Har äntligen lite slagläge på att uppgradera mig när det kommer till fronthögtalarna och är lite sugen på att bygga något coolt av de prylar som s.a.s blir över då.
Planen är två stycken baspelare som får en totalhöjd om runt 70cm (och som också ska agera stativ till lådorna jag kommer till lite senare) och som ska innehålla 6st Aura NS3 3,5"-element per sida. Jag högaktar dessa element, och med dess slaglängd kommer 6st per sida att utgöra ett förvånansvärt kapabelt bassystem ner till 40Hz ungefär. Tillräckligt för ändamålet.
Ovanpå dessa kombinerade baspelare/stativ vill jag ställa en liten låda innehållandes ett kapabelt bredbandselement. Jag har en del erfarenhet att mupps och tycker för all del att den låter trevligt men min ambitionsnivå är lite högre i dessa byggen. Därför undrar jag om någon har förslag på ett bredbandselement som skulle kunna passa detta bygge bättre. Jag eftersöker framförallt en större dynamik i mellanregistret och finns där även fördelar högre upp i frekvens är det såklart ingen nackdel.
En fundering är såklart det Scanspeak-element som används i lill-stig men då den typen av OA-51 inspirerad låda blir lite för avancerad för mig att bygga så går den bort. Jag har tillgång till mupps-lådor. Skulle ett sådant element kunna passa i en muppslåda och uppgradera densamma så det är värt namnet?
Annars tar jag gärna emot tips och ideér på andra element som skulle kunna passa i en mupps-låda och även förslag på element som inte alls passar men där det går att bygga en vanlig, rätvinklig låda att låta dem husera i.
Mina önskemål är att få ett rent, klart och detaljerat mellanregister med naturliga röster, ett dugligt diskantregister och en utsträckning i basen som håller sig linjär ner till i alla fall 140Hz (gärna lägre..även om jag kunnat använda liknande baspelare men med 4st NS3 upp till 170Hz utan problem) samt att det ovanför denna delning (som kommer att ske aktivt. Basarna kommer att drivas och delas aktivt och topparna delas mot dessa i en receiver) kommer att finnas kapacitet för ljudtryck som fyller ett 25-kvadratsrum med musik på en nivå som kan framkalla om inte headbangande så i alla fall ett belåtet nickande.
Och kan det, som sagt, husera i mupps-lådor är det ett plus.
Då det bara handlar om två stycken element får det gärna kosta en hel del mer än TG9. Det blir ingen större kostnad ändå..
Mupps har ju byggts i antal, så kanske har någon labbat med annat i dessa lådor och har erfarenheter att dela med sig av?
Hursomhelst, alla tankar och ideér välkomnas. Förslag som innefattar 2-vägare undanbedes dock. Jag inser att man kan få bättre resultat med diskanter i ekvationen, men jag tilltalas av det rent estetiska i att ha snarlika element, bara bredbandare, som med små mått kan låta som ett betydligt större system.
Och nej, Aura NS3 även i toppsystemet är inget alternativ (utan diskant men de spelar mycket fint i en 2-vägare). De spelar en fantastisk bas, ett rent och detaljerat mellanregister men faller igenom rätt hårt i de övre regionerna.