Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-02 13:09

Om jag sänker effekten in från 1500 W till 465 W så uppstår inte platån. Här är även porthastigheten sänkt från 20- till 15 m/ s

Bild


Det måste ju innebära att konstruktionen alltså inte klara av att spela starkare än 123 dB @ 30 Hz (-3 dB @ 25 Hz) oavsett ytterligare förstärkareffekt.
Då känns det som att tilltänkta elementet är onödigt effekttåligt med sina 1 500 W (3 000 W Peak) ?
Trots det så simulerar det bättre än i lådan än 11 andra provade element...
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 15:24

Chopha skrev:Vi har fyra stycken basreflexlådor av typen Full Marty...


Då förstår jag approachen! :)

Chopha skrev:
Angående simuleringen för subbasarna trodde jag att elementet inte behövde använda längre slaglängd än 9 mm från 50Hz och nedåt vilket lämnade 5 mm Xmax i "mekanisk headroom" och konstruktionen därmed var god. Så fel en kan ha :)
Max Output Level är den röda kurvan som krysset är siktat på. Det är med 1 500 W simulerat.


Precis, tror du får tänka om där (iaf så som jag fattat xmax, med reservation!). Om ni simulerat på detta sätt innan kan det ju vara anledningen till varför era gamla basar brann upp? För stort konutslag brukar bli dyrt..

Nu kan jag tänka mig att ni vill spela utomhus och ganska linjärt, men du har en lite rolig puckel där vid 25hz som jag tror skulle må bättre av att planas ut. Alltså stämma av liite högre och då få ner xmax något på köpet om jag tänker rätt, och därmed också kanske öka total SPL. Spelar ni inomhus har ni några db room gain att kompensera med. Det kan ibland vara värt att dela lådan högre än man tänker sig. Om du delar vid 30-35 istället för 25 kanske SPL nivån vid 20hz fortfarande är densamma? Resultatet blir en jämnare kurva och man kanske köper sig några db extra i SPL istället. Dessa extra db SPL kan man senare använda för att pressa ned hela frekvenskurvan och på så sätt ha råd att sänka lägsta frekvens med DSP istället, om man skulle behaga spela låga frekvenser till kostnaden av SPL vill säga. Då har du byggt ett flexiblare system. Allt är ju alltid en kompromiss med sånt här. Att leverera 5 extra hz vid så låga frekvenser kräver extremt mycket av ett system och är helt enkelt inte alltid värt det. Obs att detta är min filosofi och mina teori om hur jag förstått hur man kan tänka när man bygger. Proffsen får gärna validera mitt tänk :wink:

Chopha skrev:Apropå; vad är optimalt? Ett konstant sjunkande konutslag från Xmax vid avstämningen till tänkt delningsfrekvens uppåt?


Har jag förstått basreflex rätt så sjunker xmax vid delningsfrekvensen som en sten (dyket du ser mellan 25-30hz på din senaste bild), detta gör att elementet står i princip stilla vid delningsfrekvensen i vissa konfigurationer och är som det ska vara. Sen kan jag inte uttala mig om ifall kurvan mår bäst av att vara linjär eller logaritmisk och om det faktiskt har någon betydelse. Tänker att så länge man inte har en platå på xmax så är det lugnt åtminstone. Din senaste bild visar en påbörjat platå från 25hz, det är lite vågat tänker jag. Better safe than sorry och se till att platån kommer från en frekvens du inte tänkt spela alls (typ 15hz). I den bästa av världar får man ingen platå alls, då bör du inte kunna spela sönder elementet i den lådan alls, annars kommer du behöva applicera ett extremt lågt satt högpassfilter för att ta bort allt under 25hz.

Här är en av mina simuleringar på ett 15" element. Inte direkt optimerat för den typen av applikation, men avstämd till 20hz. Som du ser dyker xmax där också. Trots att den är avstämd till 20hz dyker också total SPL redan vid 80hz..
Sica_20hz.png
Sica_20hz.png (31.01 KiB) Visad 5640 gånger


Chopha skrev:Om jag sänker effekten in från 1500 W till 465 W så uppstår inte platån. Här är även porthastigheten sänkt från 20- till 15 m/ s

Det måste ju innebära att konstruktionen alltså inte klara av att spela starkare än 123 dB @ 30 Hz (-3 dB @ 25 Hz) oavsett ytterligare förstärkareffekt.
Då känns det som att tilltänkta elementet är onödigt effekttåligt med sina 1 500 W (3 000 W Peak) ?
Trots det så simulerar det bättre än i lådan än 11 andra provade element...


123db är rätt mycket för ett element i en låda, speciellt vid 25-30hz. Men visst låter det lite skumt. O andra sidan finns det många andra lådkonstruktioner som kanske skulle stå pall för 1500w istället. Alla element lämpar sig inte för basreflex just. Du kanske maxar effekten om du höjer lådans avstämningsfrekvens?

Well, end of speculations... :P

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Imbecillen » 2020-05-09 14:39

Vill bara rätta till tidigare inlägg lite grann efter en insikt jag fick i Basta! precis.

En anledning till varför du kan få en röd platå på xmax kurvan är att du har för hög max voltage under Power amplifier fliken. Om du har max SPL kurvan aktiverad ser du hur du kan sänka max voltage tills platån försvinner, men samtidigt behålla max SPL till en viss nivå, när du sänker max voltage ytterligare tappar du max SPL. Detta är väldigt logiskt. Man har bara simulerat att man matat högtalaren med för mycket effekt och därmed överskridit xmax, tadaa - en platå är bildad. När max SPL är nådd skadar bara ytterligare effekt elementet.

Hoppas det skapade någon klarhet :D Ber om ursäkt om jag krånglat till det för dig!

Här är två exempel på en låda jag simulerar nu. 100v och 50v. Elementet har max effekt på 300w rms i 8ohm vilket då stämmer bra dessutom.

100 volt, matad med 1250w!
100v.png
100v.png (24.81 KiB) Visad 5581 gånger


50volt, matad med 312.4w, lite mer rimligt.
50v.png
50v.png (27.32 KiB) Visad 5581 gånger


Platån som kommer till vänster om dippen på xmax-kurvan är under delningsfrekvensen. Ett delningsfilter måste alltså appliceras för att ta hand om dessa frekvenser så att de inte skadar elementet.

Edit: inser nu också att du hade precis samma test och tankar ett par inlägg ovanför. Haha, sämst man är ibland! :lol:

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-09 17:53

Vi hade oturen nog att en full individ gick fram till stegvagnen och maxade slutsteget in i våra Full Marty - ca 1 200 Watt för mycket och på några sekunder så började en av dem fyra ryka då spindeln började brinna. Hann bryta allt innan de övriga tre brann upp.
Ungefär 18-tusen kronor element åt skogen... :evil:

Ja det handlar ju verkligen om kompromissen mellan utsträckning nedåt och önskad SPL. Speciellt utomhus.
Stämmer jag lådan högre (säg 45 Hz) så måste ytterligare två 155 mm port adderas, men den kan då spela 131 dB vid 47 Hz med 1 087 Watt in utan att platån uppstår innan avstämningen. Så det verkar finnas en korrelation med avstämning och effekttålighet (och därmed ljudnivå).

Tror mig ha landat på 30 Hz avstämning nu efter att ha laborerat runt i Basta ett tag. Puckeln vid och strax ovan avstämningen ser jag inte som ett problem. Jag ser det mer som att jag fått någon extra dB känslighet vid avstämningen vilket gör att om jag slätar ut den med DSPn så kommer det "kosta" något mindre effekt just där jämfört mot lite högre upp i frekvens ( i detta fall säg 50 Hz). Jag är inte orolig för vad som händer under avstämningen, den informationen kommer filtreras bort med högpassfilter i DSPn :)
Bild

fp = 30 Hz
339 liter (379 liter med stoppning), 30% Viso, Qb = 10
63,245 Volt effekt in

