Diskant för line source

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Innovation

Diskant för line source

Inläggav Innovation » 2015-11-02 08:59

Jag tänkte damma av mitt line source projekt. Det stannande för att jag inte hittade diskanter till vettigt pris.

Nu har jag hittat dessa:
http://www.parts-express.com/dayton-audio-ptmini-6-planar-tweeter-6-ohm--275-083

Jag tänkte mej 16 stycken sådana per kanal, det blir en ca 150 cm lång line source = bra. Jag har redan en låda med små fina mellanbasar i samma storlek.

Prislappen för två högtalare blir 2 x 16 x 10.50 = 336 USD = bör bli runt 4000 kr med frakt,tull & moms. Det är OK.

Men... vad är det för kvalitet på dessa? I en line source så "samarbetar" elementet så disten blir mindre än med bara ett element. Men det finns ju andra aspekter också.

Har någon kanske något annat tips?

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Diskant för line source

Inläggav Tarzan » 2015-11-02 10:27

Just jag kan inte så mycket (inget) om linjekällor, men jag vet att ämnet varit uppe flera gånger och diskuterats flitigt.

Här är en tråd till exempel: viewtopic.php?f=3&t=43773

tips sök på faktiskt på google: "site:faktiskt.se linjekälla" :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-02 10:42

Jag ville bara kommentera att jag blev lite förvånad över att databladet har måtten i mm, men på hemsidan anges dom i tum.
För Dayton Audio är väl Parts Express eget varumärke på sina prylar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-02 13:11

Är rätt stort fall mot 20 kHz för de elementen och det finns en resonans runt 4.5 kHz. Vilka mellanregister är det tänkt att de ska jobba med?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-04 13:51

Värt att kolla även med Europé Audio. Där kan man lägga förfrågan om special deals om man köper lite större antal. Jag har fått bra rabatt där tidigare. Dessutom väsentligt lägre fraktkostnad och tre dagars leveranstid (om de finns i lager - annars tre månader eller tre år, man vet aldrig :) ). Listpris 12 Euro just nu.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-04 14:05

Kalejdokom skrev:Värt att kolla även med Europé Audio. Där kan man lägga förfrågan om special deals om man köper lite större antal. Jag har fått bra rabatt där tidigare. Dessutom väsentligt lägre fraktkostnad och tre dagars leveranstid (om de finns i lager - annars tre månader eller tre år, man vet aldrig :) ). Listpris 12 Euro just nu.

Bara för att det står att varan finns i lager betyder det inte att den gör det på riktigt. Det bästa är nog att ringa och kolla, för jag har aldrig fått svar via mail. Men sakerna kommer fram och är billiga :)

JM

Inläggav JM » 2015-11-04 14:25

Bild
Ngt komprimerad y-axel.
- 10 dB !
Fin spridning!
Inte många synliga resonanser över 6000 Hz.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till DIY-forum