jockewe skrev:Ja men ja saaaaa ju....
Det enda man kan se på dessa två olika exponerade skitbilder är att det helt enkelt blir för mörkt med provbiten, inte mer kontraster alltså utan för mörkt.
Med den projektor jag har, som sagt i ett rum med vitt tak (kväll, utan belysning annat än allt slask från projektorn/duk)
Lätt att se att det ser acceptabelt ut utan provbit och att man behöver mer ljus från projektorn för att provet ska funka.
Här en bit prov till att jämföra med KarlXII betydligt kraftigare (?) projektor?
Det allra uslaste med denna bild är att det ser utfrätt ut på Pans kind, men det var det alls inte. Man kan bara se att min projje inte mäktar med en färg som denna.
Som sagt, jag tror på färgen med rätt förutsättningar - kanske projje nära duken t.ex
Nej, min projektor är inte speciellt kraftfull. Bilderna ovan var ju från vardagsrummet i dagsljus, då ljus strömmar in från fönster runt om plus takfönster. Där ser man ju att den mörka duken hjälper bilden att återge åtminstone en högre upplevd kontrast.
Men som Boom skriver, det är ju viktigast att bilden är bra när det är mörkt, Jag ville ha en mindre urblaskad bild eftersom jag inte kan mörklägga helt och dessutom har stora ljusa ytor som återkastar ljus på duken.
Så jag gjorde samma tester när det var mörkt.
Samma setup här med provbit med gain 1.4 till vänster och 0.8 till höger. Som synes är mängden återkastat ljus - i tittarens riktning - mindre på den högra och lite mer på den vänstra, precis som det ska vara nligt ovanstående siffror. Jag fann att 1.4 var bättre för mig och min projektor, den plockade fram mer och finare färger medan bilden fortfarande var ljus och kontrastrik. Mindre blask helt enkelt.
När jag tittar på dina bilder får jag misstanke om att gain inte är speciellt högt, jag undrar om det ens är 0,5. Bilden blir mörkare rakt över och man får ösa på massa mer ljus för att komma upp i acceptabla nivåer. Risken är att man tappar detaljer i det mörka och får en mindre kontrastrik bild. ¨
Är det verkligen så stor skillnad från att bara måla mellan- till mörkgrått?
Men återigen - det bästa ÄR en vit duk av god kvalitet i ett ljuskontrollerat rum. Man kommer inte förbi det.