Alternativ till TG9 i mupps-lådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Alternativ till TG9 i mupps-lådor?

Inläggav BPM » 2015-12-28 21:53

Har äntligen lite slagläge på att uppgradera mig när det kommer till fronthögtalarna och är lite sugen på att bygga något coolt av de prylar som s.a.s blir över då.
Planen är två stycken baspelare som får en totalhöjd om runt 70cm (och som också ska agera stativ till lådorna jag kommer till lite senare) och som ska innehålla 6st Aura NS3 3,5"-element per sida. Jag högaktar dessa element, och med dess slaglängd kommer 6st per sida att utgöra ett förvånansvärt kapabelt bassystem ner till 40Hz ungefär. Tillräckligt för ändamålet.

Ovanpå dessa kombinerade baspelare/stativ vill jag ställa en liten låda innehållandes ett kapabelt bredbandselement. Jag har en del erfarenhet att mupps och tycker för all del att den låter trevligt men min ambitionsnivå är lite högre i dessa byggen. Därför undrar jag om någon har förslag på ett bredbandselement som skulle kunna passa detta bygge bättre. Jag eftersöker framförallt en större dynamik i mellanregistret och finns där även fördelar högre upp i frekvens är det såklart ingen nackdel.
En fundering är såklart det Scanspeak-element som används i lill-stig men då den typen av OA-51 inspirerad låda blir lite för avancerad för mig att bygga så går den bort. Jag har tillgång till mupps-lådor. Skulle ett sådant element kunna passa i en muppslåda och uppgradera densamma så det är värt namnet?

Annars tar jag gärna emot tips och ideér på andra element som skulle kunna passa i en mupps-låda och även förslag på element som inte alls passar men där det går att bygga en vanlig, rätvinklig låda att låta dem husera i.

Mina önskemål är att få ett rent, klart och detaljerat mellanregister med naturliga röster, ett dugligt diskantregister och en utsträckning i basen som håller sig linjär ner till i alla fall 140Hz (gärna lägre..även om jag kunnat använda liknande baspelare men med 4st NS3 upp till 170Hz utan problem) samt att det ovanför denna delning (som kommer att ske aktivt. Basarna kommer att drivas och delas aktivt och topparna delas mot dessa i en receiver) kommer att finnas kapacitet för ljudtryck som fyller ett 25-kvadratsrum med musik på en nivå som kan framkalla om inte headbangande så i alla fall ett belåtet nickande.

Och kan det, som sagt, husera i mupps-lådor är det ett plus.
Då det bara handlar om två stycken element får det gärna kosta en hel del mer än TG9. Det blir ingen större kostnad ändå..

Mupps har ju byggts i antal, så kanske har någon labbat med annat i dessa lådor och har erfarenheter att dela med sig av?
Hursomhelst, alla tankar och ideér välkomnas. Förslag som innefattar 2-vägare undanbedes dock. Jag inser att man kan få bättre resultat med diskanter i ekvationen, men jag tilltalas av det rent estetiska i att ha snarlika element, bara bredbandare, som med små mått kan låta som ett betydligt större system.
Och nej, Aura NS3 även i toppsystemet är inget alternativ (utan diskant men de spelar mycket fint i en 2-vägare). De spelar en fantastisk bas, ett rent och detaljerat mellanregister men faller igenom rätt hårt i de övre regionerna.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Re: Alternativ till TG9 i mupps-lådor?

Inläggav BPM » 2015-12-29 21:09

Hoppas ingen ser detta som en bump.. Är ju en ny fråga.

Vifa TG9.. Jag har spelat med mupps basreflexvarianten både fullrange och delade vid 80Hz och tyckt att det låter rätt bra men det har inte hängt med hela vägen när man velat rocka lite.
I den nya konstruktionen ska ju topparna delas mellan 140-200Hz..och om vi leker med tanken på att dela ända uppe vid 200Hz: Hur mycket stryk klarar elementet då jämfört med vid en 80Hz-delning? Är det en påtaglig skillnad eller snackar vi försumbart?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-29 22:50

Skall MUPPS delas så skall den definitivt göras runt eller över 150, det halverar nära nog kravet på att flytta luft! Kan man så skulle jag säga 300Hz då kan man lira på lite mer - men det är liksom inget discoelement!

Seas Prestige L12RE/XFC (H1602) 5" Alum/Fabric Coaxial

Kolla Madisound
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-29 23:38

MagnusÖstberg skrev:Skall MUPPS delas så skall den definitivt göras runt eller över 150, det halverar nära nog kravet på att flytta luft! Kan man så skulle jag säga 300Hz då kan man lira på lite mer - men det är liksom inget discoelement!

Seas Prestige L12RE/XFC (H1602) 5" Alum/Fabric Coaxial

Kolla Madisound

Tackar!
Disco är inte på agendan. Problemet är att mycket av den musik jag lyssnar på innehåller hälsosamma mängder djup bas så problemet med mupps odelat är att slaglängden helt enkelt inte räcker till. På en del material klarar de behovet fullrange, men när man vill köra Asgeir eller Kraftwerk så blir det lite problematiskt..
Principen för bygget är denna:

Bild

De "pelare" som agerar stativ ska bli nya som istället för 4st Aura NS3 ska innehålla 6st per sida. Mupps-lådorna ska ställas ovanpå och delas neråt i receivern och basdelarna (avstämda vid 50Hz, ger förvånansvärt kraftiga 40Hz i mitt rum redan med 4st..) ska även de delas i receivern och drivas direkt via zone2. Precis som idag, med skillnaden att de 2 Aura-elementen i topparna ska flytta ner i basdelen och mupps ersätta dem.
Idag delar jag mellan toppar och basdelar/stativ vid 140Hz och receivern tillåter delningar med 10Hz-intervaller upp till 200Hz (tyvärr inte de 300Hz du önskar men det kanske blir för högt upp i mellanregistret för att 6st element på rad i basdelen ska fungera bra. 200Hz har jag däremot testat mot de befintliga topparna och det funkar bra. Utan att ha mätt och utan att veta varför har jag dock fastnat vid just 140Hz. Det låter helt enkelt bäst men med TG9 kan det såklart bli annorlunda.).

Kräver runt 150Hz bara halva slaglängden jämfört med 80Hz så är jag säker på att TG9 motsvarar kraven på ljudtryck. Tyvärr kan jag inte testa på ett enkelt sätt.. De element som satt i lådorna huserar nu (med den äran) i instrumentbrädan i bilen.. Därav funderingen på något mer kapabelt när man ändå måste skaffa nya, men uppfyller TG9 kravet så finns ju ingen mening med att gå över ån efter vatten.

Seas-coaxialerna är ju smutta men kräver lika mycket filterpill som en ordinär 2-vägare och även om utseéndet hamnar där jag vill ha det (ett element i hela mellan-diskantområdet) så blir det för knöligt. Lådvolymen stämmer ju rätt bra med muppslådorna för all del, men baffelmått och placering på baffeln blir inte som i Seas ritning så kanske kan inte det rekommenderade filtret användas rakt av heller. Då jag saknar möjlighet att mäta (och kanske viktigare vad som krävs i kunskap för att kunna tolka mätningarna korrekt) så blir det ett för stort projekt.
Testar nog med ett par TG9 igen.. Blir det inte vad jag söker får jag väl helt enkelt annonsera efter ett par OA-51mini (för lill-stig blev inga par sålda av eller hur gick det?)..
Lite sugen på att få ihop en minimalistisk bio med nu när receivern inte kommer att behövas i huvudsystemet och ska det bli ytterligare 3 högtalare så är ju helt plötsligt pengar en faktor..och TG9 är ju rätt billigt (även om en snickare till att bygga lådorna säkert kostar en slant..). En mupps-bio skulle nog kunna förvåna många..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-30 00:10

hade lite fel mitt i soffbyggandet hos polaren.

Varje extra oktav nedåt kräver 4 gånger luftpumpnibgen.

Glöm inte att de har att ta hänsyn till effekttolkeransen också .
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-30 00:45

MagnusÖstberg skrev:hade lite fel mitt i soffbyggandet hos polaren.

Varje extra oktav nedåt kräver 4 gånger luftpumpnibgen.

Glöm inte att de har att ta hänsyn till effekttolkeransen också .

Jäklar.. 4ggr luftpumpning per oktav neråt.. Då är jag HELT säker på att TG9 kommer att göra jobbet. De 25w de är specade att kunna hantera blir ju rätt ok i det frekvensområde det handlar om. Nu blir visserligen NS3-elementen totalt 6st per sida men redan 4st har ju klarat biffen utan att på något vis filtreras neråt så jag tror att TG9 delad vid 170-200Hz kommer att hänga med Aura-elementen rätt bra. Det är som sagt inga discoburkar jag är ute efter (vilket kanske bevisas av att 4st visserligen långslagiga men ändock 3" Aura har hängt med även på musik med mycket information i lågbasen) så med infon om att 1/4 av kravet på att pumpa luft är vad som kvarstår om jag höjer delningen en oktav jämfört med vad jag använde innan har jag nu bestämt mig för att i alla fall testa med ett par nya TG9.

Nyttig info! Tackar!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-01-02 02:28

Jag har provat med andra element i MUPPSlådor.
Ta en titt i min presentationstråd om du är intresserad.
\\Sky

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-02 13:08

sky_eye skrev:Jag har provat med andra element i MUPPSlådor.
Ta en titt i min presentationstråd om du är intresserad.

Rila och Audax... Den där Audax-diskanten är ju faktiskt riktigt trevlig..men hemsk när det kommer till byggkvalitet. Köpte 2st för inte så länge sedan och där var den ena död vid leveransen..och ersättaren spelade förvisso men i alla fall 2dB lägre än den andra.

Tyvärr är en 2-vägare inget alternativ. Jag har ett gäng Vifa BC25-diskanter hemma (modellen med en liten waveguide) och jag tycker att den är en fantastisk liten diskant och det vore en smal sak att operera in en sådan och en av mina Aura NS3 i muppslådan men det ger inte estetiken jag söker.. Bredbandare hela vägen är ju så mycket smuttare, även om det skulle bli sämre rent prestandamässigt.
Just NS3 funkar inte heller.. Den sprider helt enkelt för dåligt när frekvensen stiger. Ypperligt bas/mellan-element (för pengen fantastiskt, om man inte lider för hårt av den usla känsligheten..men basprestanda i en 3" måste ju kosta..) men off axis blir det filt..

Synd man är så kass på att simulera. Det Scanspeak-element som används i lill-stig och OA-51mini har ju en prestanda som ska vara lysande. Jag vet dock inte hur det skulle sitta i en mupps-låda.. Mupps-element är redan beställda men då jag alltså planerar en lite mupps-bio så har jag ju element till surround-kanalerna om Scanspeak skulle antas vara bättre. 3st sådana i front-kanalerna vore ekonomiskt görligt (men 5st vore onödigt tungt.. TG9 bak tror jag för all del inte skulle pajja helheten nämnvärt) och riktigt smutt!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-01-02 15:54

Jag tror nog TG9 skulle klara jobbet bra som mellanregister. Jag gjorde en del försök med denna tillsammans med Visaton-diskanten DTW72 som en förstudie inför mitt 3-vägsbygge. Har en mät-kurva upplagd som jag kan visa. Filtret är väldigt enkelt, bara en kondensator plus ett dämp-motstånd i serie med diskanten och ett LP-filter för TG9:an. Vid denna mätning sitter elementen i en 1,8 liter sluten låda med en seriekondensator på 600uF. Jag håller med Magnus att du bör dela så högt du kan. Visaton-diskanten anses ju låta väldigt bra.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-02 17:10

Problemet är att vi återigen talar 2-vägare. Då kan jag i princip skippa mupps-lådorna helt och köra vidare på mina aura-toppar.
Och jag begriper inte var jag fick Audax ifrån..men det är väl för att de är lika till utseéndet, men den diskant där den ena var dead on arrival och den andra utbytesdiskanten inte spelade/mätte i närheten av likadant var just Visaton DTW72 (EPS 2-diskanten)..
Men jag håller med om att den spelar fint om man får fatt i ett ex som motsvarar specen.

Snygg frekvensgång i den mätningen.. Kanske skulle börja fnula lite på en 3-vägare med 4 eller 6st Aura i basen, TG9 som mid och Vifa BC25 diskant..
Aura är ju så sjukt trögdrivna att man kan köra dem i antal till ett ensamt TG9 som mid, och BC25 så känslig att man utan vidare kan köra en MTM i mellan-diskant om man vill..men MTM och man lär vilja ha något mer kapabelt i basen än aldrig så många NS3...

Fan va svårt det här blev nu.. 8O
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-25 21:58

För sent eller inte ...
Fostex FE85 och FE103 har jag själv tittat på som "bättre envägare än TG9".
På Hifikit i Sthlm finns en demohögtalare basreflex ca 24x12x20 cm yttermått i troligen 10-12 mm godstjocklek, med en dyr "anniversaryvariant" av FE103:an (900-1000kr). Låter kanon.

Om den passar rent akustiskt till dina planer har jag ingen aning om, men estetiskt kanske de passar. Iaf till koncept (envägs) och form. Färg kanske fel?

Ang. Den FE103 i BR som de demar har en klart mycket mer öppen ljudbild än TG9. Imponerande faktiskt.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Återgå till DIY-forum