Det verkar som att detta RCF-element (RCF L18X401) är det bästa för våra lådor. Har testat 13 andra element i prisklassen 2 500 - 4 000 kr och ingen verkar lira lika bra. Vad som är konstigt dock och som jag inte kan begripa är hur subbasarna får denna "Xmax-platå" när jag simulerar med mer än 500 Watt in.
Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.
Vad hände med de kvarvarande 3,5 millimetrarna?
Även under avstämningen visar platån på 8,5 mm oavsett om jag simulerar med 500 Watt eller 1 500 Watt :?: :!:


"Edit: inser nu också att du hade precis samma test och tankar ett par inlägg ovanför. Haha, sämst man är ibland!" :lol:

Dude, jag är bara glad att ha någon att bolla med :)
Tack för tipset på SICA-elementen!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav gopnik » 2020-05-09 18:06

Nu kanske jag missar något, men den termiska effekttåligheten bör inte nämnvärt påverkas av avstämningen.

Eller, den kanske hypotetiskt kan göra det - indirekt - genom att man flyttar runt de två impedanstopparna. Om den övre impedanstoppen hamnar vid en frekvens som har mycket mer energi än signalen i övrigt kan det innebära mindre total effekt, men det är verkligen ett närmast akademiskt specialfall.
Om man inte vill spela sönder saker rent termiskt ens vid felaktigt handhavande så ska man satsa på mindre slutsteg, effektbegränsningar, säkringar ... sådana saker.

Den effekttålighet man vanligtvis menar att man får kompromissa med när det gäller val av avstämning är den som beror på de rent mekaniska begränsningarna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Imbecillen » 2020-05-09 18:13

Haha fy! Det där är nästan en försäkringsfråga eller? Låter sjukt orimligt om det inte är en person från crewet som gör så.

Kul att se att du mixtrar efter mina inputs och att det faktiskt kanske gjorde skillnad. Ett litet bevis på att man lärt sig något :roll:

Kloka tankar runt delning och DSP, helt riktigt! Som jag förstod det i Basta! tutorial-tråden så räknas alla värden i RMS, vilket gör att xmax inte visas korrekt. Dumt men sant, detta för att hålla en konsekvens mellan de olika parametrarna istället för att blanda storheter som jag förstod det. Skulle du simulera i ett annat program skulle du nog nå fullt xmax. Alltså är det säkerligen korrekt men visas galet.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-09 18:23

gopnik skrev:Nu kanske jag missar något, men den termiska effekttåligheten bör inte nämnvärt påverkas av avstämningen.

Eller, den kanske hypotetiskt kan göra det - indirekt - genom att man flyttar runt de två impedanstopparna. Om den övre impedanstoppen hamnar vid en frekvens som har mycket mer energi än signalen i övrigt kan det innebära mindre total effekt, men det är verkligen ett närmast akademiskt specialfall.
Om man inte vill spela sönder saker rent termiskt ens vid felaktigt handhavande så ska man satsa på mindre slutsteg, effektbegränsningar, säkringar ... sådana saker.

Den effekttålighet man vanligtvis menar att man får kompromissa med när det gäller val av avstämning är den som beror på de rent mekaniska begränsningarna.


Exakt, visst är det konstigt; den mekaniska begränsningen för elementet är inte nådd (12 mm Xmax), inte heller en elektriska som i detta fall är en tredjedel av specad effekttålighet (1 500 Watt). Minskar jag volymen på lådorna med 100 liter sjunker platån innan avstämningen något, men så även max SPL.
Kompenserar jag med att stoppa in ytterligare effekt så uppstår platån vid 600 Watt istället för vid 500 Watt, men får då en MOL-kurva som har betydligt mindre stöd vid och strax ovan avstämningen och därmed inte spelar lika starkt.


Imbecillen skrev:Haha fy! Det där är nästan en försäkringsfråga eller? Låter sjukt orimligt om det inte är en person från crewet som gör så.

Kul att se att du mixtrar efter mina inputs och att det faktiskt kanske gjorde skillnad. Ett litet bevis på att man lärt sig något :roll:

Kloka tankar runt delning och DSP, helt riktigt! Som jag förstod det i Basta! tutorial-tråden så räknas alla värden i RMS, vilket gör att xmax inte visas korrekt. Dumt men sant, detta för att hålla en konsekvens mellan de olika parametrarna istället för att blanda storheter som jag förstod det. Skulle du simulera i ett annat program skulle du nog nå fullt xmax. Alltså är det säkerligen korrekt men visas galet.


Ja det var en före detta medlem i gänget. Han vägrade betala och vi orkade inte då en annan i gänget gick bort strax efteråt...

Jag tackar och bockar :)

Då är jag med på Xmax-kurvans värden
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Michael » 2020-05-10 23:57

Chopha skrev:Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.
Vad hände med de kvarvarande 3,5 millimetrarna?

8,5 gånger roten ur två är 12. Så 8,5 är 12 !
Förklaring har redan kommit i tråden. Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-11 08:36

Michael skrev:
Chopha skrev:Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.
Vad hände med de kvarvarande 3,5 millimetrarna?

8,5 gånger roten ur två är 12. Så 8,5 är 12 !
Förklaring har redan kommit i tråden. Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara :wink:

//Michael



Jo jag är med på Xmax-kurvan. Lite sen på bollen? :wink:
Men jag tackar för övertydligheten!

Vad menar du här, hänger inte riktigt med:
Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Michael » 2020-05-13 23:54

Någon använde ordet galet, medans det kan ses som rimligt - tycker jag (att basta gör som det gör).

"veta lite bara"... jo, vi som använder Basta och vi som tittar på graferna måste veta vad som visas. Liksom förstå vad kurvorna igentligen visar. Det kan va enkelt att knappa in värden och trycka på knappar och vips så finns massa kurvor. Däremot att tolka kurvorna... det kräver lite kunskaper! Xmax är ett mekaniskt mått och således toppvärde. Det skall samsas med andra värden som är rms, i samma graf.

PS. Men visst är det lite lurigt! ...en annan sak som irriterar mig är att det inte framgår om Xmax är p-p eller enkelväg. Jag skulle vilja ha plusminustecken där det anges. För att förtydliga att det är enkelväg.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-06-03 19:16

Lägehetssnickeriet är avslutat! (...typ)


Så här blev insidan efter att ha spacklat och slipat tre varv.

Bild
Bild


Målade två varv.

Bild
Bild


Element införskaffade strax efteråt. Blev ett par SICA 15 F 4 CP från Audioequipment.se (tack åter igen Imbecillen för tipset!)

Bild
Bild
Bild


Testmontering innan slutgiltig ihopsättning.

Bild
Bild


Första klar!

Bild


Båda färdiga! Det sista som gjordes var att slipa dem utvändigt samt runda av alla utvändiga kanter med en överhandsfräs.

Bild


Nästa steg blir att spackla resten av basarnas insidor samt måla dem båda utvändigt. Sedan ska dem målas på insidorna av en konstnärsvän vilket är varför jag spacklar och slipar insidan slät :)



PS.

Efter att i Logic X ha analyserat basen i nästan 40 blandade låtar från genrer vi brukar spela så verkar det som att det generellt inte finns speciellt mycket energi under 35 Hz. Så senaste simulering i Basta! är med ett nytt element RCF LF18N405 och 36,45 Hz avstämning med fyra stycken portar istället för tre (36,45 = korrigering efter maxlängden 380 mm per Aeroport 6"). Detta är med 80 Volt/ 800 Watt i 8 Ohm input och vid 45 Hz där konutslaget är som störst är det fortfarande 1 mm kvar innan Xmax är nådd. Detta borde med hjälp av ett brant högpassfilter vid 33 Hz kunna leverera tillräckligt med bas från 35 Hz och uppåt utan problem. För att inte tala om när vi till slut har byggt om alla fyra. Är det ens rimligt att hoppas på möjligheten till över 140 dB vid 35 Hz med fyra av dessa?!

8O :lol:

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Tell » 2020-06-03 21:52

Saftigt! 35hz vid 140dB räcker rätt bra ja, hade lätt gärna lyssnat på dom om jag råkar vara i Stockholm när ni är redo med dom på fest :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-04 21:40

Eller hur :)
Kan bli riktigt bra faktiskt. Du är hjärtligt välkommen när vi kommer igång igen!

Har suttit och skissat lite på hur högtalarstacken skulle se ut per sida. Eftersom topparna kommer så högt upp funderar jag lite kring hur det hade låtit att ha dem spelandes upp och ner? Med dem rättvända hamnar diskanterna på 245 cm fr. marken och upp och ner hamnar dem på 190 cm. Eftersom vi brukar surra i lastpallar under basarna så är det kanske rimligare att räkna med 260 cm och 205 cm.

Har i samma veva även funderat på om det är en god idé att bygga till funktionen att kunna tilta topparna framåt mot publiken en aning.

Vad tror ni?

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Imbecillen » 2020-06-04 23:38

Wow! Snyggt jobbat! Detta får mig pepp på att sätta igång med mina egna lådor. Har precis fått hem tre skivor kvistfri top notch björkplywood som bara väntar på att sågas upp. Utgick du helt från ritning och fräste ut spår i ena av sidorna? Har inte tittat så noga på hur jag ska bygga men ändå funderat lite på vilken ordning det blir och ifall några speciella tvingar eller verktyg vore bra att införskaffa. Har du några tips eller förslag nu när du byggt ett par lådor? Det är ju ändå rätt många delar som ska passa ihop. Kul att vi kör samma lådtyp och samma sorts element också. Om någon av oss tröttnar får vi väl höra av oss och sälja till den som vill bygga vidare, man kan aldrig få för många lådor ;)

Ang positionering av toppar tror jag på att ha diskant högt upp men luta högtalarna framåt något (kolla vertikal dispersion, mycket lär ändå skickas rakt upp i taket/luften helt utan nytta). Många verkar köra på detta koncept och det är ju bra ut många perspektiv. Ljud uppifrån studsar inte så mycket om det inte är liten lokal inomhus, fler hör tydligt toppregistret och man täcker lättare hela publiken. Egentligen är det bara bra att du kan få upp diskanten så högt så använd det till din fördel? :)

Ang. sub låter 140db vid 35hz fullt acceptabelt, duger till de flesta fester! Vad säger spl vid 20hz? Även om du delar bort mycket under 35hz försvinner väl inte allt? (Om du inte delar väldigt brant..). Hade varit intressant att se. Når du tex 120db vid 20hz kan du ju göra en DSP inställning som trycker ner nivåern på övriga systemet till att hamna på 120db också. Voilà, ett linjärt system från 20hz upp till 18khz eller vad dina diskanter pallar uppåt. Kan vara fint om man ska myslyssna ibland och inte pressa fullt..

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav DVD-ai » 2020-06-04 23:47

Jag vet att det blir fett, tror att det blir brutalt och hoppas att det blir precis vad du önskar :)

Det ser bra ut, vinklingar kan vara fördelaktig om det är så att publiken ska så nära, PAtop2 sprider (väll) inte jätte snävt vertikalt?
Hur ser den ut på 30* nedåt, det borde kunna vara väldigt nära då? Och dom flesta står väll ändå upp? ')
Eller hur nära ska du optimera för att folk står/sitter? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Tangband » 2020-06-05 07:08

Kul att följa :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Tell » 2020-06-05 08:09

Folks öron mår nog liite bättre av att topparna inte sprider så mycket neråt när folk vill krama basstacken. Sen är ju fördelen att högtalarna inte kan skymmas av folks kroppar o därmed kastar längre o lite jämnare ljud över dansgolvet. Så jag tror det blir helt finemang sådär :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-05 16:02

Imbecillen skrev:...Utgick du helt från ritning och fräste ut spår i ena av sidorna? Har inte tittat så noga på hur jag ska bygga men ändå funderat lite på vilken ordning det blir och ifall några speciella tvingar eller verktyg vore bra att införskaffa. Har du några tips eller förslag nu när du byggt ett par lådor?...Det är ju ändå rätt många delar som ska passa ihop. Kul
att vi kör samma lådtyp och samma sorts element också...


Jag byggde mina inifrån och ut men fräste inga spår i sidobiten. Fräste först elementhålen i båda bafflarna och monterade sedan från den biten och utåt tills innehållet var klart.
Som du ser på bilderna blev det två insatser som stoppades in i varsin större låda. När jag var klar med lådorna insåg jag att det finns något som heter Borrjigg/ Skruvjigg. :roll:
Det kan vara värt att köpa om du vill effektivisera bygget. Blev ett jädrans vridande och vändande på lådorna eftersom jag var tvungen att alltid skruva igenom skivan jag fixerade mot. Med en borrjigg kan du bygga inifrån och ut men med alla bitarna ståendes på ena sidobiten. Så otroligt mycket smuttare! Se bara till att inte skruva ner i parketten hemma :D
https://www.verktygsproffsen.se/maskintillbehor-forbrukningsmaterial/overiga-maskintillbehor/ovrigt/kreg-kjhd-borrjigg

Om du inte köper en borrjigg så kommer du behöva minst två stycken hörnspännare!
https://www.bauhaus.se/hornspannare-wol ... gI2ovD_BwE
Då blir det relativt enkelt: limma, fixera biten med hörnspännarna, dra i några skruv, släpp hörnspännarna - repetera.
Två vanliga tvingar på 80 cm är trevligt att ha när sidorna ska på.

Imbecillen skrev:Om någon av oss tröttnar får vi väl höra av oss och sälja till den som vill bygga vidare, man kan aldrig få för många lådor ;)

Haha eller hur! Kan ju bara bli dubbelt så bra.

Imbecillen skrev:Ang positionering av toppar tror jag på att ha diskant högt upp men luta högtalarna framåt något (kolla vertikal dispersion, mycket lär ändå skickas rakt upp i taket/luften helt utan nytta). Många verkar köra på detta koncept och det är ju bra ut många perspektiv. Ljud uppifrån studsar inte så mycket om det inte är liten lokal inomhus, fler hör tydligt toppregistret och man täcker lättare hela publiken. Egentligen är det bara bra att du kan få upp diskanten så högt så använd det till din fördel? :)


Helt rätt. Lär nog köra med dem rättvända och framåtlutade!

Imbecillen skrev:Ang. sub låter 140db vid 35hz fullt acceptabelt, duger till de flesta fester! Vad säger spl vid 20hz? Även om du delar bort mycket under 35hz försvinner väl inte allt? (Om du inte delar väldigt brant..). Hade varit intressant att se. Når du tex 120db vid 20hz kan du ju göra en DSP inställning som trycker ner nivåern på övriga systemet till att hamna på 120db också. Voilà, ett linjärt system från 20hz upp till 18khz eller vad dina diskanter pallar uppåt. Kan vara fint om man ska myslyssna ibland och inte pressa fullt.


Jag vi brukar ha ungefär 2-300 personer på våra fester utomhus så det tror jag blir lagom. Sedan är Jungle, D'nB och Breakcore inte genrer som är kända för deras stora dynamiska omfång. Jag kommer nog ha ett ganska brant högpassfilter på subbasarna för att skydda dem från att nå och passera Xmax under avstämningsfrekvensen. Vid lägre nivåer så överstyr inte elementet under avstämningen på samma sätt tror jag, men jag jagar inte längre 20 Hz så jag har inte kollat efter det. Kanske går att massera upp lite under 30 Hz med alla fyra igång samtidigt dock!

------
DVD-ai skrev:Jag vet att det blir fett, tror att det blir brutalt och hoppas att det blir precis vad du önskar :)

Det ser bra ut, vinklingar kan vara fördelaktig om det är så att publiken ska så nära, PAtop2 sprider (väll) inte jätte snävt vertikalt?
Hur ser den ut på 30* nedåt, det borde kunna vara väldigt nära då? Och dom flesta står väll ändå upp? ')
Eller hur nära ska du optimera för att folk står/sitter? :)


Jag tackar för välsignelsen Mr. Bas! :)
Ja alla står upp och det är helt klart fördelaktigt med vinkel för dem som står nära. Vet inte hur snävt dem sprider (måste ringa Ingvar och fråga!) men med 30° lutning framåt borde det ge god täckning för alla 1.5m från stacken och bakåt. Kanske ska skissa upp det på ett nytt ark...

------
Tangband skrev:Kul att följa :)


Va roligt, tack! :)

------
Tell skrev:Folks öron mår nog liite bättre av att topparna inte sprider så mycket neråt när folk vill krama basstacken. Sen är ju fördelen att högtalarna inte kan skymmas av folks kroppar o därmed kastar längre o lite jämnare ljud över dansgolvet. Så jag tror det blir helt finemang sådär :)


Nej då är det helt klart bättre att ha diskanterna uppåt så att man är off-axis när man är riktigt nära högtalarstacken, men även att få en god spridning över publiken.
Gött, tack! :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-05 16:25

RIngde Ingvar som berättade att diskanthornen sprider 40° åt alla håll i det verksamma frekvensbanden, dvs. 4 kHz och upp.
Kommer behöva göra lutningen ställbar i 10°/ 20°/ 30° eftersom det helt kommer bero på hur djupt dansgolvet blir :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav DVD-ai » 2020-06-05 18:15

Ja jag tror att det kan vara en fördel att nivån sjunker något i högsta oktaven när man kommer så nära högtalarna.
Kan det inte vara så att vinkeln är bra att ha främst om du skulle behöva ha riggen på typ en liten scen eller liknande?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-22 17:42

Vi funderar på att köpa ett partytält för att både ge skugga när det är varmt samt om det skulle komma en skur.
Med en tältduk som närmast kommer slicka topparnas ovansida säger min magkänsla att det kan vara trevligt att rikta ner
diskanterna något mot slutet av dansgolvet. Möjligheten att vinkla ner topparna är inte i priolistan i stunden.

Midbasarna är färdigspacklade/ -slipade och ska målas svarta.

När det kommer till subbasarna har vi fräst hål för portarna i alla fyra och målat bafflarna ett varv innan limmande. .
Bilder kommer på processen!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav DVD-ai » 2020-06-22 17:53

Det ser jag fram mot :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-22 18:43

Julle fräser för portar för fullt!

Bild


Trattarna testmonterade

Bild


Översiktsbild på basarna så att ni får lite känsla för hur det kommer ser ut :)
Midbasarna på var sin sida och sedan topparna ovanpå dem. Kommer nog bli mumma det här!

Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Tell » 2020-06-22 23:50

Kommer bli mys det där!

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Imbecillen » 2020-06-23 09:40

Jäklar (i min "lilla" låda) var schysst det kommer bli! Perfekt att man kan ställa mittenlådorna upp om man vill göra en smalare rigg också. Tror det var rätt val att plugga gamla portarna istället för att såga sönder hela lådorna. De där portarna är ju minimala i storlek relativt till resten. Nu har ni dessutom fack för godispapper och kablage vid behov. :lol:

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Chopha » 2020-06-24 20:54

Tell skrev:Kommer bli mys det där!


Vi hoppas på det! Tack :)


Imbecillen skrev:Jäklar (i min "lilla" låda) var schysst det kommer bli! Perfekt att man kan ställa mittenlådorna upp om man vill göra en smalare rigg också. Tror det var rätt val att plugga gamla portarna istället för att såga sönder hela lådorna. De där portarna är ju minimala i storlek relativt till resten. Nu har ni dessutom fack för godispapper och kablage vid
behov. :lol:


Tack!
Helt sant, formatet är perfekt när man vill få in maximalt med bas i ett litet utrymme. Utmärkt för skygga DJs som kan gömma sig bakom basarna :)
Så otroligt mycket enklare att fräsa hål och limma dit aeroportarna istället för att oprecist snickra sönder fyra fina lådor.
Godispapper och kablage vetti tusan, men det kommer definitivt få folk utanför denna tråd och Faktiskt att klia sig i huvudet varför det utöver fyra runda portar även finns en slits.
-*Vad i tusan är det här för typ av bas?!"
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Protoypen till PA:ts subbasarna färdig och verifierad

Inläggav Chopha » 2020-06-28 22:24

Vi byggde klart prototypen nu i helgen för att testa på och verifiera så att våra simuleringar i Basta! stämmer överens med verkligheten.
Olyckligtvis så blev vi tvungna att såga bort den delen av slitsporten som gick vertikalt upp i lådornas insidor men med sticksåg och Fein gick det supersmidigt. Efter att ha fyllt slitsportens tre fack med fogskum och fimpat överflödet växte såklart lådorna i volym från tidigare uträkningar.
Med portarna bibehållna på 380 mm i längd så blev avstämningen 35,59 Hz i en låda på 337 liter med 8% viso och Qb på 14,9.

Bild


Här syns madrassbiten bakom elementet och ribborna som håller den på plats. Mörka limfläckar syns från vart slitsportens sida satt och vart ribborna gick.

Bild


Portarna på plats. Vi lämnade portarna endast ihoptejpade mot trattarna i baffeln för att kunna modifiera dem om behovet uppstått.

Bild


Prototypen färdig! 8)

Bild


Så med Svantes Tone och StudioSix FFT på telefonen gjorde vi några fulmätningar. Framför allt för att se så att avstämningen på 35,59 Hz stämde.
Med telefonen centrerad mot elementet och cirka 5 cm från dammkåpan fick jag bla det här mätresultatet vid logaritmiskt svep 150-20 Hz utan filter:

Bild


Inte illa pinkat ändå, sett till avstämningen! Ganska nära 35 Hz - verkar som 33-ish Hz :)
Gjorde även en mätning med telefonen centrerad i en av portarnas mynning, men appen verkar ha hängt sig.
Kurvan så likadan ut förutom att den efter 33 Hz sträckte sig något längre neråt mot 29 Hz med bibehållen ljudstyrka.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Prototypen på PA:ts subbasar färdig och verifierad

Inläggav DVD-ai » 2020-07-15 08:04

Fint resultat :)
Men hur låter det?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Prototypen på PA:ts subbasar färdig och verifierad

Inläggav Imbecillen » 2020-07-15 11:23

Snyggt! Ser ut att kunna flytta lite luft dom där 8)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen...!)

Inläggav Chopha » 2020-07-21 20:17

Vi vet ännu inte riktigt hur dem låter, bara testat en prototyp :)
Eftersom verkligheten och mätningen inte stämde överens med simuleringen så började jag räkna baklänges i Basta tills jag fick en simulering vars avstämning stämde överens med min mätning. Lådan behövde vara strax över 400 L för att vid givna portdimensioner ha en avstämmning på 33 Hz. Jag måste ha missförstått Basta när jag subtraherade portvolymen från lådvolymen innan jag skrev in storleken i volym... :roll:

Lådvolymen blev alltså något för stor så madrassbiten och tillhörande fixeringsstag togs bort. Istället styvade vi upp lådorna ordentligt med korsande stag och limmade fast portarna i stagen med små klossar. Vi är nöjda med resultatet från den tidigare mätningen men känner att vi gärna börjar med en något högre avstämning (34-35 Hz) och tomma lådor tills vi har testat live och kanske upplevt att dem behöver dämpas något. Stagen skulle dock ha suttit där från början. Vi målade även insidorna framför portarna.

Bild
Bild
Bild


Midbasarnas sidor har slipats och spacklats ett par varv nu. Straffet för att ha köpt billig plywood men ändå vill ha en hyfsat blank finish :wink:
Första varvet svart färg på alla utsidorna.

Bild


Beställning är på väg från Thomann med två till 18"-element, slutsteg, rackvagn samt kablar.
Inte långt bort nu från att vi hittar på någon tillställning! :mrgreen:


PS.

Söker tips!
På vilket sätt lossar ni infällt och tight sittande element från ett kabinett? När vi skruvade ihop prototypen lämnade vi en ut- och invänd skruv i ett av skruvhålen att dra i med en polygrip. Att köra ner en mejsel i springan och bända skulle troligtvis bara spräcka träet. Vi funderar på att överhandsfräsa en halvmåne med 8 mm stålet på ena sidan av elementhålet, som är lika djup som elementet är nerfällt. Då skulle man kunna nå under kanten på korgen.
Är det en bra idé tror ni?

DS.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster