Det lockade mest var snacket om att dipoler är bättre på att släcka ut rumsresonanser och sittandes i ett litet rum som jag är så gör dom sig påminda...
Det som talade emot var att många säger att dom måste placeras en bit ut från vägg om inte det dämpas mycket, och jag vill ha basarna upp mot vägg...
Men då insatsen för att testa detta koncept är ringa i byggväg så varför inte?
Typ så här har det sett ut ett tag hemma i mitt musikrum ett tag nu, förutom då att piP:s först omvandlades till ett par iP:s med integrerat stativ (dvs. slanka/höga skapelser) för att sedan kapas ner till (nästan) orginalmått, samt att Primare anläggningen fick stryka på foten till fördel för en begad Denon 3306 så basarna kan drivas på zone2.
Men nu blev jag ju sugen på att testa dipolbasar så en bit MDF inhandlades och två skivor på 600x600 kapades till och mitt i hela härligheten fick dom varsitt hål för en SLS 10:a.
(Dessa SLS 10:or har legat i dvala under längre tid då själva designen av lådorna inte har lyckats att komma i mål då förutsättningarna/utformningen av rummet är av lite,,, krävande,,, karaktär,,, för att inte tala om mina egna krav...)
Som sagt, 600x6000 med hål i mitten, ett par spillbitar som fot, väggfäste(konsol) för iP:s för att fritt kunna bolla med basarna (tyvärr finns det inga bilder på denna uppställning).
Pluggar in och kör.
Halleluleja vika resonanser!!!
Det skränar och skriker som jag vet inte vad...
Testar Odessey (eller vad det heter) som jag aldrig tidigare har använt mig av,,, fiasko...
Rensar allt och börjar om från scratch.
Med begränsade resurser endast innefattande endast min Denon 3306 och Tone på datorn som verktyg så blir det en smula utmanande...
Lyckas efter en bra stund få till ett resultat som (knappt) går att lyssna på.
Experimenterar med placering nära/längre från vägg, längre från vägg klart att föredra.
Provar att ställa basarna i sidled (90 grader mot vägg),,, aldrig har jag hört något som låtit så horribelt!!!
Resonanser är bara förnamnet, vad efternamnet är vågar jag inte ens tänka på...
Baffeln parallellt med vägen är det enda som fungerar här.
Baffeln sjunger dessvärre dessutom som en ostämd barnkör som grundat med en ordentlig sockerchock innan de gått upp inför släkt och vänner för att visa vart skåpet skall stå...
Fundera.
Fundera.
Fundera.
Attack!
Klinga fram och ta bort överflödet på sidorna om elementet, här skall det bli en H-baffel.
Nu bidde det ju inte så mycket mtrl att ta av för att göra en H_baffel då det enda tillräckligt långa mtrl jag hade satt på de däringa 600x600 styckena. Nåja det fick bli en "Nästan H-baffel" lyckades åtminstone hitta bitar nog för att göra topp och botten.
Ursäkta den felvända bilden.
Bättre.
Men inte bra...
Erinrar mig IÖ:s skrivna ord, typ "lagom dämpning i U/H-baffel ger mångfalt tillbaka" (obs! ej ett ordagrant citat).
Okej vad har jag hemma kvar för att dämpa med???
Letar runt och hittar,,, Ingett!!!
Vad göra?
Jysk has da shit!
Tar bilen dit och inhandlar ett par av deras billigaste täcken, 60 svenska riksdaler/stycket.
Hem igen och får med mig "gaffan" i farten, här skall det dämpas!
Nu börjar det likna något!
Det flyttas hit och dit, vrids och vänds, ligger står, fasvänds och vänds tillbaka, ändrar avstånd i Denon, ändrar delning fram och tillbaka, fipplar med Tone och den manuella Eq: i Denon får till sist ett skapligt ljud men vad händer då???
Julafton!!!
Skickar in basarna mot väggen och sätter på en Låååång Julmix via Spotify. Och där får dom jobba i ett par dagar för att roa släkten vart än de i huset må vara

När lugnet efter ett par dagar åter infallit i stugan så slår man sig på kvällskvisten trött ner i fåtöljen med ett glas rött i handen och sätter igång stereon...
WTF!

Det här låter ju riktigt skapligt!!!

Tillbringar ett par dagar med lite flytt fram och tillbaka samt lite fipplande på Denon med assistans av Tone och Spotify.
Provar mer dämpning (1st täcke till i var) men uppfattar det som att det blir för mycket.
Får till ett rikligt bra resultat men hakar upp mig lite på designen.
Ett par bitar till med MDF inhandlas och formen på baffeln omarbetas en smula.
Med dämpning och med en pyttespalt till dämpad vägg presterar detta den mest artikulerade bas jag hitintills har haft i detta rum med väggnära högtalare och sittandes nära bakväggen, rumsresonanserna gör sig givetvis fortfarande påminda men i mindre utsträckning. Sen om detta kommer sig av att det är dipolbasar eller bara det faktum att under 40Hz sjunker det snabbt (riktigt snabbt) det får någon annan svara på jag har det hur kul som helst just ju spisandes allehanda artister!

Frågan är hur går jag vidare?
Fler SLS?
Massor av billiga 12" (8st) för samma penning som färre SLS 10 (2st)
Det som egentligen stör mig är det högre Q som de billiga 12"orna har (jag tror ni förstår vika jag talar om).
Två SLS till gör sig inte riktigt som ett komplett "torn" medans ett total på 8st skulle göra det, men det blir en smula dyrt.
8 st SW 1230 får man för kostnaden av två SLS, arbeta mycket lär de inte få göra då jag får en 10" att räcka till mina behov utom där resten av utrustningen också sätter begränsningar. men de kan ju vara bra att ha lite extra utifall att förutsättningarna förändras

Nä nu bidde jag trött, får ta ett glas rött (till) och sedan gå till sängs.
Bara ett par låtar till...
Svamlade/Johan