Rundstrålande subbar bu eller bä ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Rundstrålande subbar bu eller bä ?

Inläggav Helmut » 2015-12-11 01:57

Subwoffer som finns på marknaden verkar alla vara av samma konstruktion, alltså ett baselement som är riktad mot publiken.
Funderar på om jag skulle bygga nya lådor och använda mig av andra konstruktioner. Det blir en hel del resonanser om elementet är riktad mot bakväggen. Funderar på om det skulle vara värt besväret att vinkla elementet ex 45 grader uppåt eller rakt upp i taket eller kanske rakt ner i golvet och på så vis få en mer rundstrålande subwoffer.
Kan man på något vis minska rumsresonanserna eller jämna ut resonanserna genom att använda sig av en rundstrålande högtalare. Jag vet resonanserna är beroende av rummets storlek men funderar på om resonanserna låter på ett annat vis med en rundstrålande subb?
En del påstår att det låter bättre om man har flera subbar eftersom flera subbar tar ut resonanserna i rummet men då borde det kanske bli lika bra med två rundstrålande lådor?. För min del räcker det med två stycken 100 – 150 liters lådor.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Rundstrålande subbar bu eller bä ?

Inläggav darkg » 2015-12-11 03:07

En utbredd, och sannolikt underbyggd, uppfattning är att en subbas definitionsmässigt är rundstrålande. Om jag förstått.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-11 08:14

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-11 08:39

Alla subwoofers är rundstrålande oavsett var elementet placerats.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-11 08:43

...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-11 09:21

Våglängd vid 100Hz ~= 3,4m. Vid 10Hz - 10ggr längre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-11 09:51

Rikta basen nedåt mot golvet.
Kan det bli mer rundstrålande än så?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-11 09:54

Perfector skrev:Rikta basen nedåt mot golvet.

Det blir inte mer för det. Däremot finns det risk att elementet inte är byggt för det och både kommer att spela från ocentrerat mittläge och hänga ned sig över tiden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-11 09:57

Nattlorden skrev:

Det blir inte mer för det. Däremot finns det risk att elementet inte är byggt för det och både kommer att spela från ocentrerat mittläge och hänga ned sig över tiden.

I så fall borde samma sak inträffa om den sitter på topp.
Carlsson hade inga problem med det?
Eller är det andra faktorer som ag missat?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-11 09:57

Det verkar vara många här som missförstått hur ljudutbredningen av ljud med långa våglängder i ett litet rum fungerar.
Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar.
Senast redigerad av paa 2015-12-11 09:59, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-11 09:58

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

I så fall borde samma sak inträffa om den sitter på topp.
Carlsson hade inga problem med det?
Eller är det andra faktorer som ag missat?

Ja det kan ge samma problem.

Vissa element klarar av horisontell orientering, andra inte.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-11 12:18

Många äldre Carlsson-basar har väl visst problem med "nedhängning"? Fast det kanske efter 15-25 år så det kanske får anses ok.

Även om en sub är rundstrålande så kan ju placeringen av elementet påverka ljudet om den spelar (för) nära vägg eller golv. Min erfarenhet är att det oftast låter bäst om det inte är någon hindrade yta alldeles framför elementet. Men man kan säker konstruera subbar för att ta med detta i beräkningen...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-11 12:20

Extremare subwooferelement borde ha större risk för nedhängning vid horisontell montering än mer ordinära, om konen är tung och upphängningen mjuk.

Jag undrar om det inte är paa som är offer för en missuppfattning.
Dels hänger det på om väggen subben placeras mot absorberar eller reflekterar de aktuella frekvenserna, den kanske snarare är transparent, d.v.s. att djupbasen går rakt igenom, men om den eller de samt golvet vid hörnplacering ändå huvudsakligen reflekterar, menar jag att det inte spelar någon roll för ljudutbredningen i rummet, åt vilket håll högtalarelementet är orienterat, åtminstone på ett par meters avstånd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-11 12:45

Fast avståndet mellan toppar och subba kan ge strålnings- och utsläckningsfenomen. Så subben skall ju spela ihop med topparna oavsett att den sprider rundstrålande.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-11 13:57

Ja, jag antar att det är raka vägen från respektive talspoles framkant till sweetspot som gäller.
Om man, som jag är konservativ, och håller hårt på att analoga signaler ska förbli analoga i min anläggning gäller det att ha koll på avstånden mellan högtalarna.
Var gränsen går är jag inte säker på, men har själv fått till mindre än en tiondels våglängd i vägskillnad (från och under delningsfrekvensen 80 Hz)
från sweetspot till både toppsystem (vänster och höger fronthögtalare) och mina fyra osymmetriskt placerade subbar och det verkar inte vara fel.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-19 01:32

En bra approximation, men det är inte mer än så. Beror på många faktorer, men hos dig fungerar det bra.

paa har förövrigt rätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-19 11:39

Johan_Lindroos skrev:...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).

Ja, en känd person brukade säga: "Baselement är små, diskantelement är stora."

Det är väl bara dipolbasar och möjligen stora PA-system som inte är rundstrålande i basen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-19 12:08

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).

Det är väl bara dipolbasar och möjligen stora PA-system som inte är rundstrålande i basen.

Har du ingen kommentar på detta som jag skrev ovan:
"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-12-19 12:43

som jag förstått det så trycksätter basen hela rummet samtidigt vid de lägre frekvenserna.
i övrigt så försöker jag visualisera lågfrekvent ljud mera som en gas som väller fram snarare än "strålar" som man tänker sig för högre frekvenser.

men det som paa säger stämmer väl till en del iaf. Placeringen av elementet i rummet har inverkan på frekvensgången.

Men tanken om "rundstrålande" bas kan ju formuleras på andra sätt än rent ljudspridningsmässigt. Det kan ju tex finnas en vits med att placera två element på motstående sida av en låda för att minska resonanser tex. Vänder man det ena elementet och spelar det med omvänd polaritet så kan distorsion som uppstår pga olinjäritet i motorsystemet minskas. Osv..

Symmetrisk placering av baselement kan man ju också tänka sig. Som på denna sub från Paradigm
Bild
http://www.paradigm.com/products-curren ... e=overview
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-19 13:17

paa skrev:
Svante skrev:

Har du ingen kommentar på detta som jag skrev ovan:
"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."

Missade det. Det beror på, det blir en definitionsfråga. Ser man väggen som en del av högtalaren blir strålningen riktad till den rymd som kan bestrålas. Ser man högtalaren som separat så är den rundstrålande och det är väggen som ordnar riktverkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-12-19 15:44

paa skrev:"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."

Vid den jungfruliga konrörelsen är subbasen riktad i rummet. Så där har Paa rätt.
När hela rummet väl är trycksatt och rummets olika unika resonanser är aktiverade föreligger ingen riktverkan - som vid lyssnande på musik. Däremot krävs lägre energi för att trycksätta rummet om subbasen är belägen vid vägg eller i ett hörn än om den står fritt på golvet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2015-12-19 16:00

Floyd Toole löste subbas-problemet hemma i sitt hus genom att placera subbasen i ett hål i golvet under lyssningspositionen. Detta gav minimal stimulering av rumsresonanserna

1 pga lyssningspositionen vanligen är belägen i tryckminimum för relevanta resonanser
2 att den relativt låga ljudintensiteten endast marginellt stimulerar rummets unika resonanser.

Sannolikt bästa placeringen av en singel subbas.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-19 19:15

JM skrev:
paa skrev:"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."

Vid den jungfruliga konrörelsen är subbasen riktad i rummet. Så där har Paa rätt.
När hela rummet väl är trycksatt och rummets olika unika resonanser är aktiverade föreligger ingen riktverkan - som vid lyssnande på musik. Däremot krävs lägre energi för att trycksätta rummet om subbasen är belägen vid vägg eller i ett hörn än om den står fritt på golvet.

JM

Jag undrar om inte detta faktiskt gäller alla frekvenser, d v s inte endast i basen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-19 19:20

JM skrev:Floyd Toole löste subbas-problemet hemma i sitt hus genom att placera subbasen i ett hål i golvet under lyssningspositionen. Detta gav minimal stimulering av rumsresonanserna

1 pga lyssningspositionen vanligen är belägen i tryckminimum för relevanta resonanser
2 att den relativt låga ljudintensiteten endast marginellt stimulerar rummets unika resonanser.

Sannolikt bästa placeringen av en singel subbas.

JM

Det är jag inte helt övertygad om att det alltid är så. Den bör i så fall tidsfördröjas så att den ligger både tidsmässigt med topparna och i fas med topparna på direktljudet i delningsområdet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2015-12-20 07:59

Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?

JM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-20 17:14

JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?

JM
Du menar att det är fel, eller du förstår inte varför dom gör det?
Jag saknar dig.

JM

Inläggav JM » 2015-12-20 20:47

MagnusÖstberg skrev:
JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.

JM

Eftersom många gör på detta vis borde det finnas någon tanke som jag inte förstår.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-20 21:26

Jag vill ha dem i hörnen för att få så mycket stöd, och i bra fas, från de båda väggarna (och golv eller tak där detta också passar). Att jag vill ha dem fram är för att komma så nära frontarna som möjligt och att jag vill ha den första vågfronten framifrån. (I mitt utrymmessnäva tvrum har de dock hamnat betydligt mer spritt.)

Att de skulle vara i synfältet håller jag inte med om däremot...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-20 22:15

JM skrev:
MagnusÖstberg skrev:

JM

Eftersom många gör på detta vis borde det finnas någon tanke som jag inte förstår.

JM

Även om hörseln har svårt att lokalisera ursprunget för låga frekvenser har inte kroppen det. Man vill ha kroppsanslaget både tidsmässigt och riktningsmässigt i samklang med ljudet vi kan riktningsbestämma.

Läs det Svante var inne lite på, angränsningsytorna har stor inverkan på det akustiska. Skall man egentligen särskilja källan och effekterna av placeringen eller se dem båda som en del av "systemet"? Jag gör nog helst inte någon särskiljning eftersom resultatet beror av dem båda.

Placering nära hörn ger 9dB förstärkning, men maximerar anslaget av resonanser. Placering 1/4 av rumsmåtten hjälper istället till att få jämnare återgivning. När det gäller lågbasåtergivning är alltså placeringen EXTREMT viktig och det är lätt att lura sig av begreppet rundstrålande.
Jag saknar dig.

JM

Inläggav JM » 2015-12-21 06:59

MagnusÖstberg skrev:
Även om hörseln har svårt att lokalisera ursprunget för låga frekvenser har inte kroppen det. Man vill ha kroppsanslaget både tidsmässigt och riktningsmässigt i samklang med ljudet vi kan riktningsbestämma.

Spännande att den kroppsliga känslan av lågbasen skall vara riktningskänslig. Intuitivt upplevelsemässigt kan jag hålla med dig. Men jag förstår inte fysiken bakom.

JM

Nästa

Återgå till DIY-forum