Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav DVD-ai » 2018-03-21 12:49

Bump ! :D

Hu gåre ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-24 22:28

Brann basarna opp?
Hur ser dom där Gjallarhornen ut? Hittar ingen bild på dom
Men bashorn är riktigt bra, kan rekommendera dom. Har själv 4 st bashorn med 22'' element i. Dom är kopior av Cerwin Vega TS42 (har själv byggt dom)
Dom brinner inte i första taget... De ger ett ljudtryck helt utöver det vanliga och har hängt med på mängder av helgalna fester i åratal där det spelats starkt så in i helvete

Elementen i dom heter Billebro Dragon 22. Det är ett helt fantastiskt element
Begriper inte varför Billebro fått så mycket skit, grejerna dom säljer där är helt fantastiska. Har köpt mängder av PA grejor där, och allt har hållit i flera år och funkar skitbra. Gamla synder?
Visst, att Kent skriver lite märkligheter är ju en sak, men det har ju inte nåt som helst med deras produkter å göra
Till alla, skit i alla hatkommentarer om Billebro. Dom har riktigt bra grejor där, liksom alla andra butiker. Men bättre pris såklart
MVH T.R.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-24 23:57

Kan med andra ord verkligen rekommendera Billebro

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav smile » 2018-03-25 10:36

Haha... typ. :)

Första aprill är först om några dagar! :D

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-25 22:34

Jadu, men det är inget skämt
En av basarna var skadade i kanten när jag fick dom så jag skickade tillbaka den. Fick en ny utan tjafs. De köptes för ca 6 år sen
Flera vänner till mig har också köpt ljud och ljusgrejor på Billebro och är mycket nöjda med det.
Men som sagt, jag håller med om att Kent skrivit knäppa grejor ett antal tillfällen.

Har läst de här skräckhistorierna, men inget av det har hänt mig eller mina vänner

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Chopha » 2018-03-26 19:30

Vi står stilla än så länge med basmodulerna. Vi behöver stämma om lådorna och köpa nya element.
Blir nog så att vi följer Tarzans råd och adderar en till port ovanför den befintliga, låter vettigt att öka tvärsnittsarean för att sänka lufthastigheten i porten samt att det också stjäl en del volym i lådan då 300L> verkar vara för stort för de flesta PA-elements rekommendationer. Det lär dra igång relativt snart då sommaren och skogsfesterna börjar närma sig!


I övrigt så har vi Solar Sound vår sjätte fest nu i April den 21:a samt i Maj den 27:e på Eventhuset i Västberga, Stockholm från 22-05.
Då kör vi med våra toppar implementerade med deras basmoduler. Kommer bli mumma det, med en massa rök och laser on top!
Framför allt Jungle men också en del modernare och rakare DnB kommer spelas. Kvällens Joker är en vän till oss som skapar Techno live på modularsyntar och andra maskiner. Titta gärna förbi och dansa bort skosnörena i några timmar :)

Bild

Mvh
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-26 21:23

Skogsfester? Va kul :)
Men som sagt, skit i dom lådorna och bygg horn istället. Ni kommer att vinna så otroligt mycket på det, samma element och slutsteg men mer är 4ggr så mycket ljud. Med 22 tum blir det ännu mer :)
Hornen blir dessutom mindre o troligen lättare en era nuvarande lådor. Osäker dock om 22'' är det.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-26 21:28

Så här ser dom ut. Mina ser dock lite annorlunda ut men är i stort sätt likadana. De är 108 cm höga, 62 cm breda o 115 cm djupa.
Bilagor
horn.jpg
horn.jpg (34.74 KiB) Visad 8341 gånger

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Tell » 2018-03-28 17:30

Kul att det verkar hända nåt!

Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-28 18:05

Glockenmeister skrev:Så här ser dom ut. Mina ser dock lite annorlunda ut men är i stort sätt likadana. De är 108 cm höga, 62 cm breda o 115 cm djupa.


Men de måste gå djupt i frekvens också. Hur djupt spelar dessa? Jag tycker de ser små ut.
//Johan Lindroos

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-28 23:44

De går utan problem ner till 30hz. Om man ställer dom minst 2 bredvid varandra. Folk brukar rekommendera att man har en lowcut på 30hz då det tar bort onödigt ljud och onödig effektanvändning. Ljudet blir på så sätt renare. Lägre än 30hz är ju onödigt att gå.
De är allt annat än små dom där... De väger över 100 kg styck, o ja måtten på lådorna skrev jag tidigare.
Googla på Cerwin Vega TS42 så finns där bland annat en bild på en som hängt en kavaj framför. Då ser man hur stora de är. Men dom är ju väldigt kompakta om man jämför med det ljud dom ger. Betydligt starkare än 3 st 2x18 basreflex

Användarvisningsbild
Folob
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2010-07-25

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Folob » 2018-03-29 12:33

Ska bli kul att följa fixandet med nya basmoduler. Ska försöka göra en simulering med tidigare nämnt element i BassBox Pro till helgen.

Tell skrev:Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)


De verkar ha skaffat nytt ljud från Danley Sounds :)
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg (301.79 KiB) Visad 8254 gånger

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Tell » 2018-03-29 17:51

Folob skrev:Ska bli kul att följa fixandet med nya basmoduler. Ska försöka göra en simulering med tidigare nämnt element i BassBox Pro till helgen.

Tell skrev:Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)


De verkar ha skaffat nytt ljud från Danley Sounds :)
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg


Wow, det trodde jag aldrig skulle hända! Snubben som har hand om hela grejen är ju lite speciell o har under alla år tyckt dom har så väldigt bra ljud trots att folk klagar. Men iofs kanske han till slut lyssnade då. Dock får man väl se hur långt det räcker, rummet har väl lite att säga till om också.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav joakimfors » 2018-03-29 21:17

Jäklar. Är det fyra DBH-218 + fyra SH46? Hade gärna hört på lite Danley prylar.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-01 14:06

Häftiga toppar! Har kollat lite på dom, och de verkar vara väldigt enkla att bygga.
Har alla element som behövs, så jag kommer att bygga såna till mitt PA. De spelar starkare än en sån där fet klumpig 2x15. Gör man denna i rätt material väger den endast 30 kg, blir perfekt att ha på stativ och hänga upp.

Användarvisningsbild
PetterPersson
 
Inlägg: 971
Blev medlem: 2005-01-02
Ort: Västerås

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav PetterPersson » 2018-04-02 07:35

Men varför i hela friden har de satt topparna parallellt? De är ju punktkällor och på detta viset har man ju ställt till det för sig...

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-02 19:21

De borde vara vinklade åt olika håll

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-22 23:59

Hittade en bild på ett av mina bashorn. Ser ut som en korsning mellan TS42 och L36
Bilagor
Satanshorn.PNG
Satanshorn.PNG (1.33 MiB) Visad 8007 gånger

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav Tell » 2018-04-23 13:02

Jag var på Eventhuset o eran Solar Sounds fest nu i helgen, så fick ju höra deras nya ljud där (igen) då ni inte hade era Ino-toppar där :( Men hade nog inte spelat så stor roll antar jag då den där lokalen är som den är. Iofs var det mest basen jag hade problem med, den låter inte riktigt rätt nånstans tyvärr.
O så tröttnade jag iofs nånstans där i mitten då när det var nån som spelade DnB med så gott som bara trummor o bas. Träligt som fan :P

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Vi gör ett nytt försök med allt! (söker hjälp med Basta!)

Inläggav Chopha » 2020-04-13 14:02

Hej igen,

Det blev lite stillastående med ljudet efter senaste eventet för två år sedan men nu är vi igång igen!
I stunden håller vi på att bygga ett par midbasar enligt ritningar från en sida på facebook som heter "High Order Quarterwave Society".
Dem heter "Paraflex C-2D 1x15" Mullins-mod" och är avsedda att lira mellan 75 Hz till 3-400 Hz. https://www.facebook.com/groups/bassaz/ ... 3408024431
Usch, det tog fem timmar igår att kapa upp två och en halv plywood-skiva med med sänksåg! Nu är det värsta över så nu i eftermiddag börjar pusslandet :)

Jag har några frågor om Basta! och mina aktuella simuleringar för våra befintliga subbasar.

Tanken är att korta ner lådorna på höjden så att slitsporten sågas bort, sätta nya lock och montera runda portar (troligtvis av ventrör i plast från Bauhaus). Med innermåtten 610x900x560 mm blir volymen cirka 307 liter och med element, portar och extra stag medräknat hamnar innervolymen på cirka 250 liter. Tanken är att köpa ett par RCF LF18X401 https://www.rcf.it/en_US/products/produ ... 401/292553 och underavstämma lådorna något för att få god utsträckning till strax under 30 Hz. Målet är 120 dB/ 1m vid 30Hz i halvsfär per subbas. Dem kommer att delas uppåt mot midbasarna vid ca 80 Hz.

1. Något som jag är osäker på är "Max Peak Excursion" i botten på fliken "Vent/ passive radiator". Standardvalet är 50% relativt till portlängden samt
möjligheten att skriva in absolut värde i millimeter själv. Hur ska man förhålla sig till dessa värden? Blev inte helt klart för mig efter att ha läst guiden.

2. Jag har tagit reda på att en välutformad 100 mm port klarar 1/10 av ljudhastigheten, så 34 m/ s alltså. I mina simuleringar verkar 150 mm rör bäst för
att nå rätt avstämning. Hur mycket mindre hastighet klarar en (eller tre i det här fallet) 150 mm port? I simuleringarna här under överstiger inte
porthastigheten vid avstämningen mer än 20 m/ s med 1 500 W effekt in.

3. Portarna kommer även att bli längre än utrymmet inne i lådan vilket kommer kräva 90 graders böjar. Ska det då skrivas in som två rördelar under
"Vent/ Passive radiator" i Basta! ?

Bild

Bild

Bild

ALL hjälp är god hjälp!

Ta hand om er :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-04-19 13:02

Det har gått vidare nu i helgen! Börjar se ut som något ;)

Är lite tight att bygga högtalare i lägenhet om man vill kunna leva hyfsat vanligt samtidigt.
Bild

Testmonterar på första lådan med tvingar medan stagen på den andra limmas.
Bild

Så här ser baksidan ut.
Bild

Så här är resultatet tänkt att se ut.
Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-04-21 16:30

Ny fråga dök upp nu:

Är portlängden som är angiven i Basta! den totala längden på rören, eller varje rör för sig?
I mitt fall ovan så har jag angivet tre portar och den "faktiska portlängden" är då 680,4 mm för angiven avstämning.
Är det då tre stycken 680,4 mm portar som menas eller är det tre portar på 226,6 mm vardera?

Mvh
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Kraniet » 2020-04-21 17:02

Det är längden för varje rör
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-04-21 17:24

Tack Magnus!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Tell » 2020-04-22 08:43

Kralliga basar! Fint det :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-04-27 11:29

Tackar :)

Jag har inte byggt vidare något med midbasarna i helgen, men jag har suttit och testat mig runt med olika kombinationer för subbasarna.

Om vi låter bli att kapa lådorna på höjden och istället såga bort/ plugga igen de befintliga slitsportarna invändigt så är lådorna ungefär 375 liter.
Med stag, element och portvolymen borträknad hamnar volymen på ungefär 344 liter och med 30 % viso simulerar den som 385 liter.
Då behöver endast portarna vara 42 cm långa vilket gör att dem får plats i lådan utan böj, samt att vi då kan använda 155 mm Aeroportar från Hifi-kit istället för ventrör (vilket jag har förstått fungerar väldigt mycket sämre).

Vad tror ni om detta förslag?
Bild
Bild
Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Imbecillen » 2020-05-01 11:40

Kul tråd att följa! Tar bort det jag skrev tidigare då jag missuppfattade. Trodde du modifierade kick-lådorna.

Du bygger av så kallad konstruktions-plywood eller? Känns det som det funkar bra? Jag är lite orolig för att få det tillräckligt snyggt och tätt med billigare plywood. Men o andra sidan, fler lager och högre kvalité blir genast mycket dyrare. :roll:

Intressant att gänget bakom high order quarter wave börjar få fart i kretsarna! Vad ska du ha för element till kicklådorna? Ska bygga likadana nämligen. Hade varit kul med en frekvens-mätning om du kan göra det sen när du är klar?

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-02 09:27

Det stämmer. Var faktiskt en miss vid köpet och så här med facit i hand hade jag köpt ett finare plywood.
Med det sagt så går det bra att bygga med det, det finns en finare sida och en fulare och så länge man väljer fulsidan inåt blir det helt okej!

Jag kommer med högsta sannolikhet spackla alla synliga utrymmen med snickerispackel och sedan slipa jämnt.
Snålar man på pengarna blir det mera av jobbet :wink:

Va roligt!
Det blir ett billigt element till att börja med: Thomanns egna "The Box 15LB100" för ca 1 400 kr/ styck.
Matthew J Morgan på HOQS-forumet har har provat det elementet och det ska fungera kanon i denna konstruktion. Ett riktigt bang for the buck-element.
Ett element med starkare magnet passar bättre men då kostar det betydligt mera. B&C 15NW100 är det rekommenderade elementet för ca 3 500 kr/ styck.
Med en välbyggd låda värd att vårda byter vi element till något finare när vi har råd.


Är det ingen som har en åsikt om senaste planen för subbasarna?
Många tittar in i tråden och läser men vänder fort :oops:

Med vänlig hälsning,



EDIT:
Jag kommer mäta högtalarna separat och tillsammans när allt är klart, men så här har det sett ut när andra gjort mätningar:
Bild
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 10:38

Kul! Thomann verkar generellt ha väldigt bra budgetprylar så jag tror på detta projekt! Vet du möjligen xmax värde på den basen? Stod inget om det i databladet..

Ang. dina subbar kan jag inte säga så mycket mer än att:

1. Varför inte gå på att bygga nya Paraflexbasar till detta istället för basreflex? (Har försökt skumma tråden, kanske inte fattat grejen men du/ni bygger om gamla lådor nu?) Vet inte heller om de element ni har är lämpliga för Paraflex..
2. 344 liter låter väldigt stort?
3. Vid 50hz får du en xmax-platå likt jag hade i en simulering igår. Det är när xmax (rms värde) nått sitt max, och där med bottnar elementet teoretiskt. Känns inte helt optimalt om du vill kunna spela djupare än 50hz? Länk till mina simuleringar och lösning med xmax-platån.viewtopic.php?f=3&t=43964&start=90
Vad händer om du stämmer av lådan högre? Hur ser "max output level at MOL" kurvan ut? Kanske värt att kolla över inmatad siffra på Power Amplifier fliken också.
4. Något jag själv funderar över och som gör skillnad på xmax-platån är max velocity under vent limits. Såg att du undrade över detta också. Försvinner platån om du ändrar till 10m/s? Kurvorna ändrar sig radikalt om man justerar från 10 till 20m/s, men hur applicerar man detta i verkligheten? Fylla röret med stoppning på något sätt? Parametern påverkar ju inte övriga port-parametrar alls i programmet.

OBS! Detta är mina vilda spekulationer och bör tas med skopor av salt..

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-05-02 12:07

Vi har fyra stycken basreflexlådor av typen Full Marty gjorda av ett finsnickeri som vi vill använda oss av. Alla fyra baselementen brann upp så två stycken 18"-element kommer vi köpa. Problemet är att dem är avstämda till 17Hz och behöver stämmas om, antingen genom att bara såga bort slitsporten invändigt, plugga igen lådan och stoppa i nya portar vilket blir minst jobb. Eller kapa lådan tvärs igenom ovanför slitsporten för få önskad volym på det sättet, sätta ett nytt lock och nya portar. Känns tråkigt att kapa så fina lådor tvärs över och storleken dem har idag gör oss inget.

Sedan så har vi ingen plats att bygga någon högtalare större än dessa midbasar som är 60 x 60 x 60 cm. Hade jag haft tillgång till ett snickeri med förvaringsutrymme skulle jag troligtvis bygga ett par av något beprövat så som Paraflex C-2E Golden Formula.

Angående simuleringen för subbasarna trodde jag att elementet inte behövde använda längre slaglängd än 9 mm från 50Hz och nedåt vilket lämnade 5 mm Xmax i "mekanisk headroom" och konstruktionen därmed var god. Så fel en kan ha :)
Max Output Level är den röda kurvan som krysset är siktat på. Det är med 1 500 W simulerat.

Ska testa lite olika varianter och hålla ögat på Xmax-kurvan. Återkommer om det!
Apropå; vad är optimalt? Ett konstant sjunkande konutslag från Xmax vid avstämningen till tänkt delningsfrekvens uppåt?

Så här skriver Matthew om The Box 15LB100 på DIYAudio:
https://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/309352-compound-loading-6th-quarterwave-super-planar-horns-pipes-concepts-builds-post5262404.html
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster