Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav n3mmr » 2015-11-05 15:58

Tänker på S-Wing i papper, den enda som kommer i närheten av att kunna motiveras ekonomiskt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav fmattis » 2018-12-22 11:38

n3mmr skrev:Tänker på S-Wing i papper, den enda som kommer i närheten av att kunna motiveras ekonomiskt.

Nu har det gått 3 år, så kanske finns det mer att höra från dem som använt SMT-vingar? :)

(Jag är medveten om att det finns några andra vingdiskussioner att läsa härinne, men överlag har de några år på nacken.)
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 12:02

Här finns en större mängd av vingar.

vingar.jpg
vingar.jpg (761.22 KiB) Visad 1561 gånger


Känner innehavaren av det rummet och där är väldigt mycket från Svanå. Du kanske vill prata med honom?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav rajapruk » 2018-12-22 12:32

RogerGustavsson skrev:Här finns en större mängd av vingar.

vingar.jpg


Känner innehavaren av det rummet och där är väldigt mycket från Svanå. Du kanske vill prata med honom?


Snyggt. Skulle vara kul att se högtalarna / framväggen på det systemet.

Hade varit kul att se en impulsrespons 0-30ms mätt i lyssningspositionen med/utan vingarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 13:55

Högtalarsidan ser ut så här, hoppas det inte stör ägaren. Lite knepigt rum som har justerats några gånger av akustiker, fungerade inget vidare med tidigare konventionella framåtstrålande högtalare.

Tympani Bass Speaker with 20.7.jpg
Tympani Bass Speaker with 20.7.jpg (615.11 KiB) Visad 1527 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav STDI » 2018-12-22 14:03

RogerGustavsson skrev:Högtalarsidan ser ut så här, hoppas det inte stör ägaren. Lite knepigt rum som har justerats några gånger av akustiker, fungerade inget vidare med tidigare konventionella framåtstrålande högtalare.

Tympani Bass Speaker with 20.7.jpg

I detta rum finns en hel del olika ljudförbättrande (antar jag) produkter och åtgärder. Men jag är lite undrande över det valv och de pelare som finns strax hitom högtalarna. Sådant kan ju finnas i många lyssningsrum. Bl a delvis hos mig. Därför en generell fråga kring sådant. Hur påverkar de ljudet?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 14:20

Tidigare såg rummet ut så här.

Bild

Är en rätt komplicerad form på rummet och det är mycket akustikåtgärder gjorda.

tak.jpg
tak.jpg (500.85 KiB) Visad 1521 gånger


bakom.jpg
bakom.jpg (629.42 KiB) Visad 1521 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav hifikg » 2018-12-22 19:12

Man kanske borde köpa vingar för pengarna? Nä, inte jag. Bilden från "tidigare" visar ett rum som är ganska likt Audio Concepts demorum. När dörren till det stängs får jag en känsla av andnöd och onaturlig tystnad. Antar att det är en vanesak. När jag sitter där någon timma och lyssnar på god musik så hör jag bara god musik :) Undrar hur mina OA52 skulle låta i ett sådant rum!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav Nattlorden » 2018-12-22 23:41

Nog för att jag gillar grönt, men den där Tympani-basen var ju gräslig.... klädselbyte vore på sin plats för att passa in i rummet....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav darkg » 2018-12-23 00:49

Mysiga vita "bubbeldiffusorer" tycker jag!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav lennartj » 2018-12-23 00:55

hifikg skrev:Man kanske borde köpa vingar för pengarna? Nä, inte jag. Bilden från "tidigare" visar ett rum som är ganska likt Audio Concepts demorum. När dörren till det stängs får jag en känsla av andnöd och onaturlig tystnad. Antar att det är en vanesak. När jag sitter där någon timma och lyssnar på god musik så hör jag bara god musik :) Undrar hur mina OA52 skulle låta i ett sådant rum!?

Lånade några vingar för ett par år sedan och placerade dem på fönsterbrädan ovanför och mellan mina OA52, som var det enda stället jag kunde komma på att placera dem på.
Inte bra alls.
Ljudbilden blev diffusare utan att återgivningen förbättrades på något (annat) sätt som gynnade min musikaliska upplevelse.
För ca. 10 år sedan var en norrman som kallade sig Skorpio aktiv här och hade svårt att få till återgivningen från sina OA52 riktigt bra. Efter ganska lång tid nämnde han att har hade en stor dekorativ ryamatta hängande på väggen mellan dem. Ner med den och ljudbild och perspektivåtergivning förbättrades avsevärt.
Jag tror att Carlsson OA52 och därmed besläktade högtalare varken bör ha diffusion eller absorption mellan högtalarna ovanför knähöjd utan den väggen bör vara så ren som möjligt
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Svanå Wing diffusorer? Har nån provat???

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 09:03

Nattlorden skrev:Nog för att jag gillar grönt, men den där Tympani-basen var ju gräslig.... klädselbyte vore på sin plats för att passa in i rummet....


Klädseln var så sällsynt att inte ens Leif Häggmark som haft agenturen sedan tidigt 70-tal kan minnas sig ha sett det. Vet att ny svart klädsel är införskaffad men den kommer nog på först när de är renoverade. Just nu är de utan klädsel.


När det gäller bilden som påminner hifikg om Audio Concepts demorum . Ursprungligen anpassades rummet till ett par konventionella framåtstrålande högtalare. Det gjordes en hel del utvärderingar och riktigt bra blev det inte. Kontentan blev ungefär: "Köp ett par Magnepan, de kanske passar rummet bättre." Från att ha haft problem med resonanser blev det snarast tvärt om, lite bassvagt, därav de extra illgröna Magnepan Tympani Bass Speaker (anno ca 1975).


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster