Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen paint

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav KarlXII » 2016-02-29 20:34

jockewe skrev:Ja men ja saaaaa ju....

Det enda man kan se på dessa två olika exponerade skitbilder är att det helt enkelt blir för mörkt med provbiten, inte mer kontraster alltså utan för mörkt.
Med den projektor jag har, som sagt i ett rum med vitt tak (kväll, utan belysning annat än allt slask från projektorn/duk)

Lätt att se att det ser acceptabelt ut utan provbit och att man behöver mer ljus från projektorn för att provet ska funka.

Här en bit prov till att jämföra med KarlXII betydligt kraftigare (?) projektor?
IMG_2741.jpg


Det allra uslaste med denna bild är att det ser utfrätt ut på Pans kind, men det var det alls inte. Man kan bara se att min projje inte mäktar med en färg som denna.

Som sagt, jag tror på färgen med rätt förutsättningar - kanske projje nära duken t.ex



Nej, min projektor är inte speciellt kraftfull. Bilderna ovan var ju från vardagsrummet i dagsljus, då ljus strömmar in från fönster runt om plus takfönster. Där ser man ju att den mörka duken hjälper bilden att återge åtminstone en högre upplevd kontrast.
Men som Boom skriver, det är ju viktigast att bilden är bra när det är mörkt, Jag ville ha en mindre urblaskad bild eftersom jag inte kan mörklägga helt och dessutom har stora ljusa ytor som återkastar ljus på duken.
Så jag gjorde samma tester när det var mörkt.

Bild

Samma setup här med provbit med gain 1.4 till vänster och 0.8 till höger. Som synes är mängden återkastat ljus - i tittarens riktning - mindre på den högra och lite mer på den vänstra, precis som det ska vara nligt ovanstående siffror. Jag fann att 1.4 var bättre för mig och min projektor, den plockade fram mer och finare färger medan bilden fortfarande var ljus och kontrastrik. Mindre blask helt enkelt.

När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?



Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-29 22:14

Beträffande jockes bilder, så finns ju EXIF-data i bilderna:

Projecta: f/2.2, 1/33 sek, ISO-40
Provet: f/2.2, 1/33 sek, ISO-160

Det skiljer alltså två hela exponeringssteg.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav jockewe » 2016-03-01 00:48

Kalejdokom skrev:Beträffande jockes bilder, så finns ju EXIF-data i bilderna:

Projecta: f/2.2, 1/33 sek, ISO-40
Provet: f/2.2, 1/33 sek, ISO-160

Det skiljer alltså två hela exponeringssteg.


Ja precis, man får titta på en bild i taget
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav jockewe » 2016-03-01 00:59

KarlXII skrev:
När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?

Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.


Huvudet på spiken KarlXII, med 850 lumen fattas massor av detaljer i det svarta på detta färgprov. På min vita duk är det däremot acceptabelt t.o.m i 3D

Projecta homescreen som jag har är 1.0 och Benny säger att han inte exakt mätt sin färg.
Min duk är slät och provet är målat på en ganska grov duk, jag tror att den inte suger upp ljus från omgivningen utan mer bara från projektorn
och som IÖ sade skickar det tillbaka till rätt ställe. Den har lyster den grå färgen och glittrar lite som en fin gammal Diabildssilverduk, nano nano...

Har någon en starkare lampa så skickar jag gärna provbiten!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav boom » 2016-03-01 07:04

jockewe skrev:
KarlXII skrev:
När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?

Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.


Huvudet på spiken KarlXII, med 850 lumen fattas massor av detaljer i det svarta på detta färgprov. På min vita duk är det däremot acceptabelt t.o.m i 3D

Projecta homescreen som jag har är 1.0 och Benny säger att han inte exakt mätt sin färg.
Min duk är slät och provet är målat på en ganska grov duk, jag tror att den inte suger upp ljus från omgivningen utan mer bara från projektorn
och som IÖ sade skickar det tillbaka till rätt ställe. Den har lyster den grå färgen och glittrar lite som en fin gammal Diabildssilverduk, nano nano...

