Ohms lag är ju vad den är, allt som kräver mer än 2 A toppström kommer ju att klippa. Vårt hörande är ju så vansinnigt dynamiskt så det är ju knappast meningsfullt att fördubbla uteffekten med att skruva upp till 3 A drainström utan man skulle i så fall vilja ta i litet. Tänk 50 W och ström/spänning att klara det i 6-8 ohm gör att man hamnar på 60 V råmatning. Inga problem under vinterhalvåret, men gränsen går väl där ungefär inan det börjar ta emot.
Och klass A, jo jag inser ju att den ofrånkomlig switchningen för alla typer av klass AB eller B tenderar att liksom komma helt i fel tidpunkt i nollgenomgångarna. Normalt så fläskar man ju på med motkoppling och säkerställer natyurligtvis att det mäter bra, men jag vill undersöka med egna öron.
Det finns anledning att undra över om inte rent switchade slutsteg har sina poänger ur den synvinkeln, men samtidigt blir ju tillhörande filterdesign värd att fundera över.
Nej, lyssnar aldrig någonsin på dunka-dunka och är komplett ointresserad av filmljud. Fast det är klart, Wagner kan ju åstadkomma en viss toppfaktor han med

OA12-orna är ju heller inte speciellt tungdrivna och 10 W är mer än många inser.
F ö ska jag låna en vridtrafo och se om min gamla Dynaco SCA-35 hoppar igång eller om jag får en liten elektrolytexplosion så här 50 år senare. Den passiva tonkontrolldelen är ju inte så lyckad i den, det är snudd på att det finns förstärkning nog, men RIAA:n med sina dubbeltrioder skulle kunna låta bra. Fast det kanske är klokt att byta både lytarna och köpa en ny omgång EL84:or, de är märkligt nog originalrören fortfarande.