Tips på färdiga byggen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Tips på färdiga byggen

Inläggav asslicker » 2015-10-23 10:00

Är sugen att bygga nytt, men är inte kapabel att ta fram en egen konstruktion. Det är främst snickrandet jag tycker är kul. Har letat runt lite hos troel osv men det är svårt att veta vad man söker.

Det jag är ute efter är en stativhögtalare eller en liten golvhögtalare. Dom kommer stå i ett vardagsrum på 25m2. De kommer stå nära väggen, och drivas av en Harman Kardon AVR7500.

Mina "krav" är att de ska vara snygga (lite upp till mig med) kunna återge musik och film bättre än mina nuvarande : http://www.minhembio.com/sandnes94/331004
Det är främst basen jag känner saknas, annars väldigt nöjd med dessa. Och en baslåda är i nuläget inget alterativ.

Kom med era förslag :)

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Tips på färdiga byggen

Inläggav asslicker » 2015-10-23 10:09

Det jag tittat lite på är denna http://www.troelsgravesen.dk/Revelator- ... PEAKER-KIT

Tycker den är grymt snygg. Men man har ju ingen aning om hur den låter... Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-23 10:17

Märkligt, jag tänkte redan när jag läste ditt första inlägg i tråden, att du skulle bli nöjd med en Rervelator :) .
Själv har jag i princip samma modell i mina moddade toppar. Bygget finns i slutet av den häl tråden:
viewtopic.php?f=3&t=24565&start=210

Det är en högtalare med obegripligt bra bas och kapabel till höga ljudtryck. Jättenöjd alla dagar i veckan.
Subben jag har under används bara till film. Till ren musik låter det mycket bra utan subben.

Edit: Om du bor i eller har vägarna förbi Göteborg/Lindome är du välkommen att lyssna.
Troels har ett ganska avancerat filter i sina lådor. Mina filter är inte lika omfattande, men jag är ändå väldigt nöjd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-23 10:58

Jag kan föreslå ett bygge.
Men det kräver att jag sprendar filen till dig direkt för den är för stor att få plats här.
Det enda som skiljer från den i testet är filtret som jag kan beskriva enskilt om du så önskar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-10-23 11:17

Kalejdokom skrev:Märkligt, jag tänkte redan när jag läste ditt första inlägg i tråden, att du skulle bli nöjd med en Rervelator :) .
Själv har jag i princip samma modell i mina moddade toppar. Bygget finns i slutet av den häl tråden:

Det är en högtalare med obegripligt bra bas och kapabel till höga ljudtryck. Jättenöjd alla dagar i veckan.
Subben jag har under används bara till film. Till ren musik låter det mycket bra utan subben.

Edit: Om du bor i eller har vägarna förbi Göteborg/Lindome är du välkommen att lyssna.
Troels har ett ganska avancerat filter i sina lådor. Mina filter är inte lika omfattande, men jag är ändå väldigt nöjd.

Grymt, kanske kan vara ett bra alternativ då! Hans filter ser som sagt väldigt avancerat ut, och man kanske kan spara lite pengar på att ha ett enklare.. Samtidigt kanske det bara är dumsnålt. Jag har iaf mailat Jantzen Audio prisförfrågan :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-10-23 11:21

Valfri lösning på diysoundgroup. Importera via jetcarrier för att hålla nere kostnaden...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 11:45

asslicker skrev:
Kalejdokom skrev:Märkligt, jag tänkte redan när jag läste ditt första inlägg i tråden, att du skulle bli nöjd med en Rervelator :) .

Grymt, kanske kan vara ett bra alternativ då! Hans filter ser som sagt väldigt avancerat ut, och man kanske kan spara lite pengar på att ha ett enklare.. Samtidigt kanske det bara är dumsnålt. Jag har iaf mailat Jantzen Audio prisförfrågan :)

Troels brukar köra med onödigt dyra filterkomponenter. Men snyggt blir det och sen ska man ju inte förkasta värdet av feelgood. ;)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-10-23 15:06

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-10-25 17:03

Emanuelgbg skrev:http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

Den är väl samma som Troels, fast en annan diskant va? Vilken tror ni är att föredra?

En annan fråga när det gäller lådan. När sidorna är välvda sådär, hur försäkrar man sig om att man får samma som enligt ritning, för den säger inget om hur den ska välvas...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-25 17:52

Audioexcite använder färdiga kabinett från Dayton. De finns att köpa, men kanske inte i Europa (finns hos Parts Express).
Om du bygger själv så är det inte så noga med hur sidorna är välvda, bara volymen blir den rätta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-10-25 17:56

Kabinetten finns i ett par modeller hos audiophonics.fr men kostar för mycket i min mening.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-10-25 19:43

Kalejdokom skrev:Audioexcite använder färdiga kabinett från Dayton. De finns att köpa, men kanske inte i Europa (finns hos Parts Express).
Om du bygger själv så är det inte så noga med hur sidorna är välvda, bara volymen blir den rätta.

Fronten måste hålla samma mått också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-10-25 19:50

Förstår att välvningen i sig inte spelar roll, men om den inte blir som den ska blir ju per automatik volymen förändrad..

Att köpa färdig låda är inget alternativ, det är ju bygga som är kul :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-25 23:57

Kraniet skrev:Fronten måste hålla samma mått också.

Ja, såklart, men fronten har aldrig varit ifrågasatt :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-26 00:00

asslicker skrev:Förstår att välvningen i sig inte spelar roll, men om den inte blir som den ska blir ju per automatik volymen förändrad..

Om det slår på några deciliter spelar ingen roll. Men du får väl räkna på volymen innan du bygger, om du är osäker.
Hur har du tänkt att bygga? Spårad MDF eller staplade frästa skivor? Annan teknik?

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-10-26 16:54

Kalejdokom skrev:
asslicker skrev:Förstår att välvningen i sig inte spelar roll, men om den inte blir som den ska blir ju per automatik volymen förändrad..

Om det slår på några deciliter spelar ingen roll. Men du får väl räkna på volymen innan du bygger, om du är osäker.
Hur har du tänkt att bygga? Spårad MDF eller staplade frästa skivor? Annan teknik?

Det kommer bli spårad mdf:)

Återgå till DIY-forum