Har någon en starkare lampa så skickar jag gärna provbiten!

Min proje ger 2500 ansi lumen vid full effekt så den är ljusstark men jag har provat med bitar som ligger på gain 0.8 grå och det blir för mörkt vid mörkt rum jag brukar testa med någon hobbit film när dvärgarna är i berget där ser man hur svärtan blir .

mats_t
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2016-03-01

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav mats_t » 2016-03-02 00:54

Måste bara säga att jag älskar detta forum. Alla (eller nästan alla) resonerar som mig. Alltså finns det ingen logisk förklaring så är det ingen förklaring

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48433
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 02:54

Jag ser att detta är inlägg nummer två från dig, en jag såg inte ditt första, så:

Välkommen till faktiskt.se!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

mats_t
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2016-03-01

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav mats_t » 2016-03-02 10:17

IngOehman skrev:Jag ser att detta är inlägg nummer två från dig, en jag såg inte ditt första, så:

Välkommen till faktiskt.se!


Vh, iö


Tackar så mycket, känns som jag hittat ett forum som passar mig utmärkt. Mycket DIY och kunskap i överflöd som finns representerat här

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav jockewe » 2016-03-13 14:32

Så om ingen är nyfiken skickar jag tillbaka mitt lilla färgprov till Benny...

Skulle ju vara intressant att veta vad den har för gain, visst skulle det vara praktiskt med en mätning från normandesign...
Jag tror ju den är bra för en ljusstark projektor!

/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

normandesign
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2015-12-19
Ort: Örebro

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav normandesign » 2016-07-04 13:28

Hallå Jocke

Erhöll du senaste dukprovet ? Har mixat färgen ljusare med bättre färgspectra efter jag träffat Sony i Sverige. Även provkört emot dnp skärm.
Den var även ljusare än förra färgmixen. är nu inne på tredje blandningen och är ej mörk längre till kulören. Provade att mixa färgen emot
Euroscreens React 3,0. Liknar React 3.0 men har mer svärta och ungerfär samma färgspectra.

Köpte en tavla på Ikea för 995:- kapa och målade denna. Bra resultat. Men svår att spänna upp helt plant, men gick. Man lär sig.
Projektorn är Dlp och är inställd på normal bildläge.

Bifogar länk på videon och hoppas att ni tycker att färgmixen har blivit bättre. Vit skärm emot denna är faktiskt ursuel som ni kan
se på videon. https://www.youtube.com/watch?v=SnZXKzFqRXw

//Benny
Bilagor
Tavla bänk 7.liten.jpg
17" ASUS Game pc i nedre vänstra hörnet och 2,8 gain vit skärm i nedre mittre delen
Tavla bänk 7.liten.jpg (131.92 KiB) Visad 4016 gånger
Tavla bänk 5.liten.jpg
Projektor i mediabänk på 3500ansi full hd upplösning
Tavla bänk 5.liten.jpg (161.96 KiB) Visad 4016 gånger
Tavla bänk 9 liten.jpg
Var finns kontrasten på vita skärmen ?
Tavla bänk 9 liten.jpg (112.85 KiB) Visad 4016 gånger
Benny Norman NormanDesign Sweden

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav jockewe » 2016-07-05 21:54

Hej Benny,
har jag inte tackat för dukprovet redan så ber jag verkligen om ursäkt för det nu!
Tack!

Den nya färgen gillar jag mycket mer, gissar att gain är ca 1?
Den är något mindre "glittrig" men fortfarande så stör det mig en del, svårt att avgöra som jag sagt tidigare
hur det skulle bli att måla på en filmduk istället på alla möjliga andra material.

Än så länge tror jag att färgen lämpar sig mer för ljusa miljöer där filmtittande inte är huvudfokus, kafeer, väntrum, restauranger etc.

Tyvärr så gillar min (fotograf)sambo inte den grå färgen att ha på vardagsrumsväggen, inte heller glittret faller i smaken.
Jag hade nog varit lockad att testa, duken har ju två sidor även om bara den ena är designad för att bli belyst... (tips)

Med vänlig hälsning,
/Joakim
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav Helmut » 2016-07-06 00:27

Om man ska jämföra två dukprover borde det vara logiskt att dukprovet som är riktad mot lampan ger sämre bild. På ovanstående bild är dukproverna riktade mot taklampan?

Användarvisningsbild
vurt
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-12

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav vurt » 2016-09-12 10:58

Provade denna färg med en BenQ W700 som ju inte är superstark kanske, blev inte nöjd alls. Bilden påminde lite om hur det ser ut när man har 3D glasögon på sig, tyckte jag. Men det var inte förrän jag jämförde med ett helvitt papper som jag upptäckte hur gråaktigt allting såg ut, hur onaturliga hudtoner såg ut, hur det jag som upplevt som vädligt vitt innan faktiskt inte alls var speciellt vitt, osv, alla färger blev väldigt "dull" (ja igen, lite som hur det blir med 3Dbrillor). Målade om med nån Nordsjö extramatt färg, blev mycket nöjdare. Så pengar i sjön för min del tyvärr.

Har iofs nu skaffat en ny projektor till ett annat rum som har 4000 ANSI lumens, hade varit kul att testat med den, säkert mycket bättre resultat kan jag tänka mig.

Till den nya projektorväggen har jag köpt en annan färg, Nordsjö Silkesmatt (vit) samt en mindre burk med mörkgrå kulör ifall jag bestämmer mig för att jag inte vill ha helvit. Samt beställde jag 100g Titanium Oxide som dessa projektorfärger verkar innehålla extra mycket av(?), kostade under 100:- på ebay. Kan vara kul att experimentera lite.

Finns en bra guide här f.ö: http://www.projectorcentral.com/paint_p ... IY-Screens

Alltid varit inställd på grå duk, men allt eftersom jag läst mer och testat lite (inte bara med denna färg) så börjar grått bli mer och mer ointressant. Tycker svärta är något överskattat kanske? Titta i ett nedsläckt rum, på den mörkaste delarna. Det är aldrig så svart att det ser ut som någon tagit en pensel och målat svart, jag upplever det mer som gråsvart. Mindre svarta ytor upplever jag som väldigt svarta även på en vit duk, det är när det är större ytor som man tycker att det ser mer gråaktigt ut, men igen, det behöver egentligen inte vara något som gör att en scen i en film ser onaturlig ut egentligen.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav boom » 2016-09-12 12:23

vurt skrev:Provade denna färg med en BenQ W700 som ju inte är superstark kanske, blev inte nöjd alls. Bilden påminde lite om hur det ser ut när man har 3D glasögon på sig, tyckte jag. Men det var inte förrän jag jämförde med ett helvitt papper som jag upptäckte hur gråaktigt allting såg ut, hur onaturliga hudtoner såg ut, hur det jag som upplevt som vädligt vitt innan faktiskt inte alls var speciellt vitt, osv, alla färger blev väldigt "dull" (ja igen, lite som hur det blir med 3Dbrillor). Målade om med nån Nordsjö extramatt färg, blev mycket nöjdare. Så pengar i sjön för min del tyvärr.

Har iofs nu skaffat en ny projektor till ett annat rum som har 4000 ANSI lumens, hade varit kul att testat med den, säkert mycket bättre resultat kan jag tänka mig.

Till den nya projektorväggen har jag köpt en annan färg, Nordsjö Silkesmatt (vit) samt en mindre burk med mörkgrå kulör ifall jag bestämmer mig för att jag inte vill ha helvit. Samt beställde jag 100g Titanium Oxide som dessa projektorfärger verkar innehålla extra mycket av(?), kostade under 100:- på ebay. Kan vara kul att experimentera lite.

Finns en bra guide här f.ö: http://www.projectorcentral.com/paint_p ... IY-Screens

Alltid varit inställd på grå duk, men allt eftersom jag läst mer och testat lite (inte bara med denna färg) så börjar grått bli mer och mer ointressant. Tycker svärta är något överskattat kanske? Titta i ett nedsläckt rum, på den mörkaste delarna. Det är aldrig så svart att det ser ut som någon tagit en pensel och målat svart, jag upplever det mer som gråsvart. Mindre svarta ytor upplever jag som väldigt svarta även på en vit duk, det är när det är större ytor som man tycker att det ser mer gråaktigt ut, men igen, det behöver egentligen inte vara något som gör att en scen i en film ser onaturlig ut egentligen.

Hej och välkommen till Faktiskt
Det var som jag själv misstänkte och har gjort hela tiden det finns färgnummer i matt grå kulör som heter s1500 eller s1800 eller s2000 eller s2500 det är olika nyanser av grått men det finns ett liten hake med dom dom har olika nyansr om det är väggfärg eller takfärg .
Takfärgen av S rekommenderar jag och det blir inte våldsamt dyrt .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav paa » 2016-09-12 14:51

vurt skrev:. Samt beställde jag 100g Titanium Oxide som dessa projektorfärger verkar innehålla extra mycket av(?), kostade under 100:- på ebay. Kan vara kul att experimentera lite.

Titandioxid heter det på svenska, och finns säkert i svenska färgaffärer också, det är ett av två vita pigment som är vanliga i färger, det andra är zinkoxid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-12 15:03

Vad visar bilderna?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav bomellberg » 2016-09-12 16:20

sportbilsentusiasten skrev:Vad visar bilderna?

Hästar och sushi.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
vurt
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-12

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav vurt » 2016-09-12 16:29

@boom tack för välkomnandet, trevligt forum det verkar vara :)

Den nya färgen jag har beställt är denna:
http://www.stuvbutiken.com/produkter/fa ... -1l-1.html

I en guide där man testat en massa färger (länk i mitt första inlägg) och jämfört med en proffsduk så tyckte man att just färgen som var silkesmatt var bäst lämpad och hade lika bra kvalitéer som duken, så jag hoppas på denna. Jag beställde även en burk av samma typ av färg men då väldigt mörkgrå så att jag kan blanda till min egen kulör, om jag vill (ej bestämt mig, ska prova helvitt först tror jag).

@paa: ah, tack! Redan beställt dock. Som vanligt säkert 2x så dyrt att köpa i butik dock.. de affärer vi har här i stan är så dyra på färg och spackel att jag tjänar många hundralappar på att beställa online. Ja denna ingrediens finns nog i alla färger tror jag, läste om en person som bett om extra titanoxid i färgen när han skulle göra sin projektorvägg, han tyckte det blev kanonbra. Så det är därifrån jag fick idéen. Såg även någon som sålde speciell projektorfärg och de "skröt" om att deras innehöll mer titanoxid än andra osv. Så ja, förhoppningsvis är det något som tillför bilden något positivt.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav Alexi » 2016-09-12 18:23

paa skrev:Titandioxid heter det på svenska, och finns säkert i svenska färgaffärer också, det är ett av två vita pigment som är vanliga i färger, det andra är zinkoxid.

Zinkoxid är mer benvit, så kanske inget för projektorduken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21104
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast scre

Inläggav E » 2024-02-22 12:43

Nattlorden (2015) skrev:Hmm... jag har faktiskt inte kastat min tupplur ännu...

Skulle vara intressant att se hur det ser ut i nedsläckta rum också, inte bara ljusa. Gärna med lite omålat dukmaterial att jämföra med.
Nattlorden skrev:Psst... Du har inte lyckats få igång signaturen.

Men det räckte ju inte med signatur? Med tanke på att den nya tråden
blev låst.

Eller kanske det räckte 2016, men inte i dag? Reglerna kan ju ha
ändrats fler än en gång på åtta år.

Är fortfarande nyfiken på om LTS fick testa färgen då:
Alexi skrev:Hej Benny, Jodå LTS testar även hembioprodukter. Jag är ansvarig för LTS testverksamhet och vi testar gärna er färg för tidningen Musik & Ljudteknik.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster