SLS10: Projekt Brax: Virkar duk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav Kraniet » 2016-11-02 21:29

vet du vilket behov du har? dvs vilken pumpvolym behöver du och hur djupt vill du kunna spela?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-02 22:01

Kraniet skrev:vet du vilket behov du har? dvs vilken pumpvolym behöver du och hur djupt vill du kunna spela?


Pumpvolym?
Hmmm... har jag inte ens funderat över men tror att jag i realiteten har så det räcker med 4 basar.
Spelar för det mesta inte speciellt högt, ibland bara så pass högt att mina Ip inte riktigt räcker till, och då sänker jag gärna efter ett tag eftersom det blir lite tröttande i längden. Funderar och velar även över toppar och det ställer till det lite i beslutet då jag inte riktigt vet vad som skall matchas in i rummet, lite mer kraft potential än iP skulle sitta bra.
Syftet med fler basar är att försöka få en jämnare återgivning, inte att kunna fläska på riktigt högt. Poppa så öronen tjuter har jag gjort tillräckligt i mitt liv och nu nöjer jag mig med att få känna lite av trycket för skoj skull ibland.

Hur djupt vill jag spela?
Det är en fråga jag hoppas få svar på i och med att gå över till slutet och kunna använda MiniDSP:n för EQ.
Vad jag vet klarar jag mig med ca 35-40 hz men vill få till en jämnare åretgivning, men jag är inte sämre än att jag kanske kan ändra mig om jag får höra lägre frekvenser än så.
Jag är öppen för nya intryck :mrgreen:

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-02 22:04

Snabb fundering och...
Eftersom basarna räcker till idag i dipol måste dom väl ändå räcka till i slutet även med en del EQ.

Eller???

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav Kraniet » 2016-11-03 10:02

Samma bsar i en sluten låda kommer kunna spela kraftigare. Ganska mycket mer förmodligen.
Basarna du har vill dock ha en rätt stor låda så det kan ju vara ett problem.

En idé för små lådor kan ju vara att använda de ovalbasar du hade förut. Går ju bygga väldigt smala lådor med sådana.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav nuffe » 2016-11-03 11:41

Är det SLS 10/12 du har? Ja de funkar bra i sluten låda men kräver sin volym, som Kraniet är inne på.

Men jag tycker de funkar utmärkt i dipol också, om man har många så de inte behöver utnyttja så mycket slaglängd.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-03 13:42

Jo, det är SLS10 jag har.

Anledningen till att gå ifrån dipol är att jag har tröttnat på dippen No1 visat här under.
Utsläckningen antar jag kommer sig av en kombination av icke tillräckligt branta filter samt det smala frekvensområdet på basarna, detta enbart en slutsats då jag i en tråd gällande "vikten av branta filter" såg direkt samstämmiga simuleringar som visade på just denna utsläckning. Och jag har trots ihärdiga försök med att ändra delning/fas/tid inte lyckats att ta bort dippen, bara flytta den lite upp och ner i frekvens om jag kommer ihåg rätt.

"vikten av branta filter" Har tyvärr inte hittat denna tråd igen och om någon vet vilken jag menar så vill jag gärna ha länken dit!

Utsläckningen vilket No2 pekar på beror på den "nära vägg placering" som jag har och går inte att komma ifrån med dipol och därmed fås det smala frekvensområdet. för att komma ifrån detta så planeras alltså slutet istället.

Bild

Tangband basarna.
jo nog kan man få till smutta moduler till dessa, men volymen hamnar ändock på 36L om jag int missminner mig.
Och SLS:arna funkar ju i samma storlek på låda med LT om jag tittar på den suveräna tråden som SlaitH skapade.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=29916#p723769
Och det skulle vara kul att få höra lite lägre frekvenser än jag är van vid för att se om det är något jag vill eftersträva.

Förövrigt en fundering jag har haft länge och som inte vill försvinna är denna.

Om man som jag har måttliga krav på att kunna "kräma på" och sitter i ett rum av synnerligen synnerligen små mått skulle det inte kunna vara bättre att gå på mindre element...
Typ 6,5" och i större antal men förhållandevis små lådor för att få in fler utstrålningspunkter och släcka fler rumsnoder?
Sen kanske det blir ännu dyrare gentemot fyrtalet 10" eller 12" då det kommer att krävas rätt många för att komma upp i tillräcklig pumpvolym för att tillfredsställa ens mig (ponera också att man då vill ha ut typ,,, 20-30hz).
Typ CA18RLY i sluten låda med lite EQ?
Är det någon som har förslag på element som skulle göra sig bra i slik applikation?
Det skulle åtminstone kunna bli rätt skojiga torn av en sådan skapelse, och lättplacerade småmoduler på sidoväggar/bakom lyssningsposition.

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-03 23:00

Besvarar min egen efterlysning och känner mig väldigt nöjd över att tillslut trots snor i hjärnan hitta rött sökord :mrgreen:

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=625073

Rekommenderas å det varmaste!!!
Nu skall det läsas...
/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-03 23:56

Sitter här och............
.
.
.
LT=Linkwits Transform... säger hjärncell No1.
Linkwits=Pluto sub... säger hjärncell No2.
Va!!! säger hjärncell No1.
Jag sa, Pluto sub! kastar cell No2 åter ur sig.
.
.
.
Ahhhhhhhh. Kommer det från cell No3 som hitintills legat i slummer.
.
........... Cell No1
.
Linkwits=Pluto sub. Cell No2 gör ett försök till.
.
.......... Celll No1
.
Vi googlar. Säger hjärncell No3 i ett försök att medla.
JA!!! Skriker Både hjärncell No1 och No2
.
.
.
Då måste vi väcka No4 så vi får fart på fingrarna... Säger No3 uppgivet.
No4!
...........
No4!
..........
Whisky. Säger No1
JAAAAAAAA! NU vaknar No4 och cirkusen är igång.


Herr Linkwits gjorde faktiskt en minimal Liten pluttsubb till sina skapelser Pluto.
Och se där, det var faktiskt just SLS10 han använde sig av.
15,4 Liter
Vet att det diskuterades angående lämpligheten i att använda sig av en såpass liten låda, men kan inte påminna mig om var det slutade. får väl söka lite igen.
Och varför då?
Jo, med tanke på mina förhållandevis rimliga krav på SPL.
Antalet basar kommer att bli 6, eller fler framöver...
Jag sitter i ett utrymme på mindre än 12 m2.

Frågan är hur långt man kan gå,,, eller snarare hur smått basarna kan husera utan "menlig inverkan på återgivningen".

Får som sagt söka lite
/Johan

Hittade denna tråd men somnade ifrån innan jag kom fram till något...
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=45162&hilit=Pluto

Natti/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-04 08:38

RSG skrev:Anledningen till att gå ifrån dipol är att jag har tröttnat på dippen No1 visat här under.


Skulle gissa att den där dippen förekommer väldigt ofta, även för icke-dipoler. Man får en sådan dipp när högtalarna står en bit ut från vägg.

Liknande detta:

Bild

Eller det här:

Bild

Finns mera information på http://www.genelec.com/answers-library under "I am not getting enough bass, do I have a backwall cancellation?"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-04 10:51

Tack för den informationen Roger!

Då fick man ännu mer att fundera över...

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-06 23:03

Efter mycket skissande på "omöjliga att bygga lådor" samt ett par "går bara att placera på ett sätt lådor" så har jag kommit till slutsatsen att det blir gööör tråkiga lådor på ca 600x350x250 (HxBxD) med elementen förskjutna mot ena kortsidan.
Ni har sett det förr, jag beklagar...

Volymen bestäms av http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=29916#p723769.
Formatet på lådorna blir behändigt och väldigt flexibela för laborerande med olika placering, men tråkiga... :mrgreen: ...

Då skall jag bara...

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-06 23:44

Göra klart den här "bänken" först...

Bild

/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav nuffe » 2016-11-07 17:43

Ett sätt, att göra lådorna "osynliga", är göra dem stora men grunda. Alltså minimera djupet så basen sitter kanske 15-25 cm från vägg.
Kommer inte ihåg hur djup SLS 10an är men den har ju ingen ventilering genom magneten, den då ligga dickt an mot bakre lådvägg.

Kanske en ide.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-07 19:12

Att göra dom grunda är planen, så huvve på spiken där!
Inte maximalt grunda dock...

Djup 238 mm
Höjd (?) 600 mm
Bredd (?)350 mm

(?) pga tester får visa vilket mått som blir bredd/höjd :mrgreen:

Elemneten kräver inte mer än 104 mm (19 mm baffel) om man skulle göra dom med magneten upp mot bakrelådvägg.
Dock växer dom på de andra ledderna så måtten inte känns riktigt rätt och gör dom mindre flexibla (enligt mig dårå).

Planen är att göra en kompromiss med ett innermått på 200 mm/yttermått 238 mm.
Vilket dessutom är bekvämt då det finns färdigkapad 19 mm MDF med just måttet 200 mm i olika längder.

Vidare går det att köpa "halvskiva" kapad 600x2440 mm vilket gör allt klart transporterbart i personbil (Kombi).
Eftersom fronten skall bli 350x600 så behöver jag endast kapa upp den skivan i 350 mm bitar. :D

Lite dyrare än helskiva men å andra sidan kostar det med kapning, och beroende på personal så kan måtten bli "sådär".
Har bra erfarenhet av de färdigkapade som hitintills hållit måtten bra och haft parallella sidor .

Så får det bli/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan funderar på att sluta"

Inläggav RSG » 2016-11-12 23:39

Bild

NU betraktas "bänken" som färdig.
Limmad/oljad och placerad/pyntad.
så då är det slutfunderat och bitar börjas produceras.

Bild

Bild

Ett par suddiga och dammiga telefonbilder på begynnelsen av basarna, imorgon kanske det kan presenteras bilder på högar med mdfbitar. :D

Har man ingen bra klinga så tar man det näst bästa, fräsen.
Dammigt blir det men kanterna blir skapliga.
Tyvärr så höll inte kapningen måtten så det blir mycket extra jobb för att få det bra. :(
Där fick man för att man öppnade truten... :mrgreen:

Fortsättning följer/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan sluter tätt"

Inläggav RSG » 2016-11-13 15:07

Och här är den utlovade bilden på ett par högar med MDF.

Bild

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan sluter tätt"

Inläggav RSG » 2016-11-13 21:43

Lite mer än så hann jag med idag.

Den första är den svåraste, våndan innan man "trycker på knappen" är så svår att luften tar slut i lungorna och hjärtat rusar!

Bild

Eller är det bara svårt att andas pga detta...???... :mrgreen:

Bild

Mycket svett och damm för att tillverka,,, luft :!:
Ett hål är väl inget annat än just, luft :?:
Och för detta hål/luft har jag tillbringat hela dagen o boa... 8O

Bild

Eller var målet ett helt gäng med grytunderlägg :?:

Bild

Nä, det var nog för åstadkomma luft ändock :?

Bild

Efter denna operation var det uppenbart att lokalen helt klart låg i riskzonen för en rejäl dammexplosion! 8O 8O 8O
Beslutet togs och en grovsanering av lokalen utfördes för att kunna utföra lite limningar utan att behöva bära "bomb squad protective gear"

Bild

Skulle bli svårt att jobba i en sådan utstyrsel :roll:

Arbetet fortskrider imorgon.
/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan sluter tätt"

Inläggav RSG » 2016-11-13 22:24

Kunnde inte hålla mig...
Var tvungen att kolla passformen med en "torrmontering"

Bild

Peppar peppar ta i trä.
Vinklar och mått stämmer rätt bra!
Må detta hålla i sig!!!

/ Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan sluter tätt"

Inläggav RSG » 2016-11-14 22:45

Så är det.

Bild

Japp, det är det.

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-15 23:20

Bidde lite fundersam över formatet på lådorna och tog den lilla tid jag fick till övers ikväll för att göra en torrkörning för att se hur det skulle kunna låta,,, ehhhhh,,, se ut...

Kanske är lite väl djupa/vanliga/tråkiga ändå :?:

Bild

Bild

Funderar om jag ändå inte skall göra dom lite bredare/högre och lite mindre djupa. :|
Ni får själva försöka tänka er högtalarväggen utan bänken, för den skall bort.
Ett till problem att lösa. 8)
Det jag försöker göra just nu är just det att föreställa mig hur det skall bli med bänken borta, och det är inte lätt.
Åtminstone di fyra fortfarande olimmade går fortfarande att göra begränsade ändringar på.

Dessa tvenne limmade får dock bestå ett tag.
Det skall nämeligen testats med basar i bakre delen av rummet och de passar alldeles ypperligt i bokhyllan.
Behöver bara en hylla på andra sidan rummet också... :roll:

Bild

Eller skall man kanske begå ett riktigt.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Helgerån

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav hi_pot » 2016-11-16 16:03

Ja det är frågan det... så många val hela tiden!

Du ska inte ha tre på var sida fram då? En vid golvet, en vid taket och en på mitten... menar... du har ju redan 4! :D

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-16 23:19

hi_pot skrev:Ja det är frågan det... så många val hela tiden!

Du ska inte ha tre på var sida fram då? En vid golvet, en vid taket och en på mitten... menar... du har ju redan 4! :D



Du skall tro att den lösning varit och vänt många gånger i mitt huvve!
Två "torn" med basar top/mitten/botten, nice!!!
Tre kaviteter på 45L (isch) skulle gå att få till med trevliga mått på lådorna.
Men då blir man lite låst i placering av de lådorna, och när man inte är säker på vad som fungerar så körde jag lite mer "safe" och gör ett format som är lite mera flexibelt...
Men tanken finns där än... 8) ...

Hur som så bidde det lite mer än torrkörning idag och vilim applicerades på intet ont anande mdf bitar och det skall skapas ett par av de däringa andra lite annorlunda formatet på lådor.
Lite grundare, lite bredare, lite högre.

Bild

Men di andra lådorna skall ju fortfarande användas så det "lite svårare att komma åt moffet" trädes ned i lådan ner med lätta fingrar.

Bild

Det vita guldet,,, ehhh...
Vi börjar om.
Det vita limmet (!) appliceras och därefter får moder natur bidra med lite gravitation för press.
Egenvikten i lådan tycker jag får duga för att trycka ut limmet.

Bild

Så en bild på min ständige följeslagare i i hobbyboa.

Vilda
Bild

Hon sover sig igenom det mesta slammer och oväsen, med en och annan sur blick på mig då o då när jag sätter igång med nått störande :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-19 01:09

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-19 17:12

Förstärkning har anlänt.
Holländarna skötte sig utmärkt och mindre än en vecka efter beställning så fanns det ett paket att hämta :D

Bild

Bild

Bild

Och där skall de sitta :!:

Bild

Då det saknas terminaler och utprovning får visa vart de skall sitta så blev det en "quick and dirty" lösning,,, igen... :roll:
Lagom tight hål och lite vitlim som tätning får duga så länge.

Bild

Komplettera med ite mera Moff i lådan så elementen inte fryser.

Bild

Sen är det dags för inkörning :D :D :D

Bild

För vem vill väl stå utan musik när det skall till att demonteras paneler :?
Inte jag i alla fall :P
Nästa steg blir att ta bort panelerna och trolla bort bänken, särskilt det med bänken blir en nöt at knäcka :(

Fortsättning följer/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav nuffe » 2016-11-20 00:09

Bide de nå bra då.......... :?:

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-20 00:48

Sitter med ett gott glas rött och begrundar kvällens intryck.

Får lite flashbacks från när jag gick från basreflex till dipol och nu till slutet.
Det som framför allt får mig fundersam är spridningen i rummet och anliggande rum från de olika systemen, slutet och basreflex är väl vid snabb betraktelse från min sida likvärdiga men dipolen ter sig att sprida mycket bättre (bättre med ett?).
Med basreflex(porten framåt) och slutet har jag en markant bashöjning i sittposition(soffan) vid lyssnarvägg, med dipolerna hade jag inte denna markanta bashöjning utan responsen var mycket mer jämn(läs typ samma responskurva) i hela rummet.
Så även i resterande del av huset.

Funderingarna kom över mig då kvällen startade.
Jag slog på lite musik och satte mig i ett annat rum för att slappa och inmundiga vin o nötter tillsammans med familjen och tänkte att basarna skulle köras in en smula under tiden..

Fasiken va tunt det låter...

Är väl bra då basarna ändå skall spelas in tänker jag och traskar in i musikrummet och hissar nivån på basarna till i lyssnarposition äckligt överdriven nivå.
Går över till det andra rummet...

Här låter det tunt...

Går tillbaka och sätter mig.
Yacka 8O sicken hissad bas!
Ställer mig upp.

Tunt...

Går ut i hallen där jag har reagerat på att det dunkar friskt då jag spelat på med dipolerna,,, tämligen tyst...
Ändock är nivån rätt ordentligt hissad i musikrummet.

Fortsätter ut i trädgården där jag upplevt samma sak med dipolbasarna, och mycket riktigt är det numera tämligen tyst.

Hade förträngt det men minnet sitter kvar att jag åtminstone reagerade på överhörningen på just basen från rum till rum vid byte från basreflex till dipol.

Att så sker är väl inte svårt att lista ut då det bara är att se på konstruktionerna som sådana, dipol saknar ju begränsade ju kaviteten som effektivt bromsar strålning bakåt och åt sidorna, men samtidigt skall ju de register vi talar om i dessa fall vara rundstrålande...
Och dipolen har en ordentlig kortslutning i det lägre registret...

Vet egentligen inte vad jag vill säga men det som tickar i huvudet är detta.
Det har pratats om ifall dipoler skulle vara "grannvänliga" och några röster har sagt att så torde det vara.
Dock inte IÖ som påpekade att det kanske var avsaknaden av bas som var grannvänlig.
I det hem där jag huserar med villa byggd i trä och gips är så definitivt inte fallet, utan överhörningen mellan rum och ut i det fria var hög.

Ville bara skriva av mig lite..
Gott med rött, tror jag tar en påfyllning/Johan

https://open.spotify.com/track/18TDkF1ipSor99bA0pLXXT


Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-20 00:54

nuffe skrev:Bide de nå bra då.......... :?:

Henrik


Så länge jag sitter ner är det åtminstone inte sämre :D

Men det riktigt spännande som återstår är ändock vilket resultatet blir när det blir 6 st spelande basar istället för de två som spelar ikväll 8)

Åsså lite LT på de så kanske,,,,,Nirvana???

/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav nuffe » 2016-11-20 09:55

RSG skrev:Sitter med ett gott glas rött och begrundar kvällens intryck.

Får lite flashbacks från när jag gick från basreflex till dipol och nu till slutet.
Det som framför allt får mig fundersam är spridningen i rummet och anliggande rum från de olika systemen, slutet och basreflex är väl vid snabb betraktelse från min sida likvärdiga men dipolen ter sig att sprida mycket bättre (bättre med ett?).
Med basreflex(porten framåt) och slutet har jag en markant bashöjning i sittposition(soffan) vid lyssnarvägg, med dipolerna hade jag inte denna markanta bashöjning utan responsen var mycket mer jämn(läs typ samma responskurva) i hela rummet.
Så även i resterande del av huset.

Funderingarna kom över mig då kvällen startade.
Jag slog på lite musik och satte mig i ett annat rum för att slappa och inmundiga vin o nötter tillsammans med familjen och tänkte att basarna skulle köras in en smula under tiden..

Fasiken va tunt det låter...

Är väl bra då basarna ändå skall spelas in tänker jag och traskar in i musikrummet och hissar nivån på basarna till i lyssnarposition äckligt överdriven nivå.
Går över till det andra rummet...

Här låter det tunt...

Går tillbaka och sätter mig.
Yacka 8O sicken hissad bas!
Ställer mig upp.

Tunt...

Går ut i hallen där jag har reagerat på att det dunkar friskt då jag spelat på med dipolerna,,, tämligen tyst...
Ändock är nivån rätt ordentligt hissad i musikrummet.

Fortsätter ut i trädgården där jag upplevt samma sak med dipolbasarna, och mycket riktigt är det numera tämligen tyst.

Hade förträngt det men minnet sitter kvar att jag åtminstone reagerade på överhörningen på just basen från rum till rum vid byte från basreflex till dipol.

Att så sker är väl inte svårt att lista ut då det bara är att se på konstruktionerna som sådana, dipol saknar ju begränsade ju kaviteten som effektivt bromsar strålning bakåt och åt sidorna, men samtidigt skall ju de register vi talar om i dessa fall vara rundstrålande...
Och dipolen har en ordentlig kortslutning i det lägre registret...

Vet egentligen inte vad jag vill säga men det som tickar i huvudet är detta.
Det har pratats om ifall dipoler skulle vara "grannvänliga" och några röster har sagt att så torde det vara.
Dock inte IÖ som påpekade att det kanske var avsaknaden av bas som var grannvänlig.
I det hem där jag huserar med villa byggd i trä och gips är så definitivt inte fallet, utan överhörningen mellan rum och ut i det fria var hög.

Ville bara skriva av mig lite..
Gott med rött, tror jag tar en påfyllning/Johan

https://open.spotify.com/track/18TDkF1ipSor99bA0pLXXT

[ Spotify ]
[ SWP ]



Nu var det länge sen jag spelade med monopoler...
Men just upplevelsen att låter bra i hela huset håller jag helt med om. Även ute låter bra om dörrar och eller fönster är öppna.
Nu hör det till saken att jag en öppen planlösning.

Henrik

PS Med dipoler då förstås.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-20 10:52

RSG skrev:Åsså lite LT på de så kanske,,,,,

Ja, det framgår inte (eller om jag läst slarvigt) hur du driver basarna, vilken delning och kompensering du använder. Min erfarenhet av SLS i sluten låda är att de bör delas ganska lågt och kräver EQ i botten för att låta bra. Utan EQ kan jag förstå om det låter tunt.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Snart fd. Dipolbasar "Johan limmar"

Inläggav RSG » 2016-11-20 17:07

Kalejdokom skrev:
RSG skrev:Åsså lite LT på de så kanske,,,,,

Ja, det framgår inte (eller om jag läst slarvigt) hur du driver basarna, vilken delning och kompensering du använder. Min erfarenhet av SLS i sluten låda är att de bör delas ganska lågt och kräver EQ i botten för att låta bra. Utan EQ kan jag förstå om det låter tunt.


Närå du har inte läst slarvigt.
MiniDSP:n har ej ännu kommit till användning (slö.... :oops: ) och delning sker genom AVR.
Men nu tar vi ett problem i taget och just nu pågår ommöblering då bänken skall bort.
Först en hylla till TV.
En moddad mindre bänk till AVR, som skall placeras vid en annan vägg.

Och förberedande..................

Kabeldragning :!: :!: :!:

Bild

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster