skeptiskt ställd till användandet av 8" element i PA-högtalare och PA Top2+2:s lilla formfaktor.
Trots att det blir åtta stycken åttatummare totalt och de specade 132dB/par >180Hz. Jag tror att det räcker till att börja med i alla fall :D


/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav DVD-ai » 2016-01-19 06:03

Kul och spännande, ser fram mot intryck :)

Ja alltså 8st 8" kan ju spela riktigt starkt, men om man vill ha "bara mööööch!" så är kanske inte Ino's PA toppar rätt väg att gå, vill man däremot höra bra musik på tämligen höga ljudnivåer över en rätt stor yta så är det nog en alldeles utmärkt lösning :)

Det är svårt att tävla med flera 12" eller 15" och stora kompressionsdrivers (som är ganska vanligt som toppar i PA sammanhang) i fråga om maximalt ljudtryck och bortsett från ljudkvalitet :)

Hoppas att ni blir nöjda :D



Vad blir det för basar till ?
Hur ska detta delas, hur säkerställer ni en fin och välljudande delning/ integrering mellan toppar och moduler ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Chopha » 2016-01-19 21:39

Tackar! :)
Nä, "bara mööööch!" tänkte vi ta ett steg åt sidan ifrån. Vi hoppas på en mer klar och distorsionsfri återgivning! 8)

Till basar tänker vi bygga fyra stycken Tham15 och dessa ska delas mot Top2+2 någonstans kring 100-130Hz innan de första resonanserna i hornet har börjat ljuda.
Till subbasar tänker vi bygga fyra stycken Gjallarhorn som delas mot Tham15 vid 50Hz. Gjallarhornen får stå för all bas nedåt och vi hoppas att de stackade två och två liggandes kommer räcka.

Kort beskrivning av Gjallahornet: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=45


Till att börja med kommer en liten rullbar rackvagn byggas i vilken en DSP i stil med Nexias SP kommer stå för delning och EQ. http://www.biamp.com/products/nexia/nexia_sp.aspx
Den i sin tur kommer vara kopplad mot en trådlös accesspunkt (router) i racket så att man kan styra Nexian med en liten laptop mitt på dansgolvet.
:)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav DVD-ai » 2016-01-20 07:37

Vilket trevlig system detta kommer att bli !

Vart i landet kan man avnjuta detta och när/ hur ? :D



Men om ni ska ha 4st lådora spelande mellan enbart 50-150 Hz är inte det lite smalt ?
Kan inte detta område hanteras av slutna lådor som får arbeta upp mot 200-300Hz i stället ?
Det avlastar topparna mer och samtidigt ger mer fördelaktiga brytpunkter :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav HK430 » 2016-01-20 16:56

varför inte en felix eller fyra

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 17:20

:-)
Felix är fin. Felix är stor!
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Chopha » 2016-01-20 17:55

Ja du, slutna basar som går att dela högre är iofs inte en dum idé! optimalt hade ju faktiskt varit att avlasta dem kring 180Hz.
Har ingen möjlighet att köra Basta på min Mac så jag kan inte simulera något själv. Vet du en bra konstruktion så får du gärna dela med dig!
Vi finns och kommer köra festar i Stockholm till en början.

Ja Felix kanske skulle kunna vara något. Ser ut som att den med tre portar öppna och 400g vikt ger den trevligaste frekvenskurvan för ändamålet.
Hade inte ni en ny och lite mindre konstruktion av Felix på gång?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 17:58

Bara i tanken ännu.
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Chopha » 2016-01-20 18:12

Tack, då vet jag! :)

Upptäckte nu att det TC Sounds LMS-Ultra 5400 -element som sitter i Gjallarhorn inte längre verkar säljas?
TC Sounds hänvisar till Parts-Express för handel och där är de slut. Vet ni om det finns en ersättare till just det LMS-Ultra-elementet?

Om inte så blir det annars fyra stycken av hornet Lil'Wrecker!
Stora som kylskåp och ca 130kg tunga per kabinett, men när det väl är dags för spontandans så glömmer vi nog det :D
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... ecker.html
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 18:25

Felix väger in på ca 100Kg.
De år att flytta själv. Dock ryms bara en i taget i en Saab 95.
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Chopha » 2016-01-20 18:30

Stadigt :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 18:45

De gillas skarpt av samtliga i hushållet.
Kan inte tala för grannarna...
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav DVD-ai » 2016-01-20 19:08

Om du ändå ska dela två gånger så är det väl lika bra att sikta på något slutet mellan "subbar" och "toppar" samt att låta den spela upp till i alla fall 250Hz ?!
Dela ca 80 och 250-300Hz ?
Så att du avslastar topparna ordentligt och samtidigt slipper låta basarna spela så långt upp i undre mellanregister/ övre bas registret, eller hur är din tanke med dubbla delningar ? :)

Felix är bra grejer, spelar HiFi och samtidigt med grym kapacitet !
4-6st sådana kommer man långt på, sedan om ni behöver extra middar så 4-8st 12" i slutet som tar hand om området 80-250/300Hz och slutligen överlämnar till PA-top.
Det borde ge en vettig fördelning och avlasta topparna mycket väl från al den extra effekt som man vill trycka in i basen och all den extra "smack" som man kan tänkas vilja ratta in "för känslans skull".
Allt detta extra hamnar framförallt i moduler och middar då, topparna får det lättare och kommer att låta ytterligare renare och mysigare :)
Samt må bättre av den lägre in effekten!

Kolla efter några 12" som passar bra att dela vid ca 250Hz (bör bete sig bra till kanske 1kHz) och som passar bra i förhållandevis smidiga slutna lådor för att ge bra output ner till 80Hz.
Bygg basar och middar med ljudkvalitet som rimmar väl med topparna, trist om topparna spelar musik och basarna spelar bas... Blir ju lite tudelat intryck då ?! :)

Detta kan bli ett super kul system!

Jag har inget jätte bra tips sådärrakt av på prisvärda 12" att ha till middar, men 12" är en storlek där man fortfarande kan hitta element som beter sig bra uppe vid 250-300Hz med 24dB/okt delning.
Och om någon som har bättre koll på marknaden kan komma med tips så vore det super ! :)
Dessutom med flera 12" så kan ni placera dom och få lite linjekälla och därmed minskad förlust av outputt med avstånd i det så viktiga midbasområdet!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 12:01

Försök göra det enkelt. Först, i hur stora lokaler ska ni spela? Hur mycket folk? Vilken typ av musik? Hur starkt? Stora system är balla men efter ett par spelningar kommer ryggar och annat börja klaga. Då kommer ni vilja ha byggt något smartare för er applikation. Jag har provat...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-22 15:45

PetterPersson skrev:Försök göra det enkelt. Först, i hur stora lokaler ska ni spela? Hur mycket folk? Vilken typ av musik? Hur starkt? Stora system är balla men efter ett par spelningar kommer ryggar och annat börja klaga. Då kommer ni vilja ha byggt något smartare för er applikation. Jag har provat...


Kul att se dig skriva! Det var inte igår...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 17:03

Tack! Näe...Men jag har läst då och då...två småbarn och arbete är inte direkt fritidsfrämjande. Men nu när jag inte hinner bygga själv kan man ju få ut kreativitet genom att låta andra bygga ens idéer... :)

Användarvisningsbild
Vovven
 
Inlägg: 385
Blev medlem: 2007-12-17

På tal om knäckta ryggar.

Inläggav Vovven » 2016-01-22 19:55

Bild
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 21:04

Ja, det var kul Vovven!


Hur mycket av budgeten är kvar? Har ni tänkt på hur mycket ström som kan tänkas gå åt? Ett modernt baselement kan ju käka en fas själv 8) Jag tänker främst på önskad känslighet på baslådorna. Det kostar ju storlek men drar mindre ström...

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 21:46

Ett rimligt alternativ:

4x B&C 18TBW100 avstämt till omkring 30-35 Hz. Ger 135-140 dB i 2 pi med 6000 W in... Elementen placerade likt detta och en stor baffel ger en direktivitet som ökar smockan i mellanbasen påtagligt.

~120x120x60 cm. Väger bara ca 160 kg. Elementet är svårslaget vad gäller pris/prestanda. Större än 18" skulle jag inte dela så högt. 180 Hz borde de klara.

Bild

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 22:51

Om den görs något mindre 120x120x50 och låter den spela ner till 30 Hz (jfr ~25 Hz) så tjänar du 2-3 dB och maxSPL blir då över 138 dB ner till 30 Hz. Något större portar på denna också.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav DVD-ai » 2016-01-23 11:52

Fina förslag där petter :)
Och kan man få dessa att spela fint från 30Hz till 200Hz så är det ju en mycket bra ide, tycker jag !

Jag tänkte att eftersom man har valt dom topparna som man har gjort så är det "overkill" med bassystemet från helvetet i fråga om kapacitet.
Ditt förslag känns mysigt, 8st kvalitativa 18" i portat lär ju flytta mer än nog med luft för att med bra ljudkvalitet fylla ut under Pa-top2+2.
Om jag mins rätt (kan vara helt fel !!!!) så kan Pa-top 2+2 spela 3dB starkare än Ino i64s nere vid 100Hz, och ytterligare några dB starkare uppe från 200Hz.
Då borde det räcka gott och väl med 8st 18" i portat, tycker jag ! :)
Men sedan har vi ju frågan om effektivitet och då är det ju riktigt fint att ha än fler moduler, för att som sagt slippa dra säkringar. :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav Chopha » 2016-06-18 17:05

Lång tid sedan senast!
Topparna har äntligen påbörjats och det som egentligen kvarstår är att få dem lackerade med en ändamålsenlig epoxifärg nu i veckan som kommer.
Eftersom det blivit så förskjutet med bygget så har vi inga basmoduler byggda ännu, så till invigningen på midsommarafton (välkomna!) ska vi hyra fyra slutna 2x18" basmoduler + stegvagn och delning av en vän till mig. Ska bli spännande att testa topparna med en sådan setup och sedan bygga vidare utifrån den erfarenheten.

Nedan följer lite bevis!

Materialet samlat! :D
Bild

Filtren färdiga
Bild

Testmonterade element
Bild

Bild

Måttar upp internkablaget
Bild

Layout för dämpmaterialet
Bild

Internkablaget färdigmåttat med den tänkta "dragningen" runt och igenom dämpmaterialet
Bild


Har även måttat upp, ritat och förborrat alla skruvhålen inför lackeringen.
Mer kommer när kabinetten är målade!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA-bygget är äntligen igång! Ino-topparna snart klara

Inläggav Chopha » 2016-06-27 23:11

I måndags kväll kom lackeraren och hämtade kabinetten. Fick en bild senare på kvällen. Snabbt jobbat!
Bild


Lacken åkte på dagen efter och i torsdags vid 18-tiden levererades kabinetten färdiga till min dörr.
Svart i halvglans - stiligt ju!
Bild


Började med att bygga en högtalare som fick bli min testpilot. Märkte att jag behövde fräsa upp två spår i hålet för diskanten för att få ner den ordentligt. Första färdig!
Bild


Med den första högtalaren klar var det löpande bandet-principen som gällde. Trist, men här fanns ingen tid att lattja på.
Klockan vart halv tio på kvällen och dagen efter var det invigning klockan 16. Topparna var tvungna att bli klara innan sömnen.
Bara att tuta och köra! (men uppenbarligen inte knäppa speciellt många bilder) :D

Kom på mig själv att ta en bild när jag började löda dit diskantelementen.
Bild


Glömde såklart min läxa från första högtalaren att fräsa upp spår för diskanterna. :?
Åt sidan och fram med dragaren.
Bild


Äntligen klara, puh!
Klockan två på morgonen stod de redo att spelas på. Testade högtalarna med ett batteri i lätt nervositet över att eventuellt ha gjort en tabbe

- Snälla låt mig få slippa skruva isär någon av dem! Jag orkar inte...

Alla korrekta - YES! :mrgreen:
Bild


Invigningen skedde på midsommarafton i form av en Drum n' Bass-fest på Stora Skuggans dansbana på norra Djurgården här i Stockholm.
Hyrde elverk, steg, digital delning och två Community basar med två 18" i av en kollega. Blev riktigt lyckat faktiskt. Måste ha varit närmare 150 pers dansandes som mest - dansbanan var fylld :!: Och topparna lät verkligen svinfint! Riktigt finlirarljud som jag bara hört på korrekt rattade Funktion-One system på rave i England.
Mätte i snitt upp 110dBA 1m framför ena toppen under kvällen, så de gick nästan på tomgång.

Tyvärr dåligt med bilder från kvällen tagna av mig, men här en tagen av en vän. (jag står som en böj längst till höger )
Bild


/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-27 23:30

:) :) :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster