Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav gopnik » 2020-07-21 21:43

Gänga ett eller flera elementhål i stället. Då kan man enkelt skruva i maskinskruv att få tag och dra i.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav Chopha » 2020-07-23 14:48

Det var en utmärkt idé! Tyvärr är hålen inte helt runda utan lite ovala :(
Funderade på om jag skulle klippa av vingarna på två inslagsmuttrar och stoppa in dem i två av korgens skruvhål underifrån. Efter att ha lossat alla skruvarna kan man skruva in maskinskruvar att dra i med polygrip. Men endast M4 går in i skruvhålet och då går det inte att skruva igenom träskruven vid montage.
Jag skulle iofs kunna byta ut två av åtta skruvar till en smalare variant.

En annan tanke som jag överväger är om jag bara inte ska borra två hål i elementkorgen (gjuten aluminium) och gänga ur för M4 eller M5 skruv.
Tänker att man skruvar dit en liten svart skruv med fin skalle och när elementet ska ur lådan byter man till en längre skruv med större hatt att dra i med polygrip.

Vad tror ni?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-23 17:58

Chopha skrev:...


PS.

Söker tips!
På vilket sätt lossar ni infällt och tight sittande element från ett kabinett? När vi skruvade ihop prototypen lämnade vi en ut- och invänd skruv i ett av skruvhålen att dra i med en polygrip. Att köra ner en mejsel i springan och bända skulle troligtvis bara spräcka träet. Vi funderar på att överhandsfräsa en halvmåne med 8 mm stålet på ena sidan av elementhålet, som är lika djup som elementet är nerfällt. Då skulle man kunna nå under kanten på korgen.
Är det en bra idé tror ni?

DS.


Jag rankar ingvar Öhmans variant som den överlägset bästa. Han tar och slipar till en gammal skruvmejsel så att den påmonner lite om en virknål. Man petar då in en lite spets åt sidan under korgkanten och drar uppåt. Kanske måste man se den för att fatta...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav Belker » 2020-07-23 21:05

Ino pEx (profundus Extractor)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav Chopha » 2020-07-24 08:15

Johan_Lindroos skrev:Jag rankar ingvar Öhmans variant som den överlägset bästa. Han tar och slipar till en gammal skruvmejsel så att den påmonner lite om en virknål. Man petar då in en lite spets åt sidan under korgkanten och drar uppåt. Kanske måste man se den för att fatta...


Hmm, hänger nog med, stoppas den in i ett av skruvhålen på elementkorgen eller i springan mellan element och kabinett?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav NADifierad » 2020-07-24 09:30

Jag antar att skruvhålen är bäst, för att undvika skador på ytskiktet.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav schmutziger » 2020-07-24 18:06

Om det gäller dina stora baslådir hade jag skruvat bort bärhandtag och tryckt på magneten. Lådan med element nedåt och en mjuk plats för elementet att landa på precis under.


Alt kapa ett av basreflexrören om de är limmade och göra som ovan.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav Chopha » 2020-08-25 10:47

Nu är allt färdigt! :D


Midbasarna (+ rack)
Bild

Innan elementen skruvades dit så lät jag dem stå ett tag med både rosa brus lågpassat vid 440 Hz, samt en sinuston på 20 Hz för att få lite rörelse i upphängningen. Tydligen ska det ta ett jädrans tag att spela in element som monteras i dessa Paraflex-modeller så jag passade på innan.
Med elementen ditskruvade testade jag dem båda med både svep och musik lågpassat runt 440 Hz. Precis som Imbecillen skrev i sin tråd så är dessa Otroligt känsliga! Vid svepningen nedan använde jag uppskattningsvis 10-15% av slutstegets (t.amp E800) gain och mätte i snitt 100 dB med telefonen 50 cm från mynningen. Logaritmiska svep 500 Hz - 20 Hz (lågpassat runt 440 Hz), skillnaderna mellan kurvorna är till störst del för att ena stod på golvet vid mätning, medan den andra stod ovanpå (60cm över golvet).

Bild


Subbasarna
Bild

Redo och fina. Ger lite närvaro ändå :)
Dock ej mätta på sedan vi tog bort dämpmaterialet inuti prototypen och stagade upp dem bättre.
Uppskattningsvis så har vi nu en något högre avstämning på ca 35 Hz, men när vi riggar ljudet och jag har mätt på dem igen kommer jag ladda upp en ny bild på basarnas frekvensrespons. Efter att funderat mycket slutade det med att vi körde på min idé med en inslagsmutter i ett av skruvhålen på elementen. Blir kanonsmidigt att dra ut alla skruvarna och skruva in en maskinskruv i inslagsmuttern att lyfta i, om behov uppstår.

Så här ser den slutliga simuleringen ut för subbasarna med 1400 W (4 Ohm/ 700 W (8Ohm) effekt in.

Bild




Jag har en fråga!
Kan jag mäta med multimeter på antingen slutstegens högnivåutgångar eller på elementens terminaler för att se hur många Volt som används vid exempelvis rosa brus? Vilket läge kör jag på multimetern?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Tell » 2020-08-25 18:07

Faan va saftigt! Bra byggt, hoppas nu ni får ihop en trevlig fest med antagligen Stockholms göttaste ljudsystem ^^

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-25 18:39

Tänk nu bara på att hålla avstånd, hälla spriten på händerna och begränsa personantalet till 50... ha så trevligt! :roll:

Fet rigg, snyggt byggt! Är det dock inte läge med några massiva stålstag framför basarna?

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Imbecillen » 2020-08-25 22:01

Snyggt! Kul med mätningar också. Jag har precis som dig dip vid 120 respektive 220hz på kick-lådorna trots att mina är något bredare. Ska försöka slåss för att jämna ut dessa med dämpmaterial och prova mig fram på olika sätt. Vad har du fyllt med för dämpmaterial? Pratade med Josh som designat resonator kammarna och han skapade dessa för att jämna ut 220hz dippen framförallt. Han gissade att det kanske gick att jämna ut ytterligare med tjockare densitet på fyllningen.

Hur löste du terminal på baksidan? Blir ju lite dumt med vända element så där.

Du har inga problem med glapp i elementen? Jag har problem med en av anslutningarna oturligt nog, men ska ta loss elementet och kolla läget. Förhoppningsvis lätt ordnat, kanske en kallödning eller någon skruv som sitter löst.

Subbarna blev bra maffiga, de ser musikaliska ut på något sätt. Hoppas de låter lika bra som de ser ut!

Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men man får rätt kassa toleranser med billiga instrument så det är svårt att få bra resultat. Min multimeter visade inte något alls, till att plötsligt visa grova 3volt på en gång. Svårt att hantera nivåer runt 2.83v med precision då. Har du en finare multimeter är det bara kolla på youtube hur man gör, ska funka bra! De billigaste för 200 spänn funkar sådär, men 5-600kr och uppåt verkar lira.

Annars rekommenderas ett oscilloskop. Jag köpte ett digitalt DSO oscilloskop som kostade 400 spänn som DIY kit, visar RMS och VPP. Bra känslighet och perfekt om man ska göra 2.83v mätningar. Dessutom ett kul litet projekt :)

Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra. Så här ställer jag min billiga multimeter:Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Michael » 2020-08-27 00:58

Det bör åtminstone stå True RMS på den, för att överhuvudtaget få något vettigt värde.

Kanske göra en mätning med sinus signal (på en frekvens som DMMen hanterar) och sedan veta/ta reda på skillnaden mellan sinusen och det andra signalen, i digitala domänen.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Chopha » 2020-08-27 21:16

Tell skrev:Faan va saftigt! Bra byggt, hoppas nu ni får ihop en trevlig fest med antagligen Stockholms göttaste ljudsystem ^^

Tack så mycket Tell! Ja topparna vet vi låter absolut kanon sedan innan så det ska bli roligt att se om det vi byggt hänger med topparnas briljans.


Kalejdokom skrev:Tänk nu bara på att hålla avstånd, hälla spriten på händerna och begränsa personantalet till 50... ha så trevligt! :roll:
Fet rigg, snyggt byggt! Är det dock inte läge med några massiva stålstag framför basarna?

Men vad är det du säger?! Spriten ska ju ner i strupen! :P
Tack Kalejdokom! Under 50 blir nog inget problem inför jungfruresan, blir mest nära vänner och bekanta. Menar du något skydd för elementen när du skriver stålstag?


Imbecillen skrev:Snyggt! Kul med mätningar också. Jag har precis som dig dip vid 120 respektive 220hz på kick-lådorna trots att mina är något bredare. Ska försöka slåss för att jämna ut dessa med dämpmaterial och prova mig fram på olika sätt. Vad har du fyllt med för dämpmaterial?

Jag skar ut en remsa och två kuber per kammare av skummadrass från Jysk som vi tidigare hade som fyllning i subbasarna. Hette det F20-något kanske?
För att täcka hålen är det remsor från golv till tak av svart 10 mm "frontskydd skumplast" från HiFi Kit. Handtagen sitter nästan längst bak i kammarna, 1 cm från baffelskivan och i mitten på utrymmet i höjdled. Mot baffelskivan inuti kammarna sitter det 3 cm tjocka skumremsor mellan golv och tak, ovanför och under handtagen sitter det två kuber av skummet. Kuberna klämmer fast både skumremsorna och de svarta frontskydden, men inte så att någon av hålen täcktes för. Handtagen virkades in mot baffelskivan först så att skumremsorna mosades ihop de centimeter som handtagen stack ner. Har ingenting som backar upp min idé annat att det kändes som en bra lösning.

Imbecillen skrev:Hur löste du terminal på baksidan? Blir ju lite dumt med vända element så där.

24 mm hålsåg under den horisontella skivan som delar den interna slitsen i uppåt- och nedåtväg och infällda Speakon-honor. Halverad tätningslist runt kontakterna, trälim och sedan skruvar. Ville försäkra mig om hundra procents täthet eftersom elementet sitter uppskattningsvis 20 cm från kontaktens baksida. Lufttryck? :mrgreen:
Ledde kablarna från kontakten genom en av skivorna till kammarens mynning samt genom bafflarna nere i hörnorna. Limmade runt kablarna och hålen innan de sista 5mm drogs igenom. Dubbeltätade med fingret ett varv dagen efter. Mitt enda egentliga misstag med mitt bygge var just denna genomföring. Jag måttade och gjorde hålen i bafflarna efter varandra utan att minnas att jag ju ville ha kabelgenomföringarna speglade. Höger/ Vänster liksom... :roll:

Imbecillen skrev:Du har inga problem med glapp i elementen? Jag har problem med en av anslutningarna oturligt nog, men ska ta loss elementet och kolla läget. Förhoppningsvis lätt ordnat, kanske en kallödning eller någon skruv som sitter löst.

Inga problem med mina element. Tråkigt! Har du hört av dig till butiken?

Imbecillen skrev:Subbarna blev bra maffiga, de ser musikaliska ut på något sätt. Hoppas de låter lika bra som de ser ut!

Tack så mycket! Dem ser rätt bitiga ut i person :) Vi hoppas på det med! Inom några veckor kommer vi har möjlighet att rigga och testa.

Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...

Jag har en multimeter i jobbet som är mer kapabel än mig själv så att säga :) Jag är inte ute efter att mäta känsligheten per Watt/ 2,83 V på högtalarna utan snarare mäta hur hög spänning de olika högtalarna arbetar med/ drar när ljudet är inställt och vi lirar runt 100-110 dB. Slutstegen till mid- och subbasar (The T.Amp E800 respektive E1500) har förutom Speakon även vanliga skruvterminaler. Är dessa länkade? Kan jag mäta på skruvterminalerna hur mycket mid- och subbasarna drar ur Speakon-kontakterna per kanal?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-27 22:46

Ja, vanligt galler skulle ju sänka designen, men jag tänkte mig något liknande som lastbilar har på fronten som skydd för småvilt på vägarna...

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Chopha » 2020-08-28 08:33

Kalejdokom skrev:Ja, vanligt galler skulle ju sänka designen, men jag tänkte mig något liknande som lastbilar har på fronten som skydd för småvilt på vägarna...


Ja precis, galler hade förstört designen. Vi funderar på att såga ut tunna skivor som vi kan lägga mot fronten och dra ett spännband runt vi transport och förvaring. Portarna sticker ut längre ur baffeln än elementet så skivan kan vila mot dem utan att klämma elementet.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Imbecillen » 2020-08-31 08:13

Chopha skrev:
Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...

Jag har en multimeter i jobbet som är mer kapabel än mig själv så att säga :) Jag är inte ute efter att mäta känsligheten per Watt/ 2,83 V på högtalarna utan snarare mäta hur hög spänning de olika högtalarna arbetar med/ drar när ljudet är inställt och vi lirar runt 100-110 dB. Slutstegen till mid- och subbasar (The T.Amp E800 respektive E1500) har förutom Speakon även vanliga skruvterminaler. Är dessa länkade? Kan jag mäta på skruvterminalerna hur mycket mid- och subbasarna drar ur Speakon-kontakterna per kanal?


Tack för svaren, inspirerande att höra hur andra löst sina respektive projekt! Låter smart!

(Gissning:)
Är osäker på om de är länkade internt men det skulle inte förvåna mig om de är det. Vore till och med underligt om de inte vore det, men kanske finns det något skyddsrelä som slår ifrån när man sätter last på både skruv och speakon. Testa tänker jag? Får du ett rimligt utslag på skruvterminalerna så borde de vara länkade och därmed borde du även få ett trovärdigt mätresultat. Mig veterligen ska det ju inte vara någon skillnad på signalnivå på speakon och skruvterminal heller.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster